Gå til innhold

Det heter ikke NYSKJERRIG

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Bare et hjertesukk fra meg.

I norsk språk er det ikke noe ord som heter NYSKJERRIG. Ordet skrives slik: NYSGJERRIG. Altså ingen K!

Gang på gang på gang på gang ser jeg at folk her på KG skriver at de er nyskjerrige. For moro skyld søkte jeg nå på ordet, og jeg fikk opp ikke mindre enn 32 sider med tråder der ordet nyskjerrig er nevnt.

Hvis dere ønsker å bli tatt seriøst, bør dere kunne skrive elementært norsk. Dette er helt grunnleggende!

Gjest Gjesta
Skrevet

Men visste du at vårt 'nysgjerrig' har sitt utspring i det lavtyske ordet 'nisgirig', høytysk 'neugierig'. Dvs, man er ivrig etter å få vite ting om andre. Sannsynligvis kom ordet inn i det norske språket i hansatida.

Skrevet
Elementær norsk.

:ler:

Det har seg slik at enkelte ord er vanskelige å lære seg å skrive.

Jeg for min del tar ikke folk mindre seriøst fordi de ikke kan skrive nysgjerrig riktig. Men takk for tråden, nå kanskje jeg lærer hvordan det skrives.

Men det er intreressant (sikkert feil skrevet) at trådstarter ikke kan skrive rett selv, ergo, kanskje vi ikke skal ta denne tråden seriøst? :)

Gjest Bellatrix
Skrevet

I norsk språk er det ikke noe ord som heter NYSKJERRIG. Ordet skrives slik: NYSGJERRIG. Altså ingen K!

Gang på gang på gang på gang ser jeg at folk her på KG skriver at de er nyskjerrige. For moro skyld søkte jeg nå på ordet, og jeg fikk opp ikke mindre enn 32 sider med tråder der ordet nyskjerrig er nevnt.

Hvis dere ønsker å bli tatt seriøst, bør dere kunne skrive elementært norsk. Dette er helt grunnleggende!

:klappe:

Gjest LoisLane
Skrevet

Å, jeg bare elsker sånne innlegg. :hjerte:

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor får denne stå på generell debatt, mens Lois Lanes om VÆRST ble flyttet til snikksnakk?

Gjest Gjest
Skrevet

Herregud, få deg ett liv. Du må virkelig ha ett kjedelig liv siden du henger deg opp i skrivefeil. Skal nesten våge å vedde på at du har nok skrivefeil du også.

Gjest Gjest
Skrevet

"Nyskjerrig", "service"/"servise"-problematikken og "hvist" er gjengangere, og en kan spørre seg hvorfor vi nordmenn er så dårlige på norsk rettskriving..

Gjest Gjest
Skrevet
"Nyskjerrig", "service"/"servise"-problematikken og "hvist" er gjengangere, og en kan spørre seg hvorfor vi nordmenn er så dårlige på norsk rettskriving..

Vi er nok ikke nyskjerrige nok med språket, slik at resultatet blir værre enn værst viss vi ikke skjerper oss.

Gjest Gjest
Skrevet
Herregud, få deg ett liv. Du må virkelig ha ett kjedelig liv siden du henger deg opp i skrivefeil. Skal nesten våge å vedde på at du har nok skrivefeil du også.

Du trenger visst å få deg et liv selv, siden du har tid til å gå inn på tråder du tydeligvis ikke bryr deg om.

Gjest Gjest
Skrevet
Vi er nok ikke nyskjerrige nok med språket, slik at resultatet blir værre enn værst viss vi ikke skjerper oss.

:ler:

Gjest Binna
Skrevet (endret)

Jeg må bare bare si det er fint at dere som bryr dere lager egne tråder om dette!

(siden det er flere tråder som blir overrøst med kommentarer om hvordan man skriver ordene, og ikke svarer på spørsmålet til TS)

Endret av hæxa
Gjest synseren
Skrevet

Takk for opplysningen! Nå ble jeg litt klokere i dag også!

Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har til og med sett Dagbladet skrive "nyskjerrig", så til og med de beste...Nei, glem det.

Gjest gjest1
Skrevet
Skaff dere et liv språknazier!

Er det DEG lærer HANS?!?!

Gjest marthepia
Skrevet (endret)

Jeg vet det skrives nysgjerrig :)

Endret av marthepia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...