eleie Skrevet 20. august 2025 #1 Skrevet 20. august 2025 Noen som fortsatt sliter med legging? Vi har siden sønnen vår var 1 år slitt ekstremt med legging, og må ofte (alltid) kjøre han til søvn. Får aldri noen fine øyeblikk før han sovner da alt bare er en kamp. Er det noen som har tips? Han er nå 2,5 år. Vi har prøvd å lage rutiner, skaffet ny seng, sitter ved han, leser bok, hører på nattasanger og prøvd å synge. Han bare springer ut av rommet, om vi «tvinger» han til å være i senga så gråter han seg til søvn. Prøvd å kutte ut dag duppen, og er nå helt rådvill:((
AnonymBruker Skrevet 20. august 2025 #2 Skrevet 20. august 2025 Ja, sønnen min ble fire nå i juli, og er ett rent helvete stort sett. Idag legger mannen, og jeg sitter med ett glass vin mens ungen hyler for full hals.. Anonymkode: e887b...f91
AnonymBruker Skrevet 20. august 2025 #3 Skrevet 20. august 2025 eleie skrev (4 minutter siden): Noen som fortsatt sliter med legging? Vi har siden sønnen vår var 1 år slitt ekstremt med legging, og må ofte (alltid) kjøre han til søvn. Får aldri noen fine øyeblikk før han sovner da alt bare er en kamp. Er det noen som har tips? Han er nå 2,5 år. Vi har prøvd å lage rutiner, skaffet ny seng, sitter ved han, leser bok, hører på nattasanger og prøvd å synge. Han bare springer ut av rommet, om vi «tvinger» han til å være i senga så gråter han seg til søvn. Prøvd å kutte ut dag duppen, og er nå helt rådvill:(( Når står han opp og når legger han seg da? Og sover han på dagtid enda eller har dere kuttet duppen helt? Anonymkode: 1a6c8...55a
AnonymBruker Skrevet 20. august 2025 #4 Skrevet 20. august 2025 Sen nok leggetid hvis han fortsatt sover på dagtid da? Før mi kutta duppen 2 år 7 mnd var det leggetid kl 21. Da måtte vi kutte, hun måtte vekkes og var ikke opplagt på morgen da hun la seg så sent. Kuttet det lille som var igjen av dupp og ny leggetid de to første ukene var etter middag kl 17:30. Hun sov 13 timer i strekk i to uker før hun ikke lenger ble stuptrøtt til 17:30. deretter fulgte vi barnet og når det ble trøtt/utslitt. Anonymkode: 74af3...87a
AnonymBruker Skrevet 20. august 2025 #5 Skrevet 20. august 2025 Vil han sove sammen med noen? Vår sønn trenger tryggheten av noen andre, og det får han. Blir snart 7 år. Anonymkode: 31a6a...2e1
Vext Skrevet 21. august 2025 #6 Skrevet 21. august 2025 Min er snart fire og alltid hatet å sove. Vanskelige legginger har gått i perioder, nå er det helt ekstremt. Vi har en fast rutine med tre (korte) bøker, så nattasang, så ligge inntil til hun sovner. Men hun sparker oss, slår, kaster leker på oss, biter og klyper. Til slutt blir det full krangel rett før hun skal sove ikke noe koselig. Hun har ikke sovet på dagen siden hun var 2,5. Jeg vet at det er en fase, så regner med at det går seg til snart. Jeg og faren bytter på å legge, siden det ikke akkurat er noens favorittstund på dagen. Høres ikke ut som om dere gjør noe feil; har bare fått en unge med lakenskrekk 😉
AnonymBruker Skrevet 24. august 2025 #7 Skrevet 24. august 2025 Legging med minstemann var alltid et rent helvete, han skrudde ut barnesikringen i vinduet og stakk av, han turnet og hoppet og sovnet sjeldent og aldri før tolv, ett på natta, Hadde samme rutine med han som med storesøskene, barnetv, så mat, bading og tannpuss. Bøker ga jeg opp for han bare hoppet i senga, frem til han begynte å stikke av så hadde jeg barnegrind på døra på rommet, brukte jeg ikke den, da var han oppe i stua til 3-4 på natta, å jeg skulle på jobb så det var uaktuellt. Når han begynte å stikke av måtte jeg låse soveromsdøra, da lå jeg i senga sammen med han, men han lekte å herjet til han sovnet rundt tolv- ett. men måtte nå være der inne sammen med han. Hadde han til utredning for evt diagnose, selv om jeg ikke trodde det feilte han noe, og det var ingen diagnose, han var bare ekstremt aktiv. Oppsøkte så mye hjelp og prøvde mange ting, uten hell, men merket en endring rundt 8 års alderen, han roet seg, jeg kunne legge han å gå ut av rommet å han begynte å holde seg på rommet, selv om han kom ut for å drikke å tisse, dette merket jeg var for å drøye tiden, så laget regel at det siste som ble gjort før legging var toalett og drikke, Nå er gutten straks 11, nå er det nok at jeg sier, kl 21 må du stenge av pc, pusse tenner og sove. Dette gjør han helt selv nå, å jeg må aldri mase på han for noe av dette, å er jeg borte når klokken nærmer seg 21 så ringer han å spør om han må legge seg kl 21, eller om han kan være lengere oppe, han pleier alltid og få være oppe 5 min lengere når han ringer å spør, å det gjør han så glad. For meg har jeg mer energi nå når jeg bare har ungdom i huset kontra når jeg hadde småbarn. Så sliter du med de små, så er det nok håp for at det kan bli bedre, hold bare ut, å ikke bli sint Anonymkode: 6a191...2f9
AnonymBruker Skrevet 25. august 2025 #8 Skrevet 25. august 2025 TS, jeg ville tatt kontakt med helsesykepleier for råd. Be om et ekstra møte om det er lenge til dere treffes igjen Lykke til! Anonymkode: aee9e...b0b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå