AnonymBruker Skrevet 27. august #1 Skrevet 27. august Har noen barn, eller hatt barn, i barneskolealder med nedsatt hørsel? Er så redd for framtiden til datteren min, som denne uken fikk konstatert nedsatt hørsel på et øre. Hvordan vil det gå på skolen, hva kan gjøres, vil hun bli mobbet😭 trenger å høre andres erfaringer. Anonymkode: cc70b...f32
mommyaka Skrevet 27. august #2 Skrevet 27. august Regner med at hun vil få høreapparat Hvorfor skal hun bli mobbet? Jeg har høreapparat og ingen kan se det. Høreapparat er jo kjempe flott, da vil hun eventuelt få bra hørsel. Du må iallefall passe på ikke få din redsel over på din datter 9
AnonymBruker Skrevet 27. august #3 Skrevet 27. august mommyaka skrev (8 minutter siden): Regner med at hun vil få høreapparat Hvorfor skal hun bli mobbet? Jeg har høreapparat og ingen kan se det. Høreapparat er jo kjempe flott, da vil hun eventuelt få bra hørsel. Du må iallefall passe på ikke få din redsel over på din datter Men hadde du høreapparat som barn? Stooor forskjell på å ha det som voksen, kontra å ha det som barn. Ovenfor henne har jeg latt som ingenting. Sagt at det er bra at vi fant ut av det, og kanskje får hun noe som hjelper hene med å høre. Først etter at hun la seg for kvelden, at jeg brøt sammen. Anonymkode: cc70b...f32 2
AnonymBruker Skrevet 27. august #4 Skrevet 27. august Noen barn har briller og noen har høreapparat. Kjenner dere andre barn med høreapparat - eller kan hun bli kjent med noen som kan fungere som et godt forbilde mht høreapparat? Dere kan kontakte lokalforeningen i Hørselsforbundet for å høre om det finnes sosiale arrangementer for barn med nedsatt hørsel i nærområdet. Litt avhengig av hvor dere bor, men mange kommuner har egne skoler eller klasser for barn med nedsatt hørsel. Hun kommer til å få god hjelp og oppfølging for dette. Ikke noe å bryte sammen for, jenta er frisk og rask Nedsatt hørsel på ett øre er ikke en veldig big deal. Husk at mange barn er helt døve også og lever et fint liv. De blir ofte godt kjent med andre døve barn, og får en vennekrets i døvemiljøet. Anonymkode: d6993...f53 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #5 Skrevet 27. august Det kommer til å gå fint. Bra det ble oppdaget nå. Tenk på høreapparater som en gjør med briller. Det forsterker det som er nedsatt. Hørsel og syn. Det er mange muligheter utover høreapparatet. En dag om gangen. Jeg er døv på begge ørene, vokst opp med høreapparater siden ettårsalderen, på nærskolen, og jobber i dag på et universitetet. Gift med ungdomskjæresten og har to barn. Det er også flere høyt utdannede døve som er veletablerte med bolig og familie, som snakker norsk tegnspråk - både med og uten høreapparat. Så det er fremdeles mange muligheter for barnet ditt. Hun er fortsatt jenta di. Anonymkode: 483ba...739 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. august #6 Skrevet 27. august Dette kommer til å gå helt fint. Her må du legge bort krisetankene dine. Høreapparat før og nå kan ikke sammenliknes. Så bra dere fant ut at det, slik at hun kan få hjelp. Som en skriver.. noen bruker briller, andre bruker høreapparat, mens andre igjen må ha ekstra hjelp i matte. Anonymkode: e3b43...4bb 4 2
mommyaka Skrevet 27. august #7 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men hadde du høreapparat som barn? Stooor forskjell på å ha det som voksen, kontra å ha det som barn. Ovenfor henne har jeg latt som ingenting. Sagt at det er bra at vi fant ut av det, og kanskje får hun noe som hjelper hene med å høre. Først etter at hun la seg for kvelden, at jeg brøt sammen. Anonymkode: cc70b...f32 Nei,men briller og regulering som barn. Ble aldri mobbet. Er jo ikke sånn at barn blir mobbet for å ha høreapparat. Tenkt deg alle som går rundt med diabetes knapp...skal de bli mobbet? Dette blir helt bra...tror du må ta dypt pust og slapp av 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #8 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har noen barn, eller hatt barn, i barneskolealder med nedsatt hørsel? Er så redd for framtiden til datteren min, som denne uken fikk konstatert nedsatt hørsel på et øre. Hvordan vil det gå på skolen, hva kan gjøres, vil hun bli mobbet😭 trenger å høre andres erfaringer. Anonymkode: cc70b...f32 Null stress, min hadde høytaler i klasserommet og mikrofoner Anonymkode: c1aa8...5bb
AnonymBruker Skrevet 27. august #9 Skrevet 27. august Jeg var et barn med nedsatt hørsel. Dog på 90-tallet, men likevel. Det går helt fint. Hun har rettigheter til tilrettelegging, dere kan få audiopedagog til å komme å forklare klassen (og lærerne) hvordan det er, slik at man får en forståelse for hvilke utfordringer man kan støte på. Hun har krav på tilrettelagt undervisning, og hun får tilbud om medlemsskap i HLFU, eller at dere melder henne inn, der hun kan dra på treff med andre barn, og senere ungdom, med hørselsnedsettelse. Disse treffene er gull verdt, og jeg er enda venner med flere jeg traff på disse treffene, 30 år senere. Klasserom vil bli tilrettelagt. Det kommer til å gå helt fint, og barn er ikke så grusomme som man tenker i hodet sitt. Så lenge de forstår problematikken, noe audiopedagog kan hjelpe til med, så forstår de fleste det. Min datter hadde en elev i sin klasse med nedsatt hørsel, hun fungerte sosialt like godt som alle andre, og var ikke utestengt eller mobbet. Man har kommet langt de senere årene med inkludering, og jeg er helt sikker på at datteren din kommer til å klare seg bra. Lykke til! Anonymkode: 3f082...f72 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. august #10 Skrevet 27. august Blir hun mobbet så spiller det ingen rolle om hun har briller eller høreapparat. Barn finner alltid noe å mobbe for når de finner seg et offer. Vi hadde en elev med høreapparat, læreren brukte en slik mikrofon i timen som hun hadde rundt halsen. var fra 1. til 5. klasse. Samme elev kom tilbake på ungdomskolen etter to år fri (bodde i utlandet). Husker det var mye styr og klaging fordi eleven fikk en kontorstol, en som svinger. Mens vi andre måtte sitte på en ukomfortable trestoler. Husker bare mikrofonen og noen hendelser hvor læreren glemte å slå den på. Den sviktet og ble mye styr rundt det, og et par hendelser hvor vi fikk beskjed om å slutte å prate samtidig fordi eleven hørte ikke hva som ble sagt når alle pratet samtidig. Jeg husker ikke hvem personen var en gang. Altså hvilken elev det var snakk om. Og vi gikk 10 år (8 år, teknisk sett) i samme klasse. Aldri hørt om noe mobbing. Anonymkode: b14e5...c63 1 1
mommyaka Skrevet 27. august #11 Skrevet 27. august Og annen ting...om hun har sluk som meg kan hun få lyd inni høreapparat. Så hun kan bruke Bluetooth og høre på musikk og historier i den
AnonymBruker Skrevet 27. august #12 Skrevet 27. august mommyaka skrev (3 minutter siden): Og annen ting...om hun har sluk som meg kan hun få lyd inni høreapparat. Så hun kan bruke Bluetooth og høre på musikk og historier i den Tror de fleste nyere apparater har den muligheten, heldigvis! Man må bare være obs på at streaming sluker strømmen😅 Anonymkode: 3f082...f72 2
Daisy-love Skrevet 27. august #13 Skrevet 27. august Jeg hadde en gutt i klassen som fikk høreapparat i tredje klasse. Det kom noen og snakket med klassen om å ta hensyn, og hvilke lyder som bråkte i høreapparatet (de er mye bedre nå enn da!), og han satt alltid med øret han hadde apparat på inntil veggen. Det var bare sånn det var. Husker ikke noe spesielt med det. Han kom til oss fordi han ble mobbet på annen skole. Vet ikke hvorfor han ble mobbet, men det ble ikke noe sak i klassen som jeg husker. For meg var han bare en vanlig gutt i klassen, og idag vil jeg tro det er lettere, med bedre apparater og andre hjelpemidler. Det viktigste er uansett at barnet nå kan få hjelp. Å ikke henge med i f.eks lek eller læring vil jo gjøre henne mer utenfor, enn om hun faktisk kan høre vitsene, eller ta beskjeden læreren kommer med. Pust med magen, og ta erfaringene her fra tråden med deg 🩵
AnonymBruker Skrevet 27. august #14 Skrevet 27. august Høreapparat er jo ikke som før. En ser de jo omtrent ikke. Sønnen hadde ei i klassen fra første klasse som hadde høreapparat, de syns det var gøy de hadde mikrofoner alle sammen, tennisballer på stoler og pulter. Bestevenn til jenta bruker å høreapparat og ho ser en omtrent ikke har det, ingen som har sagt noe på det her. Vært med på ting som alle andre Høreapparater for barn – Sky Link Marvel | Phonak https://share.google/buqnkDxUxZbffNY7F Dette er en av typene de bruker ikke akurat det en legger merke til Anonymkode: 9394a...00a 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #15 Skrevet 27. august Oi kjære vene for en overreaksjon? Datteren vår har høreapparat på det ene øret, og det falt meg aldri inn å tenke at hun skulle bli mobba av den grunn. 😅 Aldri vært et problem, de færreste merket at hun fikk det engang. 😅 Andre i klassen hennes har briller, og én gutt har protese på armen fordi han ble født med underutviklet arm. Ingen bryr seg. 🤷🏼♀️ Tror du må roe reka litt. Anonymkode: f0b26...c5c 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #16 Skrevet 27. august De som skriver at TS overdriver og sammenlikner hørselstap med andre skavanker har helt tydelig ikke innsett at hørselstap er noe eget fordi den begrenser noe svært viktig; et individs mulighet til kommunikasjon med sine hørende omgivelser. Det ER en stor belastning å ikke få med seg hva som blir sagt, å alltid måtte be om at ting gjentas o.l. Hos barn kan det bli gjeldende ved at de blir usikre i lek fordi de ikke har fått med seg hva leken handler om, at de blir sinte fordi de misforstår hva som blir sagt, at de henvender seg mest til voksne o.l. Og mobbing kan forekomme ved at andre utnytter at de hører dårlig ved å si slemme ting såpass lavt at barnet ikke får med seg akkurat hva som sies og dermed ikke kan svare for seg. Eller med vilje unnlate å gjenta ting, bare for å ekskludere. OSV. Jeg har et medlem i nær familie som har opplevd mye mobbing, ikke pga høreapparatet i seg selv, men fordi at hørselstapet likevel dessverre gjør at medlemmet oppleves som noe sosialt "keitete" ("treig", høylydt osv). Og i en viss alder er man utsatt dersom man skiller seg ut. Jeg mener likevel ikke at alt håp er ute. Tidlig forebygging og bevisste pedagoger som jobber for inkluderende miljø og gode lydforhold. Jeg anbefaler også å være så åpen så mulig. Ikke tenk at det er om å gjøre å "passere som hørende", fordi det legger alt ansvaret for kommunikasjonen på den hørselshemmede. Og det blir om å gjøre å nikke og smile uten å egentlig få med seg noen ting, og det å høre blir en prestasjon. Hva tror du det gjør med selvtilliten og selvrespekten? Hørselstap er på mange måter et usynlig handicap, men åpenhet bygger broer. Lær barnet å si konkrete ting som; "Du må snu deg mot meg når du snakker" eller "Her var det så mye lyd, la oss gå dit så blir det lettere å høre" osv. Lær også barnet å ta litt plass; å faktisk be om å få sitte i midten på restaurant osv for å legge opp til å lykkes. Prioriter å være med venner 1-1, det er alltid lettere enn 1 stor gruppe. Les masse masse masse for barnet, sånn at det ikke går glipp av språkutvikling. Og ALDRI svar irritert når barnet ikke får med seg ting på hjemmebane. Dette kommer de til å oppleve så ofte borte, så det er så viktig at familien er trygg base der alle tåler å gjenta seg selv. Bruk tekst når dere ser TV/Film. Hvis hørselen er veldig dårlig, ville jeg gjort det jeg kan for å lære barnet tegnspråk. I møte med andre tegnspråkelige der all kommunikasjon skjer visuelt, forsvinner sansetapet. Det er befriende å oppleve for en som strever i auditive sammenhenger. Anonymkode: 5abcb...e8e 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #17 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De som skriver at TS overdriver og sammenlikner hørselstap med andre skavanker har helt tydelig ikke innsett at hørselstap er noe eget fordi den begrenser noe svært viktig; et individs mulighet til kommunikasjon med sine hørende omgivelser. Det ER en stor belastning å ikke få med seg hva som blir sagt, å alltid måtte be om at ting gjentas o.l. Hos barn kan det bli gjeldende ved at de blir usikre i lek fordi de ikke har fått med seg hva leken handler om, at de blir sinte fordi de misforstår hva som blir sagt, at de henvender seg mest til voksne o.l. Og mobbing kan forekomme ved at andre utnytter at de hører dårlig ved å si slemme ting såpass lavt at barnet ikke får med seg akkurat hva som sies og dermed ikke kan svare for seg. Eller med vilje unnlate å gjenta ting, bare for å ekskludere. OSV. Jeg har et medlem i nær familie som har