AnonymBruker Skrevet 16. august #1 Skrevet 16. august Er det noen som har fått gjort dette, og hva ligger egentlig prisen på? Har bedt om tilbud fra noen firmaer, men ønsker å vite hva som er å forvente. Jeg har per nå kun to utelys på huset, og ønsker 4 til. Altså to stykk, på to vegger. Jeg kjøper lampene selv. Antar man kan legge de på samme kurs som de to eksisterende, med splitter? Har ikke peiling på elektriker arbeid 🙊 AI 🤖 kommer med 5.000- 15.000 i estimat. Stort sprik altså. Syns det virker råflott om det koster mer enn 5-6.000. Kan legge til at jeg skal ha annet elektrikerarbeid samtidig, ut i fra hva jeg har lest så skal det lønne seg å ta flere prosjekter samtidig pga høy timepris og at de har minstepris selv om man ikke bruker lang tid. Anonymkode: c4a58...3d9
AnonymBruker Skrevet 16. august #2 Skrevet 16. august De tar 1000 kroner timen i snitt. Kan tenke meg det blir 5-8000. Så mangler jo de alltid en dings som de må kjøre av gårde og kjøpe på din faktura. Anonymkode: 8d29f...fa4 1
trøndermann38 Skrevet 16. august #3 Skrevet 16. august Betalte ca 2500 i fjor for å sette opp to lamper ute 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #4 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (På 16.8.2025 den 16.48): De tar 1000 kroner timen i snitt. Kan tenke meg det blir 5-8000. Så mangler jo de alltid en dings som de må kjøre av gårde og kjøpe på din faktura. Anonymkode: 8d29f...fa4 Er ikke det typisk.. kan ikke fatte at det er lov å ta betalt for å kjøre å kjøpe manglende utstyr. I og med befaring i forkant så skulle man tro at de kom forberedt med utstyret de trenger.. Samme gjelder rørleggere, venninnen min måtte nemlig betale timepris og kjøring, fordi de manglet en del til å montere en ny kran. Anonymkode: c4a58...3d9 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #5 Skrevet 18. august trøndermann38 skrev (På 16.8.2025 den 16.59): Betalte ca 2500 i fjor for å sette opp to lamper ute Det var jo en ok pris forsåvidt, kan ikke tenke meg at det skal være så mye mer for to til, mtp timespris og hvor lang tid det går. Hadde du allerede kjøpt inn lamper, eller vet du om den kan lage uttak slik at man kan montere selve lampen senere? Anonymkode: c4a58...3d9
trøndermann38 Skrevet 18. august #6 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det var jo en ok pris forsåvidt, kan ikke tenke meg at det skal være så mye mer for to til, mtp timespris og hvor lang tid det går. Hadde du allerede kjøpt inn lamper, eller vet du om den kan lage uttak slik at man kan montere selve lampen senere? Anonymkode: c4a58...3d9 Ja jeg hadde lamper og det hadde vært lamper der før også så var ikke mye jobb for han. Monterte selv fire nye lamper som går på solceller i år.
AnonymBruker Skrevet 18. august #7 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Er ikke det typisk.. kan ikke fatte at det er lov å ta betalt for å kjøre å kjøpe manglende utstyr. I og med befaring i forkant så skulle man tro at de kom forberedt med utstyret de trenger.. Samme gjelder rørleggere, venninnen min måtte nemlig betale timepris og kjøring, fordi de manglet en del til å montere en ny kran. Anonymkode: c4a58...3d9 Derfor ber man alltid om en fastpris. Anonymkode: 42746...070 1
Snublefot62 Skrevet 18. august #8 Skrevet 18. august Sjekk med de i forkant at det er greit for de at du kjøper lampene selv, og evnt om de stiller noen krav til lampene de skal montere. Veldig sjeldent at det er et problem men greit å ha det avklart i forkant - og så kan du tidlig luke ut de litt useriøse eller vanskelige.
newman01 Skrevet 18. august #9 Skrevet 18. august trøndermann38 skrev (1 time siden): Ja jeg hadde lamper og det hadde vært lamper der før også så var ikke mye jobb for han. Monterte selv fire nye lamper som går på solceller i år. Så det kostet 2500kr å få elektrikeren til å skru lampa fast i veggen og koble til tre ledere pr lampe? Vil tro at all kabling lå i vegg fra før. Og du hadde kjøpt inn lampene selv. Litt galskap at det ikke er lov å montere slikt selv. 1 1
trøndermann38 Skrevet 18. august #10 Skrevet 18. august newman01 skrev (2 timer siden): Så det kostet 2500kr å få elektrikeren til å skru lampa fast i veggen og koble til tre ledere pr lampe? Vil tro at all kabling lå i vegg fra før. Og du hadde kjøpt inn lampene selv. Litt galskap at det ikke er lov å montere slikt selv. Ja, hadde fint klart det selv, derfor valgte jeg 4 nye lamper som går på solceller.
AnonymBruker Skrevet 18. august #11 Skrevet 18. august newman01 skrev (2 timer siden): Så det kostet 2500kr å få elektrikeren til å skru lampa fast i veggen og koble til tre ledere pr lampe? Vil tro at all kabling lå i vegg fra før. Og du hadde kjøpt inn lampene selv. Litt galskap at det ikke er lov å montere slikt selv. Det er virkelig galskap, men det er sett fra oss som har montert apparater som bruker vekselstrøm en gang eller ti. Som elektroingeniør ser jeg til at det som er vanlig fornuft for de fleste av oss, ikke nødvendigvis er det for alle. Det er nok en av de større grunnene til lovgivningen. For det er vitterlig en del folk der ute som tenker at vi kan gå fra 2,5mm til 0,75mm tverrsnitt uten at de reflekterer over konsekvensene. Det er også en del der ute som tenker at "kabling er kabling", og at kablingen som stikker ut av veggen vil fungere uansett spenning og belastning, uten videre undersøkelser. Med det vil jeg si at det som virkelig er galskap for en del av oss, er særdeles fornuftig mtp. folk flest. Anonymkode: 081a7...8f9
newman01 Skrevet 18. august #12 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er virkelig galskap, men det er sett fra oss som har montert apparater som bruker vekselstrøm en gang eller ti. Som elektroingeniør ser jeg til at det som er vanlig fornuft for de fleste av oss, ikke nødvendigvis er det for alle. Det er nok en av de større grunnene til lovgivningen. For det er vitterlig en del folk der ute som tenker at vi kan gå fra 2,5mm til 0,75mm tverrsnitt uten at de reflekterer over konsekvensene. Det er også en del der ute som tenker at "kabling er kabling", og at kablingen som stikker ut av veggen vil fungere uansett spenning og belastning, uten videre undersøkelser. Med det vil jeg si at det som virkelig er galskap for en del av oss, er særdeles fornuftig mtp. folk flest. Anonymkode: 081a7...8f9 Joda, men man kan jo trekke paralleller til andre saker man får lov til å drive med i eget hus som kan være farlig. Lage mat. Skarpe kniver, varm stekeovn, fare for alvorlige forbrenningsskader om man glipper en kasserolle full av kokende vann. Barn kan skade seg. Er man skikkelig flink forgifter man seg selv og hele familien. Stikksag og bordsag kan fritt benyttes, samme med vinkelsliperen. Man bør definitivt ikke kunne slippes fritt til i sikringsskapet, men å koble til lamper, stikkontakter, bytte fra halogenspotter til ledspotter osv lovlig hadde vært fint. For de som føler seg komfortable og kompetente til det. 2
AnonymBruker Skrevet 19. august #13 Skrevet 19. august newman01 skrev (21 timer siden): Så det kostet 2500kr å få elektrikeren til å skru lampa fast i veggen og koble til tre ledere pr lampe? Vil tro at all kabling lå i vegg fra før. Og du hadde kjøpt inn lampene selv. Litt galskap at det ikke er lov å montere slikt selv. Enig. Samtidig som jeg vet det finnes mange idioter der ute, som mikser og trikser slik at ting blir farlig. Da burde i allefall elektrikerarbeid være rimeligere, slik at man har råd til å montere lamper på lovlig vis. Jeg har vært på elektrobutikk for å handle en lysbryter, og spurte betjeningen om hjelp til hvordan jeg skulle kjøpe. Fikk til svar at han ikke kunne informere meg om det, da det var ulovlig for meg å montere selv.. men så ga han meg et hint på hva jeg ikke burde kjøpe, slik at jeg fant ut hva som var rett. Han syns også det var helt vanvittig at han ikke kunne hjelpe kunder til å velge rett vare.. Noen handler jo inn utstyret på forhånd til elektrikere slik at man sparer noen kroner. Anonymkode: c4a58...3d9
petterm Skrevet 19. august #14 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (På 16.8.2025 den 11.39): Er det noen som har fått gjort dette, og hva ligger egentlig prisen på? Har bedt om tilbud fra noen firmaer, men ønsker å vite hva som er å forvente. Jeg har per nå kun to utelys på huset, og ønsker 4 til. Altså to stykk, på to vegger. Jeg kjøper lampene selv. Antar man kan legge de på samme kurs som de to eksisterende, med splitter? Har ikke peiling på elektriker arbeid 🙊 AI 🤖 kommer med 5.000- 15.000 i estimat. Stort sprik altså. Syns det virker råflott om det koster mer enn 5-6.000. Kan legge til at jeg skal ha annet elektrikerarbeid samtidig, ut i fra hva jeg har lest så skal det lønne seg å ta flere prosjekter samtidig pga høy timepris og at de har minstepris selv om man ikke bruker lang tid. Anonymkode: c4a58...3d9 Har de vært på befaring, eller har du gitt en god beskrivelse av jobben. Befaring koster tid og penger som ts i siste instans må betale for. Hvis du gir en god beskrivelse av jobben med bilder/tegninger og beskrivelse av hvor eksisterende lamper er så er det lettere å gi en pris uten befaring. Prisen vil variere med om man kan koble seg på ledningen til eksisterende lamper, om man må trekke ny ledning fra sikringsskap, hvor lett det er å trekke ledning osv.
AnonymBruker Skrevet 19. august #15 Skrevet 19. august petterm skrev (6 minutter siden): Har de vært på befaring, eller har du gitt en god beskrivelse av jobben. Befaring koster tid og penger som ts i siste instans må betale for. Hvis du gir en god beskrivelse av jobben med bilder/tegninger og beskrivelse av hvor eksisterende lamper er så er det lettere å gi en pris uten befaring. Prisen vil variere med om man kan koble seg på ledningen til eksisterende lamper, om man må trekke ny ledning fra sikringsskap, hvor lett det er å trekke ledning osv. De skal komme på befaring, og befaring er gratis i følge flere firmaer som har tatt kontakt. Noe som bare skulle mangle, man skal kjøpe en tjeneste, men de skal også selge en tjeneste og det er heldigvis konkurranse mellom firmaer! Anonymkode: c4a58...3d9 1
petterm Skrevet 19. august #16 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De skal komme på befaring, og befaring er gratis i følge flere firmaer som har tatt kontakt. Noe som bare skulle mangle, man skal kjøpe en tjeneste, men de skal også selge en tjeneste og det er heldigvis konkurranse mellom firmaer! Anonymkode: c4a58...3d9 Klart befaring er gratis, men det er en kostnad som de må dekke inn, og den eneste måten å få dekket kostnaden er å la kunden betale. Ikke som egen regning der det står at befaring koster xx kroner, men som en del av kostnaden de beregner når du får tilbudet. 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #17 Skrevet 19. august petterm skrev (15 minutter siden): Klart befaring er gratis, men det er en kostnad som de må dekke inn, og den eneste måten å få dekket kostnaden er å la kunden betale. Ikke som egen regning der det står at befaring koster xx kroner, men som en del av kostnaden de beregner når du får tilbudet. Det har jeg ikke erfart i det hele tatt. Har hatt befaring av mange slag, og ikke opplevd at dette er noe som øker kostnaden. Som regel kommer de innom når de har oppdrag i området, en befaring har tatt knapt 15 minutter. Kun ved større arbeid har jeg opplevd at de var i en halvtime. Håndtverkere har en saftig timespris, og firmaer går i massivt overskudd så jeg tror ikke de legger på priser mtp befaring. Anonymkode: c4a58...3d9
Snublefot62 Skrevet 19. august #18 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det har jeg ikke erfart i det hele tatt. Har hatt befaring av mange slag, og ikke opplevd at dette er noe som øker kostnaden. Som regel kommer de innom når de har oppdrag i området, en befaring har tatt knapt 15 minutter. Kun ved større arbeid har jeg opplevd at de var i en halvtime. Håndtverkere har en saftig timespris, og firmaer går i massivt overskudd så jeg tror ikke de legger på priser mtp befaring. Anonymkode: c4a58...3d9 Hvem betaler lønna til de som er på befaring? 2 1
newman01 Skrevet 19. august #19 Skrevet 19. august (endret) AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det har jeg ikke erfart i det hele tatt. Har hatt befaring av mange slag, og ikke opplevd at dette er noe som øker kostnaden. Som regel kommer de innom når de har oppdrag i området, en befaring har tatt knapt 15 minutter. Kun ved større arbeid har jeg opplevd at de var i en halvtime. Håndtverkere har en saftig timespris, og firmaer går i massivt overskudd så jeg tror ikke de legger på priser mtp befaring. Anonymkode: c4a58...3d9 Tror du Skatteetaten og NAV betaler lønna til de elektrikerne som er ute på gratis befaringer? Nei, det er arbeidsgiveren som får den kostnaden. Og den kostnaden må dekkes inn ved at alle oppdrag som fås blir litt dyrere. Endret 19. august av newman01 3 1
TBL12 Skrevet 19. august #20 Skrevet 19. august (endret) Ved å lage en god beskrivelse i forkant av et håndverker oppdrag er det ofte enklere få en litt lavere pris. Alle kostnader med befaring, tilbud, og eventuell uenighet om regningen i etterkant dekkes inn av kundene. Endret 19. august av TBL12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå