AnonymBruker Skrevet 28. august 2025 #21 Skrevet 28. august 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Sier jo litt da... folk som forsvarer bv og at alt de gjør er så bra. Det er jo ikke det. Bv institusjoner er oppbevaringsplass blitt der det florere med narkotika og rus. Så hvorfor er det bedre at bv har dem enn foreldrene når begge deler tydeligvis svikter barnet .. når bv skal være for barnets beste i utgangapkt. Derfor en bør vær litt obs med å sende anonyme bekymringsmeldinger kan hende livet til barnte blir 1000 ganger verre dit det kommer enn slik det har det hjemme hos foreldrene. Det er jo traumatisk nok og bli skilt fra foreldrene og så komme på ett sted der man ikke føler at noen liker en eller viser noe slags form for kjærlighet ovenfor dem. Å leve uten varme og at man er elsket som man oftest er fra foreldrene sine så blir det jo vanskelig psykisk. Alt dette henger sammen. Så jeg hadde en sønn som mest sannsynlig hadde havnet på en slikt institusjon og jeg vet han ikke hadde overlevd der, jeg kjenner gutten såpass godt. Han er lett å lure og oppsøkte farlige ting. Min løsning ble å flytte til utlandet med han for å unngå dette. Nå er han 19 blitt og studere til ingeniør og livet hans ser ut til å bli greit tross alt litt trøblete oppvekst. Jeg kjenner gutten min bedre enn noen på en institusjon vil gjøre. Han er min øyesten og den som står meg nærmest i livet fortsatt som han har gjort siden han ble født. Å hadde kommet til å sloss for han resten av mitt liv hvis jeg hadde måttet. Anonymkode: 0c460...1ca Ett av mine familiemedlemmer ble tatt fra familien pga alkolisme når han var fire år. Han var gjennom ett utall med fosterhjem hvor han ble både fysisk og seksuelt misbrukt. Han sier i dag han mye heller ville blitt boende hos mor som til tider drakk mye men som viste masse kjærlighet enn å være en kasteball i ett system han ikke var elsket. Anonymkode: fbca5...2ac 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2025 #22 Skrevet 28. august 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Naiv du🤣🤣 Anonymkode: c19e7...ca2 Nei men et sånt innlegg sier i grunn mye om ts Anonymkode: b794d...a48 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2025 #23 Skrevet 31. august 2025 Bodd på barneverns institusjoner fra jeg var 12 til 18år, og ja, veldig mye ymse mennesker som jobber det. Ikke nøye på hvem som får jobb der. Anonymkode: c5f36...d94 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2025 #24 Skrevet 31. august 2025 AnonymBruker skrev (På 28.8.2025 den 16.33): Du er klar over at de fleste som er innenfor barnevernet er der på grunn av at foreldrene suger? Det er ikke fosterhjem til alle, de har såvidt fosterhjem til småbarn. Forskjell på institusjoner noen er for omsorg og noen er for behandling. Håper karma biter deg hardt i ræva. Anonymkode: 3148a...79a For et godt menneske du høres ut som...(ironivarsel) Anonymkode: fbfdd...de8
AnonymBruker Skrevet 31. august 2025 #25 Skrevet 31. august 2025 AnonymBruker skrev (På 28.8.2025 den 7.00): Brutal mening kanskje, men hadde ikke vært særlig verdiskapende å bruke samfunnets beste folk på utskudd som mest trolig aldri kommer til å bidra med noe selv. Er det mulig å være så tett? Nå må vi huske på at de sakene man hører om i media ikle representerer alle ungdom som bor på institusjon. Det er mange grunner til at de havner der, og man kan umulig mene at ‘alle’ automatisk er sammfunnstapere som ikke kan reddes. Jeg er 28 år og bodde på institusjon (frivillig plassering) i to år fra jeg var 15 til 17. Gikk veldig fint, men hadde ikke gjort det om jeg ikke hadde fått den hjelpen og støtten jeg sårt trengte da. I dag er jeg relativt høyt oppe i kulturbransjen, og skal være spydig nok til å påstå at jeg har nok bidratt mer enn mange andre hadde på min alder, inkludert deg, vil jeg tippe. De andre jeg bodde med på den tiden er forøvrig eiedomsmegler, fysioterapeut, lærer og IT utvikler. En er ufør såvidt jeg har skjønt. Man kan ikke dra alle ungdom over en kam. Folk skildrer ikke de positive sakene i media, forståelig nok. Det er nyanser der som med alt annet i verden, og jeg vil tippe at disse ekstrem sakene man hører om utgjør få prosent av alle barn på institusjon. Men de også fortjener kompetente voksne rundt seg. Ta deg sammen. Anonymkode: c25d8...21d 2
Rødvinsfilosofen Skrevet 31. august 2025 #26 Skrevet 31. august 2025 I dag stilles det som regel krav til at man må minimum ha en bachelorgrad innen barnevern, sosionom, vernepleie, velferdsvitenskap, sykepleie, psykologi, politi, ol. for å få jobb i en barnevernsinstitusjon. Man finner også en rekke tidligere lærere og spesialpedagoger. Man skal helst i tillegg ha en videreutdanning, mastergrad og relevant arbeidserfaring. De som ikke oppfyller de kriteriene er gjerne «gamle travere», som har jobbet i bransjen i mer enn 15 år, har tatt en hel haug av nødvendige kurs, og som har opparbeidet seg en solid mengde arbeidserfaring. Hadde de vært inkompetente eller rasshøl så hadde de ikke fått blitt værende. Man ekskluderer ikke søkere som røyker, har tatoveringer, ikke liker skitten frontrute, er overvektige, bruker slankesprøyter, osv. Tror man finner en stor andel «helt vanlige mennesker». De har gjerne det til felles at de ønsker å gjøre en forskjell. 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2025 #27 Skrevet 1. september 2025 AnonymBruker skrev (På 28.8.2025 den 7.00): Brutal mening kanskje, men hadde ikke vært særlig verdiskapende å bruke samfunnets beste folk på utskudd som mest trolig aldri kommer til å bidra med noe selv. Anonymkode: 7f16e...359 Jeg er helt sjokkert over dette utsagnet. Virker som at barnevernsbarna er fritt vilt, mye dårlige holdninger rettet mot dem, alt man sier er tross alt på deres bekostning. Anonymkode: 8b34d...683
AnonymBruker Skrevet 1. september 2025 #28 Skrevet 1. september 2025 AnonymBruker skrev (På 28.8.2025 den 4.36): Jeg vet om en ungdom som bor på en barneverns institusjon. Jeg reagerer veldig på ansatte der. Flere av de jeg har møtt ser nesten dum ut. En av de kjører bil, stopper jevnlig og tørker støv av bilen utvendig med en liten vaskeklut fordi hun har astma. En annen som jobber der er døvstum og vanskelig å kommunisere med. Det virker som de fleste er hardbarka mennesker som har levd et tøft liv. Stinker røyk da de røyker som en skorstein. Den tredje spiser lite mat og snakker med ungdommen at hun slanker seg og tar slankesprøyte. Dette er folk som jobber på norske bv institusjoner og ansatt gjennom Bufetat. Flere ungdommer sier de er dumme og har lav iq. Trodde det var kloke voksne på slike steder - skremmende Anonymkode: 02a45...f34 Det lønner seg å skjønne litt av systemet før du hamrer løs. De er ikke ansatt gjennom Bufetat. De er ansatte i private firmaer som jobber på oppdrag for Bufetat. Det er en vesensforskjell. Det er firmaet de jobber i som har ansvar for at krav og retningslinjer til ansatte overholdes. Og bare av nysgjerrighet: hvem forteller om hvordan de opptrer på jobb? Har du sett det selv, eller har du blitt det fortalt, og av hvem? Hvem er du i så fall i relasjon til kilden din? Det kan godt hende mye av det er sant av det du sier, men man må også passe på insentiv og kontekst oppi dette. Er det en ungdom som «hater» institusjonen sin, eller er det en forelder som har mistet omsorgen. Er ting tatt ut av kontekst, har du eller vi hele sannheten og bakgrunnen for at noen pusser bilen? Er virkelig en døvstum perdson ansatt som miljøterapeut? Vet du det, eller er det noe du tror eller har hørt? Bare noen tanker.., Anonymkode: 5b029...fbe
AnonymBruker Skrevet 1. september 2025 #29 Skrevet 1. september 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Bodd på barneverns institusjoner fra jeg var 12 til 18år, og ja, veldig mye ymse mennesker som jobber det. Ikke nøye på hvem som får jobb der. Anonymkode: c5f36...d94 Synes det er så rart at ting som er helt fullstendig sjokkerende blir skrevet på denne måten, som om det er en bisetning i en informasjonsflyt og det liksom ikke er av betydning. Btw, det er en institusjon i nærheten og hvis noen har parkert dårlig og klønete tenker jeg ofte at det er barnevernet sin. De tar seg en del friheter. Anonymkode: 8b34d...683
Sander33 Skrevet 1. september 2025 #30 Skrevet 1. september 2025 Kjenner godt til en bv som har ting på stell. Tenåringstiden er uansett tøff, og det skjer mye rart der, de ungdommene er veldig krevende. Samtidig har de masse voksne å forholde seg til på ett døgn. Grensesetting er jo vanskelig på normale hjem og, tenk om du har 5-10 voksen personer å forholde deg til. Men det er selvmordsforsøk, utagering, rømninger, rus osv. Helt galskap. Men de går gitt de det beste de kan, og ett bedre fremtid enn alternativet. De har ting på stell.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2025 #31 Skrevet 1. september 2025 Bodde selv på institusjon fra 2013-2014. De ansatte var verken kompetente eller kunne faget sitt. Institusjonens grunn prinsipper var også traumebevisst omsorg noe de ansatte åpenbart ikke hadde noe opplæring i. Jeg var den eneste norske av 4 ungdommer, de andre fra Midtøsten (såklart). Skada av og traumatiserte av foreldre som har gått gjennom krig og Sharia lover. Det var mye vold og rus blant disse ungdommene og det hendte flere ganger at ansatte sluttet etter å ha fått en stein eller vedkubbe kastet i ansiktet. jeg ble veldig inspirert av oppholdet mitt der til å ta en master i barnevern selv, og håper jeg får en stilling etter endt utdannelse som gir meg noe ansvar til å bestemme hvorvidt norske barn skal få bo på instutisjon. Syns det er urettferdig og sinnsykt at barnevernet tar såpass mange norske barn og plasserer med så mange ødelagte og traumatiserte utenlandske unger. Anonymkode: 76da9...b33 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2025 #32 Skrevet 1. september 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): For et godt menneske du høres ut som...(ironivarsel) Anonymkode: fbfdd...de8 Følte du deg truffet eller? Har ingen behov for at du skal synes at jeg er et godt menneske, synes nok ikke du er et heller men du har ikke en gang skrevet noe fornuftig i tråden, Men du er vel en av disse luringene som sitter og skjærer alle barnvernsbarn under en kam? Igjen, de vanligste årsakene til at barn og unge er inn under barnevernstiltak er på grunn av foreldrenes udugelighet. Veldig sjelden ungdommen er hovedproblemet alene, altså at den kommer fra et trygt og stabilt hjem med gode foreldre. Så finnes det selvsagt tilfeller der barn og unge får hjelp på grunn av foreldrene er syke og den slags men det er ikke de sakene som er overrepresenterete det er barn og ungdom utsatt for omsorgssvikt. Anonymkode: 3148a...79a
AnonymBruker Skrevet 1. september 2025 #33 Skrevet 1. september 2025 AnonymBruker skrev (På 28.8.2025 den 22.09): Nei men et sånt innlegg sier i grunn mye om ts Anonymkode: b794d...a48 Nei, det sier faktisk ikke det. Men ditt innlegg sier noe om deg. Jeg har ikke erfaring fra barnevern. Men jeg har et barn som ble veldig syk. Barnevernet var aldri involvert, men psykiatrien var. Og der var det også mye rare opplegg. Hun slet med psykose, og da hun var 17, nesten 18 år, så skulle hun ha et opphold på et sted, Hun var jo sårbar, syk og for første gang hjemmefra. . Psykologen var borte på perm mens hun var der, så han fikk hun aldri møtt. Det var veldig mye rart av ansatte som ikke fulgte opp i det hele tatt, og de var regelrett frekke. Det var nye folk hver dag, og hun ble sittende alene på rommet og turde ikke gå ut. Alle ruste seg der, og ungen var jo helt fortvilet. Vi måtte bare komme og hente henne hjem. De hadde til og med en nattevakt som kom inn og sa " du må være en fin snill jente"...en eller annen utlending som var på rommet hennes og oppførte seg kleint og strøk på henne. Akkurat det meldt vi tilsyns-sak på. Rett hjem!! Hun fikk jo traumer av hele opplegget. Nei, det var det verste! Og så skyldte de på at hun ble påvirket av meg til å ikke synes dette var et bra opplegg! Jeg bare lot det gå, men helt ærlig; sånn et manipulerende gjeng av gaslightere. Det var et innsyn i et veldig lite bra opplegg. Hun var i etterkant vært på en mye bedre plass, med skikkelig flinke folk, der hun blomstret.... og hun er frisk i dag. Anonymkode: fb11a...e52 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 1. september 2025 #34 Skrevet 1. september 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Bodde selv på institusjon fra 2013-2014. De ansatte var verken kompetente eller kunne faget sitt. Institusjonens grunn prinsipper var også traumebevisst omsorg noe de ansatte åpenbart ikke hadde noe opplæring i. Jeg var den eneste norske av 4 ungdommer, de andre fra Midtøsten (såklart). Skada av og traumatiserte av foreldre som har gått gjennom krig og Sharia lover. Det var mye vold og rus blant disse ungdommene og det hendte flere ganger at ansatte sluttet etter å ha fått en stein eller vedkubbe kastet i ansiktet. jeg ble veldig inspirert av oppholdet mitt der til å ta en master i barnevern selv, og håper jeg får en stilling etter endt utdannelse som gir meg noe ansvar til å bestemme hvorvidt norske barn skal få bo på instutisjon. Syns det er urettferdig og sinnsykt at barnevernet tar såpass mange norske barn og plasserer med så mange ødelagte og traumatiserte utenlandske unger. Anonymkode: 76da9...b33 Det er ikke slik at vi har ulike institusjoner for ulike traumer. Man har ikke noen steder for krigsflyktninger, noen steder for relasjonsskadde og noen steder for de som har levd under sosial kontroll. Hvis du ønsker deg jobb i BUFETAT oppdager du fort at barn og ungdom plasseres ut i fra hvor det finnes kapasitet, deretter utifra behov.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2025 #35 Skrevet 1. september 2025 Rødvinsfilosofen skrev (10 minutter siden): Det er ikke slik at vi har ulike institusjoner for ulike traumer. Man har ikke noen steder for krigsflyktninger, noen steder for relasjonsskadde og noen steder for de som har levd under sosial kontroll. Hvis du ønsker deg jobb i BUFETAT oppdager du fort at barn og ungdom plasseres ut i fra hvor det finnes kapasitet, deretter utifra behov. Det var poenget mitt i innlegget. Jeg har ikke sagt at det finnes ulike institusjoner for ulike traumer. ( noe jeg selv håper jeg kan være med å gi en innflytelse på senere). Jeg mener det blir feil å plassere ungdommer med så ulike traumer og tilknytningskader sammen. Det blir bare en stor smørje av dårlig miljø og påvirkning. Anonymkode: 76da9...b33
Rødvinsfilosofen Skrevet 1. september 2025 #36 Skrevet 1. september 2025 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Det var poenget mitt i innlegget. Jeg har ikke sagt at det finnes ulike institusjoner for ulike traumer. ( noe jeg selv håper jeg kan være med å gi en innflytelse på senere). Jeg mener det blir feil å plassere ungdommer med så ulike traumer og tilknytningskader sammen. Det blir bare en stor smørje av dårlig miljø og påvirkning. Anonymkode: 76da9...b33 Håper du får til den revolusjonen 🙂
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå