AnonymBruker Skrevet 25. august #1 Skrevet 25. august Litt kjedelig sak dette: https://www.nrk.no/vestland/skremmende-forbikjoring-pa-e16_-_-kunne-ha-blitt-en-alvorlig-ulykke-1.17541015 Jeg kjører opp og ned den veien hele tiden. Suzuki Across er 99% leiebiler. De ligger i 40-60 der fartsgrensen er 80. Vi som kjører lastebil har hviletid. Tar en times tur plutselig to, 6t tar 9t, kommer vi ikke frem. Jeg forstår den bunnløse frustrasjonen til lastebilsjåføren etter en hel sommer fanget bak leiebiler, bobiler og campingvogner. Det er skikkelig dritt med disse rullende veiblokkadene. Det gjør ikke en slik utilgivelig forbikjøring bedre...men forståelig er det lel. Anonymkode: 859db...b64 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. august #2 Skrevet 25. august Nei, det er ikke "forståelig lel"! Det den sjåføren gjør er å sette ikke bare eget liv og helse i fare, men setter også også liv og helse til sjåfører og passasjerer i minst tre andre kjøretøy i alvorlig fare. Man skal aldri forstå at noen med fullt overlegg velger å utføre handlinger som kan ta livet av andre eller gi dem store og kanskje livsvarige skader og funksjonshemminger. Om du var sjåfør i en slik personbil som kom imot og endte med å bli lam fra nakken og ned - hadde du hatt like mye forståelse med lastebilsjåføren da også? Må jo forstå han som har levd med saktegående turisttrafikk hele sommere, eller? Anonymkode: 150ca...50f 13 1
AnonymBruker Skrevet 25. august #3 Skrevet 25. august Er du gal. Man må faktisk kunne forvente mer av YRKESsjåfører. Særlig siden de selv ville overlevd krasjen. Verre med den møtende bilen Anonymkode: 47330...5ea 13 3
AnonymBruker Skrevet 26. august #4 Skrevet 26. august Lastebilsjåfører må som alle andre yrker tilpasse seg markedet. Er veien "opptatt" må de tilpasse seg og farten, selv om det går utover kjøretid. Da må ting bli forsinket da, i verste fall. Sånn er det jo i alle andre jobber også, vi er avhengige av hverandre og noen ganger leverer vi ikke på tiden eller budsjettet fordi samfunnet ikke kan kontrolleres av oss. Anonymkode: 910cc...4b1 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #5 Skrevet 26. august Det du beskriver er et enormt arbeidsgiverproblem! Yrkessjåfører skal ikke føle seg så presset på tid at de må sett eget og andres liv i fare! Det er ekstremt slett arbeidsgiverpolitikk som ligger bak, for å si det rett ut. Som når fly styrter fordi flyselskapene stresser personalet på å holde tidene fordi det er dyrt med forsinkelser. Kjempelurt!! Eller?! Ansvaret her ligger hos arbeidsgivere som aldri skulle hatt lov til å ha ansatte eller drive bedrift. OG hos sjåføren selv selvsagt. Anonymkode: 8748d...d8c 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #6 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Lastebilsjåfører må som alle andre yrker tilpasse seg markedet. Er veien "opptatt" må de tilpasse seg og farten, selv om det går utover kjøretid. Da må ting bli forsinket da, i verste fall. Sånn er det jo i alle andre jobber også, vi er avhengige av hverandre og noen ganger leverer vi ikke på tiden eller budsjettet fordi samfunnet ikke kan kontrolleres av oss. Anonymkode: 910cc...4b1 du viser en fullstendig mangel for forståelse for kjøre og hviletid, man vlir ikke "forsinket i verste fall" om man må stoppe i 8 timer pluss fordi en IDIOT ligger i 60 i 80 sonen over lang tid - da bør den som ikke klarer holde farten slippe forbi etter loven. Anonymkode: 23537...92c 3 1 4
Violetta Skrevet 26. august #7 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): du viser en fullstendig mangel for forståelse for kjøre og hviletid, man vlir ikke "forsinket i verste fall" om man må stoppe i 8 timer pluss fordi en IDIOT ligger i 60 i 80 sonen over lang tid - da bør den som ikke klarer holde farten slippe forbi etter loven. Anonymkode: 23537...92c Selvfølgelig. Men det rettferdiggjør fremdeles ikke å sette eget og andres liv i fare. 