AnonymBruker Skrevet 19. august 2025 #21 Skrevet 19. august 2025 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvor lenge ser du for deg å bo der da? Når 4-åringen blir litt større er det jo ikke sikkert han vil dele rom lenger. Om dere skal dele ville jeg nok hatt enkeltseng for å få mer plass. Sover kjæresten din ofte hos deg? Ville følt det som rart å samsove med barnet og en ny kjæreste, selv om man ikke skal ha sex der så er det litt rart for meg at en voksen skal sove på rom med et barn som ikke er nær familie. Kjenner en som er alenemor med 2 større barn, hun sover i stua og barna har hvert sitt rom. Tror jeg ville hatt en løsning der 4-åringen sover på 8-åringens rom men har lekeområde i stua eller på ditt rom, et område med de fleste lekene sine og innredet og dekorert etter hans interesser, slik at de kan ha med venner samtidig uten å gå oppå hverandre men at barna sover på ett rom og du på et annet. Anonymkode: ad2d7...e95 Vi har lager oss en slags sovealkove på stua/kjøkken. Har en stor bokylle (disse fra ikea) mellom senga vår og kjøkkenbordet. Vi bor såpass billig nå at vi må bare gjøre det slik. Vurderte sovesofa men fant ingen vi likte. Søvn er viktig, så beholdt heller den gode senga. Anonymkode: bb7cb...c0f
veronica<3 Skrevet 19. august 2025 #22 Skrevet 19. august 2025 Tråden er ryddet for brudd på opphavsrett. veronica<3, mod.
Vera Vinge Skrevet 19. august 2025 #23 Skrevet 19. august 2025 Jeg hadde latt barna dele rom, og hatt det andre selv. Jeg skjønner ikke dette hang-upet mange har på at barn må ha egne rom. Og ting må jo ikke være sånn til evig tid. Om behovene endrer seg, kan man jo gjøre ting annerledes senere. Hvis du ser at den eldste absolutt bør få eget rom om to år, kan du jo gjøre en endring da. Eller kanskje dere ikke bor der da en gang. Jeg syns det er litt underlig at mor skal fortrenge egne behov, særlig når hun har kjæreste i tillegg, og stue seg sammen i en provisorisk løsning i stua, når barna fint kan dele rom. (Jeg har øvrig hatt barn som valgte å dele rom til den eldste var 12, selv om de kunne fått egne rom før. Noe endret seg da den eldste kom i puberteten, med behov for privatliv, og da endret vi romfordelingen.) 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2025 #24 Skrevet 19. august 2025 Sovesofa med mor i stua og eget rom til barna er vel mest vanlig i denne situasjonen? Anonymkode: 5a76d...632 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2025 #25 Skrevet 19. august 2025 Ville nok enten latt barna dele det største rommet, dersom det gikk an å dele det i to soner med en hylle e.l, eller delt med 4-årkngen (i egen seng/sone). Mine har ihvertfall ikke hatt behov for eget rom som 4-åringer, begrenset hvor mye de har lekt på rommet da, men vi har hatt leker i stua. Anonymkode: 2bb0e...555
Mei88 Skrevet 19. august 2025 #26 Skrevet 19. august 2025 Når jeg var yngre og bodde hjemme, så bodde jeg med mamma og 2 søstre. Økonomisk sett var det aldri helt bra, så i 1 leilighet sov mamma i stua, en leilighet i gangen og i en annen satt hun opp en vegg i en ganske stor bod og satt inn en seng der. Man må faktisk bare gjøre det beste ut av det
AnonymBruker Skrevet 19. august 2025 #27 Skrevet 19. august 2025 Når jeg var i den situasjonen, så fikk barna hvert sitt rom, og jeg hadde sovesofa på stua. Var ikke noe problem, og vi digget sovesofaen, vi lå alle sammen i den når vi så film. Sånn hadde vi det et par år, ingen klaget. Anonymkode: 352c0...62b
Luckiness Skrevet 19. august 2025 #28 Skrevet 19. august 2025 Ville forsøkt å ordnet meg bolig med tre soverom. Men frem til da kan vel gjerne barna sove på ett rom. 8åringen kan ha sine leker på det rommet. 4åringen kan få seg en krok i stuen eller på ditt soverom til sitt. Så kan 8åringen disponere felles soverom frem til 4åringen skal legge seg. Er vel ikke hver dag 8åringen har besøk heller. Du og 4åringen kan eventuelt ta en tur ut på lekeplass mens 8åringen er en liten stund alene med venner inne. Spesielt hvis de blir mye forstyrret av 4åringen. Felles soverom kan sikkert gjøres litt mer privat for dem begge. Finn kreative løsninger. Kanskje det kan brukes skillevegg? Gardin? Finnes opplegg til å feste i tak for gardiner. Eller de kan ha hver sin seng som kan gjøres om til «sofa» også. Slik yngste sin seng ordnes til «sofa» når hun skal ha besøk så hun føler at det er et rom som er hyggeligere å være i med venner. Bare å legge et pledd over «sofaen» hvis det ikke er ønskelig at det sittes direkte i sengen som skal soves i. https://www.ikea.com/no/no/p/vihals-dagseng-med-underseng-hvit-s09580537/ Er kjæresten din hos deg kun i blant og dere ikke bor sammen mer enn 1-2 dager innimellom så synes jeg du kan ha sovesofa i stuen og barna hver sitt rom.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå