Gå til innhold

Mor på fly som krevde vindusplassen min

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Mor på fly som krevde vindusplassen min  

309 stemmer

1. 1. Hadde du gitt fra deg favorittplassen?

• Ja
      17
    • Nei
      292

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiste alene på billigbillett og fikk derfor ikke velge sete. Jeg ble glad da det stod at jeg fikk vindusplass fordi det er favoritten min og jeg hater å sitte ved midtgangen og stadig bli skubbet borti av folk som går forbi (overvektig), og jeg hater i alle fall å sitte i midten mellom to fremmede. Da jeg kom til setet mitt satt det ei dame der med en baby i bæresele i vindussetet og en femåring som turnet rundt i midtsetet.

Jeg sa "unnskyld, jeg har vindusplassen". Hun svarte "Det er mitt sete." Jeg var HELT sikker på at det var min rad og mitt sete, så jeg tenkte at hun hadde husket feil og viste henne boardingkortet mitt hvor det stod setet hun satt i. Hun svarte "Jeg må ha dette setet" og nikket mot barna. Jeg tenkte "NEI, det må du ikke. Du kan sitte ved midtgangen.", Men høflige meg sa "OKda, jeg kan sitte ved midtgangen." Hun sa takk og jeg satte meg ved midtgangen.

Noen strakser senere kom ei dame som sier til meg "Unnskyld, du sitter i setet mitt." Og jo visst, det gjorde jeg. Dama som tok vindusplassen min hadde altså ett sete til henne, baby og femåring. Og hadde midtsetet mellom to fremmede.

Enten hadde hun booket femåringen på spedbarnsbillett og satset på at det var et sete ledig. Eller har de splittet opp setene til en mor og en femåring?!? Trodde ikke de gjorde det. Flyet var ikke fullt. Og hvis de hadde blitt splittet, så burde heller flyvertinna spurt folk om å bytte sete.

Heldigvis kom det en flyvertinne akkurat da og spurte hvilket sete jeg hadde. Jeg sa 19A. Hun ser bort på moren med de to barna. Det endte med at hun spurte om det var greit at jeg flyttet til midtgangen i raden foran fordi der var det to seter ledige. Jeg sa OK, mens jeg tenkte "Kan ikke hun dama som stjal vindussetet mitt flytte frem heller?!?"

Babyen oppførte seg eksemplarisk. Men femåringen turnet i setet hele flyturen som var ca 3 timer, og sparket MYE i setet foran og var veldig høylytt.

Hva hadde du gjort? Hadde du også feiget ut eller hadde du sagt fra? Jeg angrer på at jeg ikke sa ifra... Hadde hun spurt fint, så hadde jeg tenkt at det var greit, men hun krevde setet til en fremmed person. Jeg skjønner at det er slitsomt å reise med en femårig villstyring og en baby alene, men det er altså ikke mitt problem. Jeg har null problemer med å bytte fra en rad til en annen med samme eller bedre setetype, men å gi fra meg bedre setetype likte jeg ikke.

Anonymkode: f56b7...b27

• Liker 14
  • Hjerte 17
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke giddet å diskutere videre hvis hun moren sa de ikke kunne flytte seg. Hvis jeg fortsatt ville ha setet som er på min billett så hadde jeg informert flypersonalet og så hadde de fått tatt seg av det. Normalt sett hadde jeg ikke akseptert bytte av sete. Men nå pleier jeg å velge på forhånd i stedet for å sjanse og håpe på at jeg får ønsket plass. I et tilfelle med billig billett og hvor jeg allerede hadde vært forberedt på ugunstig sete så kan det være jeg hadde latt denne moren sitte ved vindu og i midten med barna. Og heller satt i midtgang selv. Ellers ville vel eldste barnet strukket seg over meg hele tiden selv om foreldre sikkert hadde gjort sitt for å unngå det.

Jeg forstår ikke helt hva som hendte her siden mor gav deg tilbud om midtgang setet. Ville tenkt det var deres. Men det kan jo være flypersonalet var klar over situasjonen eller hadde en rolle i det.

Det løste seg uansett nå. Og beste man gjør om det er noe som helst klinsj på fly, det er å snakke med personalet og la dem ta seg av det.

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (21 minutter siden):

Jeg hadde ikke giddet å diskutere videre hvis hun moren sa de ikke kunne flytte seg. Hvis jeg fortsatt ville ha setet som er på min billett så hadde jeg informert flypersonalet og så hadde de fått tatt seg av det. Normalt sett hadde jeg ikke akseptert bytte av sete. Men nå pleier jeg å velge på forhånd i stedet for å sjanse og håpe på at jeg får ønsket plass. I et tilfelle med billig billett og hvor jeg allerede hadde vært forberedt på ugunstig sete så kan det være jeg hadde latt denne moren sitte ved vindu og i midten med barna. Og heller satt i midtgang selv. Ellers ville vel eldste barnet strukket seg over meg hele tiden selv om foreldre sikkert hadde gjort sitt for å unngå det.

