Gå til innhold

Gutt i tidlig pubertet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har en gutt på 10 år som alltid har vært veldig bestemt, men nå opplever vi at han har humørsvingninger som er veldig sterke (verden kan falle i grus på få sekunder) og han grubler mye på hva andre tenker om ham, hva vennene synes om klærne hans, om han er god nok etc. Det er ekstremt mye følelser i omløp som er vanskelig å håndtere både for ham og oss, og det er vanskelig å veilede ham til å ta gode valg (for eksempel kan han nekte å være med på en aktivitet han har gledet seg til, fordi han er redd for å ikke være god nok). Han er på mange måter en lite gutt i hodet, men med sterke følelser. Nå begynner jeg å lure på om han rett og slett er på vei inn i puberteten, selv om dette er ganske tidlig. Faren var også tidlig utviklet. Jeg har kjent svettelukt av ham, men bare en eneste gang, og han trener nesten hver dag. Er det noen som har erfaring med gutter som har kommet i pubertet allerede som 10-åringer? Han er vårt eldste barn, så har ikke erfaring med dette fra før. 

Anonymkode: 85198...1e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prepubertal? 

Min yngste startet også rundt da, eller svettelukten kom litt tidligere, så han startet med deo da han var ca 9. 

Anonymkode: edcd9...5ed

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Prepubertal? 

Min yngste startet også rundt da, eller svettelukten kom litt tidligere, så han startet med deo da han var ca 9. 

Takk for svar. Merket dere noe på humør/tankegang/atferd etc? 

Skrevet

ja, begynte å bli veldig selvkritisk, mye humørsvigninger, store følelser etc. Det har heldigvis roet seg veldig (Er nå 13.år, og i puberteten nå).

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

ja, begynte å bli veldig selvkritisk, mye humørsvigninger, store følelser etc. Det har heldigvis roet seg veldig (Er nå 13.år, og i puberteten nå).

Akkurat som her altså. Godt å høre at det har roet seg hos dere. Gir håp her! 

Skrevet

Min eldste sønn endret seg i 10 årsalder når det kom til humør, samt at han ble mer bevisst på seg selv og så seg selv i forhold til andre på annen måte. Det skjedde ganske brått. Alltid vært sta og viljesterk, men aldri hatt særlig raserianfall, dårlig humør eller vist særlig følelser. Merket endringer i stemmen og han fikk kviser sånn rundt 12 år. Nå er han 16 og er fortsatt i mye dårlig humør. Men så har han også nylig fått en Adhd(uoppmerksom type) diagnose som nok gjør at han har litt andre følelsesreaksjoner, vi merker godt at han har reguleringsvansker.

Yngste sønn nærmer seg også 10 år, så spent på om vi vil merke noe på han(mistenker adhd hos han også). han er en annen type enn broren, mer sensitiv/ forsiktig og dels umoden og kan vise mer følelser(bli sint i stedet for å bruke ord) når han ikke har det bra.

Anonymkode: 6a5b0...af1

Skrevet

Her og. Fått litt kviser, svettelukt under armer og føtter, hårete legger og lagt seg ut i bredden før vekstspurt. Litt humørsvingninger, men ikke noe ekstremt. 

Anonymkode: 88edd...345

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...