Gå til innhold

Nytt skoleår, INGEN bøker, bare iPad

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en gutt som for første gang begynner på norsk skole, 6 klasse, han kom hjem i dag med  iPad, ikke en eneste bok. Jeg jobber som lærer selv, men på en internasjonal skole, og der brukes det bøker.
Jeg bare syntes det er trist. Noe av gleden med første skole dag, har til nå, vært å se på og bla i bøkene, peke ut emner og kapittler som ser spennende ut etc. 
Jeg vet at det er mye positivt med digitale hjelpemidler i skolen, og er ikke nødveldigivis i mot det. Men at elevene omtrent bare skal bruke ipad syntes jeg er helt feil, og lurer virkelig på hvor mye elevne egentlig lærer. 

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var overraskende. På skolen vår brukes bøker i tillegg til iPaden. Min eldste begynte i sjuende i dag og kom hjem med sekken full av bøker som måtte få på bokbind. 
Hverken fjerdeklassingen eller andreklassingen har ipad fast i undervisningen. Kun som hjelpemiddel i gruppearbeid på skolen. Fjerdeklassingen kommer til å få egen ipad til skolearbeid i løpet av høsten, men det er uansett brukt mest bøker. 
Det er sikkert forskjell fra skole til skole… 

Anonymkode: 74964...7ec

• Liker 1
Skrevet

Kommunen jeg jobber i har ikke råd til å kjøpe nye bøker til nye læreplan. Er kjøpt noe diverse i noen fag, men ellers har vi digtale ressurser. Ville heller hatt gode bøker.

Anonymkode: 1ff18...3b8

• Liker 5
Skrevet

Steiner og Montessori. ❤️

Anonymkode: 8f927...8d8

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Vår 7 klassing har fått 4 lærebøker i tillegg til iPad, dette på en barneskole i Bærum. Selv 10 klassingen vår har bøker i tillegg til pc. 

Anonymkode: 32bdb...3e8

Skrevet

I 2023 og 2024 fikk kommune og skole øremerkede midler til innkjøp av trykte læremidler. I foregående år fikk de øremerkede midler til digitale læremidler, men nå har pendelen svingt og man ser at det er et behov for begge deler. Da bør skolene kjøpe inn fysiske læreverk i basisfagene i det minste.

Anonymkode: 6e577...64e

• Liker 1
Skrevet

Samboer har vært lærer i over 25 år. Han mener det er horribelt at bøker velges bort. Det er en grunn til at det er så dårlig resultater i norsk skole; dette er en av dem.

Anonymkode: 0ba53...f87

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet

Her kjører vi på med bøker i 1.-7. klasse. Er lærer selv. Har fulgt samme klasse i to år, og de skal nå opp i fjerde. Mest bøker, noe iPad innimellom. Slik det har vært hele veien.

Det skal sies at jeg ikke har delt ut en eneste bok foreløpig, så sikker på at poden ikke får noen bøker i løpet av uka?

Anonymkode: 0434f...c72

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Samboer har vært lærer i over 25 år. Han mener det er horribelt at bøker velges bort. Det er en grunn til at det er så dårlig resultater i norsk skole; dette er en av dem.

Anonymkode: 0ba53...f87

han har nok helt rett. Jobbet en stund som vikar på en ungdomsskole, helt sjokkert over hvor lavt nivået var, og elevene er så umotiverte og apatiske, null konsentrasjon, konstant mas om å få spille.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her kjører vi på med bøker i 1.-7. klasse. Er lærer selv. Har fulgt samme klasse i to år, og de skal nå opp i fjerde. Mest bøker, noe iPad innimellom. Slik det har vært hele veien.

Det skal sies at jeg ikke har delt ut en eneste bok foreløpig, så sikker på at poden ikke får noen bøker i løpet av uka?

Anonymkode: 0434f...c72

Jeg håper det, men tviler, de andre skolene i kommunen har også minimalt med bøker, etter det jeg har sett er det bare de aller laveste trinnene som har bøker. på ungdomsskolen jeg jobbet på før hadde de ikke råd.

• Liker 2
Skrevet
Tanuki skrev (37 minutter siden):

Har en gutt som for første gang begynner på norsk skole, 6 klasse, han kom hjem i dag med  iPad, ikke en eneste bok. Jeg jobber som lærer selv, men på en internasjonal skole, og der brukes det bøker.
Jeg bare syntes det er trist. Noe av gleden med første skole dag, har til nå, vært å se på og bla i bøkene, peke ut emner og kapittler som ser spennende ut etc. 
Jeg vet at det er mye positivt med digitale hjelpemidler i skolen, og er ikke nødveldigivis i mot det. Men at elevene omtrent bare skal bruke ipad syntes jeg er helt feil, og lurer virkelig på hvor mye elevne egentlig lærer. 

Hvordan skal du følge opp feks lekser, være engasjert og innvolvert i hva som skjer på skolen om du som forelder ikke kan sette deg inn i hva hen har av undervisnigsbøker? 

Jeg har også hørt at det er flrskning som viser at man lærer mer av å lese fysiske bøker enn kun på skjerm. Jeg har ikke lest forskningen selv, bare fått den gjenfortalt. Nå har de vel forhåpentligvis bøker på skolen, men det blir uansett mindre bøker og lesning fra bøker om de ikke har sine egne. 

• Liker 1
Skrevet

Velkommen til norsk skole. Mitt barn har gått ti år nesten uten bøker. Kun pad og pc. (Oslo-skole) Nå begynner hun på videregående, og der får de endelig bøker😅

Anonymkode: 55ef8...35e

Skrevet

Hva vil du frem med her? Lærer veldig bra på iPad. iPad er ikke automatisk ensbetydende med spill/Some eller hjernedødt. Men man kobler jo det gjerne til det...

Tror forresten ingenting på at ungen din ikke har noen fysiske skolebøker i skolesammenheng i fagene.

Anonymkode: 3f2c2...41c

Skrevet

Min begynte i 6. i dag, og de har både iPad og bøker. Kom hjem med 4 bøker som skulle ha bokbind (2 matte, norsk og engelsk), men regner med det kommer et par bøker til utover uka.
Her bruker de IPadene mest til å sende inn lekser (når de er hjemme). Skriver i skrivebøkene, tar bilde og sender inn. 

Anonymkode: 3fc6d...bec

Skrevet

Hos oss så har de hatt bøker men de har ikke hatt de med hjem. Bare Chromebook frem og tilbake mens bøkene har vært på skolen. Sånn var det på barneskolen og slik er det på ungdomsskolen nå.

Anonymkode: 684ac...d4a

Skrevet (endret)

Sikker på at de ikke får de senere da?

Ja, er kontaktlærer i Osloskolen, og ja, elevene har ipad (riktignok har jeg ikke delt den ut ennå, da IT må bruke litt tid på å sette dem opp), men vi har også bøker. Elevene mine har siden 1. klasse hatt bøker i både norsk, matte og engelsk. I tillegg har de lesebøker i f.eks naturfag og samfunnsfag (hvis ønskelig).

Her hadde ikke bøkene kommet ennå før i dag, som gjør at elevene ikke fikk noen bøker første skoledag. Elevene får dog bøker etterhvert som de kommer inn fra forlaget (det kan være forsinkelser). Elevene har f.eks to ulike arbeidsbøker i norsk + penskriftsbok (arbeidsbok), tre mattebøker (A, B og grunnbok) + engelskbok. Elevene får også kladdebøker.

Men, bøkene blir ikke sendt hjem, vi jobber jo med disse på skolen. 

Ipad kan fungere godt det som et supplement til undervisningen, f.eks i stasjonsundervisningen. Vet du med sikkerhet at det ikke er noen bøker, eller bare antar du?

Endret av SPOCA
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva vil du frem med her? Lærer veldig bra på iPad. iPad er ikke automatisk ensbetydende med spill/Some eller hjernedødt. Men man kobler jo det gjerne til det...

Tror forresten ingenting på at ungen din ikke har noen fysiske skolebøker i skolesammenheng i fagene.

Anonymkode: 3f2c2...41c

Det du sier her, er omtrent som å høre argumentene for innføring av digitale hjelpemidler som man kom med i sin tid, for naturligvis ville elevene være så modne at de brukte dette til å utforske naturvitenskapelige hypoteser, astrofysikk og sammenhengene i den historiske utviklingen.

Resultatet ble fordummende videoer på TikTok ...

Anonymkode: 67aac...b37

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Mye mulig det kommer bøker senere. Nå skal de først ha ett par uker som ikke handler om skole, med turer og slikt… slik de avslutta forrige skoleår.  Helt utrolig hvor mange skoledager som går med på ikke-undervisning. 

Anonymkode: 10b75...3be

Skrevet

Her har de masse bøker men de tas ikke med hjem. :)

Skrevet

Femteklassingen min har til nå hatt bøker i norsk, engelsk og matte, men ikke i andre fag. Det syns jeg er trist.

Har du mulighet for å få gutten inn på den internasjonale skolen der du jobber? Norske skoler holder et veldig lavt nivå, og dette med bøker er bare en del av det. Å komme som sjetteklassing inn i dette tror jeg ikke blir så lett, han kan komme til å kjede seg fryktelig. 

Anonymkode: e6d0e...dcd

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...