Gå til innhold

Knurring og mat

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har faktisk aldri skjønt poenget med å ta fra hunden noe som helst dersom den har fått det som sitt.

Om en av mine hunder hadde knurret for å jage meg bort fra et kjøttbein jeg hadde gitt den, ville jeg gjort som noen andre her skrev, satt meg ned ved siden av. Jeg tolker heller ikke matforsvar som dominans.

Dersom hunden hadde stjålet dette beinet, ville jeg forsøkt å få hunden bort fra beinet uten at den hadde knurret, nemlig ved å f.eks kle på meg og finne båndet og spørre om noen ville være med på tur.

Dette slår aldri feil hos oss, hvertfall. :)

Eller jeg ville byttet med noe annet godt.

Jeg ville IKKE latt hunden fortsette å ha dette som den hadde stjålet.

Når byttet var borte fra hunden, ville jeg seriøst begynt å trene på doggie-zen, sånn at jeg slapp slike situasjoner i fremtiden.

Videoannonse
Annonse
Gjest vimse
Skrevet
Jeg har faktisk aldri skjønt poenget med å ta fra hunden noe som helst dersom den har fått det som sitt.

...

Poenget mitt med å ta bort fra hunden er rett og slett at hvis det skal komme et barn eller lignende, som er nysjerrig på det hunden har, skal få lov å se, uten å få en hvit kjeft klint opp i trynet..

Gjest Gjest
Skrevet
Når byttet var borte fra hunden, ville jeg seriøst begynt å trene på doggie-zen, sånn at jeg slapp slike situasjoner i fremtiden.

Hva er doggie-zen?

Skrevet
:) Det høres ut som du har en hund som reagerer helt vanlig på at noen tar noe godt fra ham. Det har ikke noe med dominans å gjøre men det faktum at benet er veldig godt og hvorfor skal han dele det med andre. Vår hund hadde samme tendenser da den begynnte på unghund-perioden rundt 8-16måneder, vi løste problemet ved å gi han en liten godbit når vi kom for å ta benet, i starten var han misfornøyd men gjorde oss ingenting og idag er det intet problem å ta benet, selv uten godbit. Vår hund er 16 måneder. Mht til matskålen er det viktig at hunden spiser i fred men at du selvfølgelig kan fjerne eller flytte matskålen uten hunden knurrer. Prøv å gi lidt mat av gangen også flytt matskålen og gi lidt mer osv, og prøv og å gi maten direkte fra hånden, hvis han får tørfoder. Det er lurt å rose han skikkelig eller evt gi han godbit når han er flink. etterhvert blir behovet for godbiter liten og du får en kjempekoselig hund som ikke vokter maten sin.
Gjest Gjest
Skrevet
Poenget mitt med å ta bort fra hunden er rett og slett at hvis det skal komme et barn eller lignende, som er nysjerrig på det hunden har, skal få lov å se, uten å få en hvit kjeft klint opp i trynet..

Med barn i nærheten skal aldri hunden ha noe. Enkelt og greit. Problem løst.

Gjest vimse
Skrevet
Med barn i nærheten skal aldri hunden ha noe. Enkelt og greit. Problem løst.

Fordi?

Skrevet
Fordi?

Fordi barn er uforutsigbare og ikke klarer å lese en hunds signaler.

Gjest Gjest
Skrevet

Og for å la hunden slippe å ta ansvaret selv.

Man MÅ legge forholdene til rette for at hunden ikke skal bite, og det gjør man uansett ikke med å lære hunden at hvem som helst kan ta hva som helst fra den.

Derimot, å aldri la hunden ha noe den har lyst til å forsvare når det er unger i nærheten, det er å legge forholdene til rette.

Om ungene er fast inventar, skal man oppdra UNGENE til å la hunden være i fred når den har fått noe å tygge på. Det skal heller ikke da være hundens ansvar å tåle alt.

Skrevet
Vi aksepterer ikke at hunden bjeffer, knurrer eller glefser etter noen av oss.

Først og fremst fordi vi er sjefene, vi bestemmer.

Så fordi vi venter barn og vi må ha en hund som barnet kan gå bort til om den holder på med et bein uten at det er en fare for barnet.

Hvor gammel er hunden?

Det beste er selvfølgelig å venne hunden til at dere til enhver tid kan komme bort til skål, bein osv. uten at det er noen trussel. Helst fra den er valp selvfølgelig...

Jeg har den formeningen om at det skal være mulig å ta fra mine hunder det de har i munnen, eller ta vekk fatet foran de, så det er noe som har vært gjort siden de var små, så det har ikke vært noe problem.

Dette har jeg også gjort med mine hunder, og det har aldri vært noe problem. Det er viktig å kunne ta fra hunden det han gnager eller spiser på, det kan jo være farlig for ham eller noe han helst ikke skal ødelegge.

Hvis hunden er voksen nå må du selvfølgelig være mer tålmodig, og "lære av" knurringen og forsvaret før du lærer ham at du skal kunne ta fra ham det han gnager på. Hvis han lærer at du bare skal "låne" maten et øyeblikk før han får den tilbake så skal det gå bra. Hvis du tar fra ham noe annet bytter du det bare ut med godbit eller noe "lovlig".

Skrevet

Jeg har brukt bytteleken på mine hunder, og det har fungert utmerket. Har de funnet noe ute de ikke har godt av har de sluppet med en gang jeg har bedt dem om det, uansett om de bare får en tørrforkule i bytte...litt hjernevasket har de vært ja ;)

Gjest Gjest1
Skrevet

Å få et kjøttbein eller lignende skal da være et privilegie som er styrt av hundens eier. Og da kun når forholdene tilsier det. Når det er små barn som leker rundt er det ikke nødvendig at hunden skal få noe slikt, da risikerer man at det blir misforståelser.

Gjest Trinn 1 Instruktør
Skrevet

Å forsvare maten er ingen tegn på dominans!

Dette kommer fra naturens side.............

Jeg vil se på det som et tegn på usikkerhet.

Jeg ville vært forsiktig, men legge oppi godbiter i maten mens hunden står og spiser. Slik lærer hunden at mennesker ikke er en trussel for maten.

Dette gjorde jeg med mine hunder helt fra valp av.

Dette gjør det lettere å f. eks ta fra dem farlige gjenstander/mat. Mine hunder aksepterer dette fult ut. Og noen ganger sier jeg takk og tar vekk eventuelt beinet (aldri maten) og gir det tilbake til dem igjen.......... Bare for å trygge hunden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...