Gå til innhold

Barneverns institusjoner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om en ungdom som bor på en barneverns institusjon. Jeg reagerer veldig på ansatte der. Flere av de jeg har møtt ser nesten dum ut. En av de kjører bil, stopper jevnlig og tørker støv av bilen utvendig med en liten vaskeklut fordi hun har astma. En annen som jobber der er døvstum og vanskelig å kommunisere med. Det virker som de fleste er hardbarka mennesker som har levd et tøft liv. Stinker røyk da de røyker som en skorstein. Den tredje spiser lite mat og snakker med ungdommen at hun slanker seg og tar slankesprøyte. 
Dette er folk som jobber på norske bv institusjoner og ansatt gjennom Bufetat. Flere ungdommer sier de er dumme og har lav iq. Trodde det var kloke voksne på slike steder - skremmende 

Anonymkode: 02a45...f34

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er det slik flere steder. Det er få fagfolk som vil jobbe på barnevernsinstitusjoner, jeg er en av de. Bemanningen er for dårlig, og dermed blir sikkerheten for dårlig. 

Jeg jobbet mange år på institusjon, da var vi godt bemannet og hadde mange sikkerhetstiltak,og man følte seg trygg på jobb. Så kom sparekniven, nedbemanning, og risikoanalyser fjernet en del sikkerhetstiltak da analysen viste at sånn og slik ikke hadde skjedd på så så lang tid osv.

Etter et par uønskede hendelser på mine vakter sa jeg opp, ledelsen var ikke lydhøre for min bekymring. 

Nå sliter de med å få tak i folk, og mange som blir ansatt er familie eller kjente til de som jobber der fra før. Opplæringen er for dårlig, de ansatte sier og gjør ting som ikke hører hjemme noen plass.

Institusjonene er i dag mer oppbevaring av ungdom, enn at de får faglig hjelp og bistand i forhold til problemene de har.

Anonymkode: 078a2...634

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Brutal mening kanskje, men hadde ikke vært særlig verdiskapende å bruke samfunnets beste folk på utskudd som mest trolig aldri kommer til å bidra med noe selv.

Anonymkode: 7f16e...359

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jobben er kjip, risikofylt og dårlig betalt, så vi med kompetanse til å ha den gidder ikke. 

Stortinget besluttet nylig å fjerne det planlagte kompetansekravet (krav om bachelor for ansatte og master for ledere) som var planlagt innført fra 2031. I hovedsak fordi noen innså at det ville koste mye penger. 

Anonymkode: ba2ff...62b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Brutal mening kanskje, men hadde ikke vært særlig verdiskapende å bruke samfunnets beste folk på utskudd som mest trolig aldri kommer til å bidra med noe selv.

Selvfølgelig er det verdiskapende å investere i vanskeligstilte mennesker før de blir voksne. Uten hjelp vil mange av disse være rusmisbrukere, kriminelle, på trygd, og reprodusere det samme til egne barn med omsorgssvikt og barnevern. Ungdomstid er ganske få år, mens senere liv sjelden er kortere enn flere tiår. 

Det er mange som klarer å få snudd livet sitt om de møter på bare ett eneste menneske som ser dem og vil investere i dem. Å stå utenfor fellesskap og mestring er blant viktigste årsaker til at den dårlige spiralen fortsetter.

Til topic: For at jobben skal være attraktiv må det være gode arbeidsforhold, rimelig lønn, erfarne folk å lære av, kompetansebygging, trygghet til å stå i situasjoner hvor ungdommene er i krise, nok folk til å gjøre jobben og trygghet mot vold. 

Søkermassen velger andre jobber når forholdene blir for dårlige. At noen blir drept på jobben er f.eks ikke heldig for imaget. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er neppe en veldig bra jobb, da får man heller ikke eliten av arbeidsstyrken

Anonymkode: f8cc8...b7b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fulgt med lokalt på slike stillinger, for jeg tenkte at det var en fin plass å jobbe istede for bhg. Bedre betalt feks, og fri på dagtid. 

Vel, det er jevnlig 3-4 100% stillinger ute, enten får de ikke ansatt noen, eller så er det stort gjennomtrekk. Og det sier jo litt. Her må man ha en sosial bachelor for å få jobb. Et.par av stillingene kan bli medlever. Er jo en tøff bransje.. 

Anonymkode: 76a1c...05d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er neppe en veldig bra jobb, da får man heller ikke eliten av arbeidsstyrken

Om barnevernet mener ungdommer har det bedre av å bo på institusjon, og de ansatte der stort sett er vikarer som ikke er egnet vil jo det forverre situasjonen for ungdommene. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Sier jo litt da... folk som forsvarer bv og at alt de gjør er så bra. Det er jo ikke det. Bv institusjoner er oppbevaringsplass blitt der det florere med narkotika og rus. Så hvorfor er det bedre at bv har dem enn foreldrene når begge deler tydeligvis svikter barnet .. når bv skal være for barnets beste i utgangapkt. Derfor en bør vær litt obs med å sende anonyme bekymringsmeldinger kan hende livet til barnte blir 1000 ganger verre dit det kommer enn slik det har det hjemme hos foreldrene. 

Det er jo traumatisk nok og bli skilt fra foreldrene og så komme på ett sted der man ikke føler at noen liker en eller viser noe slags form for kjærlighet ovenfor dem. Å leve uten varme og at man er elsket som man oftest er fra foreldrene sine så blir det jo vanskelig psykisk. Alt dette henger sammen. 

Så jeg hadde en sønn som mest sannsynlig hadde havnet på en slikt institusjon og jeg vet han ikke hadde overlevd der, jeg kjenner gutten såpass godt. Han er lett å lure og oppsøkte farlige ting. Min løsning ble å flytte til utlandet med han for å unngå dette. Nå er han 19  blitt og studere til ingeniør og livet hans ser ut til å bli greit tross alt litt trøblete oppvekst. Jeg kjenner gutten min bedre enn noen på en institusjon vil gjøre. Han er min øyesten og den som står meg nærmest i livet fortsatt som han har gjort siden han ble født. Å hadde kommet til å sloss for han resten av mitt liv hvis jeg hadde måttet. 

Anonymkode: 0c460...1ca

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Om barnevernet mener ungdommer har det bedre av å bo på institusjon, og de ansatte der stort sett er vikarer som ikke er egnet vil jo det forverre situasjonen for ungdommene. 

Det stemmer. Derfor har de fleste med et snev erfaring i barnevernet virkelig skyhøy terskel for å mene at institusjon er å foretrekke.

(Så finnes det også bedre institusjoner. De som tar imot unge på omsorgssviktparagrafer og frivillig er ofte mer stabile enn de som tar imot tvang og atferdsplasseringer, beliggenhet har betydning for tilgang på kvalifiserte søkere etc).

Anonymkode: ba2ff...62b

AnonymBruker
Skrevet

Barnevernsinstitusjoenene er en skandale og et farlig sted for oppbevaring av tenåringer. Det foregår mye stygt der av mishandlinger, seksuelle overgrep, voldekter og rus. Er de ikke rusavhenge før de kommer så blir mange unge rusavhengige på barnevernsinstitusjonene som flyter av narkotika , av pedofile og kriminelle som er involvert !

Anonymkode: 74b3c...d6b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har fulgt med lokalt på slike stillinger, for jeg tenkte at det var en fin plass å jobbe istede for bhg. Bedre betalt feks, og fri på dagtid. 

Hvordan i alle dager kan du tenke deg at det er et bedre sted å jobbe enn en barnehage! Det er selvsagt mye hardere på alle måter vil jeg tro. Lønna vil jeg jo anta er bedre, men det er det god grunn til.

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

De som blir sendt på institusjon er nok de som er svært utfordrende på alle mulige måter. Dette gjør igjen at det er en fæl plass å jobbe, og en fæl plass å bo for brukerne.

Men om brukerne blir verre av å bo der er ikke gitt, det er heller ikke gitt at det finnes bedre alternativer. For dette er nok barn og unge som ikke kan plasseres i fosterhjem.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du er klar over at de fleste som er innenfor barnevernet er der på grunn av at foreldrene suger? Det er ikke fosterhjem til alle, de har såvidt fosterhjem til småbarn.

Forskjell på institusjoner noen er for omsorg og noen er for behandling.

Håper karma biter deg hardt i ræva.

Anonymkode: 3148a...79a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg vet om en ungdom som bor på en barneverns institusjon. Jeg reagerer veldig på ansatte der. Flere av de jeg har møtt ser nesten dum ut. En av de kjører bil, stopper jevnlig og tørker støv av bilen utvendig med en liten vaskeklut fordi hun har astma. En annen som jobber der er døvstum og vanskelig å kommunisere med. Det virker som de fleste er hardbarka mennesker som har levd et tøft liv. Stinker røyk da de røyker som en skorstein. Den tredje spiser lite mat og snakker med ungdommen at hun slanker seg og tar slankesprøyte. 
Dette er folk som jobber på norske bv institusjoner og ansatt gjennom Bufetat. Flere ungdommer sier de er dumme og har lav iq. Trodde det var kloke voksne på slike steder - skremmende 

Høres veldig oppdiktet ut.

Flott at man legger til rette for personer med funksjonsvariasjoner, men jeg har aldri møtt en døvstum ansatt «på gølvet» i helse-og sosialfag-sektoren. 

Når man ikke kan kommunisere med brukerne, ikke kan ta telefoner, ikke kan gi beskjeder eller motta beskjeder, så skal det godt gjøres å få jobb i et slikt yrke.

Tror dette bare er enda en tråd for alle som hater barnevernet 

Anonymkode: 8d59d...417

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mye av utfordringen er at det ikke er nok fosterhjem. 

De som er fosterhjem ønsker gjerne yngre barn. 

Fins ungdommer som ikke egner seg i et vanlig hjem på grunn av rus og psykiatri. Som selv ikke foreldre ønsker eller makter å ha i hus 

Kom gjerne med forslag til hva som bør gjøres 

Mange som tenker ja, bare den ungdommen hadde bodd hos meg så hadde det blitt friskt og rusfritt, er jo bare tull

Anonymkode: df0c6...320

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Høres veldig oppdiktet ut.

Flott at man legger til rette for personer med funksjonsvariasjoner, men jeg har aldri møtt en døvstum ansatt «på gølvet» i helse-og sosialfag-sektoren. 

Når man ikke kan kommunisere med brukerne, ikke kan ta telefoner, ikke kan gi beskjeder eller motta beskjeder, så skal det godt gjøres å få jobb i et slikt yrke.

Tror dette bare er enda en tråd for alle som hater barnevernet 

Anonymkode: 8d59d...417

Det er lett å tro at harde historier fra virkeligheten ikke er sant, naturlig å tenke fordi vi ikke makter å ta innover oss at det finnes så mye galskap. 
Ingen vil tro voksne folk som jobber i Bufetat forgriper seg på og voldtar barn på institusjon. Men dommene er klar- det sitter folk å soner dommer grunnet overgrep mot barn på slike plasser. 
hvem kan tro noe slikt? 
Det er nok lav rekruttering på slike steder, og de får heller ikke egnede folk. Da blir det avskummet av ubrukelige vikarer. Veldig mange av de er erfarings konsulenter som selv har vært rusmisbrukere. Jeg personlig får nesten litt omsorg for de. For jeg ser hvor stor mangel det er på sosial intelligens. Trenger ikke lange samtalen før man står å ser ut i lufta målløs og egentlig ikke har ord. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

😂😂 hilsen en fra vi som hater bv

Anonymkode: b794d...a48

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er klar over at de fleste som er innenfor barnevernet er der på grunn av at foreldrene suger?

Det er ikke så enkelt, vi er et produkt av arv mer enn av miljø. Enkelte er helt ute å kjøre uansett hvor bra jobb de foresatte gjør.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er ikke så enkelt, vi er et produkt av arv mer enn av miljø. Enkelte er helt ute å kjøre uansett hvor bra jobb de foresatte gjør.

Nja, alt er relativt. Når det kommer til institusjoner så blir det feil å skjære alle under en kam. Stor forskjell på de som har barn og unge på grunn av omsorgssvikt og de som er på et sted fordi de sliter med rus og utagering. Ofte er det de som sliter med utagering og rus som har oppegående foreldre som bare ikke får det til med det barnet og fordi bekymringsmeldingene er mange og de ofte har søsken å ta hensyn til så er institusjon siste utvei før det går helt til helvete. 

Synes synd på de gode ungdommene som bor på slike steder helt uforskyldt og så havner de inn under samme kategori som de som ikke evner å ha kontroll over seg selv.

Anonymkode: 3148a...79a

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

😂😂 hilsen en fra vi som hater bv

Anonymkode: b794d...a48

Naiv du🤣🤣

Anonymkode: c19e7...ca2

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...