Jeg pleier også å velge sete på forhånd. Vanligvis får man gjøre det i app eller på selvsjekk-maskinene. Ikke denne gangen. Da jeg sjekket inn på maskinen så skrev den ut bagasjelapp uten noen prompt i det hele tatt. Prøvde i  appen som sa at det var gratis og jeg fikk bare feilmelding. Googlet og fant ut at lowfare hos Norwegian ikke kan velge sete.  

Hun dama her hadde nok ikke gjort sitt for å unngå at barnet strakk seg over deg... Jeg så henne ved bagasjebåndet etterpå og femåringen sprang til og med rundt på bagasjebåndet uten at hun reagerte på det i det hele tatt. Barnet hadde frie tøyler.

Jeg forstår ikke helt hva som hendte her siden mor gav deg tilbud om midtgang setet. Ville tenkt det var deres. Men det kan jo være flypersonalet var klar over situasjonen eller hadde en rolle i det.

Flypersonalet virket ikke som at de var klar over situasjonen. Hun virket forvirret noen sekunder over at dama satt i mitt sete.

Det løste seg uansett nå. Og beste man gjør om det er noe som helst klinsj på fly, det er å snakke med personalet og la dem ta seg av det.

Ja, det løste seg, men jeg var den tapende part og jeg angrer på at jeg ikke sa ifra.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her har det jo tydelig skjedd en feil, for en femåring får ikke dele sete med forelder. 
Så det er ikke mulig at moren har booket kun ett sete for seg selv, en baby og en femåring. 

Men ville du foretrukket å få sitte i setet ditt, ved siden av femåringen? 
Jeg hadde vært veldig glad for å slippe sitte ved siden av ett rastløst barn... Da mye heller en rad foran, selv om det blir spark i ryggen..... 

Anonymkode: 6b53e...0b2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du er dumsnill, ts, det ordner seg aldri for alt for snille jenter.

Anonymkode: e1f56...1cc

• Liker 16
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt "Går dette flyet ned så vil jeg sitte på min plass ihht passasjerlisten for å bli enklere identifisert".

Anonymkode: 7bee4...d96

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville sagt "Går dette flyet ned så vil jeg sitte på min plass ihht passasjerlisten for å bli enklere identifisert".

Anonymkode: 7bee4...d96

Bra svart! Men jeg ville nok brukt "dersom dette flyet styrter" i stedet.

Anonymkode: e1f56...1cc

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg angrer på at jeg ikke sa ifra

Hva hjelper det deg nå? Enten må du ta der og da, eller så må du la det ligge. Å gnage om dette lenge i ettertid kommer ikke til å løse noen verdens ting.

Anonymkode: b0e57...f2b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier alltid nei, av prinsipp. Liker å gjøre det litt ubehagelig om noen føler seg berettiget. 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva hjelper det deg nå? Enten må du ta der og da, eller så må du la det ligge. Å gnage om dette lenge i ettertid kommer ikke til å løse noen verdens ting.

Ekstremt enig i denne. Man tar et valg, står for det, ferdig. 

Anonymkode: 34449...4e3

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Enten må du ta der og da, eller så må du la det ligge. Å gnage om dette lenge i ettertid kommer ikke til å løse noen verdens ting.

Hvis TS ser at mange i denne tråden mener hun burde ha krevd sin plass, så kanskje hun tør neste gang. Frekke folk vil hun møte på igjen og igjen.

Anonymkode: 22ba2...64e

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde stått på mitt og bedt hun flytte seg. Man har selv ansvar for å betale for seter man ønsker/trenger. Står det at jeg har et spesifikt sete på min billett, så har jeg det setet. 

Du kan ikke komme hit å klage i ettertid fordi du ikke eier ryggrad. 

Anonymkode: 5d8f1...b92

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er egentlig en sikkerhetsbrist å sette deg på et annet sete. Hvis dette skjer deg igjen er du nå forberedt på å si nei, at du ønsker ditt sete. Selv om hun hadde barn må hun forholde seg til verden slik den er. Ikke tenk mer på dette nå, men bruk følelsene du fikk til å stå opp for deg selv neste gang. Ikke tilsidesett deg selv igjen. 

Anonymkode: ea46b...772

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker også alltid å sitte ved vindu og jeg stresser med det hver gang innsjekken åpner, eventuelt betaler for det om det er langdistanse. Uannsett hvordan jeg fikk tak i vindusplass, hadde jeg ikke gitt den bort. Jeg har kun blitt spurt om å bytte én gang, da sa jeg bare 'Nei, dessverre', og det var heldigvis det.

Anonymkode: dba3c...2ce

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg reiste alene på billigbillett og fikk derfor ikke velge sete. Jeg ble glad da det stod at jeg fikk vindusplass fordi det er favoritten min og jeg hater å sitte ved midtgangen og stadig bli skubbet borti av folk som går forbi (overvektig), og jeg hater i alle fall å sitte i midten mellom to fremmede. Da jeg kom til setet mitt satt det ei dame der med en baby i bæresele i vindussetet og en femåring som turnet rundt i midtsetet.

Jeg sa "unnskyld, jeg har vindusplassen". Hun svarte "Det er mitt sete." Jeg var HELT sikker på at det var min rad og mitt sete, så jeg tenkte at hun hadde husket feil og viste henne boardingkortet mitt hvor det stod setet hun satt i. Hun svarte "Jeg må ha dette setet" og nikket mot barna. Jeg tenkte "NEI, det må du ikke. Du kan sitte ved midtgangen.", Men høflige meg sa "OKda, jeg kan sitte ved midtgangen." Hun sa takk og jeg satte meg ved midtgangen.

Noen strakser senere kom ei dame som sier til meg "Unnskyld, du sitter i setet mitt." Og jo visst, det gjorde jeg. Dama som tok vindusplassen min hadde altså ett sete til henne, baby og femåring. Og hadde midtsetet mellom to fremmede.

Enten hadde hun booket femåringen på spedbarnsbillett og satset på at det var et sete ledig. Eller har de splittet opp setene til en mor og en femåring?!? Trodde ikke de gjorde det. Flyet var ikke fullt. Og hvis de hadde blitt splittet, så burde heller flyvertinna spurt folk om å bytte sete.

Heldigvis kom det en flyvertinne akkurat da og spurte hvilket sete jeg hadde. Jeg sa 19A. Hun ser bort på moren med de to barna. Det endte med at hun spurte om det var greit at jeg flyttet til midtgangen i raden foran fordi der var det to seter ledige. Jeg sa OK, mens jeg tenkte "Kan ikke hun dama som stjal vindussetet mitt flytte frem heller?!?"

Babyen oppførte seg eksemplarisk. Men femåringen turnet i setet hele flyturen som var ca 3 timer, og sparket MYE i setet foran og var veldig høylytt.

Hva hadde du gjort? Hadde du også feiget ut eller hadde du sagt fra? Jeg angrer på at jeg ikke sa ifra... Hadde hun spurt fint, så hadde jeg tenkt at det var greit, men hun krevde setet til en fremmed person. Jeg skjønner at det er slitsomt å reise med en femårig villstyring og en baby alene, men det er altså ikke mitt problem. Jeg har null problemer med å bytte fra en rad til en annen med samme eller bedre setetype, men å gi fra meg bedre setetype likte jeg ikke.

Jeg hadde faktisk kun gitt fra meg setet om jeg fikk et bedre et😅

• Liker 8
Skrevet

Jeg velger ut seter på forhånd, fordi jeg må ha vindussete. Blir det midtgang eller midt i mellom to-seter på meg kommer jeg til å kaste opp fordi jeg blir så kvalm av å ikke ha noe utenfor flyet å sette øya i. 

Mannen min er også ganske mye lenger enn gjennomsnittet, så jeg passer på at vi får seter med ekstra beinplass og betaler for det. Så nei, jeg hadde aldri godtatt det. Jeg har bestilt og ofte nok betalt for de spesifikke setene, så et bytte skjer ikke. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg bestiller alltid sete på forhold. Gir det ikke fra meg med mindre det er snakk om et bedre et

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Haha, helt uaktuelt. Hadde smilt og ristet på hodet eller sagt helt enkelt "nei, beklager" og avsluttet diskusjonen der ved å sette i øreproppene. Jeg er så lei av enkelte småbarnsforeldres opptreden av at de skal ha privilegier og alle goder på bekostning av enhver annen stakkar. Alle hadde lik mulighet ved start til å planlegge for dette, man kan betale ekstra og velge sete hvis det er viktig - eller så får man stole på flaksen og kanskje komme heldig ut av det som du. Det har du rett til å nyte gleden av du som enhver annen.

Anonymkode: 1f7c0...5b0

• Liker 6
  • Nyttig 8
Skrevet

Jeg hadde glatt gitt fra meg plassen om hun var ydmyk og spurte fint, men jeg bryr meg ikke så mye om hvor jeg sitter. 

Når hun derimot er frekk og forlangende og sier det er "hennes sete", da hadde jeg satt meg SÅ på bakbeina. Hun vet da heller ikke om du har betalt for det setet eller ikke. Og å la ungen sparke i setet ditt etter du har vært grei to ganger?? Nei TS, dette var irriterende å lese! 

• Liker 12
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis TS ser at mange i denne tråden mener hun burde ha krevd sin plass, så kanskje hun tør neste gang. Frekke folk vil hun møte på igjen og igjen.

Anonymkode: 22ba2...64e

Enig, skjønt personlig ville jeg blitt sjeleglad for å bli flyttet til en annen seterad, gjerne et godt stykke unna.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir ikke fra meg mitt sete med mindre byttet gir meg et bedre sete. 

Anonymkode: 4444f...c47

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...