AnonymBruker Skrevet 22. august #1 Skrevet 22. august Bor på Østlandet, har en 4 åring, opplevde at hun nle veldig varmt med ull inne på avdelingen da de har det så varmt der. I tillegg har de et teppe liggende inne på gulvet som gjorde at alt av ullongs fikk masse små hull i rompa sist vinter, så de varte jo ikke en gang hele sesongen. Er det ok å droppe ullundertøyet? Har mellomlagring i ull og varm vinterdress. Anonymkode: 9cdd5...ab8
AnonymBruker Skrevet 22. august #2 Skrevet 22. august Selvsagt er det ok? Det er mange barn som ikke tåler ull engang. Mitt yngste barn er eksem-barn, og bruker aldri ull. I mange deler av verden bruker de ikke ull, selv om det er kaldt. Det er et norsk småhysterisk fenomen at alle unger MÅ gå med ull. Anonymkode: 06b9a...148 9 1
Amys Skrevet 22. august #3 Skrevet 22. august Mine har aldri brukt ull regelmessig, vi bor på østlandet vi også. 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #4 Skrevet 22. august Det blir jo kaldt på østlandet om vinteren, så jeg vil anbefale ull. Kanskje blandet med bambus så det blir tynnere? Og i år er hun kanskje ikke like mye på gulvet som sist vinter? Anonymkode: b2133...6ad
AnonymBruker Skrevet 22. august #5 Skrevet 22. august Mine hadde ull da vi bodde i Nord Norge, nå bor vi på Vestlandet og de bruker så godt som aldri ull. Det er jo temperaturen den kommer an på. Anonymkode: 56a2c...ee4 1
Selis Skrevet 22. august #6 Skrevet 22. august Det blir faktisk veldig varmt med ull og klær over inne når dem har på varme inne. Jeg legger stilongs i gangen også en ullbukse og ullgensee dem kan ta på når dem går ut. Synes det burde gå ann å kunne ta av å på er ikke så bra å være for varm inne på vinteren da blir man fort syk når man er i kulda. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #7 Skrevet 22. august Jeg er veldig glad i å bruke ull utenpå andre klær, men barnet mitt tåler det ikke rett på huden. Det har gått helt fint, selv om det er kaldt om vinteren her vi bor. Anonymkode: bafe5...441
AnonymBruker Skrevet 22. august #8 Skrevet 22. august Du må ikke det, ikke alle barn bruker ull og noen tåler det heller ikke. Hva som oppleves for varm er også individuelt. Jeg selv har det bedre i utetiden med ull som innerste lag på vinteren, og barna mine har brukt ull innerst i barnehagen. Jeg syns det er enkelt og greit, jeg vet at barna ikke fryser og jeg syns det er behagelig med ull også når jeg blir varm (blir ikke så svett). Men det er ikke en fasit. Kle ditt barn i det som funker, bare test ut hjemme at det funker både inne og ute over tid 😊 Anonymkode: ded0f...0da 2
AnonymBruker Skrevet 22. august #9 Skrevet 22. august Er veldig få mennesker som ikke tåler merinoull på kroppen. Anonymkode: 6107d...f5f
AnonymBruker Skrevet 22. august #10 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er veldig få mennesker som ikke tåler merinoull på kroppen. Anonymkode: 6107d...f5f Nei, det er faktisk feil. Har man atopisk eksem skal man ikke ha ull rett på kroppen. Selv ikke merinoull. Sånn holdt min mor på også "ull er gull, merinoull klør jo ikke blabla". Dette er direkte feil. Anonymkode: 06b9a...148 5 1
Anonym6789 Skrevet 22. august #11 Skrevet 22. august Inne er det jo ikke nødvendig, men vi har alltid hatt det på ute på vinteren. Gjerne bare vinterdress og ullundertøy, har også ganske varme barn. Men antar at det går helt fint uten sålenge barnet er passelig varm
AnonymBruker Skrevet 22. august #12 Skrevet 22. august Min løper inne med det innerste ull-laget på, da er det jo en relativt tynn genser og bukse. Også har hun lag to (ulldress eller fleece) i garderoben og blir påkledd det før vinterdressen hvis det trengs. Blir ikke for varmt inne med bare det innerste laget her. Anonymkode: 5a8f6...927
AnonymBruker Skrevet 22. august #13 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, det er faktisk feil. Har man atopisk eksem skal man ikke ha ull rett på kroppen. Selv ikke merinoull. Sånn holdt min mor på også "ull er gull, merinoull klør jo ikke blabla". Dette er direkte feil. Anonymkode: 06b9a...148 Ja, og det var et argument for?? Flest mennesker har ikke atopisk eksem. Prøv å les setningen min på nytt. Anonymkode: 6107d...f5f
AnonymBruker Skrevet 22. august #14 Skrevet 22. august Min 4-åring har ikke brukt ullundertøy siden hun var baby. Huden tålte det ikke. Det har gått helt fint. Har brukt en del bambus som innerste lag når det var snø ute, fordi hvis hun ble fuktig i halsen eller på ermene fikk hun eksem, og det var et mindre problem med bambus. eldste levde i ullundertøy(uten noe over) hele vinteren i barnehagen. Han ville ikke ha noe annet. Han har hatt mye fra polarn o pyret og tilsvarende kvalitet, og han syntes bomullsklær inne ble for varmt 😅 Anonymkode: 9cc9e...6d5
AnonymBruker Skrevet 22. august #15 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, og det var et argument for?? Flest mennesker har ikke atopisk eksem. Prøv å les setningen min på nytt. Anonymkode: 6107d...f5f Ganske mange barn har eksem. Min har ikke eksem til vanlig, men får det av ull rett på huden. Alle slags ull, merino, silkeull, osv, og også den typen ullklær med et tynt bomullslag innerst. Tror mange barn kunne sluppet plager med vintereksem om det ikke var for dette opphenget I at det MÅ være ull innerst. Anonymkode: d1db1...7aa 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #16 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, og det var et argument for?? Flest mennesker har ikke atopisk eksem. Prøv å les setningen min på nytt. Anonymkode: 6107d...f5f Rundt 20 prosent av norske barn har atopisk eksem. I tillegg er det mange barn med sensitiv hud som også reagerer på ull. Så jo, det er faktisk et betydelig antall mennesker som IKKE klarer ha ull rett mot kroppen. Du skrev at "veldig få" ikke tålte ull, og det er direkte feil. 20% er ikke "veldig på", og 20% + alle som har ekstra sensitiv hud, er ihvertfall ikke "veldig få". Anonymkode: 06b9a...148 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #17 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ganske mange barn har eksem. Min har ikke eksem til vanlig, men får det av ull rett på huden. Alle slags ull, merino, silkeull, osv, og også den typen ullklær med et tynt bomullslag innerst. Tror mange barn kunne sluppet plager med vintereksem om det ikke var for dette opphenget I at det MÅ være ull innerst. Anonymkode: d1db1...7aa Igjen, folk flest har ikke eksem. Anonymkode: 6107d...f5f
AnonymBruker Skrevet 22. august #18 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min 4-åring har ikke brukt ullundertøy siden hun var baby. Huden tålte det ikke. Det har gått helt fint. Har brukt en del bambus som innerste lag når det var snø ute, fordi hvis hun ble fuktig i halsen eller på ermene fikk hun eksem, og det var et mindre problem med bambus. eldste levde i ullundertøy(uten noe over) hele vinteren i barnehagen. Han ville ikke ha noe annet. Han har hatt mye fra polarn o pyret og tilsvarende kvalitet, og han syntes bomullsklær inne ble for varmt 😅 Anonymkode: 9cc9e...6d5 Det jeg mente på slutten der var at han hatt ullundertøy som er ganske glatt og som ikke sitter helt tett inntil kroppen Anonymkode: 9cc9e...6d5
AnonymBruker Skrevet 22. august #19 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er veldig få mennesker som ikke tåler merinoull på kroppen. Anonymkode: 6107d...f5f Det er feil. Verken jeg eller yngste her i huset kan ha det mot huden. Da klør det og blir rødt på huden og må da starte opp med hydrokortison kremer og alergi tabletter pga kløe Anonymkode: 64436...3b6 3
AnonymBruker Skrevet 22. august #20 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Igjen, folk flest har ikke eksem. Anonymkode: 6107d...f5f Barnelege rår foreldre til å vere forsiktig med ulla – NRK Vestland https://share.google/1njSoH5T0qy1jQGnz Les litt her. Googler du finner du mye om akurat dette Anonymkode: 64436...3b6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå