Amatariel Skrevet 18. august #1 Skrevet 18. august Jeg ønsker å gå til anskaffelse av en symaskin, men av enkel type. Jeg har ikke SÅ stor interesse for sying, men har oppdaget at det kan være kjekt å ha/kunne for enkle reparasjoner o.l. Men det er jo en jungel der ute... har ikke lyst til å bruke penger på avanserte funksjoner jeg aldri kommer til å bruke. Samtidig er jeg opptatt av kvalitet, og at maskinen faktisk fungerer og ikke blir ødelagt innen kort tid. Noen som har tips til merke eller en spesiell en? 😇
Sparkling_Pink Skrevet 18. august #2 Skrevet 18. august Brother har god omtale, men dessverre er det digital styring av maskinen og du må nok alltid belage deg på å ha bruksanvisning tilgjengelig for å finne ut av funksjoner. Singer har vært et stødig merke, og jeg har eid helt tullete maskiner av typen. Jeg har blitt gitt tre maskiner opp igjennom og to av disse måtte på dynga og den tredje var sånn kjempebilligmaskin som var helt rå på rettsøm, men var som å ha noen som slo ei slegge i bordet når jeg kjørte den. Nå har jeg en Elna 2100 som jeg trives med. Den er ikke særlig slitesterk og er ikke tilpasset tråden jeg syr med, så det er årlige servicer og reparasjoner. Det er verd pengene å melde deg på sykurs når du har kjøpt deg en maskin. Eventuelt oppsøk et bibliotek med søm og sømkompetanse. Et annet aspekt til å vurdere når du velger maskin er service og tilgjengelighet på reparasjon. Det varierer geografisk og med forskjellige forhandlere. For meg betyr det mye å kunne ta maskinen min to kvartaler bortenfor der jeg bor nå for å få service.
AnonymBruker Skrevet 18. august #3 Skrevet 18. august Det kan være lurt å kjøpe symaskin hos en forhandler du kan gå til for støtte og hjelp om noe går galt. Kjøper du på Obs og Elkjøp, har de null å hjelpe deg med om det er noe du lurer på. Det kan også være greit å prøve en maskin først. Jeg kjøpe min første maskin på Obs. Det var en Brother cs10s, som faktisk har fått veldig mye skryt til og med av forhandlere. Der får du mye maskin for pengene. Meeeeen, OM noe går galt, får du null hjelp. Denne maskinen føres ikke av forhandlere, og du kan slite med å få reservedeler, service, og noe som helst av hjelp. Så ja, den er billig, og også faktisk veldig god, men da må du være forberedt på at du er på egenhånd om noe skulle gå i stykker eller du skulle lure på noe. Så jeg ville sett etter en lokal forhandler, og sett hvilke merker de fører. Du trenger ikke bruke mer enn 3-4 000 for en mer enn god nok maskin, og de aller fleste maskiner er helt ok til "vanlig" bruk, omtrent uansett hva du nå kjøper. Anonymkode: fcb99...28c
AnonymBruker Skrevet 18. august #4 Skrevet 18. august Det er ikke jeg som er TS, men jeg har også tenkt på å kjøpe symaskin. Men jeg ble litt overrasket over at det er sånn fokus på reparasjoner og service. Jeg må innrømme at jeg hadde trodd at det å kjøpe symaskin var ca. som å kjøpe annen type elektronikk, alt fra støvsuger og vaskemaskin til PC og printer, og da er det jo kun unntaksvis at man trenger reparasjon eller service. Kan faktisk ikke huske at jeg har hatt behov for sånt. Er det sånn med symaskiner at man må regne med at det oppstår et eller annet selv om man kjøper en helt ny maskin? Anonymkode: e5e27...e05
AnonymBruker Skrevet 18. august #5 Skrevet 18. august Jeg bestilte en Singer Quantum Stylist på nett i 2020. Veldig fornøyd og har ikke hatt noe trøbbel med den. Heller ikke med den veldig billige Singer-maskinen jeg kjøpte på Obs og hadde i ti år før jeg oppgraderte. Men, man vet jo aldri, ting kan skje. Det er jo en maskin man bruker på en helt annen måte enn mange annet man har i hus. En nål kan knekke og lage trøbbel i maskineriet, eller kanskje var man litt for optimistisk og prøvde å sy noe som maskinen ikke taklet og så lager den plutselig noen rare lyder og syr ujevnt hele tiden, osv. Anonymkode: d6570...779
AnonymBruker Skrevet 19. august #6 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er ikke jeg som er TS, men jeg har også tenkt på å kjøpe symaskin. Men jeg ble litt overrasket over at det er sånn fokus på reparasjoner og service. Jeg må innrømme at jeg hadde trodd at det å kjøpe symaskin var ca. som å kjøpe annen type elektronikk, alt fra støvsuger og vaskemaskin til PC og printer, og da er det jo kun unntaksvis at man trenger reparasjon eller service. Kan faktisk ikke huske at jeg har hatt behov for sånt. Er det sånn med symaskiner at man må regne med at det oppstår et eller annet selv om man kjøper en helt ny maskin? Anonymkode: e5e27...e05 Støvsugere og printere er langt mindre kompliserte enn symaskiner, og har også ikke samme levetid. Symaskiner må regelmessig på service, ja. Og ja, det er mye som kan gå galt, som du ikke klarer fikse selv. Du kan være uheldig og sy over en nål, og kødde til timingen med hvordan nålen plukker opp undertråden. Det kommer støv og drit inni maskinen (stoff støver MYE), og maskinen må på service for å bli oljet og rengjort for at leamikken skal virke (nymotens maskiner kan du ikke olje selv). Symaskiner er faktisk veldig kompliserte. Anonymkode: fcb99...28c
AnonymBruker Skrevet 19. august #7 Skrevet 19. august Styr unna moderne Singer. Brother, Janome, Husqvarna og Bernina er fine merker som lager greie og holdbare maskiner. Generelt ville jeg holdt meg unna nye maskiner til under 4000 kr, da blir de gjerne dobbelt så dyre på grunn av reparasjoner og utbytting av deler mye raskere enn med en kvalitetsmaskin. Selv har jeg en Janome Easy Jeans og er storfornøyd, min mor har en Husqvarna som har vært en uproblematisk arbeidshest i mange år. Det viktigste for meg er brukervennlighet, god søm og stabilitet Anonymkode: bf6b5...cf4
Amatariel Skrevet 19. august Forfatter #8 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det er ikke jeg som er TS, men jeg har også tenkt på å kjøpe symaskin. Men jeg ble litt overrasket over at det er sånn fokus på reparasjoner og service. Jeg må innrømme at jeg hadde trodd at det å kjøpe symaskin var ca. som å kjøpe annen type elektronikk, alt fra støvsuger og vaskemaskin til PC og printer, og da er det jo kun unntaksvis at man trenger reparasjon eller service. Kan faktisk ikke huske at jeg har hatt behov for sånt. Er det sånn med symaskiner at man må regne med at det oppstår et eller annet selv om man kjøper en helt ny maskin? Anonymkode: e5e27...e05 Gosh ja, jeg er også overrasket over svarene her. Har egentlig mistet litt lysten på å anskaffe symaskin nå 🤪 Syns det er en veldig kjedelig tanke å bruke noen tusen på noe som ikke kommer til å fungere bra og som stadig må på service/reparasjon. Jeg hater slike ting, syns det er mye styr og tar tid 1
blåbærpai Skrevet 19. august #9 Skrevet 19. august Huqvarna Emerald er en mekanisk maskin. Jeg fikk den til jul for fire år siden, tror jeg. Går som en klokke, aldri opplevd noe tull og veldig enkel å deale med og stille inn. Og jeg syr mye 1
blåbærpai Skrevet 19. august #10 Skrevet 19. august Ang. service og reperasjon. Hvis man åpner opp og støvsuger/rengjør, samt smører med olje iht. bruksanvisning en gang i blant, så er også det vedlikehold. Er jo ikke sånn at den må til EU-godkjenning annenhvert år.
AnonymBruker Skrevet 19. august #11 Skrevet 19. august Amatariel skrev (12 minutter siden): Gosh ja, jeg er også overrasket over svarene her. Har egentlig mistet litt lysten på å anskaffe symaskin nå 🤪 Syns det er en veldig kjedelig tanke å bruke noen tusen på noe som ikke kommer til å fungere bra og som stadig må på service/reparasjon. Jeg hater slike ting, syns det er mye styr og tar tid De må ikke *stadig* til reperasjon og service. Om du syr mye, må du gjerne inn med den annenhvert år. Og det er ikke som at de går i stykker hele tiden. Men OM de gjør det, er det greit at det faktisk går an å fikse det, i stedet for at de på Obs trekker på skuldrene og sier sucks to be you. Det er også slik at det kan være greit å ha en forhandler man kan spørre om man er usikker på bruken, og har småproblemer. En forhandler vet hvilke nåler du bør bruke, hvilke spoler du bør bruke, hvilke ekstra-deler du kan bruke med maskinen, osv. Det vet de ikke på Elkjøp. Anonymkode: fcb99...28c
AnonymBruker Skrevet 20. august #12 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (På 19.8.2025 den 9.29): De må ikke *stadig* til reperasjon og service. Om du syr mye, må du gjerne inn med den annenhvert år. Og det er ikke som at de går i stykker hele tiden. Men OM de gjør det, er det greit at det faktisk går an å fikse det, i stedet for at de på Obs trekker på skuldrene og sier sucks to be you. Det er også slik at det kan være greit å ha en forhandler man kan spørre om man er usikker på bruken, og har småproblemer. En forhandler vet hvilke nåler du bør bruke, hvilke spoler du bør bruke, hvilke ekstra-deler du kan bruke med maskinen, osv. Det vet de ikke på Elkjøp. Anonymkode: fcb99...28c Og hvis man kjøper en maskin til 2000 kroner, vil man få en maskin som trenger mer vedlikehold og som likevel vil gi en dårligere brukeropplevelse enn en maskin til 5-6000. Over tid vil man bruke mer og sitte igjen med mindre. Så ja, gjør litt research TS og finn noe annet enn de aller billigste maskinene, de er ikke morsomme å bruke uansett. Anonymkode: bf6b5...cf4
AnonymBruker Skrevet 20. august #13 Skrevet 20. august Jeg har janome easy jeans. Kjempefornøyd med den. Anonymkode: 0348d...cd7
Contigo Skrevet 20. august #14 Skrevet 20. august blåbærpai skrev (På 19.8.2025 den 9.19): Huqvarna Emerald er en mekanisk maskin. Jeg fikk den til jul for fire år siden, tror jeg. Går som en klokke, aldri opplevd noe tull og veldig enkel å deale med og stille inn. Og jeg syr mye Denne har jeg og! Kjempegod symaskin! Anbefales. 1
Stjertmeis Skrevet 21. august #15 Skrevet 21. august (endret) Pfaff er solide, holdbare og pålitelige. Jeg har hatt en Pfaff Select symaskin siden tenårene (dvs i 20 år), og den går som en klokke fremdeles. Man må opp i kr 8000 +++, men du får utrolig mye symaskin for pengene. Har aldri hatt sansen for Bernina eller Elna, uten at jeg helt kan sette fingeren på hvorfor (men brukt det mye hos andre/under utdanning). Det er noe med at maskinene føles for lett og følelsen jeg får når jeg syr. Hvis du også skal ha overlock-maskin har jeg god erfaring med Janome. Min mor hadde en Elna i sin tid, men den krangla mer enn den samarbeida. Måtte bytte ut min Janome-overlock for noen år siden pga vannskade i huset, og kjøpte ny Janome. Veldig fornøyd med begge. Juki kan være helt rått, men der har jeg kun prøvd modellene som er mer rettet mot industri. De er gode, men litt mindre brukervennlige. Om Juki overfører noe av de gode kvalitetene som holdbarhet og pålitelighet over på symaskinene ment for forbrukermarkedet, så bør det være bra. Husqvarna har jeg også svært god erfaring med, men der har jeg kun prøvd modellene som ligger opp rundt kr 20 000-klassen. Kan derfor ikke si noe om de rimeligere modellene. Endret 21. august av Stjertmeis
AnonymBruker Skrevet 23. august #16 Skrevet 23. august For all del, IKKE kjøp symaskin hos obs, ikea og andre sånne steder! Gå til en merkevareforhandler og kjøp hos noen som virkelig har kunnskap om maskinene de selger! På Østlandet har du bla.a Kakle og Lillestrøm Sysenter, Bergen har bla. Tonje, Trondheim har Klar, ferdig sy og Abbys, Tromsø har Stofflykke. Anonymkode: 47b8f...5f0 1
AnonymBruker Skrevet 23. august #17 Skrevet 23. august Så man får reparert klærne sine, men må istedet reparere symaskinen? 🤔 Anonymkode: cfb83...fd3
Amatariel Skrevet 23. august Forfatter #18 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): For all del, IKKE kjøp symaskin hos obs, ikea og andre sånne steder! Gå til en merkevareforhandler og kjøp hos noen som virkelig har kunnskap om maskinene de selger! På Østlandet har du bla.a Kakle og Lillestrøm Sysenter, Bergen har bla. Tonje, Trondheim har Klar, ferdig sy og Abbys, Tromsø har Stofflykke. Anonymkode: 47b8f...5f0 Jeg er veldig takknemlig for alle svarene her. Var inne og så på noen av disse sidene, for å få en mer oversikt. Og jeg blir helt matt altså... ene maskinen der koster 150.000 kr! Altså joda, de har billigere maskiner også, men de koster fortsatt mye syns jeg. I alle fall når jeg ikke akkurat har tenkt å bli noen syerske. Jeg tenkte det var kjekt å ha en maskin hjemme for å f.eks kunne reparere et hull i en bukse ved behov. Og slike ting. Men ser ikke ut som det blir verdt å kjøpe en maskin for det ønsket/behovet altså... 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #19 Skrevet 24. august Amatariel skrev (11 timer siden): Jeg er veldig takknemlig for alle svarene her. Var inne og så på noen av disse sidene, for å få en mer oversikt. Og jeg blir helt matt altså... ene maskinen der koster 150.000 kr! Altså joda, de har billigere maskiner også, men de koster fortsatt mye syns jeg. I alle fall når jeg ikke akkurat har tenkt å bli noen syerske. Jeg tenkte det var kjekt å ha en maskin hjemme for å f.eks kunne reparere et hull i en bukse ved behov. Og slike ting. Men ser ikke ut som det blir verdt å kjøpe en maskin for det ønsket/behovet altså... Men det er jo en spesialmaskin, kjære deg! Du trenger absolutt ikke en sånn maskin! Om du har noen tusenlapper å legge igjen kommer du langt altså😁 Du kan fint klare deg med denne f.eks janome 1522 eller janome driva eller så kan du være heldig og finne en god men brukt maskin enten på finn.no eller i en av sybutikkene. I august og januar selger butikkene nemlig ut alle demo-symaskinene sine til 15%. Anonymkode: 47b8f...5f0 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #20 Skrevet 24. august Jeg er definitivt ingen ekspert og har lest hele tråden. Jeg er ikke Ts. Det jeg trenger en symaskin til, er å legge opp buksebein og til litt annen "små-sying" for moro skyld. Kom over en Singer symaskin på Clas Ohlson, M2605, til kr 2295,- Så dette er nok definitivt ikke noe dere som har svart, synes er spesielt bra. Men til Ts, er ikke denne litt funky i designet? Det synes i hvert fall jeg, og er i tenkeboksen på om jeg skal kjøpe den. (Clas Ohlson har forresten andre Singer symaskiner også, bl a en til 3995,-) Gjør syprosjektene dine enklere med Singer M2605 – en stabil og brukervennlig symaskin med 21 innebygde sømmer. Du syr enkelt i både tynne og kraftige stoffer takket være justerbare innstillinger og en trykkfot som kan løftes ekstra høyt. Maks hastighet: 800 sting/minutt Maks stinglengde: 4 mm Maks stingbredde: 5 mm Syområde: 147 mm (bredde), 111 mm (høyde) Mål: 38,4 × 18,6 × 27,7 cm Vekt: 5,4 kg Anonymkode: 48f42...588
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå