Gå til innhold

Hunder med autisme

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvordan utarter det seg? Og har du funnet metoder å bedre hverdagen for dem på?

Anonymkode: 46e02...476

Eh. Det var jo ikke bokstavelig ment, da. 🤣

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor er det ikke også en mulighet for hunder å utredes? Det kunne gjort mange hundeliv enklere om de kunne få tilrettelegging for utfordringene sine.

Et eksempel på min hunds OCD er blant annet at hun MÅ gå på høyre side av bilen i oppkjørselen når vi går inn, tross like stor plass begge steder. Prøver jeg geleide henne til venstre side streker hun og nekter plent. Når bilen er passert må hun også gå de 3 siste meterne på en spesiell måte, i sikksakk, tross ingen hindringer og helt likt underlag over hele linja.

Eksempel på angst for miljøskifte og rutinebrudd er når vi reiser til hytta eller besøker noen i mer enn et døgn. Hun elsker å være der, men veldig fort blir hun helt «satt ut» og nedstemt fordi hun kommer på at hun ikke er hjemme og gruer seg så mye til bilturen hjem.

Det trenger overhodet ikke være "OCD". Det kan være at hun har opplevd noe negativt på venstre siden, kanskje så enkelt som at hun tråkket på en stein og fikk vondt, og vil derfor ikke gå der lenger. 

Hunder sliter også med frykt og redsler og det er det viktig å være bevisst og jobbe med på en god måte. Men det er langt derfra til å gi dem menneskelige diagnoser.

Ikke minst fordi det kun er fagfolk som kan sette diagnoser, ikke noe hvermansen skal slenge rundt seg mot verken mennesker eller dyr.

Endret av Tabris
  • Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor er det ikke også en mulighet for hunder å utredes? Det kunne gjort mange hundeliv enklere om de kunne få tilrettelegging for utfordringene sine.

Et eksempel på min hunds OCD er blant annet at hun MÅ gå på høyre side av bilen i oppkjørselen når vi går inn, tross like stor plass begge steder. Prøver jeg geleide henne til venstre side streker hun og nekter plent. Når bilen er passert må hun også gå de 3 siste meterne på en spesiell måte, i sikksakk, tross ingen hindringer og helt likt underlag over hele linja.

Eksempel på angst for miljøskifte og rutinebrudd er når vi reiser til hytta eller besøker noen i mer enn et døgn. Hun elsker å være der, men veldig fort blir hun helt «satt ut» og nedstemt fordi hun kommer på at hun ikke er hjemme og gruer seg så mye til bilturen hjem.

Har du tenkt tanken på at hunden din kanskje er blind på det ene øyet eller har dårlig syn der? Så hun foretrekker å gå der hun kan se best?

Hunder klarer seg overraskende bra med dårlig syn eller uten syn på ett øye, så det er ikke lett å finne ut av alltid.

Anonymkode: 05818...97d

Skrevet

Folk som setter diagnoser på dyra sine basert på hvordan de ville tolket menneskelig adferd i den samme konteksten, kan rett og slett for lite om det aktuelle dyrets språk og naturlige adferd. 

Anonymkode: df222...420

• Liker 5
Skrevet

Herregud. :ler: 

Nå må vi slutte?

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Min hund hadde ADHD når hun var unghund, og fikk ME og fibromyalgi når hun ble eldre. Jeg mistenker også hun var litt bipolar, og at fyrverkeri trigget hennes PTST. Katten i huset mente hunden hadde Dyssosial personlighetsforstyrrelse og narsissistiske trekk, men det ble aldri utredet skikkelig. Men det så ut som hunden dissosierte ved ulike anledninger. 

Anonymkode: 66dd0...fa2

Dagens 😆 Skulle gjerne vært en flue (med adhd) på veggen hos dere 😉

Anonymkode: 9792f...9de

• Liker 1
Skrevet

Noen som vet om man kan få hjelpestønad for katt? Den har kraftig adhd og mye mer.

Anonymkode: 28502...50e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...