Gå til innhold

Aldri helt frisk fra ptsd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er kompleks ptsd varig ut livet om man har opplevd ganske mange traumer hele livet? Går på dps og min psykolog sier at jeg ikke blir helt frisk uansett hvor mange timer jeg tar til prat men at det hjelper meg i lengden men ikke helt? 

Anonymkode: befa1...e70

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De eneste jeg vet som har blitt friske har tatt ketaminbehandling. Vanlig terapi har begrenset effekt. 

Anonymkode: 484cd...0be

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er kompleks ptsd varig ut livet om man har opplevd ganske mange traumer hele livet? Går på dps og min psykolog sier at jeg ikke blir helt frisk uansett hvor mange timer jeg tar til prat men at det hjelper meg i lengden men ikke helt? 

Aksepter at sånn er det bare. Det er ikke alt som ble som det skulle. Det er helt greit det også.

Anonymkode: 9eb52...087

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Min er blitt kronisk og jeg har varig personlighetsendring pga traumene. Det tok mange år i traumebehandling, men nå har jeg lært å leve med den.

Anonymkode: 495a4...131

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

De eneste jeg vet som har blitt friske har tatt ketaminbehandling. Vanlig terapi har begrenset effekt. 

Alt for dyrt

AnonymBruker
Skrevet

Ingen blir frisk av traumer fra samtale-terapi. Hvilken terapi får du? 

Traumer er en fysisk greie, en fysiologisk greie, det påvirker mitokondriene og nervesystemet og må behandles slik også. Med fokus på fysiologi/nervesystem, kognitivt, emosjonelt, relasjonelt og spirituelt. 

En kan absolutt bli frisk med riktig behandling. 

Anonymkode: 0450e...04d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Målet er ikke å bli frisk, men å lære å leve med, da jeg endret tankegang til dette, ble det lettere. 

Anonymkode: f6efa...3c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ingen blir frisk av traumer fra samtale-terapi.

Jeg synes det er rart at helsevesenet ikke forstår dette. De henger så langt bak. Det er da ikke noe galt med hodet mitt, mine reaksjoner er fullstendig normale ut i fra hva jeg har opplevd. Problemet er at kroppen fortsetter å oppføre seg sånn. Hodet mitt forstår at det er unødvendig. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er rart at helsevesenet ikke forstår dette. De henger så langt bak. Det er da ikke noe galt med hodet mitt, mine reaksjoner er fullstendig normale ut i fra hva jeg har opplevd. Problemet er at kroppen fortsetter å oppføre seg sånn. Hodet mitt forstår at det er unødvendig. 

Ja, det er faktisk helt SYKT! Å sitte å gnage og trigge folk uten å hjelpe dem faktisk prosessere ting og så lure på hvorfor folk blir sykere. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det er faktisk helt SYKT! Å sitte å gnage og trigge folk uten å hjelpe dem faktisk prosessere ting og så lure på hvorfor folk blir sykere. 

De tror kanskje at det er en utelukkende psykisk sykdom. Noe som også er merkelig. Det finnes jo massevis av bevis både fra blodprøver, mr og nevrologiske undersøkelser som viser hvor fysisk sykdommen er. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De tror kanskje at det er en utelukkende psykisk sykdom. Noe som også er merkelig. Det finnes jo massevis av bevis både fra blodprøver, mr og nevrologiske undersøkelser som viser hvor fysisk sykdommen er. 

Gjelder ikke det alle psykiske lidelser? Stor respekt for kptsd, har det selv, bare lurer på om ikke det gjelder f eks schizofreni og bipolar lidelse osv. Jeg vet ikke.

Anonymkode: 3ba6d...235

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt helt frisk fra k-ptsd jo. Og jeg er ikke unik. 

Anonymkode: 11c90...a2f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg har blitt helt frisk fra k-ptsd jo. Og jeg er ikke unik. 

Anonymkode: 11c90...a2f

Hvordan ble du helt frisk? Vil veldig gjerne vite 😔

Anonymkode: ace35...f88

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ingen blir frisk av traumer fra samtale-terapi. Hvilken terapi får du? 

Traumer er en fysisk greie, en fysiologisk greie, det påvirker mitokondriene og nervesystemet og må behandles slik også. Med fokus på fysiologi/nervesystem, kognitivt, emosjonelt, relasjonelt og spirituelt. 

En kan absolutt bli frisk med riktig behandling. 

EMDR som har fungert men har tilbakefall 

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre om hvor lang tid det er mellom tilbakefall, kanskje litt om hvor lenge de varer og hvordan de er?

Anonymkode: f164b...6a9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.8.2025 den 20.17):

AnonymBruker skrev (På 17.8.2025 den 20.17):

Kan jeg spørre om hvor lang tid det er mellom tilbakefall, kanskje litt om hvor lenge de varer og hvordan de er?

Anonymkode: f164b...6a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...