Gå til innhold

Alene med barn og romfordeling

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier et hus med to soverom. Jeg har to barn på 4 og 8 år. Jeg har så dårlig samvittighet over at jeg ikke har muligheten til å gi dem et rom hver slik de bestandig har hatt, men hovedsakelig er samvittigheten der ovenfor 8 åringen som  ønsker eget rom å kunne trekke seg tilbake på når hun har besøk osv. Jeg nevnte for kjæresten min at jeg vurderer å gi 8 åringen mitt soverom og at jeg kan dele med 4 åringen(han hadde forøvrig elsket å dele rom med mamma), det er et stort rom så det er plass til både dobbeltseng, enkeltseng og fortsatt plass igjen  på gulvet til lek.  syns dette var en svært dårlig idé da han mener at jeg også trenger mitt eget soverom og at barn er tilpassingsdyktige. Hva tenker dere? Noen mer erfaringer eller innspill?

Anonymkode: fa1fd...192

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvem synes dette var en dårlig idé?

Det høres veldig lurt ut. Jeg ville gjort det slik.

Anonymkode: 6b93c...79a

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge ser du for deg å bo der da? Når 4-åringen blir litt større er det jo ikke sikkert han vil dele rom lenger.

Om dere skal dele ville jeg nok hatt enkeltseng for å få mer plass. 

Sover kjæresten din ofte hos deg? Ville følt det som rart å samsove med barnet og en ny kjæreste, selv om man ikke skal ha sex der så er det litt rart for meg at en voksen skal sove på rom med et barn som ikke er nær familie. 

Kjenner en som er alenemor med 2 større barn, hun sover i stua og barna har hvert sitt rom. 

Tror jeg ville hatt en løsning der 4-åringen sover på 8-åringens rom men har lekeområde i stua eller på ditt rom, et område med de fleste lekene sine og innredet og dekorert etter hans interesser, slik at de kan ha med venner samtidig uten å gå oppå hverandre men at barna sover på ett rom og du på et annet.

Anonymkode: ad2d7...e95

• Liker 5
Skrevet

Her deler mine to. Mine er dog samme kjønn og bare 1 år forskjell i alder.
Jeg har kun 2 soverom i leiligheten, da det er det jeg hadde råd til å kjøpe i skoleomkrets.

Ville latt barna delt en periode og sett an hvordan det går. Så får du heller flytte inn på stuen om de absolutt trenger egne rom. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror jeg ville gått for en løsning med sovesofa, klappseng eller noe slikt i stuen. Jeg ser ikke for meg at 4-åringen vil syntes det er gøy å dele med mamma i evig tid, og hvis 4 og 8 åringen skal dele rom bør de få ha hver sin "sone", adskilt med en stor bokhylle/gardin eller liknende. (og jeg skjønner godt at kjæresten ikke vil ha 4-åringen på rommet hvis det er tenkt at han skal sove over der..)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I samme situasjon hadde jeg gitt ungene hvert sitt rom og selv sovet på stua. Enten kjøpt sovesofa, Murphy Bed eller laget en krok med seng.

Hadde ikke satt begge ungene på samme rom eller laget en vane som kan bli vanskelig å avvenne barnet fra.

Anonymkode: 7b106...7ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sovesofa på stuen. Eller del det store rommet til 4 åringen med bokhylle/ lettvegg/ det som er mulig og lag et ekstra rom av det

Anonymkode: d193f...5f8

• Liker 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Hadde det vært meg hadde jeg ordnet sovesofa i stua og ungene hvert sitt rom. Vet om flere som gjør det slik

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten din synes det er en dårlig idé fordi det går utover han selv!

Som mor hadde jeg selvfølgelig satt barnas behov foran egne. Og i hvert fall foran en Kjæreste

Tror dette sier noe om hans prioriteringer når det gjelder barna dine. Ikke positivt 

Anonymkode: 2c94c...703

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Kjæresten din synes det er en dårlig idé fordi det går utover han selv!

Som mor hadde jeg selvfølgelig satt barnas behov foran egne. Og i hvert fall foran en Kjæreste

Tror dette sier noe om hans prioriteringer når det gjelder barna dine. Ikke positivt 

Anonymkode: 2c94c...703

Har ikke noe med min kjærestes behov å gjøre egentlig . Han sover aldri her når jeg har barna da han har barn selv og bor i en annen by. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Har ikke noe med min kjærestes behov å gjøre egentlig . Han sover aldri her når jeg har barna da han har barn selv og bor i en annen by. 

Da ville jeg bare delt rom med 4åringen. 

Jeg liker ikke å sove på stua, da jeg vil ha det kaldt på soverommet og varmt på stua, men for andre er det kanskje en god løsning. 

Det viktigste er å finne løsningen som gir best mulig søvn for dere tre. Ikke bry dere om hva andre mener!

(Vi har nå nok soverom til alle, men 8åringen og 11åringen velger likevel å sove i samme seng hver natt. Alle må finne ut hva som passer best for seg tenker jeg). 

Anonymkode: 34fc2...ca2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

I utgangspunktet tenkte jeg at hans mening hadde svært liten vekt på skålen. Nå tenker jeg at den ikke har noen vekt. 

Men mest sannsynlig vil minste nok ha sitt eget rom om bare et år eller to.

Anonymkode: 6aeab...c3f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Barna får det største rommet på deling,eller du lager en soveplass i stua,  etterhvert så må dere finne en egnet bolig med tre soverom. 

Anonymkode: cf52c...1a4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barna får det største rommet på deling,eller du lager en soveplass i stua,  etterhvert så må dere finne en egnet bolig med tre soverom. 

Anonymkode: cf52c...1a4

Man "MÅ" ikke ha en leilighet med 3 soverom. Selvsagt er det best med tanke på plass. Men det er mange som feks i TS sin situasjon som ikke får råd til leilighet med 3 soverom. Barn lider ikke av å dele rom, noe som var helt normalt før. Eventuelt sette opp en skillevegg i et rom så begge får privatliv. I verste fall så kan mor flytte ut på sovesofa - det gjorde min mor med meg og det gikk HELT fint :) 

Sånn at man ikke gir de som har dårlig råd enda dårligere samvittighet. Det er mange fine løsninger. 

Anonymkode: 678c5...75c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gitt barna hvert sitt rom og så hadde jeg sovet i stua😊

Anonymkode: bf7a8...ea3

AnonymBruker
Skrevet

Barn tåler å dele rom. Og voksne trenger også sin egen plass. Så denne hadde jeg heller løst ved å etablere regler, og også tilrettelegge slik at begge soverom har flere bruksområder. Som TV/spill-krok til eldste. 

Vi har nok soverom.... Men vi har masteren selv om den er størst. Tar det som en selvfølge, selv om man nærmest bør bli meldt til barnevernet om man deler det her inne. 

Anonymkode: ed364...ff6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn delte rom til de var 10 og 12 (gutt og jente), det gikk kjempefint. Vi hadde ikke en bokhylle e.l. som romdeler, men de hadde seng ved hver sin vegg og et langt skrivebord i midten med hver sin stol på "sin side", og det fungerte fint. Hun hang opp det hun ville på sin side, han det han ville.

Da den eldste (jenta) ble 13, flyttet jeg ut på sovesofa i stua. Det blir man lei av, men det fungerer noen år. Viktig at tenåringer har en dør som kan lukkes og privatliv. Jeg får privatliv igjen en gang når den eldste flytter ut 😄

Anonymkode: 84dde...3e7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mine barn delte rom til de var 10 og 12 (gutt og jente), det gikk kjempefint. Vi hadde ikke en bokhylle e.l. som romdeler, men de hadde seng ved hver sin vegg og et langt skrivebord i midten med hver sin stol på "sin side", og det fungerte fint. Hun hang opp det hun ville på sin side, han det han ville.

Da den eldste (jenta) ble 13, flyttet jeg ut på sovesofa i stua. Det blir man lei av, men det fungerer noen år. Viktig at tenåringer har en dør som kan lukkes og privatliv. Jeg får privatliv igjen en gang når den eldste flytter ut 😄

Anonymkode: 84dde...3e7

(jeg som var litt direkte over, og mener mange duller for mye). 

Med tenåringer og ulikt kjønn er jeg enig i hvordan du løser det. Selv om jeg ville "snudd hver stein" for å få et soverom ekstra. Her har de større behov for stue, kjøkken og TV-stue enn meg. Og er ofte senere oppe. Selv det å ha en stue ville vært et mareritt denne perioden.. 

Anonymkode: ed364...ff6

AnonymBruker
Skrevet

Et soverom hver til barna og deg på sovesofa? 
Også en vanlig løsning. Jeg tenker du har klart deg godt når du har råd til en tre-roms.
Det er jo absolutt ikke lite for en familie på tre personer.

Gjør det du føler er best, sov med barnet nå om det også er fint for barnet, så kan du flytte på sovesofa når du innser at barnet trenger privatliv? Det går helt fint.  Har kjent flere med ett barn i to-roms, da har de gitt soverommet til barnet og kjøpt sovesofa til seg selv. De har hatt det helt fint med det altså :) 

Anonymkode: 2d419...7cf

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen mulighet for å bygge om og få ett ekstra rom?

Når jeg flyttet fra exen fikk jeg kjøpt en leilighet med 3 soverom. Har 3 barn, så planen min var å sove på stua. Men jeg så etter hvert at jeg kunne bygge ett rom i spiseavdelingen på kjøkkenet. Det ble ikke så stort, men mye bedre enn å sove i stua. Fikk satt opp en lettvegg med skyvedør. Det ble selvfølgelig lite plass til stort spisebord på kjøkkenet, men har stor nok stue til at det kan jeg ha der. På kjøkkenet er en lite spisekrok.

Så, se om det kan finnes noen alternativer, kanskje går det å dele av kjøkken eller stue til ett lite rom.

Ellers tenker jeg att enn så lenge går det fint for deg å dele rom med den yngste, men det kommer nok en tid der hen vil ha litt privatliv også.

Anonymkode: 33f33...041

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...