Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ett barn på 5 år som har hatt hodepine 2 ganger på 2 uker nå. Sist ble det kraftig og han kastet opp mange ganger ila noen timer. Vi vas hos lege og tok blodprøver. Lege mente det var nok en infeksjon da hvite blodlegemer var forhøyet. Men 6 timer senere var han helt frisk og fin. I dag våkner han med hodepine. Er utilpass og sutrete og vil bare sove/hvile. Aldri hatt hodepine plager hos de eldste barna så dette er nytt og bekymrer meg litt. Noen med erfaring ?:(

Anonymkode: 9822f...ed5

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja...en jeg kjenner har ei datter som begynte å få kraftig hodepine i tide og utide. Hun ble avvist på legevakta og bagatellisert hos legen, men fikk tilslutt kranglet seg til en mr. Det var svulst på hjernen.

Dra til legen. Barn skal ikke ha så vondt i hue at de kaster opp.

Mas deg til en mr for å utelukke svulst.

Anonymkode: 8eb6a...034

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som min eldste (11), hun har arvet farens migrene. Hun kan også få kraftig hodepine, bli lyssky og kaste opp, og så sover hun noen timer og er helt fin igjen. 

Vi tar mange grep i hverdagen for å forebygge, både for hun og faren. (far har gått fra ukentlige anfall til noen få i året). 

- Næringsrik mat som holder blodsukkeret stabilt (unngår ultraprosessert mat og spiser minimalt med sukker) 

- tilskudd av flytende magnesium i all drikke

- bad med Epsomsalt minst én gang i uka

- nok søvn (så viktig, her er to seine kvelder etter hverandre nok til å utløse anfall) 

- begrense stress (hun må ha max to dager med fritidsaktiviter i uka) 

- alltid en liten klype salt i drikke for elektrolyttbalanse

Sender en klem! ❤️

Anonymkode: 1d817...320

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Forlangte utredning. 

Ene her var hodepine epilepsi og migrene

Andre migrene

Som en over skriver er ikke normalt at barn har vondt i hodet slik

Anonymkode: 7ed15...5ed

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forlangte utredning. 

Ene her var hodepine epilepsi og migrene

Andre migrene

Som en over skriver er ikke normalt at barn har vondt i hodet slik

Tusen takk for svar. Men migrene må vel testes?

AnonymBruker
Skrevet

Min datter fikk migrene da hun var rundt seks år, og kunne oppføre seg slik som hos dere.

Her startet det ofte med litt vondt bak et øye, og om hun ikke fikk medisiner ganske raskt, gikk det videre til grusom hodepine og oppkast. Gikk da over etter noen timer med søvn/hvile, og medisiner. 

I starten kom det veldig hyppig. Men etter hvert når vi fant ut av hva som trigget etc så har det roet seg, og hun har det kanskje en gang i mnd.

Anonymkode: a99dc...9d4

AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd det samme. Vi ble sendt rett på utredning på sykehuset. Viste seg at han var +10 på øynene selv om synstest hos lege og helsestasjon alltid har vært tipp topp.

Anonymkode: 30e5e...d2b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kamsi skrev (1 minutt siden):

Det taes på symptomer. Testes ikke på noe vis..

Anonymkode: a99dc...9d4

• Liker 1
Skrevet

Barnemigrene er en diagnose. Krev en utredning på sykehuset for dette. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Høres ut som min eldste (11), hun har arvet farens migrene. Hun kan også få kraftig hodepine, bli lyssky og kaste opp, og så sover hun noen timer og er helt fin igjen. 

Vi tar mange grep i hverdagen for å forebygge, både for hun og faren. (far har gått fra ukentlige anfall til noen få i året). 

- Næringsrik mat som holder blodsukkeret stabilt (unngår ultraprosessert mat og spiser minimalt med sukker) 

- nok søvn (så viktig, her er to seine kvelder etter hverandre nok til å utløse anfall) 

Sender en klem! ❤️

Takk for svar ❤️.men med bare to episoder blir det vanskelig å fastsi migrene?

AnonymBruker
Skrevet
Kamsi skrev (2 minutter siden):

Migrene får en ikke testes, det tas på symptomer,  her skrev vi dag bok- våknet med hode pine, kvalm, oppkast   reagerer på lys. Likte ikke skarpt lys osv

Epilepsi kan testes med eeg og til tider mr

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja...en jeg kjenner har ei datter som begynte å få kraftig hodepine i tide og utide. Hun ble avvist på legevakta og bagatellisert hos legen, men fikk tilslutt kranglet seg til en mr. Det var svulst på hjernen.

Dra til legen. Barn skal ikke ha så vondt i hue at de kaster opp.

Mas deg til en mr for å utelukke svulst.

Anonymkode: 8eb6a...034

Oi! Skummelt :(

AnonymBruker
Skrevet
Kamsi skrev (1 minutt siden):

Jeg ble "testet" for migrene ved å bli puttet inn i en ct maskin da de fryktet slag. De konkluderte med migrene med aura. Jeg var da voksen, men et barn vil ofte ikke kunne forklsre så godt hvor vondt det er, oppleves osv. Jeg ville mast på utredning. Har selv to barn og eldste har nevnt hodepine maks tre ganger på 7 år, men det har vært på svært varme dager hvor hen drakk for lite. Utenom det, ingen hodepiner.

Anonymkode: 9b486...d55

AnonymBruker
Skrevet

Tenker også migrene, men det må selvsagt radiologisk undersøkelse til for å avkrefte sjeldne, men alvorlige diagnoser som svulster eller store aneurismer.

Ett av mine barn hadde tidlig debut av migrene med sterk hodepine, aura ("lysglimt"), oppkast og sinne (pga smertene). Gå til fastlegen og beskriv symptomene, be om at det blir tatt bilder av hodet.

Anonymkode: b1819...a0d

AnonymBruker
Skrevet

Har barnet hatt flått i sommer?

Tidlige tegn på nevroborreliose kan være hodepine, ikke alltid man kobler dette til flåttbitt for opptil flere uker siden.

Anonymkode: ba78b...80b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har barnet hatt flått i sommer?

Tidlige tegn på nevroborreliose kan være hodepine, ikke alltid man kobler dette til flåttbitt for opptil flere uker siden.

Ja faktisk hatt noen flåtter. Men det var veldig tidlig i sommer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sender en klem! ❤️

Det bør uansett alltid utredes i første omgang. 

Anonymkode: b6c6d...e77

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja faktisk hatt noen flåtter. Men det var veldig tidlig i sommer.

Symptomene kan komme 4-8 uker etter flåttbitt så det er absolutt noe dere kan ta opp med lege.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Kamsi skrev (2 timer siden):

det er ingen tester som viser migrene, før hodepinedagbok og sjekk ut hodepine norge

Anonymkode: 14537...e34

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

det er ingen tester som viser migrene, før hodepinedagbok og sjekk ut hodepine norge

Anonymkode: 14537...e34

Takk for svar. Hen ble bedre etter 2.5 timer. Kom opp å satt i sofaen. Etter en stund sier hen plutselig at det kom ett sterkt lys i ene øyet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...