AnonymBruker Skrevet 14. august #1 Skrevet 14. august Jeg har en ungdom som sliter mye med magesmerter og kvalme. Vi var hos legen som tok blodprøver. Fikk svar tilbake at alt så fint ut og det var det. Ikke noe mer oppfølging. Hvis jeg vil at det skal sjekkes videre så må jeg bestille time på nytt, legen har avsluttet saken siden prøvene var normale. Det er ikke første gang dette skjer. Finner ikke noe galt på første undersøkelse og blodprøver er normale så da er saken avsluttet for legens del. Vi står på venteliste for ny fastlege. Dette har resultert i at vi i stedet har valgt å gå privat og betaler av egen lomme. Der har vi fått henvisning videre og legen kaller inn til ny time når svarene er klare. Vi har gjort det noen ganger nå og fastlegen har blitt synlig irritert for at vi har gått privat og ikke til han, men det er jo ikke så rart at vi gjør det når vi ikke føler vi får noen hjelp! Er det normalt at leger ikke følger opp og vil finne ut av ting? Spesielt med barn og ungdom? At så lenge alt er fint av verdier så er vi ferdig med saken?? Anonymkode: 065ef...961 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #2 Skrevet 14. august Forteller dere fastlegen at dere ønsker henvisning til spesialist når prøvene er fine, men pasienten er like dårlig? Anonymkode: 368cb...6a3 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #3 Skrevet 14. august Dere må jo bytte fastlege når han er så dårlig i jobben sin. Hvis alle prøver er fine ingen mangler eller gen for cøliaki så bør kanskje angst og lignende vurderes. Anonymkode: 89cc8...a46 2
AnonymBruker Skrevet 14. august #4 Skrevet 14. august Vet du om legen har tatt cøliaki prøve? Kan det være psykisk om de ikke finner en fysisk årsak? Uansett er jo dette noe som må behandles. Anonymkode: a3dee...494
AnonymBruker Skrevet 14. august #5 Skrevet 14. august Er tatt test for cøliaki ja. Jeg måtte be om det selv for det tenkte ikke han på. Han sa det var bra jeg spurte om det. Vi har bedt om henvisning, men får bare beskjed om at de kommer nok ikke til å se noe. Men når vi gikk privat fikk vi henvisning med en gang. Anonymkode: 065ef...961 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #6 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har en ungdom som sliter mye med magesmerter og kvalme. Vi var hos legen som tok blodprøver. Fikk svar tilbake at alt så fint ut og det var det. Ikke noe mer oppfølging. Hvis jeg vil at det skal sjekkes videre så må jeg bestille time på nytt, legen har avsluttet saken siden prøvene var normale. Det er ikke første gang dette skjer. Finner ikke noe galt på første undersøkelse og blodprøver er normale så da er saken avsluttet for legens del. Vi står på venteliste for ny fastlege. Dette har resultert i at vi i stedet har valgt å gå privat og betaler av egen lomme. Der har vi fått henvisning videre og legen kaller inn til ny time når svarene er klare. Vi har gjort det noen ganger nå og fastlegen har blitt synlig irritert for at vi har gått privat og ikke til han, men det er jo ikke så rart at vi gjør det når vi ikke føler vi får noen hjelp! Er det normalt at leger ikke følger opp og vil finne ut av ting? Spesielt med barn og ungdom? At så lenge alt er fint av verdier så er vi ferdig med saken?? Anonymkode: 065ef...961 Men har dere funnet ut noe mer etter dere oppsøkte hjelp privat ? Anonymkode: d87ff...8ab 4
Millimani Skrevet 14. august #7 Skrevet 14. august (endret) Tja. Jeg slet med symptomer på allergier mot pollen og kumelk i flere år. Fikk ikke utslag på tester ifølge fastlegen. Ang kumelk endte jeg opp med en legespesialist som klarte å finne kraftig utslag på kumelk og flere andre ting. Pollen-allergien ble oppdaget av en vikar, og han sa også at det var notert at jeg hadde bjørkepollen-allergi. Hvor var fastlegen da tro? Bytt fastlege hvis det blir altfor ille, - eller vent til fastlegen får vikar over lengre tid. Vikaren kjenner ikke sykdoms-historien på samme måte som fastlegen gjør, selv om vikaren sitter med journalen foran seg. Mange vegrer seg for å prøve vikarer, men det er faktisk akkurat da du skal gå. Endret 14. august av Millimani 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #8 Skrevet 14. august Det er dessverre ofte vanskelig å nå frem via det offentlige helsevesenet. Ressursene er knappe, og de har en del retningslinjer de må forholde seg til. Fastleger har f.eks retningslinjer for hvor lenge en pasient har gått med en plage før han eventuelt kan henvise videre, i tillegg til hva som eventuelt slår ut på prøver etc. Videre har spesialistene ofte ikke kapasitet til alle som blir henvist, så en del opplever å få avslag på henvisningen. Har slitt med en del helseproblemer selv, og det er frustrerende systemer. Antar det også er mange som drar til fastlegen med ting som går over av seg selv, og at det ikke alltid er så lett å skille mellom ting. Magesmerter kan være så mangt. Håper dere finner ut av det! Anonymkode: fde8b...f57
AnonymBruker Skrevet 14. august #9 Skrevet 14. august Magesmertene har vart i mange måneder. Vært hos legen med det tidligere også uten at vi har fått noe ut av det. Vi har ikke kommet lenger privat foreløpig, men det er fordi vi var der for et par dager siden og venter på innkallingen etter henvisningen. Det psykiske er utelukket, det var nesten det første vi tenkte på siden det startet på skolen, men det kommer uavhengig av tidspunkter etc. Anonymkode: 065ef...961
AnonymBruker Skrevet 14. august #10 Skrevet 14. august Har ei jente som slet med magesmerter i lang tid. Heldigvis hadde vi en fastlege som støttet og tok henne på alvor. Men vi opplevde å bli avvist hos spesialisthelsetjenesten gang på gang. Den ene barnelegen, overlegen faktisk, presterte å fortelle meg at det er helt normalt med vondt i magen, og at det ikke var noe farlig fordi de ikke fant noe på prøvene. Når jeg da kontret med å spørre om hun virkelig kunne stå inne for at det ikke var farlig for en 12 åring å ha så mye smerter at livsgleden var forsvunnet og at lyset i øynene var slukket, ble det fortgang i sakene. For vår del viste det seg å være astma som var det underliggende problemet. Etter å ha gått med dette ubehandlet i flere år var muskulaturen i hele kroppen i helspenn, og på grensen til betent. Astmamedisiner og privat behandling for å løsne på muskulaturen ordnet problemet for henne. Anonymkode: 51746...6ff 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #11 Skrevet 14. august Skjønner ikke helt hva du reagerer på? Det er da bare å bestille en ny time hos fastlegen når symptomene vedvarer selv om de første blodprøvene er ok? Selvsagt avslutter fastlegen dialogen på Helsenorge. Antakelsen til legen er at symptomene har gått over av seg selv, om pasienten ikke tar ny kontakt. Som det for de fleste gjør. Man må faktisk vise litt initiativ selv. Som dere jo gjorde, men da ved å overreagere og heller gå privat - bare fordi fastlegen ikke diller med dere og setter opp nye timer for sikkerhets skyld? Også skjønner en jo hvor presset på spesialisthelsetjenesten kommer fra, om private leger ikke følger retningslinjer for henvisninger…. Men bare generere mer jobb for både spesialister og fastleger som blir de som må forholde seg til unødvendige henvisninger og unødvendige testresultater. Er kroniker selv, med mye kontakt med helsevesenet. Kan ikke se at fastlegen har gjort noe galt her. Du burde bare bestilt en ny time. Kan godt skjønne fastlegen blir litt irritert… Husk også at fastlegen ikke får betalt for mange meldinger fram og tilbake på Helsenorge. Har du et nytt spørsmål starter du en ny e-konsultasjon, så legen får betalt for tiden sin. Ikke bli snurt fordi dialogen ble avsluttet… E-konsultasjon er ikke en gratis chatte-tjeneste hvor du har fri tilgang til legen. Anonymkode: 77452...994 7 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #12 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har