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #8 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): Litt kjedelig sak dette: https://www.nrk.no/vestland/skremmende-forbikjoring-pa-e16_-_-kunne-ha-blitt-en-alvorlig-ulykke-1.17541015 Jeg kjører opp og ned den veien hele tiden. Suzuki Across er 99% leiebiler. De ligger i 40-60 der fartsgrensen er 80. Vi som kjører lastebil har hviletid. Tar en times tur plutselig to, 6t tar 9t, kommer vi ikke frem. Jeg forstår den bunnløse frustrasjonen til lastebilsjåføren etter en hel sommer fanget bak leiebiler, bobiler og campingvogner. Det er skikkelig dritt med disse rullende veiblokkadene. Det gjør ikke en slik utilgivelig forbikjøring bedre...men forståelig er det lel. Anonymkode: 859db...b64 Ok, så som ambulansesjåfør som faktisk blir hindra i å redde liv fordi folk ikke flytter seg i tide, bør jeg få fritiden kjøre som en idiot og risiker flere liv? For vi snakker ikke om en sommer her, vi snakker hele jævla året. Folk som sitter i egne tanker, ser på mobilen, hører musikk etc. Altså hver dag på jobb, hele året, hele Karrieren... Ja huff, stakkars ham som var så frustrert at han måtte ta deg friheter.. 🥱 Anonymkode: 2b55f...28c 1
BBB12345 Skrevet 26. august #9 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): Litt kjedelig sak dette: https://www.nrk.no/vestland/skremmende-forbikjoring-pa-e16_-_-kunne-ha-blitt-en-alvorlig-ulykke-1.17541015 Jeg kjører opp og ned den veien hele tiden. Suzuki Across er 99% leiebiler. De ligger i 40-60 der fartsgrensen er 80. Vi som kjører lastebil har hviletid. Tar en times tur plutselig to, 6t tar 9t, kommer vi ikke frem. Jeg forstår den bunnløse frustrasjonen til lastebilsjåføren etter en hel sommer fanget bak leiebiler, bobiler og campingvogner. Det er skikkelig dritt med disse rullende veiblokkadene. Det gjør ikke en slik utilgivelig forbikjøring bedre...men forståelig er det lel. Anonymkode: 859db...b64 Politiet burde vært mye strengere på å gi bøter til de som kjører for sakte.. 4 1 7
AnonymBruker Skrevet 26. august #10 Skrevet 26. august Den lastebil sjåføren der må miste lappen for en lang periode. Har ingen ting på veien å gjøre. Med det sagt så burde sinkene også bøtlegges. Politiet kan fint bruke paragraf 3 på dette akkurat som de alltid har gjort for å ta rånere på et ullent grunnlag. Anonymkode: d09c6...a03 6
AnonymBruker Skrevet 26. august #11 Skrevet 26. august Jeg har kjørt mye i sommer. Og det å kjøre forbi er helt meningsløst. Det skaper utelukkende farlige situasjoner. For det er så mange på veiene at du kun havner bak en ny bil, igjen og igjen. Så det er det dummeste jeg ser... Anonymkode: 55717...0c9 5 2
Blåttvann Skrevet 26. august #12 Skrevet 26. august Å kjøre for sakte burde være like forbudt som å kjøre for fort. Men med høyere satser for mindre overtredelser. Ligger du 10km/t under fartsgrensen når det er fint vær og veien er oversiktlig burde man få 10k i bot. 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #13 Skrevet 26. august Holder ikke noe særlig avstand han som filmer... Anonymkode: 5fae9...42c
AnonymBruker Skrevet 26. august #14 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): De ligger i 40-60 der fartsgrensen er 80. Vi som kjører lastebil har hviletid. Tar en times tur plutselig to, 6t tar 9t, kommer vi ikke frem. Jeg forstår den bunnløse frustrasjonen til lastebilsjåføren etter en hel sommer fanget bak leiebiler, bobiler og campingvogner. Det er skikkelig dritt med disse rullende veiblokkadene. Det gjør ikke en slik utilgivelig forbikjøring bedre...men forståelig er det lel. Anonymkode: 859db...b64 Hvis du forsvarer denne kjøringen, så burde dere kanskje ikke kjøre så lenge som 8 timer. Det er trailersjåføren som er farlig på veien, ikke personbilen som kjører lovlig. Anonymkode: 8acc4...835 1 2
Druid Skrevet 26. august #15 Skrevet 26. august (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): Nei, det er ikke "forståelig lel"! Det den sjåføren gjør er å sette ikke bare eget liv og helse i fare, men setter også også liv og helse til sjåfører og passasjerer i minst tre andre kjøretøy i alvorlig fare. Man skal aldri forstå at noen med fullt overlegg velger å utføre handlinger som kan ta livet av andre eller gi dem store og kanskje livsvarige skader og funksjonshemminger. Om du var sjåfør i en slik personbil som kom imot og endte med å bli lam fra nakken og ned - hadde du hatt like mye forståelse med lastebilsjåføren da også? Må jo forstå han som har levd med saktegående turisttrafikk hele sommere, eller? Anonymkode: 150ca...50f På strekningen fra Voss til Bergen er det få steder å kjøre trygt forbi. Han kjører forbi et par hundre meter før en av dem, så utfordringen her, er sjåførens dårlige dømmekraft. Det kommer enda en ny mulighet ca en kilometer lenge nede, men det må du jo kjenne til. Man skal kunne kreve mere av en yrkessjåfør, men etthvert menneske vil kunne gjøre mennesklige feil i en situasjon. Men ja, kommer jeg i en ulykke grunnet en slik situasjon, er det det den mobile veiblokken og veimyndigheten jeg vil skylde på, ikke den fundementale grunnen til at vi har vei i det hele tatt. Vi MÅ slutt å unnskylde sjåfører som ikke har kapasitet til å forholde seg til trafikkavviklingen. Violetta skrev (29 minutter siden): da bør den som ikke klarer holde farten slippe forbi etter loven. Dette er faktisk endret i trafikkreglene. Før var det tydelig at man skulle lette forbikjøring, når er det kun spesifisert at større biler skal lette for mindre. Endret 26. august av Druid 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #16 Skrevet 26. august Det snakkes så mye om å slippe biler forbi om man vil kjøre saktere, men hvordan skal man det når det ikke er plasser å kjøre ut? Jeg besøkte og kjørte mye i New Zealand, veiene der har stadig luker hvor man kan kjøre ut for å slippe biler forbi. De var tydelig skiltet på forhånd så det var enkelt å bruke dem. Det er sjeldent å se i Norge. Vi har kjørt mye i Norge i sommer og de som kjørte ut for å slippe folk forbi måtte som regel vente til de kom til en bygd som hadde busstopp! Slik bør det ikke være. Det var forresten forbausende pen kjøring, vi så kun en veldig tvilsom forbikjøring. Anonymkode: 841f3...901 4 3
AnonymBruker Skrevet 26. august #17 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg har kjørt mye i sommer. Og det å kjøre forbi er helt meningsløst. Det skaper utelukkende farlige situasjoner. For det er så mange på veiene at du kun havner bak en ny bil, igjen og igjen. Så det er det dummeste jeg ser... Anonymkode: 55717...0c9 Sommertrafikk er noe spesielt da... i vanlig trafikk taper jeg over 2 timer mellom Oslo-Trondheim hvis jeg overhodet ikke kjører forbi noen. Anonymkode: da5b5...065
AnonymBruker Skrevet 26. august #18 Skrevet 26. august Druid skrev (33 minutter siden): Dette er faktisk endret i trafikkreglene. Før var det tydelig at man skulle lette forbikjøring, når er det kun spesifisert at større biler skal lette for mindre. Paragraf 12 pkt 4: 4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse Hvor har du funnet noe annet? Anonymkode: da5b5...065
AnonymBruker Skrevet 26. august #19 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hvis du forsvarer denne kjøringen, så burde dere kanskje ikke kjøre så lenge som 8 timer. Det er trailersjåføren som er farlig på veien, ikke personbilen som kjører lovlig. Anonymkode: 8acc4...835 dette er jo så galt som det kan bli, i de aller fleste ulykker der en lastebil og en bil er involvert er det bilfører som er ansvarlig for ulykken, i de aller fleste ulykker der en motorsykkel og en bil er involvert er det bilfører som er den som har ansvaret for at ulykken skjedde, i de aller fleste farlige forbikjøringer er den en bilfører som foretar den, i de aller fleste ulykker der en bil og en fortgjenger / sykkel er involvert er det bilføreren som ikke overholder vikeplikten.. Du må lese deg opp før du slenger ut påstander som dette. Jeg forsvarer IKKE denne ene forbikjøringen, men å se at alle yrkessjåfører henges ut fordi en av de valget gjøre noe dumt er ikke greit. Spesielt ikke når man synser som dette. sjekk faktak før du mener. Anonymkode: 23537...92c
Druid Skrevet 26. august #20 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Paragraf 12 pkt 4: 4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse Hvor har du funnet noe annet? Anonymkode: da5b5...065 *sukk* lese og skrive vansker, jeg har lest "og" i stedet for "eller".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå