Gå til innhold

Barn som vokser opp i dag og lek

Fremhevede innlegg

Skrevet

De er en del ute i hagen og gate. Men nok mindre enn det vi var som små.

Men... vi er generelt mye mer aktive enn slik jeg vokste opp. I heglen planlegges det turer og utflukter. Vi drar på bading, lekeland, trampolinepark, klatrepark, fjelltur, fisketur, gåtur. Vi reiser en del helger til utland, eller i Norge. Det er mye organisert aktivitet. 

Husker forresten en barndom der det var ganske mye TV serer og Nintendo også ;) Så spørs om hukommelsen din er litt rosemalt

Anonymkode: 43267...fa2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Barna er i barnehage/skole fra 7-8 om morgenen til 15-16 på ettermiddagen. Så er det fritidsaktiviteter en time eller to etter middag og da har stort sett dagen gått.

Forskjellen fra før er at før var det ofte en forelder hjemme eller hvertfall flere voksne i nabolaget og barna kom tidligere hjem og lekte ute. Nå er både voksne og barn låst fast i 100% jobb/skole.

Anonymkode: 43638...38c

Jeg vokste opp på 90-00 tallet. Vi hadde skole fra 9-15 da også. Noen var i SFO, jeg og mine søsken var ikke. Mamma og pappa var ikke alltid hjemme når vi kom fra skolen. De kom senere. Vi lekte også ute alene, alltid. Hadde ikke med oss voksne

Anonymkode: b42e6...f2e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De er en del ute i hagen og gate. Men nok mindre enn det vi var som små.

Men... vi er generelt mye mer aktive enn slik jeg vokste opp. I heglen planlegges det turer og utflukter. Vi drar på bading, lekeland, trampolinepark, klatrepark, fjelltur, fisketur, gåtur. Vi reiser en del helger til utland, eller i Norge. Det er mye organisert aktivitet. 

Husker forresten en barndom der det var ganske mye TV serer og Nintendo også ;) Så spørs om hukommelsen din er litt rosemalt

Anonymkode: 43267...fa2

Det fikk ikke vi lov til. Tv var kun på om morgenen i helgene, og på kvelden. Så heller ikke tv serier da, det var først når vi begynte på ungdomsskolen og lek ikke var aktuelt lengre. 
Data og Nintendo var det mye begrensinger på, vi fikk spille en times tid. Så var det stopp. Vi hadde bare èn tv og internett var dyrt å bruke via telefon linje 😂

• Liker 1
Skrevet

Kan svare for klassen her. Vi har bok med klassebamse. I hverdagen: Organiserte aktiviteter og spill på skjerm. Mye spill. I helger og ferier reiser mange på hytta/ besøker slekt andre steder i landet. Antagelig spiller de også. 

Enig i at det er dumt det er tomt på lekeplassene. 

Anonymkode: 141d8...130

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kostnaden for oss ved at vår sønn spiller fotball er den samme om han trener en eller to ganger i uken. Men deltakelse på treninger er avgjørende for om de blir plukket ut til å spille kamper og cuper. Vårt barn brenner for fotballen, og trives veldig godt. Derfor prioriterer vi at han skal få være med der. Jeg som mor ønsker ikke å si til barnet mitt at « siden per ikke kan være med på fotball, kan ikke du heller». Andre får prioritere slik de vil, men hos oss er dette et sunt og godt miljø for barna.

Anonymkode: 8e17a...ce4

Det sier jeg ingenting på. Treninger som er lagt opp må man jo møte på så fremst man kan det. Mange av mine venninner har likevel barna sine på 2-3 forskjellige tilbud. Turn, ski, fotball og fri idrett. Det blir jo voldsomt mye

Skrevet
Eric_B skrev (4 timer siden):

Bor du ikke et sted som ikke har så mye barn da, bare?

På slutten av sommerferien så vrimlet det iallfall av barn rundt her til sent på kveld. 

Når det er skoleuker så er det ikke mye tid til å leke. De minste har SFO som håndterer mye av den leken i gata som eldre husker som sin fritid. Når barna kommer hjem fra det er det familietid / aktiviteter / lekser.  De som er eldre enn SFO erfarte vi var mest med venner frem til foreldrene kom hjem. Så kan hende du er på jobb når barna er ute å leker, da.

Nå bor jeg kanskje på et sted men litt mindre barn. Men har tidligere bodd mange år i boligfelt hvor det var mange barnefamilier. Jobber også turnus så er hjemme til alle døgnets tider :) 

Skrevet

Mine barn på tre og fem er ute å leker slik du beskriver hver dag, stort sett sammen med nabobarna (det er vær avhengig). Med det sagt, vi har en usedvanlig fin gate med mye barn, og barna leker med eldre barn fra (fem og oppover) alene, med di yngre så samles foreldre i gaten, utenfor ett hus/hage etc. Gata er en blindvei med mye barn, det er sykling, klatring i trær og hager, kritt på veien og mye lek. Vi kunne ikke vært mer fornøyd. Ser vi at det er andre barn ute å løper vi og ut. Dette er i en storby. 

Anonymkode: 2d27d...ede

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dere som har barn i dag, hva gjør de egentlig? Jeg ser ingen barn ute.. av og til ser jeg de på sykkel på vei et sted. Jeg ser aldri barn leke ute, heller ikke når jeg bodde i boligfelt med mange barn.

Når jeg vokste opp var vi ute hver dag, sommer som vinter. Sommeren var vi vel knapt inne med mindre vi spiste og skulle sove. Vi lekte ute med sykler, ballspill, klatret i skogen, lekte forskjellige leker ute med løping, rop og mye latter.
Vinteren var vi ute å akte fra ettermiddag til kveld. Bygde snøhuler og hadde snøballkamp. 

Så hva gjør egentlig barna nå, i ferier og slikt spesielt? Er alle bortreist til syden eller er det slutt på barnelek? Tenker da på litt større barn 7-12 år. 

Synes det er fryktelig trist om alt dette har endret seg, og tanken på at mine egne barn ikke skal få disse lykkelige barndomsminnene gjør meg usikker på hvordan liv de skal bli satt til. 

vi er ute. ikke alltid på ettermiddagene da ungen er sliten etter barnehagen. men i helgene er vi ute så og si hele dagen med mindre det er sprettkaldt. på sommeren er vi ute fra 10 tiden til 9 tiden om kvelden. 

Skrevet

Nabobarna hopper på trampoline, de kan spille fotball i hagen og løpe med ballen under armen til fotballbanen. Men jeg ser ikke så mange andre barn ute enn akkurat nabobarna over gaten.

Anonymkode: a31cb...814

Skrevet

Da jeg var barn, var bakkene fulle av skispor når snøen kom. Slikt ser en ikke lengre. Nå får ikke ungene utfolde seg fritt ute lengre da de MÅ være med i arrangert idrett uansett om de ønsker det eller ikke.

• Liker 1
Skrevet

Tiktok, Youtube, Roblox. 

Skrevet

Har et barn på 9 år. Er mye ute/inne og leker, spiller ball, sykler, aker, osv. Blir litt spilling innimellom, men slik var det da jeg vokste opp også. Synes det er en god blanding!

Anonymkode: 39ad8...8bb

Skrevet

Hvorfor skal samfunnet gå videre på noen punkter, men stå stille på andre? Det er gjort forskning at lek og læring er viktig for barna, absolutt, men i nådagens samfunn så betyr jo tid og penger mer enn barnas beste eller samfunnets beste. Det ser vi soleklart på digitalisering av samfunnet, her noen egentlig forsket på det, er det bra for oss annet enn økonomisk og tidsmessig? TVen og Internet var en pest og en plage når det kom, nå er det en absolutt nødvendighet og selvfølge.

Tror bare det at barn og unge leker på en annen måte enn de gjorde da jeg var ung, og det må være greit det også. 

Anonymkode: 151f1...df1

Skrevet

Mine barn er 9 og 4. De leker mye sammen med figurer og kreativitet (hobbyutstyr, perler, tegning, osv). De leser bøker, bygger togbane osv. Ute er de på trampolina, sykler i gata, husker og leker i hagen. Eldstebarnet har selvfølgelig mer frihet og er mye med venner på egen alder også. De leker med kosedyr, bygger lego, har store kreative prosjekter og sykler bort til skolen og kjører zipline. Spiller i korps. 

De ser litt TV og spiller bittelitt også, men ikke så veldig mye. De er i høyeste grad barn på samme måte som oss, og det er viktig for oss foreldre.

I perioder med mye dårlig vær, som vi har i min landsdel, ser du dem kanskje ikke så mye ute, nei. De er ute hver dag i skole og barnehage, så er det guffent ute får de være inne. 

Anonymkode: 70a89...3e8

Skrevet

Min eldste er kun 6, men ser også ofte eldre barn ute. Mest fotball, sykkel/sparkesykkel og trampoline. Vi har en liten skog midt mellom boliger, der klatres og herjes det en del.

Mye frilek på både sfo og barnehage

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...