Gå til innhold

Vondt i bein - røntgen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har slitt med smerter i noen måneder nå, kan ikke si nøyaktig når det startet. Først var det bare vondt når det ble belastet, men nå er det nesten konstant. Legen vil ta røntgen. Hvorfor? Dette er vel bare for å se etter brudd? Siden smertene ikke kom i sammenheng med skade er vel dette unødvendig, er ikke mr eller noe bedre? 

Anonymkode: b8988...467

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har slitt med smerter i noen måneder nå, kan ikke si nøyaktig når det startet. Først var det bare vondt når det ble belastet, men nå er det nesten konstant. Legen vil ta røntgen. Hvorfor? Dette er vel bare for å se etter brudd? Siden smertene ikke kom i sammenheng med skade er vel dette unødvendig, er ikke mr eller noe bedre? 

Man kan få belastningsbrudd… jeg har fått det 2 ganger i foten 😅 

De kan se andre ting også, men hvis det ikke synes noe på røntgen kan det godt hende de henviser deg til MR. Røntgen er litt enklere å få tatt, og mye kjappere. MR tar lang tid, og krever litt mer… 

Anonymkode: c6d58...64b

AnonymBruker
Skrevet

Har du merket noe flått på deg? Smerte ei beina ved borreliose er veldig vanlig (og de fleste som ikke vet hva smerter kommer av oppdaget etterhvert at de har borreliose)

Anonymkode: 032e3...f2d

AnonymBruker
Skrevet

MR av kne er en av de tre mest unødvendige radiologiske undersøkelsene som tas. Internasjonalt regner man at 20-50 % av all radiologi tas uten at det endrer behandling på noen som helst måte. Er det noe som potensielt skal opereres? Hvis ikke, dropp bildeundersøkelser og gå til fysio. 

Anonymkode: 41d37...c83

AnonymBruker
Skrevet

Her henvises jeg alltid til MR ved langvarig smerte. Vanlig røntgen har jeg ikke vært borti siden 90-tallet.

Anonymkode: b2960...cc3

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ved mistanke om f.eks. artrose, vil det ofte være bedre med røntgen. De forskjellige undersøkelsene brukes for å se etter forskjellige ting.

AnonymBruker
Skrevet

Mikrobrudd skjer i knoklene hele tiden og kroppen har beinbyggende celler som normalt reparerer dem like fort som de oppstår. Forutsatt at cellene finner nok råvarer å bygge med. Blant annet mineraler som magnesium, kalsium, sink, og mye annet som må til for å bygge og vedlikeholde solide bein.

https://sml.snl.no/osteoblaster

Hvis osteoblastene ikke finner byggesteiner eller styringssignaler (sement, murstein og klarsignal fra ledelsen), så kan de ikke reparere slike mikrobrudd. Da utvikles sprekkene til det begynner å gjøre vondt. Eller beinet får en belastning og brekker i to. Eller beinet bare sprekker og det ramler av beinsplinter.

Da er det ikke mikrobrudd lenger. Da er det brudd. Det er dette legen din vil se etter med røntgen: Hvordan utvikler mikrobruddene dine seg? Greier osteoblastene å fikse dem, eller begynner det å falle av deler?

Det skjedde hos meg. Jeg måtte operere ut en løs beinsplint som rett og slett hadde ramla av leggbeinet og skrapa rundt nede i ankelen når jeg gikk. Det gjorde dritvondt 

Det var en finsk lege som opererte meg. Han forklarte meg historien om osteoblastene og mikrobruddene også.

Anonymkode: 72b5a...218

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...