El Chupacabra Skrevet 23. august #101 Skrevet 23. august Ingenting88 skrev (4 timer siden): Eia viste frem bilde av prolaps i egen rygg, men hadde aldri hatt vondt i ryggen. Det betyr ikke at andre som har prolaps har innbilte smerter. For en del år siden ble 14 personer akutt syke av det de trodde var et biologisk angrep med miltbrann. De fikk alvorlige symptomer og noen av de havnet på insentiven. Kroppen/hjernen reagerte da på forventingene om alvorlig sykdom. Det hele viste seg å være hvetemel! https://www.tb.no/derfor-ble-14-personer-syke-av-hvetemel-de-trodde-var-farlig-pulver/s/5-76-2423967 Det er denne effekten de snakker om. Må ha vært 14 kvinner såklart... 1 1
Fremmed fugl Skrevet 23. august #102 Skrevet 23. august Thanos skrev (20 timer siden): Eia's uttalser kan ofte være en salig blanding av kunnskap, humor og litt flåseri. Da blir det litt vanskelig for mange å ta poengene, særlig dersom man befinner seg i gruppen som han uttaler seg om. Jeg er helt enig i at mange typiske kvinneplager burde vies mer forskning. Jeg ser også at kvinnekroppen er langt mer utsatt for flere lidelser som menstruasjonssmerter, fødselsskader o.l, men bagatelliseres kvinnehelse? Der tar du feil. Kvinner kan også forske mer på kvinneplager. For kvinner har vært og er forskere fortsatt? Det brukes langt mer penger på brystkreftforskning enn prostatakreft. Men flere menn dør av prostatakreft enn kvinner dør av brystkreft. Dette er et av flere eksempler. Forskning styres av penger, men hvorfor forskes det ikke mer på å finne løsninger og medisinering som vil gi forskerne og legene milliardinntekter når halve menneskeheten (kvinner) er potensielle kunder? Det er en brist i logikken. Ønskes det mer forskning på kvinnehelse, står kvinner idag i en fantastisk posisjon til å få mer forskning på nettopp dette. Eia har poenger som vi bør tåle taes opp til debatt. Vi har i Norge et langt større sykdomsfravær enn i noen andre land vi liker å sammenligne oss med. Og norske kvinner har langt høyere sykefravær enn sine utenlandske medsøstre. I tillegg rapporteres det at de klart fleste oppgitte grunner til det høye sykefraværet hos kvinner er psykiske plager og muskel/skjelettplager.....altså ikke typiske kvinnehelseplager, men helseplager som er særdeles mye forsket på for begge kjønn. Er vi nordmenn bare sykere enn andre? Eller kan det være at vi rett og slett har et annerledes fokus og holdning til det å være syk? Helt til slutt ønsker jeg å sitere en bruker i debatten som raser på VG.no. Syntes vedkomne satte godt ord på mye veldig mange ikke evner å forstå i denne debatten. - "Selv om du tar opp et viktig og reelt problem med historisk slagside i medisinsk forskning, blir konklusjonen for enkel. Den avfeier Harald Eias poeng som ignorant og historieløst, men unnlater å drøfte en annen, veldokumentert virkelighet som eksisterer parallelt. Det er fullt mulig å anerkjenne at kvinnehelse har vært underprioritert, samtidig som man ser at et overdrevent fokus på helse kan være problematisk. For det første er det empirisk belegg for at kvinner og menn rapporterer og forholder seg til helseplager ulikt. Forskning fra Folkehelseinstituttet har vist at kvinner generelt rapporterer om flere helseplager, inkludert muskel- og skjelettplager, hodepine og tretthet, selv når man justerer for åpenbare biologiske forskjeller.Studier på helseangst viser også en høyere forekomst hos kvinner.Dette betyr ikke at plagene ikke er reelle, men det indikerer en lavere terskel for å tolke kroppslige signaler som symptomer på sykdom. Eias poeng handler ikke om å avvise reell sykdom, men om å stille spørsmål ved denne tendensen til sykeliggjøring av normale kroppslige variasjoner. For det andre