Gå til innhold

"Må" jeg har ullundertøy til barnet?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Igjen, folk flest har ikke eksem. 

Anonymkode: 6107d...f5f

Det er forskjell på "veldig få" og "ikke folk flest". Det du skrev, var at "veldig få" ikke tålte ull. Og det er helt feil. 

Anonymkode: 06b9a...148

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er feil.

Verken jeg eller yngste her i huset kan ha det mot huden. Da klør det og blir rødt på huden og må da starte opp med hydrokortison kremer og alergi tabletter pga kløe

Anonymkode: 64436...3b6

Nei, det er ikke feil. Hvem du kjenner er totalt irrelevant. Folk flest har ikke eksem eller trenger tabletter på grunn av kløe. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er ikke feil. Hvem du kjenner er totalt irrelevant. Folk flest har ikke eksem eller trenger tabletter på grunn av kløe. 

Igjen: Det er forskjell på "veldig få" som var det du faktisk lirte av deg, og "folk flest". Folk flest betyr mer enn 50%, og det er noe helt annet enn "veldig få". Men når faktisk 20% av barna har atopisk eksem, og det i tillegg er mange UTEN eksem som reagerer, så er du ikke så langt unna "folk flest" likevel, skjønnet du. 

• Nyttig 3
Skrevet

Barn som bruker ull inne blir svette og klamme er min erfaring. De koker hele dagen desverre. Prøvd å si dette til mange foreldre, men de fleste er ikke lydhøre.

Holder lenge med strømpebukse, bukse, teskjorte og genser. Ull kan man bruke hvis man skal ut. Bedre at ungene har tøy så de kan kle av seg når de er varme 😊

Anonymkode: 054e4...85b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barn som bruker ull inne blir svette og klamme er min erfaring. De koker hele dagen desverre. Prøvd å si dette til mange foreldre, men de fleste er ikke lydhøre.

Holder lenge med strømpebukse, bukse, teskjorte og genser. Ull kan man bruke hvis man skal ut. Bedre at ungene har tøy så de kan kle av seg når de er varme 😊

Mens min eldste ble mindre klam og svett inne hvis han fikk gå med tynn ull (type litt løst ullundertøy). Det var det han valgte hvis han fikk bestemme. 

vi har det varmt inne både hjemme og i barnehagen og jeg har barn som er varme av seg, så ett tynt lag er nok. Strømpebukse under bukse f.eks er uaktuelt. Tynn bomull underst ute har fungert dårlig for eldste. Det sniker seg alltid litt snø inn, og hvis han herjer voldsomt blir han svett og klam, da blir bomullen vår og kal og tynn ull innerst og passelig tykk ull mellomlag perfekt under dressen. 
Altså er det forskjell på barn (og klima, og innetemperatur)

Yngste som ikke tåler ull og der har bambus vært mye bedre enn bomull inne på vinteren. Eventuelt superundertøy, men der er det mye som blir for tett og varmt. 

Anonymkode: 9cc9e...6d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selvsagt er det ok? Det er mange barn som ikke tåler ull engang. Mitt yngste barn er eksem-barn, og bruker aldri ull. 

I mange deler av verden bruker de ikke ull, selv om det er kaldt. Det er et norsk småhysterisk fenomen at alle unger MÅ gå med ull. 

Tja, de fleste land er ikke så langt nord som Norge. Og ungene er nok heller ikke så mye ute. Å sove ute i vogna for eksempel er et skandinavisk fenomen som resten av verden rister på hodet av, fordi de forstår jo hverken hvordan ungene holder seg varme og hvordan ungene ikke blir kidnappet. Altså en helt annen kultur.

Anonymkode: b88d6...5cc

Skrevet

Går fint å droppe ull. Min bruker kun ull når det er kaldest/de dagene de er mest ute (turdager). Blir ellers for varmt og kløende å ha på inne. 

Anonymkode: a4ea4...433

• Liker 2
Skrevet
Selis skrev (5 timer siden):

Det blir faktisk veldig varmt med ull og klær over inne når dem har på varme inne. Jeg legger stilongs i gangen også en ullbukse og ullgensee dem kan ta på når dem går ut. Synes det burde gå ann å kunne ta av å på er ikke så bra å være for varm inne på vinteren da blir man fort syk når man er i kulda. 

