Gå til innhold

Elektriker: montere utelys, pris?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ville prøvd å be om å få en fastpris. Så må de ta det på seg om de må ut og kjøpe noe

Anonymkode: 2441a...62b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
newman01 skrev (På 19.8.2025 den 11.00):

Tror du Skatteetaten og NAV betaler lønna til de elektrikerne som er ute på gratis befaringer? Nei, det er arbeidsgiveren som får den kostnaden. Og den kostnaden må dekkes inn ved at alle oppdrag som fås blir litt dyrere. 

Da tror jeg du pent på se på overskuddet til slike bedrifter. De har lønnsomhet nok til å betale full lønn til sine medarbeidere uten å legge på prisene til kunden. De skal jo nemlig komme med gode tilbud for å selge seg inn hos en potensiell kunde. 

Anonymkode: c4a58...3d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da tror jeg du pent på se på overskuddet til slike bedrifter. De har lønnsomhet nok til å betale full lønn til sine medarbeidere uten å legge på prisene til kunden. De skal jo nemlig komme med gode tilbud for å selge seg inn hos en potensiell kunde. 

Anonymkode: c4a58...

ja, sleng gjerne noen linker i bordet på firmaer som tjener penger som om det var løvetann på en gressplen. 
Husk å skille mellom omsetning og overskudd når du er igang. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2025 den 10.06):

De skal komme på befaring, og befaring er gratis i følge flere firmaer som har tatt kontakt. Noe som bare skulle mangle, man skal kjøpe en tjeneste, men de skal også selge en tjeneste og det er heldigvis konkurranse mellom firmaer! 

At håndverkere kommer på befaring,  må man selvsagt betale for i timeprisen de tar når jobben gjøres. 
Og det er ikke spesielt dyrt. Håndverkere tjener normalt ikke veldig bra. Heller ikke firmaene de jobber for. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Selvfølgelig har de nok til å betale full lønn til sine ansatte. Noe annet ville jo vært riv ruskende galt?

Men de driver ikke veldedighet. Og pengene til lønn og overskudd må komme fra et sted. Og det er kundene. Og uansett om de er åpne om det og sier at befaring er inkludert i prisen eller om de ikke er så åpne og sier at befaringen er gratis, så må pengene til å lønne de ansatte som tar befaringen komme fra et sted. Og det er kunden.

• Liker 1
Skrevet

Som håndverker, så har jeg startet med å ta betalt for befaring. 

Det blir i de fleste tilfeller billigere for kunden, da jeg slipper å fordele kostnadene (til faktiske kunder) med å ta på meg drøssevis av gratis befaringer hos «potensielle kunder» som kun er ute etter å presse prisen ned ved sammenlikne epler og pærer kvalitetsmessig. 😉

Forøvrig er det oftest billigere å leie inn håndverker på timesbasis enn å be om fastpris, så lenge man velger dyktige folk. Der er gjerne timeprisen litt høyere enn snittet, men da slipper som regel kunden å måtte betale for kjøretid for å hente deler/utstyr som allerede burde vært i bilen før jobben skal utføres.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2025 den 9.44):

Jeg har vært på elektrobutikk for å handle en lysbryter, og spurte betjeningen om hjelp til hvordan jeg skulle kjøpe. Fikk til svar at han ikke kunne informere meg om det, da det var ulovlig for meg å montere selv.. men så ga han meg et hint på hva jeg ikke burde kjøpe, slik at jeg fant ut hva som var rett. Han syns også det var helt vanvittig at han ikke kunne hjelpe kunder til å velge rett vare.. Noen handler jo inn utstyret på forhånd til elektrikere slik at man sparer noen kroner. 

Det er feil informasjon fra den ansatte. Han kan selge deg hva som helst, det er du som huseier som er ansvarlig for at det elektriske er i forskriftsmessig stand. 

Anonymkode: edacd...121

Skrevet

Jeg fikk tilbud på 6800,- inkl. materiell. 

Jeg gjorde det selv, tok meg som ufaglært to timer. Materiell kostet 600,-. 

Anonymkode: d9547...0ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg fikk tilbud på 6800,- inkl. materiell. 

Jeg gjorde det selv, tok meg som ufaglært to timer. Materiell kostet 600,-. 

Så om vi trekker fra 1000 kr for materiell så hadde bedriften sittet igjen med 5800 for jobben.

Av de skulle ca 2000 gått til lønn og andre personalkostnader for den ansatte som gjorde jobben.

Da er det 3800 igjen som skal dekke kostnader til bilen han eller hun kom i, klær, verktøy, lokaler, telefon, IT systemer, strøm etc. Og kanskje befaring.

Skrevet
Snublefot62 skrev (2 timer siden):

Så om vi trekker fra 1000 kr for materiell så hadde bedriften sittet igjen med 5800 for jobben.

Av de skulle ca 2000 gått til lønn og andre personalkostnader for den ansatte som gjorde jobben.

Da er det 3800 igjen som skal dekke kostnader til bilen han eller hun kom i, klær, verktøy, lokaler, telefon, IT systemer, strøm etc. Og kanskje befaring.

Tror du glemte at staten skal ha 20% av kaka først... 

Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Tror du glemte at staten skal ha 20% av kaka først... 

Utelot det da jeg tror det blir litt mye å prosessere.

Skrevet

Det å få elektriker til å gjøre en jobb er dyrt, men det er ikke urimelig. Mange tenker kanskje som så at "dette er gjort på en time" og tenker at elektrikeren skal ha 800kr/timen, og får sjokk når prisen havner et sted mellom 4000-8000kr, og tenker at elektrikere er de sleipeste på jord. Mange håndverkere er kanskje egentlig ikke så interessert i småjobber hos private, nettopp fordi forventningene fra kunden er så forskjellig fra realiteten.

Realiteten er at alt det administrative og reise er det samme for en liten jobb som for en stor. Bak kulissene skal noen få kabalen til å gå opp med bemanning, ha dialog med kunden, fakturere, være tilgjengelig om kunden ringer inn med spørsmål osv. Småjobben skal passe inn i avtalt tidsluke osv.

Jobben tar kanskje også lengre tid enn man som kunde ser for seg, for elektrikeren må kartlegge hvordan ting henger sammen tilbake til sikringsskapet. For selv om det er en fin kabel og koblingsboks ute så må de forsikre seg om at det ikke er noe "jallamikk" inne. Så skal det tas målinger og tester som går inn i en rapport. Så skal det lages dokumentasjon og samsvarserklæring.

Man ser da hvor mange som er i sving for at denne småjobben skal kunne gjøres. Den timen montøren er ute og utfører jobben, er bare toppen av isfjellet.

Anonymkode: 2441a...62b

Skrevet
Snublefot62 skrev (6 timer siden):

Poenget var at dette var en overraskende enkel jobb som en ufaglært gjorde på 2 timer - gratis, og med det sparte 6200,-. 

Men jeg mener uansett at en elektriker fra firma aldri noensinne har rettferdiggjort prisen på 6800,- for materiell som koster 600,- og kanskje 1-1,5 times jobb for en som faktisk er faglært. 

Fakta i saken er at elektrikerfirma overpriser slike småjobber fordi de egentlig ikke vil ha dem, men kan gjøre det for deg om du virkelig er villig til å betale for det. Det er det kundene betaler for. Griskheta fra firmaet som ligger bak. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Poenget var at dette var en overraskende enkel jobb som en ufaglært gjorde på 2 timer - gratis, og med det sparte 6200,-. 

Men jeg mener uansett at en elektriker fra firma aldri noensinne har rettferdiggjort prisen på 6800,- for materiell som koster 600,- og kanskje 1-1,5 times jobb for en som faktisk er faglært. 

Fakta i saken er at elektrikerfirma overpriser slike småjobber fordi de egentlig ikke vil ha dem, men kan gjøre det for deg om du virkelig er villig til å betale for det. Det er det kundene betaler for. Griskheta fra firmaet som ligger bak. 

Et faktum du glemte er at jobben som ble gjort av en ufaglært ble gjort utenom regelverket og er ulovlig.

Det fagansvaret en slik bedrift tar på seg er ikke gratis.

Skrevet
Snublefot62 skrev (2 timer siden):

Et faktum du glemte er at jobben som ble gjort av en ufaglært ble gjort utenom regelverket og er ulovlig.

Det fagansvaret en slik bedrift tar på seg er ikke gratis.

Det er nettopp det jeg vet. Elektrikerbransjen tar seg grovt overbetalt fordi deres jobb er lovregulert. Men i praksis så er ikke jobben for å montere utelysene engang verdt halvparten av prisoverslaget som kunden må betale. 

Derfor mener jeg at priser innenfor lovregulerte ting burde vært statlig satt, slik at kundene motiveres til å leie inn profesjonell hjelp istedenfor å gjøre det selv. 

6800,- (6200,- for arbeidet) for å montere to utelys er til å bli kvalm av. Særlig når jeg oppdaget hvor sykt enkelt det var å gjøre selv. En elektriker ville aldri i verden brukt to timer på jobben, når det var det jeg brukte enda jeg aldri hadde gjort lignende før, manglet relevant verktøy og knotet en stund for å få det til. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...