Gå til innhold

Hva kan jeg bruke disse kablene til?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått en pose med kabler til ulik bruk, men vet ikke helt hvor de passer. 

Har noen peiling?

17559807757997005751008976247135.thumb.jpg.f9410cf8e716c3e6444e4425b1a79137.jpg

Anonymkode: d34bd...e8a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De hører til i elektronikkavfallet. Det er gamle rca-kabler til vhs-spiller og coax-kabler/antennekabel fra da vi hadde tv-signaler i veggen. 

Anonymkode: 4cc24...635

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem har du fått de fra? Noen som ville gi bort avfallet sitt fordi de ikke ville kaste det selv? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

De som kobler opp eldre VHS spillere, video kamera og hjemme datamaskiner kan benytte kablene. 

Ellers er bruksområdet begrenset. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvem har du fått de fra? Noen som ville gi bort avfallet sitt fordi de ikke ville kaste det selv? 

Fikk en pose med brukte/ nye kabler på finn, og tenkte jeg kunne bruke noen til å koble stereoanlegget fra forsterker til høyttaler?

Koble opp dvd spiller?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Ja

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja

Ts

Om du ikke har noe elektronikk fra før 2010-2015 er ikke dette brukenes til noe som helst. Har selv kasta mye av det samme, eneste jeg bruker er den lange nede til venstre. Den bruker jeg mellom en DAB radio og forsterkeren, kun for å ha en mye bedre lyd når jeg hører på radio/spotify. At jeg ikke bruker blåtann er fordi det er noe tilårskommet, men fungerer.

AnonymBruker
Skrevet
tdm900 skrev (9 timer siden):

Om du ikke har noe elektronikk fra før 2010-2015 er ikke dette brukenes til noe som helst. Har selv kasta mye av det samme, eneste jeg bruker er den lange nede til venstre. Den bruker jeg mellom en DAB radio og forsterkeren, kun for å ha en mye bedre lyd når jeg hører på radio/spotify. At jeg ikke bruker blåtann er fordi det er noe tilårskommet, men fungerer.

Har platespiller, forsterker og cd spillere fra 90 tallet+dvd spiller

Ts

AnonymBruker
Skrevet
tdm900 skrev (9 timer siden):

Hvordan koble musikk fra Youtube på mobilen min til forsterkeren på anlegget jeg har arvet?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan koble musikk fra Youtube på mobilen min til forsterkeren på anlegget jeg har arvet?

Ts

Hmm

Anonymkode: c672e...cc1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts

Det kommer an på hva slags inputs det er på forsterkeren. 
Ofte er det såkalte RCA-inputs og da kan du bruke ledningen oppe til høyre på bildet. Evt. den nede til venstre da denne bare er en lengre utgave av ledningen oppe til høyre.

Da kobler du den lille jack-pluggen inn i telefonen og rca-pluggene inn i forsterkeren, gjerne i inngangen som heter AUX. 

Anonymkode: b6b08...9ca

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ts

Den er vel litt værre. Men mener det finnes overganger fra Android og iPhone til 3,5mm pluggen, og koble RCA pluggene til bak på forsterkeren på sine respektive farger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan ta det med teskje:

Oppe til venstre: 3xRCA (Gul/rød/hvit). Gul er for analogt bildesignal (kompositt). Dårlig kvalitet og bør unngås om mulig.(S-video/komponent/RGB er mye bedre om man først skal ha analogt bildesignal) Rød/hvit er analog stereolyd. Typisk brukt mellom VHS/DVD-spiller og TV.

Opp til høyre: minijack til 2xRCA. Typisk analog lyd fra feks. bærbar PC/mobiltelefon/mp3-spiller til forsterker.

Nede til venstre: Samme, bare lengre.

Nede til høyre: Coax/antennekabel. Typisk fra vegguttak til gammel TV/TV-tuner. Svært lite brukt i dag.

Anonymkode: 2245a...63d

AnonymBruker
Skrevet

Kabelen oppe til venstre kan fint brukes mellom cd-spiller og forsterker. Du dropper bare å bruke den gule.

Oppe til høyre samt nede til venstre er rca-til minijack. Denne kan kobles til høyretelefonutgangen på mobil, mp3-spiller, minidisc osv og kobles til en av inngangene på forsterkeren din. Om du ikke har minijack utgang på telefonen trenger du en omformer.

Anonymkode: a434f...610

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk🤗

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...