Gå til innhold

Tusenlappene flyr på infeksjon hos barnet

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig meningen at det skal være så dyrt å behandle en infeksjon hos barn? 

Barnet mitt har en bakterieinfeksjon som ikke vil gi seg, og vi er nå på tredje antibiotikakur som vi må betale for selv. I tillegg har vi brukt mye på medisinsk utstyr (bandasjer, kremer, plasterfjerner - alt dette er dyrere enn medisinene). 

Jeg har økonomi til det så greier fint å stå i det, men jeg bare stusser over at det er slik. Noen med dårlig økonomi vil jo ikke ha råd til å følge det opp skikkelig. Ser ikke helt vitsen i at legetimene er gratis når behandlingen er så dyr. 

Infeksjonen begynte på ferie, så i ferien ble jo alt dekket av reiseforsikring. Men hjemme i Norge flyr tusenlappene. 

Andre med lignende erfaring hvor det har blitt dyrt? 

Anonymkode: 779a3...d05

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, det har vært slik i mange år, kanskje alltid, men prisene stiger jo hele tiden.  Det hjelper jo litt med frikort etter egenandeler, men da teller jo bare noen av medisinene og utstyret med.  Det er mange faste medisiner også, som ikke inngår i egenandelsberegningen.  Vi snakker ofte om prisene på mat, drivstoff, strøm og annet, men apotekprisene er jo like ille.

Voksne har "gratis helsevesen" utover egenandelsbeløpet på 3000+, og barn har ikke egenandeler, men for alle er det full betaling for både hvite resepter, plaster og alt slags tilbehør.

Endret av Perine
  • Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dyrt og være syk i Norge. Ja, har lignende erfaring selv med kronisk betennelse på øyet. 2 av 3 medisiner jeg bruker får jeg ikke lenger på blå resept, og selv om sykehusinnleggelse er gratis er sprøytene dyre. Har måttet kjøpe medisiner med kredittkort. 

Anonymkode: 20bf3...3bd

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Perine skrev (16 minutter siden):

Det er mange faste medisiner også, som ikke inngår i egenandelsberegningen. 

Hva slags nødvendige medisiner kan dette være?

Anonymkode: e9003...201

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har jeg ikke sett noen statistikk eller oversikt over.  Har flere som ikke dekkes, og det er ikke noe jeg kan velge om jeg vil ta eller ikke.  Min private helse er ikke interessant her. Da må man oppgi navn på medikament og hva det er utskrevet av legen mot.  Svar på ditt spørsmål kan vel best besvares av helsemyndighetene.  Det er de som avgjør hva som faller innenfor eller utenfor og hvorfor.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Sår på voksne er også svindyrt. Man må være rik for å være syk. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Perine skrev (1 minutt siden):

Det har jeg ikke sett noen statistikk eller oversikt over.  Har flere som ikke dekkes, og det er ikke noe jeg kan velge om jeg vil ta eller ikke.  Min private helse er ikke interessant her. Da må man oppgi navn på medikament og hva det er utskrevet av legen mot.  Svar på ditt spørsmål kan vel best besvares av helsemyndighetene.  Det er de som avgjør hva som faller innenfor eller utenfor og hvorfor.

Vær obs på at legen din kan søke om fritak for deg, om du trenger medisiner fast for kronisk tilstand. Selv om medisinene du tar er forhåndsgodkjente for blå resept.

Mange leger bare kommer ikke på dette av seg selv, så kan være lurt å spørre om.

https://www.helsenorge.no/refusjon-og-stotteordninger/refusjon-av-utlegg-til-legemidler-paa-blaa-resept/

https://www.helfo.no/lege/Blaareseptordningen/ny-losning-for-individuell-soknad-om-stonad-pa-bla-resept-fra-2020

Anonymkode: 37361...8f7

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kommentaren min over din er det mest nøyaktig jeg kommer til og skrive. De er ikke livsnødvendige, men de er nødvendige for og beholde synet. Jeg vet også om livsnødvendig hjertemedisiner som ikke lenger er på blå resept. Listen er nok lang, men kjenner ikke til en generell liste. Antar det går mot ingen medisiner på blå resept? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er mange. Jeg går på to helt nødvendige faste medisiner som ikke dekkes, i tillegg til at jeg ofte må gå på antibiotika eller antivirale medisiner siden jeg går på immun-supprimerende medisiner, og hverken antibiotika eller antivirale medisiner dekkes. Jeg går i tillegg på flere medisiner som dekkes, men likevel betaler jeg rundt 30 000 i året selv på nødvendige medisiner. Gratis helsevesen er en myte.

Anonymkode: 7ff84...c0a

• Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vær obs på at legen din kan søke om fritak for deg, om du trenger medisiner fast for kronisk tilstand. Selv om medisinene du tar er forhåndsgodkjente for blå resept.

Mange leger bare kommer ikke på dette av seg selv, så kan være lurt å spørre om.

https://www.helsenorge.no/refusjon-og-stotteordninger/refusjon-av-utlegg-til-legemidler-paa-blaa-resept/

https://www.helfo.no/lege/Blaareseptordningen/ny-losning-for-individuell-soknad-om-stonad-pa-bla-resept-fra-2020

…selv om medisinene du tar IKKE er…..

Ramlet ut et litt vesentlig ord der 😆

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Muligheten for å få dem dekket er mest teoretisk dessverre. I tillegg har politikerene fjernet skattefradrag for medisinutgifter.

Anonymkode: 7ff84...c0a

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har man ikke såpass med buffer at man helt fint greier å betale for dette så bør man ikke ha barn. 

Anonymkode: 79b9c...001

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det virkelig meningen at det skal være så dyrt å behandle en infeksjon hos barn? 

Barnet mitt har en bakterieinfeksjon som ikke vil gi seg, og vi er nå på tredje antibiotikakur som vi må betale for selv. I tillegg har vi brukt mye på medisinsk utstyr (bandasjer, kremer, plasterfjerner - alt dette er dyrere enn medisinene). 

Jeg har økonomi til det så greier fint å stå i det, men jeg bare stusser over at det er slik. Noen med dårlig økonomi vil jo ikke ha råd til å følge det opp skikkelig. Ser ikke helt vitsen i at legetimene er gratis når behandlingen er så dyr. 

Infeksjonen begynte på ferie, så i ferien ble jo alt dekket av reiseforsikring. Men hjemme i Norge flyr tusenlappene. 

Andre med lignende erfaring hvor det har blitt dyrt? 

Anonymkode: 779a3...d05

Ja, sånn er det, når det ikke er medisin på blå resept. Det er irriterende dyrt, og bandasjer og sånn er heller ikke billig. Men likevel viktigere at kronikere får dekket medisinene sine (etter frikort). 

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har man ikke såpass med buffer at man helt fint greier å betale for dette så bør man ikke ha barn. 

For en idiotisk ting å si!

Endret av Grüner
  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (6 minutter siden):

For en idiotisk ting å si!

Så du mener det skal være gratis å ha barn? Det er faktisk helt frivillig å få barn. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Dyrt og være syk i Norge. Ja, har lignende erfaring selv med kronisk betennelse på øyet. 2 av 3 medisiner jeg bruker får jeg ikke lenger på blå resept, og selv om sykehusinnleggelse er gratis er sprøytene dyre. Har måttet kjøpe medisiner med kredittkort. 

Norge er et av landene i verden det er billigst å være syk. Det er aldri gøy å måtte betale for medisiner og annet, men vi får prise oss lykkelige for at vi ikke bor i en del andre land der det ville vært mye dyrere.

• Liker 16
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Så fort man må ha medisin , bandasjer eller lignende så flyr penga ja:/ 

Hvertfall er det gratis med lege for barn i Norge som er flott:) det er jo et velferdsgode som man betaler skatt for da , men likevel:)

Anonymkode: 1bafc...019

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Medisiner for barn under 18 år er jo gratis! 

Anonymkode: a1fb3...38e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Medisiner for barn under 18 år er jo gratis! 

Anonymkode: a1fb3...38e

Nei 😅

Anonymkode: ba96a...0da

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

…selv om medisinene du tar IKKE er…..

Ramlet ut et litt vesentlig ord der 😆

Jeg prøvde en gang å søke om å få dekket faste medisiner utenfor ordningen, nettopp fordi det var så mange som mente at det var jo bare å søke.. Det er jo ingen som liker å betale mer enn nødvendig, samme hva det handler om. 

Det gjelder faste medisiner som ikke inngår i blåreseptordningen, uten å være livsnødvendige. 

Selv om dette ikke handler om meg, kan jeg si at en av medisinene som ble avvist dekning for, var Calsigran Forte. Det er et legemiddel som mange får utskrevet når de får påvist osteoporose, beinskjørhet.  En boks med 60 stk koster 241,90 og holder i 30 dager. Dvs kr 8,06 pr dag, eller 2.943 for et helt år.  Dette er en av flere medisiner som faller utenfor blåreseptordningen for min del, men jeg dør jo ikke selv om jeg ikke tar dem.  Prisen er iflg. Felleskatalogen, da jeg ikke husker hva jeg betalte for mine.  Det finnes alternative merker, men ingen som gir prisreduksjon.

Denne medisinen var oppe i Stortingets spørretime i fjor: Skriftlig spørsmål - stortinget.no  

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...