Gå til innhold

Hjelp, ønsker svar om HPV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg tok idag en hurtigtest fra gettested som tester for de to høyrisiko typene HPV 16 og 18, og den var svakt positiv. Nå er jeg lei meg og redd. Skal ta test hos gynekolog også, for å være helt sikker (og håpe at hurtigtest ikke var pålitelig). Finner masse info om at kroppen som oftest bekjemper HPV virusene selv, altså de x-antall andre typene, men ingenting om 16 og 18 spesifikt. 

Mitt spørsmål: inkluderer det også at disse to typene kan bekjempes eller blir man aldri kvitt høyrisiko typene og må leve med selve viruset resten av livet?? Isåfall vil man jo være smittsom hele livet, selv om det for sin egen del kanskje ikke utvikler seg til kreft. Dere som har disse typene påvist har antageligvis fått svar på det fra gynekolog/oppfølginger. 

Anonymkode: 233d0...ba7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde HPV 16 og 18, det forsvann av seg selv etter hele 5 år. Jeg tok ikke biopsi eller noe behandling. Bare gikk til gynekolog en gang pr år for celleprøve for å holde oversikt. 

Anonymkode: 057fc...558

Skrevet

Jeg hadde begge. Blir nøye fulgt opp. Prøver hver 6 mnd for å se om det er borte,  og fikk tilbud om vaksine. Måtte betale den selv. Tok den. Har nå hatt 1 negativ prøve siden det ble oppdaget for 1.5 år siden. Ska nye prøver på viruset og celleprøve nå om litt. For å si det gruer meg like mye hver gang. Men vet at de følges opp

Anonymkode: da80e...0f9

Skrevet

Er det en seriøs side?

Anonymkode: 34403...b1b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det en seriøs side?

Anonymkode: 34403...b1b

Jeg trudde det, men ser nå i etterkant at de har blandede omtaler, blant annet fra ei som tok samme HPV test som meg, med samme resultat, altså en svak positiv strek. Hun gikk til privat gynekolog og grudde seg i fire uker, men fikk til svar at hun ikke hadde HPV og naturligvis ingen celleforandringer heller. Så jeg håper på samme utfall 🤞

Skrevet

Kjenner ikke til hurtigtestene, men jeg ble kvitt HPV etter at jeg vaksinerte meg. 

• Nyttig 1
Skrevet
Wilma89 skrev (1 minutt siden):

Kjenner ikke til hurtigtestene, men jeg ble kvitt HPV etter at jeg vaksinerte meg. 

Oi! Var det en av høyrisiko typene også? 🤔 Er skeptisk til vaksiner og har derfor ikke vaksinert meg (veldig dumt), men vurderer det nå uansett utfall. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Oi! Var det en av høyrisiko typene også? 🤔 Er skeptisk til vaksiner og har derfor ikke vaksinert meg (veldig dumt), men vurderer det nå uansett utfall. 

Ja det var det. Hadde grove celleforandringer og har konisert. Fikk i samme forbindelse vaksinene. Nå er alt borte.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde begge. Blir nøye fulgt opp. Prøver hver 6 mnd for å se om det er borte,  og fikk tilbud om vaksine. Måtte betale den selv. Tok den. Har nå hatt 1 negativ prøve siden det ble oppdaget for 1.5 år siden. Ska nye prøver på viruset og celleprøve nå om litt. For å si det gruer meg like mye hver gang. Men vet at de følges opp

Anonymkode: da80e...0f9

Godt å høre at man blir fulgt opp og ikke minst betryggende, for det er lett å føle seg redd og «alene» selv om det er veldig mange som har dette. Har ikke vaksinert meg, men vurderer det nå uansett utfall. Men forstår jeg deg riktig, at du da har blitt kvitt den ene typen og har igjen kun èn av dem? Da er isåfall det et svar på spørsmålet mitt, at man faktisk kan bli kvitt de typene også hvis kroppen klarer å bekjempe det. Hvis det ikke bare ligger i dvale og kommer igjen da?!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde HPV 16 og 18, det forsvann av seg selv etter hele 5 år. Jeg tok ikke biopsi eller noe behandling. Bare gikk til gynekolog en gang pr år for celleprøve for å holde oversikt. 

Anonymkode: 057fc...558

Såå bra at du ble kvitt det av deg sjøl tilslutt 😊 Det vil da ikke kunne komme igjen heller, at det ligger i dvale liksom? Vil det si at du var heldig å ikke hadde noen celleforandringer, men bare selve viruset? Lette celleforandringer kan vel også gå tilbake av seg selv, men over såpass lenge som 5 år mener jeg. 

Skrevet

Jeg har en annen type hpv, 31 tror jeg. Også en av de farlige typene. Min (veldig dyktige) gynekolog anbefalte å ta vaksinen, Gardsil. Den dekker flere av hpv typene. Jeg har akkurat tatt min 3. dose og er veldig spent på om kroppen har kvittet seg med viruset. 

med tanke på all ny forskning som viser at de mistenker at hpv er synderen for flere typer kreft i hals, penis, anal, og livmorhals, så tenker jeg at alle som har hatt flere sexpartnere burde ta den. Både kvinner og menn! Helst før man er seksuelt aktivt, men også etterpå. 
better safe than sorry. :) 

Anonymkode: 24960...7f1

• Nyttig 1
Skrevet

Min HPV-18 gikk bort uten konisering, men det tok flere år. Det utviklet seg aldri, men gikk heller ikke bort, så da måtte jeg inn og sjekke meg årlig med både celleprøve og biopsi over flere år (tror det var 4-5 år). Tok 2-3 biopsier underveis, så var ganske mye undersøkelser.

Jeg hadde vaksinert meg, men etter at jeg var 25 år, så jeg antar at viruset lå latent før jeg vaksinerte meg. Tenker det uansett er veldig lurt å vaksinere seg, HPV-vaksinen er en helt trygg vaksine, HPV-viruset er jo definitivt ikke det. 

Om du skulle ha dette så blir du nøye fulgt opp og trenger ikke bekymre deg. 

Anonymkode: 755d1...ea4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...