Gå til innhold

Sitter fast i en diagnose som ikke stemmer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er feildiagnostisert med lett psykisk utviklingshemming. Dette var en diagnose jeg fikk før jeg tok en bachelor, og nå er jeg godt i gang med en profesjonsgrad, som jeg har tatt på normal tid. Jeg har førerkort og flyttet ut da jeg var 20 år. 

Jeg har strevd mye med angst, depresjon og traumer fra studietiden, da jeg ble utsatt for noe grusomt over lengre tid, både personlig og gjennom familiekriser. Jeg oppsøkte derfor DPS for å få behandling. Men der sitter de fortsatt fast i diagnosen lett psykisk utviklingshemming. Det har heller ikke blitt tatt noen nye tester.

I familien vår er det mange med ADHD, og det var egentlig det jeg ønsket å utrede meg for den gangen jeg ble utredet, men i stedet endte opp med diagnosen lett psykisk utviklingshemming. Ingenting ved den diagnosen gir egentlig mening. Jeg klarer meg fint faglig – det er bare livet som har satt dype spor, i tillegg til symptomer på ADHD.

Jeg husker da jeg tok evnetestene og IQ-testene at jeg kjedet meg voldsomt og til slutt bare svarte noe, fordi jeg ble så lei. Konsentrasjonen var ikke der. Personen som satte diagnosen sa også at det ikke var sikkert at jeg faktisk hadde lett psykisk utviklingshemming. Likevel ble diagnosen satt for 10 år siden.

Nå, etter 2 år i behandling, har vi ikke kommet videre fordi de mener jeg er sliten av studier. Jeg mener at jeg er sliten av flashbacks fra hendelser, retraumatisering og lignende. DPS mener dette er symptomer på studietretthet. Men jeg trives veldig godt med studiene, synes de er gøy, og jeg er flink til å sette grenser. Jeg gjør det bra og jobber ikke mer eller tyngre enn andre. Det er alt rundt som stresser meg – hendelsene som har satt seg i kroppen. 

Jeg vurderer å gå privat, men samtidig er jeg redd for at en ny test også skal slå ut med samme diagnose. Hva om jeg faktisk har det?

Anonymkode: dc620...6bb

• Liker 2
  • Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er feildiagnostisert med lett psykisk utviklingshemming. Dette var en diagnose jeg fikk før jeg tok en bachelor, og nå er jeg godt i gang med en profesjonsgrad, som jeg har tatt på normal tid. Jeg har førerkort og flyttet ut da jeg var 20 år. 

Jeg har strevd mye med angst, depresjon og traumer fra studietiden, da jeg ble utsatt for noe grusomt over lengre tid, både personlig og gjennom familiekriser. Jeg oppsøkte derfor DPS for å få behandling. Men der sitter de fortsatt fast i diagnosen lett psykisk utviklingshemming. Det har heller ikke blitt tatt noen nye tester.

I familien vår er det mange med ADHD, og det var egentlig det jeg ønsket å utrede meg for den gangen jeg ble utredet, men i stedet endte opp med diagnosen lett psykisk utviklingshemming. Ingenting ved den diagnosen gir egentlig mening. Jeg klarer meg fint faglig – det er bare livet som har satt dype spor, i tillegg til symptomer på ADHD.

Jeg husker da jeg tok evnetestene og IQ-testene at jeg kjedet meg voldsomt og til slutt bare svarte noe, fordi jeg ble så lei. Konsentrasjonen var ikke der. Personen som satte diagnosen sa også at det ikke var sikkert at jeg faktisk hadde lett psykisk utviklingshemming. Likevel ble diagnosen satt for 10 år siden.

Nå, etter 2 år i behandling, har vi ikke kommet videre fordi de mener jeg er sliten av studier. Jeg mener at jeg er sliten av flashbacks fra hendelser, retraumatisering og lignende. DPS mener dette er symptomer på studietretthet. Men jeg trives veldig godt med studiene, synes de er gøy, og jeg er flink til å sette grenser. Jeg gjør det bra og jobber ikke mer eller tyngre enn andre. Det er alt rundt som stresser meg – hendelsene som har satt seg i kroppen. 

Jeg vurderer å gå privat, men samtidig er jeg redd for at en ny test også skal slå ut med samme diagnose. Hva om jeg faktisk har det?

Du har da motbevist denne diagnosen. Gå til en privat. Ta med deg vitnemålene dine og gjør det klart at denne diagnosen er feil.

• Liker 11
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror absolutt ikke du har det, ut ifra hvor godt du faktisk formulerer deg her og ut ifra at du åpenbart er høyt fungerende i livet ellers. Jeg ville bedt om henvisning til en annen DPS med sikte på nyutredning, det har du rett til å få - jeg vil tro særlig med tanke på hvor lite sannsynlig det er at diagnosen er korrekt. Får du ikke gehør ville jeg klaget til Statsforvalteren.

https://www.helsenorge.no/rettigheter/sykehus-og-spesialist/rett-til-ny-vurdering/

Anonymkode: 32311...e8c

• Liker 11
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Enig med den over, det høres ikke ut som du har lett PU. Her syns jeg DPS bør gjøre en full ny utredning faktisk. Og hvis de ikke vil det tror jeg at jeg hadde gått privat. 

Anonymkode: e1ae0...78c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gått privat. Om du får barn kan diagnosen bli et problem. 

Virker veldig usannsynlig at den diagnosen er korrekt. 

Anonymkode: 0c8fd...120

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som (høy) begavelse. Folk har en tendens til å ikke tenke på dette, og forveksler det ofte med autisme og ADHD.

Anonymkode: 6b264...23c

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har flere ganger vært med på å revurdere psykisk utviklingshemming som diagnose.

Hver gang starter det med henvisning fra fastlegen din. Så litt avhengig av hvor du bor, så er det voksenhabiliteringen/nevrohab ved ditt regionssykehus, eller DPS som gjør en ny vurdering.

Det er viktig at behov kommer tydelig frem, slik at de kan arrangere testbetingelsene på en bra måte som tar høyde for evt utfordringer under testsituasjon.

Anonymkode: 0a751...7cf

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet en sommer i en bolig der folk hadde diagnosen moderat psykisk utviklingshemming. Det var spesielt en jeg bare ikke fattet hvordan kunne ha dette. Han var mer Asperger, kunne ALT innen 1. og  2. verdenskrig og kunne drøfte og diskutere ulike temaer på et HØYT nivå. 

De som jobbet der, trakk bare på skuldrene. Han hadde bodd der i mange år. Han hadde en fast jobb, og fungerte fint. Fordi han hadde fått diagnosen for 25 år siden, var det ingen som satte spørsmålstegn ved dette.

Anonymkode: 6eb4d...e5d

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sakset fra NAKU (Nasjonalt Kompetansemiljø for Utviklingshemming):

Sitat

"Lett psykisk utviklingshemming 
Lett psykisk utviklingshemming innebærer oftest at personen kan ta hånd om seg selv på en god måte. Personen mestrer mange av dagliglivets ferdigheter som personlig hygiene, matlaging og andre praktiske og huslige ferdigheter. De største problemene oppstår vanligvis med teoretisk skolearbeid, og mange har problemer med å lese og skrive. Mange kan delta i alminnelige samtaler, men de språklige ferdighetene varierer, både når det gjelder å forstå og å uttrykke seg. Mange kan ha en vanlig jobb eller en jobb som er tilpasset personens mestringsnivå. IQ anslås i ICD-10 og 11 fra 69-50. "

Det er 100% garantert at de har satt feil diagnose på deg.

Anonymkode: 32311...e8c

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Broren min har FAS, som gjør at han har en lett psykisk utviklingshemming. 

Han kunne aldri gjennomført studiespesialiserende på VGS engang, det er større sjanse for å vinne i Lotto 3 ganger på rad. Han klarte heller ikke en fagutdannelse.

Forstår at dette muligens kan slå ut litt ulikt, men på meg høres det svært lite sannsynlig ut at du har en slik diagnose. Gå privat! 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du overbeviser meg på den korte tråden her, om profesjonelle ikke blir overbevist bør de miste jobben på dagen.

Anonymkode: 38f1e...4a0

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg jobbet en sommer i en bolig der folk hadde diagnosen moderat psykisk utviklingshemming. Det var spesielt en jeg bare ikke fattet hvordan kunne ha dette. Han var mer Asperger, kunne ALT innen 1. og  2. verdenskrig og kunne drøfte og diskutere ulike temaer på et HØYT nivå. 

De som jobbet der, trakk bare på skuldrene. Han hadde bodd der i mange år. Han hadde en fast jobb, og fungerte fint. Fordi han hadde fått diagnosen for 25 år siden, var det ingen som satte spørsmålstegn ved dette.

At det er mulig, er så mye skummelt!

Anonymkode: 38f1e...4a0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker du må ta dette med din fastlege, få fastlege til å sende henvisning til en annen DPS (fordi det virker å ha gått prestisje i saken der du nå går) og be om en second opinion, da alt tilsier at dine utfordringer sannsynligvis kommer av traumer og muligens i kombinasjon med adhd eller lignende. Viktig at legen din presiserer at du greier deg godt i høy utdanning på profesjonsgradnivå.

Jeg hadde ikke den diagnosen, men opplevde å få en annen feilaktig psykisk diagnose (jeg var fysisk syk, det var bekreftet med ulike prøver, og symptomene jeg hadde var normale for den fysiske tilstanden, men det hadde gått prestisje i mitt tilfelle fordi det som feiler meg er noe det knapt finnes kompetanse på i Norge, og da var det lettere å stemple meg som psykisk syk). Jeg krevde da en helt ny utredning på et nytt sted, som en second opinion. Lege var presis i sin henvisning der, og i første time hos ny psykolog ba jeg om at denne nullstilte seg helt fra tidligere uttalelser om min påståtte psyke, og jeg ba om en grundig utredning som startet helt uten fordommer. Så fortsatte jeg med å forklare saklig og forholdsvis kort oppsummert om den fysiske tilstanden og hvilke følger det får for den fysiske helsen og følgene av dette for min daglige funksjon. Jeg var også tydelig med denne psykologen at mitt mål var å få riktig hjelp i helsevesenet, slik at jeg forhåpentligvis kunne komme tilbake i full jobb, men at jeg ikke kunne greie det når leger heller hengte seg opp i at de ville stemple meg som psykisk syk istedenfor å finne behandling for den påviste fysiske tilstanden. Ny psykolog lyttet, og sa at henvisningen hadde bedt om en second opinion, og at både det jeg forklarte selv og måten jeg gjorde det gjorde at han var enig i at det her måtte en helt ny utredning til. Han sa også at han ikke kunne garantere at han ville komme til et annet svar enn tidligere psykolog, men han lovet å starte med blanke ark, uten fordommer, han ville foreta en formell, korrekt og grundig utredning, og så ville han konkludere ut fra det han da fant. Konklusjonen ble - som forventet - at jeg ikke hadde noen psykiske sykdommer, og det var også en sterk kritikk av at forrige psykolog (og lege) hadde planlagt å sette meg på flere sterke medikamenter for påståtte psykiske sykdommer (i flertall) uten en grundig utredning og uten at det var noe som helst faglig belegg for det.

Jeg har fått formelt "skjult" mye av det første psykolog feilaktig konkluderte med i journal, men dessverre så er reglene slik at det kan være vanskelig å få det totalt slettet, og skal man få det må man som pasient lese alle år med egne journaler alle steder diagnose kan være nevnt (f.eks. at lege et sted henviser deg et annet sted for noe helt annet, men viser i henvisningen til at du også har den andre diagnosen - da må man kontakte begge disse legene for å få slettet det i journal, og også følge det videre hvis f.eks. andre lege har videresendt det samme til en tredje lege/spesialist). Pr. i dag er dette et håpløst system. Jeg har valgt å fokusere på å få det bort fra de viktigste stedene, og så tar jeg det opp om nye leger/spesialister kommer over gamle notater om feilaktig satte diagnoser. 

Jeg anbefaler deg også å kontakte Pasientombudet, Ts, for de kan hjelpe deg med å skrive klager, og også gi deg råd om veien videre for å få omgjort den diagnosen på lettere psykisk utviklingshemming som du - åpenbart feilaktig! - har fått.

Ellers vil jeg berømme deg! Tross diagnosen som så feilaktig ble satt på deg, så har du ikke latt den stoppe deg! Du har fulgt det du har visst var rett for deg, du har stolt på dine egne evner, du har over mange år vist at du har gjennomføringsevne på høyt nivå! Jeg er også enig i at det virker som om du heller er i motsatt ende av skalaen, at du egentlig er høytfungerende med høy intelligens. At du har andre utfordringer, enten med traumer alene eller om det ev. også er adhd (traumer kan gi adhd eller add-symptomer, uten at man har det, så viktig å få behandlet traumene før andre diagnoser sikkert kan stilles), det endrer ikke det faktum at du tydelig er høytfungerende, har god evne til refleksjon, at du tar ansvar for eget liv og utvikling, og du formulerer deg veldig bra!

Dermed er det heller ingen grunn til at du skal være redd for at den feilaktige diagnosen om lett psykisk utviklingshemming faktisk stemmer! Jeg forstår godt frykten din, men tror det er viktig at du forsøker å legge den bort, for du hadde aldri greid å gjennomføre høyere og nå høy utdanning om du hadde den diagnosen. Jeg er sikker på at du egentlig vet dette selv, for alt du har vist i praksis over mange år nå med utdanning har motbevist den diagnosen. Så stol på deg selv. Du er reflektert og du er tydelig, så vær like tydelig når du skal utredes på nytt, og forklar også hvorfor du svarte som du gjorde forrige gang, samt det faktum at det er mye adhd i familien og at du har mistenkt at du selv kanskje sliter med noe av det samme, eller om det er de traumene du har opplevd som gir lignende symptomer. Og så kan du gjøre en avtale med ny utreder at hvis du "møter veggen" midt i en slik test, så kan du kommunisere det underveis - dere kan da bli enige før denne testen hvordan du/dere skal forholde dere til det om du opplever noe av det samme som forrige gang, slik at du denne nye gangen vil få et korrekt resultat. Jeg tror egentlig at du vil greie å gjennomføre ny test, fordi du har studert mye siden den gangen, du har mer erfaring med å kontrollere fokuset ditt. Og ikke minst, nå vet du mer om hvor viktig det er for deg å få gjennomført på en slik måte at du får vist hva du faktisk er god for.

Ta kontakt med din fastlege (er ikke denne samarbeidsvillig så bytter du fastlege!) og be om at den henviser deg for en second opinion (det er en rettighet du har i helsevesenet).

Ta kontakt med Pasientombudet.

Siden du studerer fremdeles så kan det være at det også er en studentpsykolog du kan kontakte. (Du vil trolig komme raskere til denne hvis du forteller at du kun trenger en time eller to for råd om hvordan du skal ta denne saken din videre, at du ikke trenger utredning/behandling/samtaler utover dette. )

Lykke til! Stol på deg selv! ❤️

Anonymkode: 9fc21...632

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

100% sikkert feildiagnose. Ut fra hvordan du formulerer deg mener jeg din IQ er minst 115. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk å be dps notere i journalen at de nekter å utrede deg for det, adhd og ptsd, til tross for at du nevner klare symptomer på dette og er tydelig feildiagnostisert. Ta lydopptak av samtalen når du tar det opp også, fordi ingen tror på en psykiatrisk pasient dessverre.

Anonymkode: 12b9b...1dd

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for gjengivelse.

veronica<3, mod. 

AnonymBruker
Skrevet

Tenker du bør gå til en advokat. Dropp DPS som selvsagt vil bekrefte diagnose satt av det offentlige tidligere. Snakker av erfaring da jeg har et barn som etter mobbing gjennom hele barne og ungdomsskolen fikk satt autismediagnose hos BUP før de hadde sett barnet og snakket med oss. Det var fordi lærer mente det var autisme hos et barn som var mobbet sønder og sammen og som senere ble diagnostisert med PTSD og som etter å ha startet på VGS er et helt annet barn enn banet i høy beredskap etter mobbing fra både barn og voksne gjennom hele skoleløpet. 

Jeg kan garantere deg at din diagnose er feil. Du kan jo selv også kontakte privat psykiater for å få dette bekreftet før du kontakter advokat. Helt jævlig at det offentlige beskytter sine egne i den grad at de til og med utsteder feilaktige diagnoser for å slippe unna. Ønsker deg all verdens lykke til!

Anonymkode: 54638...8ba

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du kan ikke ha asperger og utviklingshemning samtidig. Asperger utelukker puh! Ufattelig at verken behandler eller de ved boligen ikke vet bedre. Men jeg er ikke overrasket. Jobber selv i puh bofellesskap hvor ansatte tror at autisme kan påvises ved blodprøve. 

Anonymkode: a4613...386

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ts, det er jo flust av folk som er "dummere" enn deg og som ikke har diagnosen.. lol. har møtt et par hvor jeg har lurt på "hvorfor er ikke du i bofelleskap eller noe?". man lurer på hvorfor man blir kritisert, og så går slike rundt og bare: jeg er bra nok akkurat som jeg er,  hvor folk på jobb og overalt i livet deres er veldig rause og overbærende. mens andre igjen ikke er i nærheten av å ha like mye eller omfattende feil, men blir slaktet for det, sett på som dum... 

sikkert ikke relevant for tråden din ts, men .. 😅

Anonymkode: 0cdf5...579

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri møtt noen med ADHD som ikke sliter voldsomt med skolen. Så sikker på at det er ADHD? KPTSD og ADHD blir ofte feildiagnotisert. 

Anonymkode: 1b82b...42a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...