Gå til innhold

Hunder med autisme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg så at chihuahuaen til Aurora Gude har autistiske trekk, lurer jeg på om min også kan ha det. Hun er veldig rigid og avhengig av rutiner og kjente miljøer, blant annet. Dessuten har hun ocd. Er det flere her som har erfaring med autistiske hunder og kan si litt om sine opplevelser?

Anonymkode: 46e02...476

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle hunder er avhengig av rutiner... Kan i det hele tatt hunder ha autisme? 🤔

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Sorry, men er ikke hele poenget med Chihuahua å ha så herpa og ødelagt hund som mulig?

Forøvrig liker de fleste dyr rutiner og forutsigbarhet. Hunder i dag lider i stor grad for å imøtekomme mennesklige behov.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da jeg så at chihuahuaen til Aurora Gude har autistiske trekk, lurer jeg på om min også kan ha det. Hun er veldig rigid og avhengig av rutiner og kjente miljøer, blant annet. Dessuten har hun ocd. Er det flere her som har erfaring med autistiske hunder og kan si litt om sine opplevelser?

Hvis hunden hennes har autisme, så passer den jo bra til henne da

Anonymkode: a5e14...51c

• Liker 1
Skrevet

Man skal være forsiktig med å sette menneskelige diagnoser på hund. Det er ikke automatisk overførbart.

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hund med autisme faktisk... Da har jeg hørt det også.

Anonymkode: 00ffe...052

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Takk for at jeg fikk oppleve følelsen av å få hostet kaffe opp i nesen. 
Hund med autisme, du gitt.

Anonymkode: 24d8b...a93

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

En skal høre mye før øra faller av

Anonymkode: 80f1f...68e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en hest som vi alltid spøkte med at hadde autisme og OCD. Ting måtte alltid skje i en bestemt rekkefølge og dersom det kom avvik fra hva han var vant til så gikk det fullstendig rundt for han. Om han f.eks kom ut av stallen som nummer 5 på morgenen istede for som nummer 3. Han måtte også inn på et bestemt klokkeslett uavhengig av vær, vind, mat, vann og hestevenner. Kom han ikke inn når han hadde planlagt så løp han og ropte til han ble "reddet" selv om det var fint vær og han hadde mat og venner.

Dersom jeg prøvde å ri på formiddagen i stede for ettermiddagen ble han kjempestresset, men på ettermiddagen var han alltid rolig og fin. Dette uavhengig om vi red inne eller ute eller på tur. Fikk han f.eks hovslager på "feil tidspunkt" var han stresset resten av dagen.

Nå høres han jo ut som en grusom hest og det var han ikke! Men nå som han dessverre ikke finnes lenger så innser jeg hvor utrolig stor del av mitt liv jeg brukte på å tilrettelegge for alle særhetene hans. Helt utrolig at stalleier godtok alle særhetene hans 😅 Min nåværende hest er skikkelig happy go luck og er med på alt. Strålende fornøyd så lenge han får en gulrot i løpet av dagen.

Til og med veterinæren kalte denne hesten for autist ved et par anledninger. Det var jo ment som en spøk, men jeg har jo lurt innimellom :) Verdens beste hest var han uansett ❤️

Anonymkode: c70d9...78d

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Finnes det seriøst dyr med autisme?

Anonymkode: 46461...8a2

AnonymBruker
Skrevet

virkelig! OCD og autisme.. Bullshit!

Anonymkode: fd371...be8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (13 timer siden):

Forøvrig liker de fleste dyr rutiner og forutsigbarhet. Hunder i dag lider i stor grad for å imøtekomme mennesklige behov.

Hva da menneskelig behov? Jeg tror fullt og helt at dyr også kan ha diagnoser/tilstander lik oss, det blir jo først «et problem» når f eks forutsigbarheten og rutinene de trenger overgår det som er normalt om du skjønner?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud for noe vås.

Anonymkode: 394b1...7b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min hund hadde ADHD når hun var unghund, og fikk ME og fibromyalgi når hun ble eldre. Jeg mistenker også hun var litt bipolar, og at fyrverkeri trigget hennes PTST. Katten i huset mente hunden hadde Dyssosial personlighetsforstyrrelse og narsissistiske trekk, men det ble aldri utredet skikkelig. Men det så ut som hunden dissosierte ved ulike anledninger. 

Anonymkode: 66dd0...fa2

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Menneskeliggjøring av dyr til stadig nye høyder, eventuelt lavmål... Det er ganske langt fra å observere at noen dyr virker å ha mer behov for rutiner enn andre til å gi dem en kompleks diagnose som krever omfattende utredning hos mennesker.

Anonymkode: 3838b...ca0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Menneskeliggjøring av dyr til stadig nye høyder, eventuelt lavmål... Det er ganske langt fra å observere at noen dyr virker å ha mer behov for rutiner enn andre til å gi dem en kompleks diagnose som krever omfattende utredning hos mennesker.

Anonymkode: 3838b...ca0

Hvorfor er det ikke også en mulighet for hunder å utredes? Det kunne gjort mange hundeliv enklere om de kunne få tilrettelegging for utfordringene sine.

Et eksempel på min hunds OCD er blant annet at hun MÅ gå på høyre side av bilen i oppkjørselen når vi går inn, tross like stor plass begge steder. Prøver jeg geleide henne til venstre side streker hun og nekter plent. Når bilen er passert må hun også gå de 3 siste meterne på en spesiell måte, i sikksakk, tross ingen hindringer og helt likt underlag over hele linja.

Eksempel på angst for miljøskifte og rutinebrudd er når vi reiser til hytta eller besøker noen i mer enn et døgn. Hun elsker å være der, men veldig fort blir hun helt «satt ut» og nedstemt fordi hun kommer på at hun ikke er hjemme og gruer seg så mye til bilturen hjem.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor er det ikke også en mulighet for hunder å utredes? Det kunne gjort mange hundeliv enklere om de kunne få tilrettelegging for utfordringene sine.

Et eksempel på min hunds OCD er blant annet at hun MÅ gå på høyre side av bilen i oppkjørselen når vi går inn, tross like stor plass begge steder. Prøver jeg geleide henne til venstre side streker hun og nekter plent. Når bilen er passert må hun også gå de 3 siste meterne på en spesiell måte, i sikksakk, tross ingen hindringer og helt likt underlag over hele linja.

Eksempel på angst for miljøskifte og rutinebrudd er når vi reiser til hytta eller besøker noen i mer enn et døgn. Hun elsker å være der, men veldig fort blir hun helt «satt ut» og nedstemt fordi hun kommer på at hun ikke er hjemme og gruer seg så mye til bilturen hjem.

Tror hun at hennes mor vil dø om hun går på feil side av bilen?

Anonymkode: d4c5b...9e0

Skrevet

Hundene mine har kraftig ADHD. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tror hun at hennes mor vil dø om hun går på feil side av bilen?

Anonymkode: d4c5b...9e0

Det kan faktisk være, ja. Hun er i alle fall helt besatt av å gjøre disse tvangsmessige handlingene sine.. Får vondt av henne, for det må jo være slitsomt.

Håper flere her inne kan dele sine erfaringer i denne tråden, og ikke være redd for å innrømme at man har en hund med mentale utfordringer, det må skapes åpenhet rundt det. Jeg vil gjerne vite om løsninger andre har funnet for sine dyr, som kanskje kan fungere for andre også :)

AnonymBruker
Skrevet
HMK skrev (8 minutter siden):

Hundene mine har kraftig ADHD. 

Hvordan utarter det seg? Og har du funnet metoder å bedre hverdagen for dem på?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...