Gå til innhold

Knurring og mat

Anbefalte innlegg

Gjest badlih
Skrevet

Skal man akseptere at hunden knurrer mot eieren hvis man prøver å ta maten fra den? Skal man ta hensyn til signalene og la hunden "få viljen sin" eller skal man utfordre hunden på hvem som er sjefen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ja, du skal ta hensyn til knurringen, dvs vær varsom når du nærmer deg.

Nei, du skal ikke la hunden få viljen sin. Du bør lære hunden at det ikke er fare på ferde når du nærmer deg matfatet, f.eks. ved å gi ham et par ekstra godbiter i skålen etc. slik at han lærer at neven ikke er en trussel men en potensiell godbit-bringer.

Gjest badlih
Skrevet
Jeg aksepterer det ikke.

Du skriver at du ikke aksepterer det, men hva gjør du da? Tar du maten/godbiten bort? Hva om hun knurrer mer da? Hva om han bjeffer mot deg? Hva om han glefser etter deg? Hva om han ikke hører på deg?

Min hund fikk et digert kjøttbein, som han ble veldig glad for. La seg til rette på plassen sin. Når vi nærmet oss, begynte han å knurre. Bør vi ta hensyn til knurringen og bare gå bort fra ham, eller bør vi utfordre og ta fra ham maten/godbiten?

Gjest camillo
Skrevet

Siden 'matforsvar' ikke har noe med dominans å gjøre, ville jeg ikke tatt den for det. Om det var mest praktisk, ville jeg prøvd å vent den av med det.

Skrevet

Vi aksepterer ikke at hunden bjeffer, knurrer eller glefser etter noen av oss.

Først og fremst fordi vi er sjefene, vi bestemmer.

Så fordi vi venter barn og vi må ha en hund som barnet kan gå bort til om den holder på med et bein uten at det er en fare for barnet.

Hvor gammel er hunden?

Det beste er selvfølgelig å venne hunden til at dere til enhver tid kan komme bort til skål, bein osv. uten at det er noen trussel. Helst fra den er valp selvfølgelig...

Gjest vimse
Skrevet
Du skriver at du ikke aksepterer det, men hva gjør du da? Tar du maten/godbiten bort? Hva om hun knurrer mer da? Hva om han bjeffer mot deg? Hva om han glefser etter deg? Hva om han ikke hører på deg?

Min hund fikk et digert kjøttbein, som han ble veldig glad for. La seg til rette på plassen sin. Når vi nærmet oss, begynte han å knurre. Bør vi ta hensyn til knurringen og bare gå bort fra ham, eller bør vi utfordre og ta fra ham maten/godbiten?

Jeg har den formeningen om at det skal være mulig å ta fra mine hunder det de har i munnen, eller ta vekk fatet foran de, så det er noe som har vært gjort siden de var små, så det har ikke vært noe problem.

Skrevet
Vi aksepterer ikke at hunden bjeffer, knurrer eller glefser etter noen av oss.

Først og fremst fordi vi er sjefene, vi bestemmer.

Så fordi vi venter barn og vi må ha en hund som barnet kan gå bort til om den holder på med et bein uten at det er en fare for barnet.

Samme her! Det er menneskene som skal bestemme, og det er viktig det som Night Owl sier om barn og trygghet.

Min hund knurrer litt mot kattene hvis de prøver seg på hans godbiter, men det har vi latt være å gjøre noe med. Både kattene (og han!) vet at det er kattene som er sjefen over hunden, og vi sjef over dem. ;)

Skrevet

Hvis vår hund knurrer mot oss, sier vi "NEI!" og "FY!", og da gir han seg.

Hvis hunden din knurrer mot deg når han har et bein, ville jeg sagt "NEI!" og "FY!" og tatt fra han beinet, og heller gitt det til han senere igjen. Hvis du ikke gjør noe, men bare går vekk når han knurrer, så tror han at dette er ok adfersel, og fortsetter med knurringen, event. glefsing etterhvert.

Gjest badlih
Skrevet
Hvis vår hund knurrer mot oss, sier vi "NEI!" og "FY!", og da gir han seg.

Prøvde det du skrev... Han knurret mot meg når jeg prøvde å klappe han. Sjønner det var fordi han ville advare meg mot å ta beinet, men jeg tenkte at han skal ikke bestemme over meg. Jeg skal bestemme. Jeg prøvde å ta beinet, men han flekket tenner og glefset. Kanskje jeg BARE skulle kjeftet, og brukt psykisk makt istedet for å prøve å ta beinet fra han(fysisk makt)?

Vi mennesker kan jo aldri blir sterkere enn hunden rent fysisk, bare psykisk.

Vil bare nevne at han er kjempesnill ellers :rosaengel: Det er ikke slik når han får vanlig mat, og vanlig is kan jeg åpne munnen og ta fra ham det han har i munnen hvis han finner noe søppel ute pg sånn. Han oppfører seg bare slik hvis det er griseører, okseknokler o.l.

Gjest camillo
Skrevet

Jeg bare lurer på hva dere mener med at 'mennesket skal bestemme', når matforsvar ikke er et tegn på dominans..?

Gjest badlih
Skrevet
Jeg bare lurer på hva dere mener med at 'mennesket skal bestemme', når matforsvar ikke er et tegn på dominans..?

Jeg skulle ønske jeg var sikker på at det er sant. Håper det... Er det noe sted jeg kan finne ut mer om det?

Gjest camillo
Skrevet
Jeg skulle ønske jeg var sikker på at det er sant. Håper det... Er det noe sted jeg kan finne ut mer om det?

Jeg har ingen kilder på stående fot, så jeg skal ikke si det hundre prosent sikkert, men jeg tror det stemmer. Hvis du søker det opp, kan det hende du finner noe.

Men selv om det ikke er et tegn på dominans, kan det jo ofte være en fordel å lære det av likevel, mtp barn etc. Men da ville jeg heller tatt en gradvis tilvenning f.eks. med først å kaste noe mat bort til den, for så å nærme meg veldig sakte, til den til slutt godtok at du tok tak i skåla, el.

Gjest Piper
Skrevet
Knurring: Er ofte et tegn på usikkerhet, det er et varselsignal fra hunden om at den er redd, usikker, føler seg truet eller lignende, og hvis det den oppfatter som truende ikke opphører, kan det hende at den vil bite. Knurring må aldri straffes – da kan du risikere at hunden ikke knurrer neste gang, men går rett i angrep, den har jo lært at det er forbudt å advare deg! Prøv heller å forstå hva hunden oppfatter som truende, og gjør hunden trygg!!

http://www.canis.no/redirect.php?target=/b...kler.php?id=187

Gjest camillo
Skrevet (endret)

Dette fant jeg på nettet, men det er jo ingen sikker kilde av den grunn. Klipper det inn likevel, kanskje det kan være til hjelp:

10.3 - Forsvar av mat, ben eller leker

Noen hunder begynner å forsvare mat, ben eller leker ved å knurre mot eieren eller andre som nærmer seg. Beskyttelse av mat ikke har noe med dominans og lederskap å gjøre. I en ulveflokk vil selv den mest underdanige beskytte maten sin

om det så er lederen som utfordrer han/henne. Denne adferden har hundene arvet fra ulven, og noen raser i større grad enn andre. Men, knurring mot eieren eller andre når han har mat eller bein er ikke noe vi ønsker hos hundene våre og er et klart varsel om at hunden ikke stoler på eieren slik vi ønsker og forventer.

Målet er derfor å få hunden til å stole på eieren og resten av familien. Vi må hjelpe hunden til å forstå at vi ikke ønsker å true den eller maten dens. Hvis man forsøker å løse problemer som forsvar av mat ved å "ta" hunden (aggressjon fra eier), er sannsynligheten stor for at man før eller siden presser hunden til å gå til angrep. Istedet ønsker vi å tone ned hele saken og i størst mulig grad unngå at man kommer opp i disse situasjonene i det hele tatt. Problemet vil da sakte men sikkert gå over av seg selv.

Forsvar av matskål

Først og fremst har hunden krav på å få være i fred når den spiser. Det har ingen hensikt å ta bort maten eller klappe den mens den står med hodet oppi matskålen. Men man forventer allikevel at man skal kunne gjøre disse tingene innimellom.

For å venne hunden av med knurring ved matskålen er det flere ting du kan gjøre. Det viktigste er at du tenker på ditt kroppspråk rundt hunden. Vær så naturlig som mulig og vis tydelig at du ikke er ute etter å ta maten. Hold på med noe rundt han et stykke unna til å begynne med, unngå å se direkte på han og nynn eller prat vanlig for å hele tiden viser humøret ditt. Gjør så lite ut av saken som mulig. Hunden skal ikke få på følelsen av at du tester han. Du skal bare være der og det skal være greit. Hvis han begynner å knurre, så ser du opp i taket eller på annen måte lar han vite at du er ute etter å utfordre han. Å si noe med en avvæpnende tone kan også berolige han. Latter kan også hjelpe.

Etterhvert som han begynner å bli fortrolig med at du er tilstede, kan du gi han et kjapt klapp i forbifarten eller slenge en ekstra god matbit bort til han. Du kan også be han sitte og legge en godbit oppi matskålen, for så å si værsågod. Men ikke overdriv og gjør alt på en naturlig og ikke-utfordrende måte.

Fra: http://www.home.no/hundefaq/probl.html

Endret av camillo
Gjest camillo
Skrevet

Det er lett å finne jalla-dokumentasjon på at matforsvar ER dominant atferd også. ;) Så...

Men jeg mener det er logisk med tanke på egne erfaringer også; med hunder som ellers er under full kontroll, men som likevel har matforsvar.

Skrevet

Matknurring kan like godt være pga uforutsigbar "sjef" eller at den er forvirret av andre grunner.

Mangel på tillit.

Dominans tror jeg ikke det er.

Hvilken rase har noe å si.

Tror jeg heller hadde satt med ned ved siden av enn å TA maten.

Når den begynner å spise igjen med meg rett siden av, kan alle gå tilbake til sitt.

Tillit og trygghet, mer enn dominans.

Gjest badlih
Skrevet

Nå skjønner jeg litt mer... føler meg tryggere nå... og vet hva jeg skal gjøre neste gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...