belyser du ikke hvordan moderne mediekultur, spesielt sosiale medier, forsterker dette. Plattformene er fulle av innhold der symptomer deles, diskuteres og analyseres i en slik grad at det kan skape en "sosial smitte".Unge kvinner er spesielt utsatt for trender der selvdiagnostisering av lidelser som ADHD, Tourettes-lignende tics og ulike psykiske plager har eksplodert.Fenomenet der man "dyrker" sykdom handler i denne konteksten om at identitet og fellesskap bygges rundt diagnoser.Dette er ikke til hjelp for dem som faktisk er syke, og det skaper en kultur der det å være frisk nesten blir unormalt. Ditt sterkeste kort er enkelthistorier som den om Areli, som utvilsomt belyser en systemsvikt i helsevesenet når det gjelder konkrete kvinnesykdommer som endometriose. Slike historier er viktige, men de kan ikke brukes til å avfeie et bredere kulturelt fenomen. Det er en logisk feilslutning å si at fordi noen kvinner blir katastrofalt feilbehandlet, så er all økt oppmerksomhet rundt helse hos kvinner utelukkende positivt og nødvendig. Man må kunne holde to tanker i hodet samtidig: Helsevesenet må bli dramatisk bedre på kvinnehelse, samtidig som vi må kunne diskutere de negative konsekvensene av en kultur preget av helseangst og sykeliggjøring. Å redusere Eias kritikk til mannlig privilegium er en avsporing. Poenget er ikke å bagatellisere kvinners smerte, men å belyse at det kan finnes kulturelle mekanismer som gjør at folk, og i dette tilfellet oftere kvinner, blir "sykere av helsepraten". Det er ikke historieløst å peke på dette, det er snarere en nødvendig korreksjon i en tid der jakten på diagnoser for noen har blitt et mål i seg selv. Noen linker på dette(Langt fra alt) https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/regjeringens-kvinnehelsestrategi-betydningen-av-kjonn-for-helse/id3056099/?ch=3 https://psykiskhelse.no/psykiskoppvekst/perspektiver/glade-gutter-og-triste-jenter/ https://www.fhi.no/cristin-prosjekter/avsluttet/health-gap-helse-modning-og-kjonnsforskjeller-i-skoleprestasjoner/ https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/samfunnsmedisin-og-folkehelse/nyheter/helseforskjeller-mellom-kvinner-og-menn-i-agder https://studenthelse.no/presse-og-mediemateriell/rapporterer-om-fysiske-helseplager/ https://www.forskning.no/sykdommer/forskere-mener-utbrudd-av-uvanlige-tics-under-pandemien-kan-skyldes-tiktok/1909870" - Jeg tenker nå at voksne selvstendige individer skal få lov til å vurdere informasjon fritt og få lov til å velge selv hva de ønsker å ta til seg. Informasjon er ikke farlig selv om du ikke mener akkurat den infirmasjonen ikke er givende eller riktig. Tvert imot gir slike platformer mulighet for langt større bredde i informasjonsflyten, slik at du og jeg har større sjanse for å ta til oss riktig informasjon, slik at vi kan finne "sannheten". Du som lytter er "pushback". Du må veie det du hører og ser, så skaffer du deg mer info og konkluderer. Og i værste fall, dersom du er grovt uenig og mener du sitter på mer tyngde, kan du skrive både kronikk som motsvar eller starte din egen podcast. Har Eia sagt at dine mens smerter er psykiske? Det fikk jeg ikke med meg. Eia uttalte seg ikke bombastisk om at alle disse plagene konkret hos ALLE kvinner er innbilte. Men han sa vel at mye av mediene og sosiale mediers fokus og opphausing rundt endel sykdom, forverrer plagene. Dette fenomenet er forsket på og bevist. Så at han uttaler seg om dette og lener seg på studier om dette bør være greit. Sterkt fokus på sykdom og lidelser, bådd av fysisk og psykisk art, gjør plagene værre. At Eia ønsker å sette et fokus på dette betyr ikke at han kritiserer deg for å innbille deg smerter i din situasjon. Du må se alt som sies i kontekst til et problem vi har i større grad i Norge enn i alle andre land vi liker å sammenligne oss med. Det er ikke et angrep på deg og dine plager. Han trekker vel frem forskning og lener seg på vitenskapelige studier når han uttaler seg. Jeg ser desverre ikke mange her i tråden støtte seg til et fnugg av det i et forsøk på å motbevise uttalsene hans. Det jeg ser nok av er personangrep helt uten treff på blinken. Den yttringsfriheten er det ikke mye igjen av. Nei Gud forby at en mann har synspunkter om kvinners helse, men vi forventer likefullt at menn skal forske på og helbrede plagene. Du kritiserer altså Eia for å mangle kunnskap om det han snakker om, samtidig uttaler du deg knivskarpt om en podcast du ikke har hørt? 😅🤤 Usikker på om jeg skal le eller gråte. Hva hindrer kvinner i å utdanne seg innen forskning og skape et bredere kunnskapsbasert utvalg i f.eks skolen? Forventer du at menn skal forske på og fikse dine problemer og manglende kunnskap om kvinnekropp og helse? Det er ingenting som hindrer kvinner i å få fokus på saker som angår kvinnehelse i 2025. Det er stor overvekt av kvinner i høyere utdanning enn det er menn nå. Det har det vært en god stund. Kvinner har også hatt rett til å velge sin utdannelse i flere tiår nå. Her tar du ikke opp noen av uttalsene til Eia og motsier dem med argumenter. Har du noen fagargumenter som knuser Eias synspunkter på problematikken? Jeg skrev at Eia gjennomførte et stygt usaklig bakholdsangrep mot en professor emirita fra NTNU, og har gitt plass til klin kokos rasister. Han er som jeg skrev en søppelmann. 1 2
Thanos Skrevet 23. august #103 Skrevet 23. august Bålkaffe skrev (6 timer siden): "Kvinner" sa han. Ikke "enkelte kvinner". "Kvinner". Når politikere og eksperter snakker om "unge menn som faller ut av utdanning og arbeid", så er dette altså en helt spesifikk gruppe. De sier ikke "menn" eller "unge menn". De sier "unge menn som faller ut av utdanning og arbeid". 'Kvinner' som i mer enn én kvinne. Her flisespikker du ekstremt for å få narrativet til å passe inn. Kvinner er også en gruppe. Den gruppen kan være liten men også stor. Legg godviljen til istede for vrangviljen. Alle med et halvveis nøytralt syn på Eia og temaet forstår at dette ikke var ment som et angrep på alle kvinner, men ment å belyse et fenomen rundt hvordan vi tenker sykdom, hvordan vi velger å fokusere på egen helse og at et overdrevent fokus på nettopp dette kan slå ut uheldig. Og nettop fordi det beviselig er slik at kvinner både er mer syke, men at kvinner er mer opptatt av sykdom og egen helse enn menn, så blir dette temaet diskutert deretter. Men dette går igjen og igjen og igjen hver eneste gang en spesifikk gruppe kvinner eller kvinner som kjønnsgruppe blir kritisert eller satt spørsmål til. Da går alle man rett i angrep. Det hadde vært så mye bedre om det ble en god og saklig debatt rundt temaet istede for personangrep på Eia. 2
Bålkaffe Skrevet 23. august #104 Skrevet 23. august (endret) Thanos skrev (17 minutter siden): 'Kvinner' som i mer enn én kvinne. Her flisespikker du ekstremt for å få narrativet til å passe inn. Kvinner er også en gruppe. Den gruppen kan være liten men også stor. Legg godviljen til istede for vrangviljen. Alle med et halvveis nøytralt syn på Eia og temaet forstår at dette ikke var ment som et angrep på alle kvinner, men ment å belyse et fenomen rundt hvordan vi tenker sykdom, hvordan vi velger å fokusere på egen helse og at et overdrevent fokus på nettopp dette kan slå ut uheldig. Og nettop fordi det beviselig er slik at kvinner både er mer syke, men at kvinner er mer opptatt av sykdom og egen helse enn menn, så blir dette temaet diskutert deretter. Men dette går igjen og igjen og igjen hver eneste gang en spesifikk gruppe kvinner eller kvinner som kjønnsgruppe blir kritisert eller satt spørsmål til. Da går alle man rett i angrep. Det hadde vært så mye bedre om det ble en god og saklig debatt rundt temaet istede for personangrep på Eia. Hvorfor skal jeg og alle andre som reagerer på dette her legge godvilja til? Han gjorde det ikke. Han la IKKE godvilja til når han sier: Sitat "Har ingen kontakt med datteren min, da er det long covid selvsagt" Skal du være sur på noen, så er det faktisk Eia du skal være sur på. Ikke vi som reagerer på de utrolig stygge holdningene Eia fremviser. Endret 23. august av Bålkaffe 2 4
Thanos Skrevet 23. august #105 Skrevet 23. august Bålkaffe skrev (4 timer siden): Eller påstander som: Sitat - Men når jeg snakker med leger nå sier flere at kanskje endometriose er «den nye ryggen». Sitat Kvinners helsefokus kan ha mange gode sider, de går tidligere til legen og sånn, men kanskje går de litt for ofte til legen. Og kanskje blir de sykere av den helsepraten. Bevisbyrden for de påstandene ligger på Eia, og gjennom hele podcasten presenterer han ikke ett eneste bevis for det han påstår. Hvorfor i alle dager forsvarer du sprøyt som det her? Sitat 1: Dette er jo et perfekt eksempel på at noen av dere koker suppe på spiker og ikke klarer å se kontekst. "Ryggen" er jo et kjent begrep på noe "alle" har hatt problemer med, men som ikke alle konkret fysisk har réelle problemer med. Altså at smerten i ryggen sitter i viljen og ikke i selve ryggen. Eia konkluderer på INGEN måte her, men lener seg på hva leger og forskningsmiljøet per idag tenker rundt endometriose, ettersom forskning på dette ikke er fullstendig enda. Jeg syntes mange leger tenker for snevert og er lite fleksible når det kommer til forskning og resultater, men det er tross alt disse som sitter på toppen av akkurat dette kunnskapsfjellet. Jeg missliker sterkt hvordan de nærmest avfeier pasienter med slike lidelser, men det betyr ikke at Eia flåser av alle kvinners opplevelse av sykdom her! Han sammenligner heller IKKE Endometriose med ryggvondt, noe flere her hevder. Alt han sier blir tatt opp i værste mening. Sitat 2: Her har Eia vitenskapelig helt rett! Ingen diskusjon! Det ér bevist at vårt fokus og hvor opptatte vi er av sykdom og symptomer, gjør at vi blir sykere. Det er en grunn til at hypokondere føler seg syke oftere enn andre. Det er fordi tankene spinner rundt potensielle sykdommer kontinuerlig! Og fordi kvinner beviselig er mer opptatt av helse og sykdom enn menn, så dreier akkurat denne diskusjonen seg om kvinners fokus på helse. Nå er ikke podcaster et forum for vitenskapelig konsensus og bevisførsel som i en rettssak. Det er randomme mennesker som inviterer andre mennesker de har lyst å prate med. Nettopp for å høre deres synspunkter. Flere av de største podcasterne har snakket med gjester ifra alt fra Britney Spears til Stephen Hawking. Det er meningen at du som lytter skal gjøre deg opp en mening og gjøre din research utifra det. Ikke ta alt i podcaster som et vitenskapelig faktaforum!
Lava Anne Skrevet 23. august #106 Skrevet 23. august Fremmed fugl skrev (1 time siden): Jeg skrev at Eia gjennomførte et stygt usaklig bakholdsangrep mot en professor emirita fra NTNU, og har gitt plass til klin kokos rasister. Han er som jeg skrev en søppelmann. Hæ, fysisk?
Thanos Skrevet 23. august #107 Skrevet 23. august Fremmed fugl skrev (1 time siden): Jeg skrev at Eia gjennomførte et stygt usaklig bakholdsangrep mot en professor emirita fra NTNU, og har gitt plass til klin kokos rasister. Han er som jeg skrev en søppelmann. Hvilke rasister har han gitt plass til? De fleste av oss er jo rasister om dagen dersom du spør en person godt til venstre politisk sett.
Sinsiew Skrevet 23. august #108 Skrevet 23. august Jeg lurer oppriktig på hvordan man kan si at behandlingen av endo er for inngripende, når man så vidt får behandling..😅 1 3
Rosa Dartle Skrevet 23. august #109 Skrevet 23. august Skjønner ikke hva som har skjedd med Harald Eia. Skuffende. Endometriose er ikke til å kimse av. Jeg opererte for det til slutt, men gikk mange år og led. Husker jeg vurderte å legge meg midt i veien og bli påkjørt av en bil, alt var så sykt vondt. Tok 8 paralgin forte per dag og etter hvert Tramadol og Oxynorm. Og jeg er en person som helst ikke vil ta en Paracet. Da jeg skulle føde viste jeg så lite tegn på smerter fordi jeg var så vant med smerter, at legene ikke skjønte da jeg fikk en alvorlig komplikasjon. Endometriosen var like vond, så det føltes ikke som noe nytt. Da jeg ble operert var smertene borte nærmest over natten, men herlighet så mange år jeg hadde lidd først. Bør virkelig tas mer på alvor. 5 7
Bålkaffe Skrevet 23. august #110 Skrevet 23. august (endret) Thanos skrev (13 minutter siden): Sitat 1: Dette er jo et perfekt eksempel på at noen av dere koker suppe på spiker og ikke klarer å se kontekst. "Ryggen" er jo et kjent begrep på noe "alle" har hatt problemer med, men som ikke alle konkret fysisk har réelle problemer med. Altså at smerten i ryggen sitter i viljen og ikke i selve ryggen. Eia konkluderer på INGEN måte her, men lener seg på hva leger og forskningsmiljøet per idag tenker rundt endometriose, ettersom forskning på dette ikke er fullstendig enda. Jeg syntes mange leger tenker for snevert og er lite fleksible når det kommer til forskning og resultater, men det er tross alt disse som sitter på toppen av akkurat dette kunnskapsfjellet. Jeg missliker sterkt hvordan de nærmest avfeier pasienter med slike lidelser, men det betyr ikke at Eia flåser av alle kvinners opplevelse av sykdom her! Han sammenligner heller IKKE Endometriose med ryggvondt, noe flere her hevder. Alt han sier blir tatt opp i værste mening. Sitat 2: Her har Eia vitenskapelig helt rett! Ingen diskusjon! Det ér bevist at vårt fokus og hvor opptatte vi er av sykdom og symptomer, gjør at vi blir sykere. Det er en grunn til at hypokondere føler seg syke oftere enn andre. Det er fordi tankene spinner rundt potensielle sykdommer kontinuerlig! Og fordi kvinner beviselig er mer opptatt av helse og sykdom enn menn, så dreier akkurat denne diskusjonen seg om kvinners fokus på helse. Nå er ikke podcaster et forum for vitenskapelig konsensus og bevisførsel som i en rettssak. Det er randomme mennesker som inviterer andre mennesker de har lyst å prate med. Nettopp for å høre deres synspunkter. Flere av de største podcasterne har snakket med gjester ifra alt fra Britney Spears til Stephen Hawking. Det er meningen at du som lytter skal gjøre deg opp en mening og gjøre din research utifra det. Ikke ta alt i podcaster som et vitenskapelig faktaforum! Sjukt morsomt at du fjerner en del av innlegget mitt, er det for å slippe å forholde deg til det eller? Jeg gidder ikke å vise respekt til en kar som ikke viser andre respekt. Vil han sitte å kaste udokumenterte påstander, dritt og faens oldemor ut i eteren, skal han få lov til det og folk skal faen meg ha lov til å reagere på det uten at sånne riddere i hvit rustning som deg kommer for å leke forferdet over at folk reagerer. Endret 23. august av Bålkaffe 5
blvck Skrevet 23. august #111 Skrevet 23. august Så denne, og tenkte på denne tråden: lytt til kvinner er budskapet https://www.instagram.com/reel/DNG2ruxS8Db/?igsh=b2U1NmR3ZjFuYnlp Kona hans døde. Hun ble ikke hørt og tatt på alvor. 5
Vendetta Skrevet 23. august Forfatter #112 Skrevet 23. august (endret) Rosa Dartle skrev (1 time siden): Skjønner ikke hva som har skjedd med Harald Eia. Skuffende. Endometriose er ikke til å kimse av. Jeg opererte for det til slutt, men gikk mange år og led. Husker jeg vurderte å legge meg midt i veien og bli påkjørt av en bil, alt var så sykt vondt. Tok 8 paralgin forte per dag og etter hvert Tramadol og Oxynorm. Og jeg er en person som helst ikke vil ta en Paracet. Da jeg skulle føde viste jeg så lite tegn på smerter fordi jeg var så vant med smerter, at legene ikke skjønte da jeg fikk en alvorlig komplikasjon. Endometriosen var like vond, så det føltes ikke som noe nytt. Da jeg ble operert var smertene borte nærmest over natten, men herlighet så mange år jeg hadde lidd først. Bør virkelig tas mer på alvor. ❤️❤️❤️❤️Så godt å høre at du har fått det bedre! Slike historier er beviset på at vi fortsatt må kjempe for å ikke bli bagatellisert!! Som noen andre her i tråden skrev, Eia er redd for at det kommer et rush med endo pasienter som skal ha behandling, og det er jo et tragikomisk paradoks for det finnes jo så og si ikke et tilbud om adekvat medisinsk behandling!! Endret 23. august av Vendetta Feil 3 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå