Gå til innhold

Barn som vokser opp i dag og lek

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har barn i dag, hva gjør de egentlig? Jeg ser ingen barn ute.. av og til ser jeg de på sykkel på vei et sted. Jeg ser aldri barn leke ute, heller ikke når jeg bodde i boligfelt med mange barn.

Når jeg vokste opp var vi ute hver dag, sommer som vinter. Sommeren var vi vel knapt inne med mindre vi spiste og skulle sove. Vi lekte ute med sykler, ballspill, klatret i skogen, lekte forskjellige leker ute med løping, rop og mye latter.
Vinteren var vi ute å akte fra ettermiddag til kveld. Bygde snøhuler og hadde snøballkamp. 

Så hva gjør egentlig barna nå, i ferier og slikt spesielt? Er alle bortreist til syden eller er det slutt på barnelek? Tenker da på litt større barn 7-12 år. 

Synes det er fryktelig trist om alt dette har endret seg, og tanken på at mine egne barn ikke skal få disse lykkelige barndomsminnene gjør meg usikker på hvordan liv de skal bli satt til. 

Anonymkode: b42e6...f2e

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vi er på andre aktiviteter, reiser bort..bader i hagen.. stranden...eller sitter og ser på film/ gamer

Hvem sier de ikke e lykkelig. Du kan ikke sammenligne din barndom med det som er nå.

Tror du har litt store forventninger 

Endret av mommyaka
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange/de fleste går på organiserte fritidsaktiviter er mitt inntrykk. Har selv barn som ikke går på noe enda og de ønsker å leke ute, men ofte kan ikke andre pga de skal på aktiviteter. Veldig synd siden den frie leken er så viktig ❤️

Anonymkode: 92262...430

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror vi er veldig heldige, for her vrimler det av barn ute til en hver tid. Jeg har to barn, og de er ute med venner stadig vekk. Trampoline, fotball, basket, bordtennis, gjemsel, blindebukk ++Om vinteren aker de i timesvis, står på ski, bygger snøhuler. Jeg er veldig glad for å bo på ett sted som minner meg så veldig om min egen oppvekst på 80 og 90 tallet. Så at barn bare sitter med skjerm er ihvertfall ikke sant her! Det ringer daglig barn på døra som spør om barna mine vil ut å leke etter skolen. Har forresten barn på 10 og 12 år. 

Anonymkode: 35506...41b

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (7 minutter siden):

Vi er på andre aktiviteter, reiser bort..bader i hagen.. stranden...eller sitter og ser på film/ gamer

Hvem sier de ikke e lykkelig. Du kan ikke sammenligne din barndom med det som er nå.

Tror du har litt store forventninger 

Jeg vil ikke si jeg har store forventinger. Men jeg ønsker at mine barn, og alle barn egentlig, skal være barn lengst mulig. Skjerm og gaming kan man gjøre resten av livet. Å leke ute med venner tilhører barndommen, en dag er man for voksen for det.. 
Forresten så var det et genuint spørsmål, ikke kritikk mot foreldre. Jeg bare lurer på hva barn gjør i dag, når man ikke ser dem leke ute i nabolaget. Jeg insinuerte ikke at de kun satt inne.. Jeg vet mange barn er på organiserte aktiviteter nesten hver dag i uken. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dere som har barn i dag, hva gjør de egentlig? Jeg ser ingen barn ute.. av og til ser jeg de på sykkel på vei et sted. Jeg ser aldri barn leke ute, heller ikke når jeg bodde i boligfelt med mange barn.

Når jeg vokste opp var vi ute hver dag, sommer som vinter. Sommeren var vi vel knapt inne med mindre vi spiste og skulle sove. Vi lekte ute med sykler, ballspill, klatret i skogen, lekte forskjellige leker ute med løping, rop og mye latter.
Vinteren var vi ute å akte fra ettermiddag til kveld. Bygde snøhuler og hadde snøballkamp. 

Så hva gjør egentlig barna nå, i ferier og slikt spesielt? Er alle bortreist til syden eller er det slutt på barnelek? Tenker da på litt større barn 7-12 år. 

Synes det er fryktelig trist om alt dette har endret seg, og tanken på at mine egne barn ikke skal få disse lykkelige barndomsminnene gjør meg usikker på hvordan liv de skal bli satt til. 

Mine er ute hver dag, vi bor landlig og har lekeplass i egen hage. De leker med det de finner ute og biler, traktorer, andre lignende leker. De har dratt opp mose for at det skal ligne kua sin mat, laget gjerder med pinner og driver sin egen "gård" der. De vil ikke inn når det regner en gang. 

I blant tar vi med sparkesykler til en park for dette, der er det samlet MANGE barn. Rett ved er det også klatrestativ. 

Vi har vært på stranda flere ganger i sommer, vi har vært på barnehager å lekt når det er stengt. 

Ellers leker de godt inne enkelte dager. De er også med på å plukke epler og bær, så lager vi saft og syltetøy til eget bruk. Vi har hatt et lite basseng på verandaen, samt fotball på plenen. 

Så jo, mange barn leker som før. Inne har vi verken pc eller playstation og slikt. Vi har bare Tv, den brukes til barnetv morgen og kveld. En og annen film for kos i helger. 

Anonymkode: 23b41...2ef

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Veldig mange/de fleste går på organiserte fritidsaktiviter er mitt inntrykk. Har selv barn som ikke går på noe enda og de ønsker å leke ute, men ofte kan ikke andre pga de skal på aktiviteter. Veldig synd siden den frie leken er så viktig ❤️

Anonymkode: 92262...430

Dette er også mitt inntrykk. Jeg skjønner ikke hvordan foreldre har tid og råd til å følge barn hver dag på fritidsaktiviteter.. Veldig synd for de barna hvor foreldre ikke har råd eller tid til å ha barna på fritidsaktiviteter nærmest hele uken. Jeg er så enig med deg, og jeg vil nok ikke sende mine barn på fritidsaktiviteter hver dag. Syns de skal kunne leke selvstendig med andre barn, og begrense organisert trening/aktivitet til 1-2 dager per uke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg tror vi er veldig heldige, for her vrimler det av barn ute til en hver tid. Jeg har to barn, og de er ute med venner stadig vekk. Trampoline, fotball, basket, bordtennis, gjemsel, blindebukk ++Om vinteren aker de i timesvis, står på ski, bygger snøhuler. Jeg er veldig glad for å bo på ett sted som minner meg så veldig om min egen oppvekst på 80 og 90 tallet. Så at barn bare sitter med skjerm er ihvertfall ikke sant her! Det ringer daglig barn på døra som spør om barna mine vil ut å leke etter skolen. Har forresten barn på 10 og 12 år. 

Anonymkode: 35506...41b

Så koselig!!❤️ 

AnonymBruker
Skrevet

Må bare presisere: jeg mente ikke at foreldre lar barn sitte inne på skjerm hele dagen. Jeg bare lurer på om barn fortsatt driver som vi gjorde, eller hva som har erstattet denne type lek. Vet mange er både i parker med barna, og andre samlingspunkter. Jeg ville bare vite litt mer hvordan barna nå tilbringer sin fritid, da mye har endret seg fra min barndom. 

AnonymBruker
Skrevet

Er så glade mine på 18 og 20. Har vokst opp så fritt som de har gjort og fått deltatt og prøvd alt de har fått. Når mange i dag får høre hva de har gjort i oppveksten så får vi høre:det er jo farlig. Kan ikke la eks en 2 åring drive med øks og spike kniv. Eller la en 6 åring å sette på melkemaskin på kua, eller være med på jordet å ha inn høy med traktor fra 10 års alder med oss voksene. Få lov å være på skytterbanen å skytte med eget våpen fra 4 års alder. Kjøre først gokart, så bilcross bil på bane fra tidlig alder. 

Det å kunne leke ute i naturen, gå på oppdagelse tur i skogen, fjellet osv fra 11års alder uten at vi hang med, på fisketur med venner ved vannet, med telt osv.

Mye av det jeg vokste opp med

Har 2 nabo barn på 11 og 5 år. Og de har jeg nesten ikke sett ute i hagen uten foreldre og de har inngjerdet hage og bor innerst i vegen som er skog på alle kanter kun vi som bor her som kjører. De har gått på aktivitet som de blir kjørt til. Far sier han er lei eldste ikke klarer å finne på noe

Anonymkode: c4cb8...d37

AnonymBruker
Skrevet

Her i gata er det også mange barn ute å leker. Vi bor i et veldig barnevennlig område i en middels stor by. Det beste jeg ser er barn i alle aldre som finner samnen ute og leker gjemsel, har vannkrig eller spiller fotball sammen.

På høsten er det mye fin lek innendørs også. Mine to er 7 og 9 og leker fortsatt mye.

Anonymkode: a5d58...d42

Skrevet

Bor du ikke et sted som ikke har så mye barn da, bare?

På slutten av sommerferien så vrimlet det iallfall av barn rundt her til sent på kveld. 

Når det er skoleuker så er det ikke mye tid til å leke. De minste har SFO som håndterer mye av den leken i gata som eldre husker som sin fritid. Når barna kommer hjem fra det er det familietid / aktiviteter / lekser.  De som er eldre enn SFO erfarte vi var mest med venner frem til foreldrene kom hjem. Så kan hende du er på jobb når barna er ute å leker, da.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Barn 10år, her har vi i sommer vært litt bortreist, ellers har vi bada masse, vært i fornøyelsepark, hun har vært masse ute med venner og spilt fotball/ballspill, hoppet på trampoline osv, Vi har gått tur, har stort sett vært ute masse av tiden i sommer.

Masse barn i område her og mange er ute, men når de kommer i den alderen så er typ lekeplass ikke så intressant, tror barnet her knapt har vært i en lekeplass etter skolestart.

På vinterstid så huske jeg selv at vi stort sett var ute, men merke at det er mer innetid for barna nå, dette kan hovedsaklig skyldes at når jeg vokste opp så hadde vi snø mye lengre, så vi var ofte ute og akte, gikk på ski, lagde snømenn og snøhuler osv.
Dessverre så er det nesten ikke snø igjen, vi hadde vel en uke sist vinter med snø og da var det mye utetid, men ellers er det bare mørkt og trist, regn og kaldt, men det betyr ikke at aktivitetsnivået er fraværende på vinterstid, men da er det mer i f.eks trampoline park osv, har ofte noen turer opp i fjellet for å ake/gå på ski. i tilegg til fritidsaktiviteter.

Anonymkode: 99c6a...528

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Må bare presisere: jeg mente ikke at foreldre lar barn sitte inne på skjerm hele dagen. Jeg bare lurer på om barn fortsatt driver som vi gjorde, eller hva som har erstattet denne type lek. Vet mange er både i parker med barna, og andre samlingspunkter. Jeg ville bare vite litt mer hvordan barna nå tilbringer sin fritid, da mye har endret seg fra min barndom. 

SFO har jo erstattet lek i gata etter skoletid. Ivertfall for de barna i småskolen 1-4 trinn. Når de kommer hjem derfra er de gjerne ganske slitne. Jeg skylder litt på barnehage og sfo her. Barn nå til dags er jo vant til organisert lek fra de begynner i bhg når de er 1 år. Det er jo nesten ikke frilek i bhg og sfo lenger. Voksne styrer det meste. Ellers er barn på playdates, i sin egen hage med husker og klatrestativ. Her fikk vi en skatepark/sykkelpark som barna ofte er i etter middag, og jeg er så glad for det. For drar de til lekeplassen møter de ingen.

Anonymkode: fa0ac...4c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barna er i barnehage/skole fra 7-8 om morgenen til 15-16 på ettermiddagen. Så er det fritidsaktiviteter en time eller to etter middag og da har stort sett dagen gått.

Forskjellen fra før er at før var det ofte en forelder hjemme eller hvertfall flere voksne i nabolaget og barna kom tidligere hjem og lekte ute. Nå er både voksne og barn låst fast i 100% jobb/skole.

Anonymkode: 43638...38c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Til tider kan det bli mye gaming. Vi foreldre gamer også. Allikevel så er det bare våre barn og deres venner som er på lekeplassen, sykler rundt omkring osv... 

Vi er som regel i skog og mark når vi har fri. Drar på hytta, fjellturer, fisketurer osv. Så i ferier er vi borte.

Vi kombinerer begge deler 😊

Anonymkode: c00b5...dec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt av problemet er at verden ikke er som i gamledager. 

Jeg vokste opp på 80-tallet. Vi lekte ute hele tiden, uten voksne, var høyt og lavt alle veier. Syklet, lekte i skogen, osv. 

Men: der jeg syklet som barn, er nå trafikken mangedoblet. Det er både bygget veldig mange flere blokker og store leilighetskompleks som fører til mindre frie arealer OG økt trafikk. I tillegg har omtrent alle eneboligene i gaten til mine foreldre fått utleie i kjelleren, i tillegg til at de som bor i hoved-delen av husene gjerne har to biler hver, så der det før var 1 bil pr hus, er det nå fort tre. Den store åpne plassen der vi lekte er borte. Der er det bygget en svær dobbeltgarasje, og så står det biler hulter til bulter overalt på resten av plassen, og ofte går det ikke an å snu så man må rygge opp hele bakken. Det er IKKE trygt å sende unger ut å leke der, ei heller er det jo noe kjekt for dem. 

Det er MYE større krav til at foreldre skal passe på i dag. Økt trafikk, mindre arealer, økt fokus på alt som er farlig, osv. 

I tillegg er det mye mer fokus på organisert aktivitet. Om alle de andre ungene er på fotballtrening, er det jo ikke så kjekt å leke alene ute i skogen, gjerne.. 

Anonymkode: 7d16d...f34

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har store barn, men hører stadig lek og latter i nabolaget. Ikke like mye på vinteren da, men hele sommeren har det vært masse barn ute. De er på legeplassen, de sykler rundt, de tegner med kritt på bakken, de har såpebobler og de løper etter sprettballer. Vi bor i et boligfelt litt utenfor sentrum i en mellomstor by. 

Anonymkode: 5065d...d61

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er også mitt inntrykk. Jeg skjønner ikke hvordan foreldre har tid og råd til å følge barn hver dag på fritidsaktiviteter.. Veldig synd for de barna hvor foreldre ikke har råd eller tid til å ha barna på fritidsaktiviteter nærmest hele uken. Jeg er så enig med deg, og jeg vil nok ikke sende mine barn på fritidsaktiviteter hver dag. Syns de skal kunne leke selvstendig med andre barn, og begrense organisert trening/aktivitet til 1-2 dager per uke. 

Kostnaden for oss ved at vår sønn spiller fotball er den samme om han trener en eller to ganger i uken. Men deltakelse på treninger er avgjørende for om de blir plukket ut til å spille kamper og cuper. Vårt barn brenner for fotballen, og trives veldig godt. Derfor prioriterer vi at han skal få være med der. Jeg som mor ønsker ikke å si til barnet mitt at « siden per ikke kan være med på fotball, kan ikke du heller». Andre får prioritere slik de vil, men hos oss er dette et sunt og godt miljø for barna.

Anonymkode: 8e17a...ce4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjører buss, og kan si at unger er mye ute alene uten foreldre.
Dem avtaler på snap (ja også unger i 1-3 klasse) 
Møtes på bussen på veg til parken, andre venner, stranda, skogen etc.
På vinteren er bussen ofte full av akebrett etter middagstid.

For å være ærlig skulle jeg ønske jeg var unge i dag og ikke på 80tallet.
Var klin umulig å finne på noe spontant siden man ikke fikk tak i hverandre.
Nå er det bare en melding unna å finne gjengen og dra ut.
Man må ikke spørre pent om å få lov å bruke hustelefonen for å ringe, og håpe på svar.

Er mye mer fri lek i dag en før, pga den økte tilgangen på kommunikasjon.
Var ekstremt vanlig med utestenging også i den tiden.
Man bare passet på å komme seg ut før den du ikke likte rakk å ringe å spørre.
Så ble man sittende alene for alle andre var ute å lekte, og du fikk ikke tak i noen.

Anonymkode: 27235...c30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...