opplevd mye mobbing, ikke pga høreapparatet i seg selv, men fordi at hørselstapet likevel dessverre gjør at medlemmet oppleves som noe sosialt "keitete" ("treig", høylydt osv). Og i en viss alder er man utsatt dersom man skiller seg ut. Jeg mener likevel ikke at alt håp er ute. Tidlig forebygging og bevisste pedagoger som jobber for inkluderende miljø og gode lydforhold. Jeg anbefaler også å være så åpen så mulig. Ikke tenk at det er om å gjøre å "passere som hørende", fordi det legger alt ansvaret for kommunikasjonen på den hørselshemmede. Og det blir om å gjøre å nikke og smile uten å egentlig få med seg noen ting, og det å høre blir en prestasjon. Hva tror du det gjør med selvtilliten og selvrespekten? Hørselstap er på mange måter et usynlig handicap, men åpenhet bygger broer. Lær barnet å si konkrete ting som; "Du må snu deg mot meg når du snakker" eller "Her var det så mye lyd, la oss gå dit så blir det lettere å høre" osv. Lær også barnet å ta litt plass; å faktisk be om å få sitte i midten på restaurant osv for å legge opp til å lykkes. Prioriter å være med venner 1-1, det er alltid lettere enn 1 stor gruppe. Les masse masse masse for barnet, sånn at det ikke går glipp av språkutvikling. Og ALDRI svar irritert når barnet ikke får med seg ting på hjemmebane. Dette kommer de til å oppleve så ofte borte, så det er så viktig at familien er trygg base der alle tåler å gjenta seg selv. Bruk tekst når dere ser TV/Film. Hvis hørselen er veldig dårlig, ville jeg gjort det jeg kan for å lære barnet tegnspråk. I møte med andre tegnspråkelige der all kommunikasjon skjer visuelt, forsvinner sansetapet. Det er befriende å oppleve for en som strever i auditive sammenhenger. Anonymkode: 5abcb...e8e Mye bra her, men tipset ditt om å sitte i midten på restaurant funker ikke. Og særlig ikke ved ensidig hørselstap. Da må hun sitte med deg gode øret til lydkilden. For en person med hørselstap på begge ører blir det også fort lydkaos i midten, med lyd fra flere sider, og man blir sittende å virre med hodet fram og tilbake for å se hvem som snakker grunnet redusert retningshørsel. Ved et restaurantbord, eller andre bord, bør den hørselshemmede sette seg med lyset i ryggen for å unngå motlys. Dette pga den visuelle støtten det gir å se andres ansikter. Hilsen hørselshemmet. Anonymkode: d6993...f53 2 4
mommyaka Skrevet 27. august #18 Skrevet 27. august Ts Hva e nedsatt hørsel? Altså dette er jo ikke bare en type. Jeg har nedsatt hørsel, men jeg hører lyder..men eks kan jeg ikke høre regnet om jeg ligger på der "gode" ører. Altså jeg hører ikke viser "toner" Om ditt barn holder for andre øre..hører hun ingen ting i andre øret? Eller hører hun,men bare mindre en andre?
AnonymBruker Skrevet 27. august #19 Skrevet 27. august Jeg har hatt elever med nedsatt hørsel, og det innebærer gjerne bruk av lydanlegg i klasserommene. Har aldri opplevd at det er en ting de har blitt mobbet for, eller hørt noen kommentarer på det. Det som kan være litt utfordrende, er at sosialt får man kanskje ikke med seg alt som blir sagt, særlig i settinger med mange. Jeg har tro på åpenhet med de rundt, barn er gjerne aksepterende da, i tillegg til at de lettere kan ta hensyn og være oppmerksomme på utfordringene. Anonymkode: 8b1c4...330 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #20 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Mye bra her, men tipset ditt om å sitte i midten på restaurant funker ikke. Og særlig ikke ved ensidig hørselstap. Da må hun sitte med deg gode øret til lydkilden. For en person med hørselstap på begge ører blir det også fort lydkaos i midten, med lyd fra flere sider, og man blir sittende å virre med hodet fram og tilbake for å se hvem som snakker grunnet redusert retningshørsel. Ved et restaurantbord, eller andre bord, bør den hørselshemmede sette seg med lyset i ryggen for å unngå motlys. Dette pga den visuelle støtten det gir å se andres ansikter. Hilsen hørselshemmet. Anonymkode: d6993...f53 Det var det jeg fikk beskjed om fra legen. Så og på jenta i klassen til sønnen ho fikk plass mot ene veggen slik at ho kunne snu seg å se de i klassen når de pratet. Anonymkode: 9394a...00a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå