Gå til innhold

Nedsatt hørsel

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er det så rart? Man oppdager at barnet har en nedsettelse som faktisk potensielt går veldig ut over mange aspekter i livet. Å bli overveldet med en gang, er ganske naturlig.

Anonymkode: 3f082...f72

Jeg tenker man har utrolig lite ballast med seg i livet når man bryter sammen av nedsatt hørsel på ett øre. 
Og jeg er født hørselshemmet. Jeg har også fire barn. Vi har reelle utfordringer. Dette er en ganske lite utfordring.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Rotemor skrev (27 minutter siden):

Jeg tenker man har utrolig lite ballast med seg i livet når man bryter sammen av nedsatt hørsel på ett øre. 
Og jeg er født hørselshemmet. Jeg har også fire barn. Vi har reelle utfordringer. Dette er en ganske lite utfordring.

Jeg er også født hørselshemmet/døv, så jeg vet hva det handler om. Jeg har likevel forståelse for at man som mor er bekymret for barnet sitt når man plutselig får noe slengt på seg utav det blå. 

Anonymkode: 3f082...f72

• Nyttig 2
Skrevet
mommyaka skrev (1 time siden):

Ts

Hva e nedsatt hørsel? Altså dette er jo ikke bare en type. Jeg har nedsatt hørsel, men jeg hører lyder..men eks kan jeg ikke høre regnet om jeg ligger på der "gode" ører. Altså jeg hører ikke viser "toner"

Om ditt barn holder for andre øre..hører hun ingen ting i andre øret? Eller hører hun,men bare mindre en andre? 

Hun hører, men ikke like godt i noen frekvenser som på det andre.

Takk for alle gode svar💖 hun har dessverre blitt mobbet allerede for andre ting, så derfor er jeg nok mer bekymret for det enn jeg ville vært. Heldigvis finnes det hjelpemidler, og hun har tross alt hørsel på begge ørene - om enn litt nedsatt. Venter på time til audio..pedagog? Muligens. Så da får jeg nok mer informasjon og svar på alt jeg lurer på.

men føles bare så unødvendig. Og jeg har enormt med skyldfølelse. 

Ts

Anonymkode: cc70b...f32

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hei TS, 

Jeg skjønner godt bekymringen din. Jeg er selv døv på begge ører og har CI. Jeg startet med høreapparat på ene øret og CI på det andre i 3 års alder. Det vil være utfordringer, uten tvil. Men også mye god kunnskap, både for ditt barn, din familie. Jeg tenker det som er viktig er å gjøre barnet trygg på at det er lov å be folk gjenta, og snu seg mot henne. Jeg slet spesielt i støy og måtte / må støtte meg på munnavlesning for å få med meg hva som blir sagt. Mange tenker at når en person hører dårligere så hjelper det å rope, det er ikke tilfellet for de fleste. Det er bedre å gjenta / formulere seg tydligere. Som jeg har måtte lære meg, det er ingen skam i å spør på nytt, da slipper man forhåpentligvis å drite seg ut ved å svare på noe helt annet. Noe jeg gjorde senest idag 🙈

Jeg har aldri blitt plaget over min hørsel av andre, og tenker det er lurt for deg å ha en samtale med lærerne. Kanskje de kan følge litt ekstra med på eventuelle kommentarer og slå ned på dette. Men be de om å gjøre dette så usynlig som mulig, slik at barnet slipper å føle seg overvåket. 

Hun har alle forutsetninger for å få et helt normalt liv, dog med en erfaring som til tider kan bli et hinder. Jeg har til tider følt at hørselen er et hinder. Men føler jeg klarer meg veldig bra, har fullført vidergående, arbeidet både i butikk, skole og som BPA. Nå har jeg startet på universitetet. Alt er mulig, men man behøver kanskje litt hjelp på veien i forhold til hørselen. Men det er lurt å ta som det kommer.

Men det er viktig for meg å presisere at det vil gå bra og alt ordner seg til slutt. Ble veldig mye tekst dette, men håper dette hjelper deg litt TS og gjør deg litt betrygget. Et siste tips er å melde seg inn i grupper på Facebook, bla foreldre til barn med nedsatt hørsel og hørselshemmet.

Klem

Anonymkode: 1f5eb...2f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Takk for alle gode svar💖 hun har dessverre blitt mobbet allerede for andre ting, så derfor er jeg nok mer bekymret for det enn jeg ville vært. Heldigvis finnes det hjelpemidler, og hun har tross alt hørsel på begge ørene - om enn litt nedsatt. Venter på time til audio..pedagog? Muligens. Så da får jeg nok mer informasjon og svar på alt jeg lurer på.

Ts

Vent på når hun har vært hos audiopedagog. Der vil dere få me svar.

Det er jo ikke unødvendig...der er bare en ting, mange som har ting med kroppen som ikke er som alle andre. At barn får kreft .ja det er unødvendig.

Hvorfor har du skyldfølelse? Du har jo ikke laget dårlig hørsel på henne 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 23.23):

Ts

Å bli mobbet er ingen god opplevelse,  ikke føle på en enorm skyldfølelse heller. Men at det føles unødvendig er en følelse som du bør legge vekk, den hjelper ingen og er irrasjonell . 

Skrevet

Din datter har litt dårligere hørsel and andre. Det er jo ikke farlig:) tenkt på alle ting barn og voksne "kan ha" idag, insulin pumpe/ tracker på armen, pacemaker, høreapparat, regulering, briller, krykker, rullestol etc...disse er jo forsatt mennesker. De er ikke stakkarslig...de er flotte,sterke mennesker 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 23.23):

Ts

Slik du beskriver det, høres det ut som om hørselen hennes er relativt god. Uansett grad av hørselstap, er det fullt mulig å leve fint med, og det finnes mange gode hjelpemidler hun kan få.

Fint dere skal få time hos audiopedagog. Har dere fått tilbud om strakstilbud fra Statped? Det kan være nyttig for å få litt informasjon nå helt i starten. Audiopedagogen kan helt sikkert også gi deg svar på mye av det du lurer på, og forhåpentligvis berolige deg litt. Det er ingen grunn til at hørselstapet skal forringe din datters livskvalitet. Det er heller ikke mulig at det er du som har påført henne hørselstapet ved å snakke høyt, så prøv å legge skyldfølelsen fra deg :)

Anonymkode: 9416e...aa4

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og tilsvar til dette, avsporinger og latterliggjøring. 

Christina82, mod

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.8.2025 den 23.10):

Slik du beskriver det, høres det ut som om hørselen hennes er relativt god. Uansett grad av hørselstap, er det fullt mulig å leve fint med, og det finnes mange gode hjelpemidler hun kan få.

Fint dere skal få time hos audiopedagog. Har dere fått tilbud om strakstilbud fra Statped? Det kan være nyttig for å få litt informasjon nå helt i starten. Audiopedagogen kan helt sikkert også gi deg svar på mye av det du lurer på, og forhåpentligvis berolige deg litt. Det er ingen grunn til at hørselstapet skal forringe din datters livskvalitet. Det er heller ikke mulig at det er du som har påført henne hørselstapet ved å snakke høyt, så prøv å legge skyldfølelsen fra deg :)

Takk for et fint svar❤️

Nei, vi har ikke det, men skal undersøke om det er mulig :)

mommyaka skrev (På 30.8.2025 den 21.15):

Din datter har litt dårligere hørsel and andre. Det er jo ikke farlig:) tenkt på alle ting barn og voksne "kan ha" idag, insulin pumpe/ tracker på armen, pacemaker, høreapparat, regulering, briller, krykker, rullestol etc...disse er jo forsatt mennesker. De er ikke stakkarslig...de er flotte,sterke mennesker 

Det er sant❤️ 

er nok bare redd siden hun allerede har blitt mobbet siden hun har en annen hudfarge enn samtlige i klassen. Men de har heldigvis fått ny lærer og sammenslått klasse der den opprinnelig klassen blir u mindretall. Så har håp om at de som mobber, kommer til å endre adferd pga endret dynamikk i klassen og lærere som tar tak i ting..🤞🏼

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Takk for et fint svar❤️

Nei, vi har ikke det, men skal undersøke om det er mulig :)

ts

Høresentralen (altså sykehuset) der din datter ble utredet og fikk konstatert nedsatt hørsel kan sende henvisning for deg :)

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...