Hvorfor to lag inne? Det ville jeg ikke ha klart å gå med selv, og jeg er en frossenpinn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er veldig glad i å bruke ull utenpå andre klær, men barnet mitt tåler det ikke rett på huden. Det har gått helt fint, selv om det er kaldt om vinteren her vi bor. 

Anonymkode: bafe5...441

Andre klær holder jo på fukten, så det er uten tvil lettere å bli kald når svetten lykkes inn . Vått og kaldt.  

Anonymkode: 06b05...1bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er veldig få mennesker som ikke tåler merinoull på kroppen. 

Barn har tynn hud. Men om huden tåler det, er jo en annen problemstilling...

Man blir vel like varm av merino som annen ull? Har et par t-skjorter som jeg fikk av søsteren min, og jeg synes de er varme.

• Liker 2
Skrevet

Andre klær holder jo på fukten, så det er uten tvil lettere å bli kald når svetten lykkes inn . Vått og kaldt.  

Er det bedre å klø da?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da bruker de enten helt feil klær, eller for mye klær. 

He brukes ull hele året (kanskje ikke når det er 30 varmegrader 😅). 

Jeg kjøper tynne joggebukser og gensere i ull med silke/bomull på innsiden. 

Anonymkode: fddcf...e62

Skrevet

Er det bedre å klø da?

Jeg sier bare hvordan ull og bomull funker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg sier bare hvordan ull og bomull funker. 

Det vet jo de fleste. Det er ikke noe poeng i å si til en forelder med barn som ikke tåler ull, at ull er bedre. 

Min brukte ull på det kaldeste, og ull er gull det. Men jeg synes ikke noe om denne "vi med ull er bedre"-holdningen. Det er teit. 

• Liker 4
Skrevet
Selis skrev (6 timer siden):

Det blir faktisk veldig varmt med ull og klær over inne når dem har på varme inne.

Jeg har aldri sett barn med ullundertøy OG klær over. Våre er 5 og 9 og alle barna på avdelingen har gått i ullstillongs og ulltrøyer, men aldri klær oppå der igjen på avdelingen (kun ute).

Anonymkode: b18a6...f18

• Nyttig 1
Skrevet

Mine blir også varme inne. Bruker vanlig bomullsklær inne. Tar på mellomlag ull under dressen om det er kaldt. Bor på østlandet. 

Anonymkode: de32b...75f

• Liker 2
Skrevet

Mitt barnehagebarn har bare ull om det er veldig kaldt ute eller om det er veldig vått og ganske kaldt (hun er sånt barn som legger seg i vanndammer). Bruker som regel sånn med bambusfor. Noen ganger bare ullstillongs men vanlig genser, noen ganger bare ullgenser men vanlig bukse. I vår barnehage er det også ganske varmt inne. 

Har mellomlag i tykk ull som bare tas på ute. 

Anonymkode: 4f6c8...0bd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da bruker de enten helt feil klær, eller for mye klær. 

He brukes ull hele året (kanskje ikke når det er 30 varmegrader 😅). 

Jeg kjøper tynne joggebukser og gensere i ull med silke/bomull på innsiden. 

Anonymkode: fddcf...e62

Vi er mange som blir veldig varme i ull, selv om det er tynn ull. Det brukes ikke feil, det er et varmere plagg.. Og folk har forskjellig temperatur-regulering. Jeg kan sitte inne på kontoret i tskjorte mens kollegaen min har tykk genser for eksempel, og vi føler oss begge passe varme.  

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mitt barnehagebarn har bare ull om det er veldig kaldt ute eller om det er veldig vått og ganske kaldt (hun er sånt barn som legger seg i vanndammer). Bruker som regel sånn med bambusfor. Noen ganger bare ullstillongs men vanlig genser, noen ganger bare ullgenser men vanlig bukse. I vår barnehage er det også ganske varmt inne. 

Har mellomlag i tykk ull som bare tas på ute. 

Glemte å si at jeg ofte tok på ullundertøy om de skulle på tur (ute) om vinteren også :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...