Gå til innhold

Slankoperasjon. For eller mot?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gregarious skrev (8 minutter siden):

Om du kvalifiserer, blir operasjonen dekket. Det bør også diskuteres om sleeve er riktig valg dersom du har plager med refluks.

Absolutt. Skal snakke med legen om det, og se hva jeg kan gjøre. Den første stegen er hjernen min. Alt begynner fra der..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som fedmefeit som aldri har vurdert operasjon så ville jeg gått for slanksesprøyter om jeg hadde råd til det. Operasjon vil aldri bli et alternativ for meg, har sett alt for mange som har spist seg opp igjen eller som har blitt så syke og dårlige etter operasjon. 

Bortsett fra at jeg er feit så er jeg frisk, jeg kan trene, kan gå på tur, kan treffe venner, flere har mistet all energi etter operasjon og sitter hjemme alene og tynn uten ork til noe. 

Men du må jo velge det som er best for deg. Selv så sitter jeg litt på gjerdet om jeg skal bruke penger på slankesprøyte for det er vanskelig å ligge under 1200 kalorier når man er glad i mat og har PCOS og lipødem. Har hørt at denne sprøyta skal være godt for både vektnedgang. lipødem og smerter så den er egnetlig et kinderegg for meg, men den er dyr, iallfall om jeg må gå på høyeste dose livet ut.

Anonymkode: 8f616...bf5

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hadde en gastric bypass i 2022, og livskvaliteten min er totalt forandret, nesten 60 kilo lettere. Angrer ikke et sekund, og ville gjort det igjen. Har to venninner som har gjort det samme etter meg, og de har samme erfaring og opplevelse som meg. Sliter litt med magen i blant og har et større søtsug enn før, men har ellers ingen bivirkninger. 

Anonymkode: 7a816...193

• Liker 1
Skrevet

For, i form av at det synes jeg hver enkelt i samråd med lege skal kunne få bestemme selv. Ser ikke noen grunn til at utenforstående skal ha noe å si i saken.

Anonymkode: 28986...cc8

Skrevet

Jeg er selvfølgelig for effektiv helsehjelp for sykelig overvekt. Det er viktig gir deg enkelte og lønnsomt for samfunnet. 

Så vet man jo at det i hovedsak er operasjon og sprøyter som er effektivt. Kostholds- og treningsveiledning og oppfølging har svært lav suksessrate. Men jeg ville begynt med sprøytene nå som de finnes - mindre risiko for bivirkninger. 

Anonymkode: 1fbaa...2a8

• Liker 1
Skrevet

Jeg har et stående tilbud om operasjon, men velger å avstå pga bivirkningene. Har vært gjennom det så kalte kurset, som er en eneste stor vits. 

Det er hodet som er mitt største problem. Vekten er kun en bivirkning av det. Det nytter ikke å gjøre noe med vekten så lenge hodet ikke blir gjort noe med. 

Anonymkode: 20b3b...88a

• Hjerte 1
Skrevet
LadySyrien skrev (1 time siden):

Jeg går til psykolog allerede. det er mye bak mitt problem med mat. Jeg opplevde Binge Eating episoder, og dessverre bruker jeg mat hver gang jeg kjeder meg eller det er andre følelser (glad, trist, i sorg, osv..) 

Om du skal vurdere operasjon, så må du få. kontroll på følelsesspisingen før du tar den, ellers er du tilbake der du er innen noen år etter operasjonen. 

Jeg er ikke imot operasjon sånn sett, men jeg som sykelig overvektig og har vært overvektig store deler av livet, har aldri vurdert operasjon.

Potensielle bivirkninger er en årsak til at jeg ikke vil, samtidig som jeg vet at jeg og hodet ikke er venner. Så med nåværende status hadde jeg spist meg opp i vekt igjen uansett. 

• Hjerte 1
Skrevet

Til TS. Du er bare 112 Kg. Ganske sikker på at du kan gå ned  i vekt uten kirurgi eller medikamenter om du vil. 

Jeg er 150Kg+ eller noe nå,hadde aldri turt å tatt noe kirurgisk inngrep. Er forøvrig lykkelig gift med  det vakreste menneske og bestevenn i gjennom 50 år fra "sandkasse stadiet". Får kyss,kos,klem og de vakreste ord flere ganger daglig selv om jeg er det mest tabubelagte  på kloden nemlig overvektig...

Anonymkode: 76e63...948

Skrevet

Nei. Skaff deg heller en personlig trener og kostholdsveileder, få hjelp med å lage deg gode vaner. 

Altså, hva er egentlig poenget, du må jo fortsatt jobbe med deg selv i etterkant? Det er jo ingen varig løsning, som du selv har fått oppleve. 

Jeg kjenner flere som har operert seg og sier de skulle ønske de tok mer tak på egenhånd først. I tillegg, etter å ha jobba på sykehus og sett komplikasjonene som kan oppstå frister det svært lite å operere seg. 

Skrevet
Titania skrev (På 31.8.2025 den 20.02):

Om du skal vurdere operasjon, så må du få. kontroll på følelsesspisingen før du tar den, ellers er du tilbake der du er innen noen år etter operasjonen. 

Dette er bare delvis korrekt. Ved en operasjon endrer man ikke bare kroppens anatomi, men også kroppens kjemi, noe som påvirker hjernen og forholdet til mat. Mange opplever at maten ikke gir samme effekt som før, og forskning viser at den følelsesmessige spisingen ofte reduseres betydelig etter inngrepet.

Det er riktig at denne adferden kan komme tilbake etter flere år, men operasjon er likevel det mest effektive verktøyet vi har i dag for varig vektreduksjon.

Skrevet

Sterkt i mot. Folk kan slanke seg på den vanlige måten.

Anonymkode: f3cc5...ec6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...