en ungdom som sliter mye med magesmerter og kvalme. Vi var hos legen som tok blodprøver. Fikk svar tilbake at alt så fint ut og det var det. Ikke noe mer oppfølging. Hvis jeg vil at det skal sjekkes videre så må jeg bestille time på nytt, legen har avsluttet saken siden prøvene var normale. Det er ikke første gang dette skjer. Finner ikke noe galt på første undersøkelse og blodprøver er normale så da er saken avsluttet for legens del. Vi står på venteliste for ny fastlege. Dette har resultert i at vi i stedet har valgt å gå privat og betaler av egen lomme. Der har vi fått henvisning videre og legen kaller inn til ny time når svarene er klare. Vi har gjort det noen ganger nå og fastlegen har blitt synlig irritert for at vi har gått privat og ikke til han, men det er jo ikke så rart at vi gjør det når vi ikke føler vi får noen hjelp! Er det normalt at leger ikke følger opp og vil finne ut av ting? Spesielt med barn og ungdom? At så lenge alt er fint av verdier så er vi ferdig med saken?? Anonymkode: 065ef...961 Absolutt normalt. Som kronisk syk har jeg lært at jeg må mase og være min egen advokat ellers skjer det ingenting. Helt forferdelig at det skal være sånn og jeg tenker ofte på de som ikke har resurser til å stå opp for seg selv. Når det gjelder magesmerter kan det være et mareritt å finne ut av. jeg har slit siden jeg var ungdom og er nå 35. Jeg har gjort følgene * bøttevis med blodprøver og matpanel med tanke på allergier. * Cøliaki blodprøve. * Gastroskopi (slangen du svelger) * Haugevis av ultralyder av magen for å sjekke etter nyrestein osv * MMR for å ta bilder *Ct Ingenting av alt det har ført til noen diagnose bortsett fra at fastlegen mener jg har en sensitiv mage -så vær mentalt forberedt at selv om dere setter himmel og jord i bevegelse med diverse utredninger er det ikke sikkert at dere kommer i mål med en «ekte» diagnose. Mageproblemer er veldig kompleks. Kan hende ungdommen din må slite med det resten av livet slik som jg må💔(mine mage problemer begynte også i ungdomstiden som jeg nevnte i stad ) Anonymkode: 2a6b3...3a7 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #13 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Skjønner ikke helt hva du reagerer på? Det er da bare å bestille en ny time hos fastlegen når symptomene vedvarer selv om de første blodprøvene er ok? Selvsagt avslutter fastlegen dialogen på Helsenorge. Antakelsen til legen er at symptomene har gått over av seg selv, om pasienten ikke tar ny kontakt. Som det for de fleste gjør. Man må faktisk vise litt initiativ selv. Som dere jo gjorde, men da ved å overreagere og heller gå privat - bare fordi fastlegen ikke diller med dere og setter opp nye timer for sikkerhets skyld? Også skjønner en jo hvor presset på spesialisthelsetjenesten kommer fra, om private leger ikke følger retningslinjer for henvisninger…. Men bare generere mer jobb for både spesialister og fastleger som blir de som må forholde seg til unødvendige henvisninger og unødvendige testresultater. Er kroniker selv, med mye kontakt med helsevesenet. Kan ikke se at fastlegen har gjort noe galt her. Du burde bare bestilt en ny time. Kan godt skjønne fastlegen blir litt irritert… Husk også at fastlegen ikke får betalt for mange meldinger fram og tilbake på Helsenorge. Har du et nytt spørsmål starter du en ny e-konsultasjon, så legen får betalt for tiden sin. Ikke bli snurt fordi dialogen ble avsluttet… E-konsultasjon er ikke en gratis chatte-tjeneste hvor du har fri tilgang til legen. Anonymkode: 77452...994 Kutt ut a. Hjelper ikke med nye timer når leger generelt ikke tar folk på alvor! Har ikke tall på hvor mange legetimer jg har klaget på magen min og han bare klør seg i hodet og mener at blodprøvene mine er fine (samme problem som ts! ) Jeg må selv pushe videre, okai hva med en gastroskopi, hva med ditt eller hva med datt og etter litt debatt så får jeg ofte ønsket mitt, men helt idiotisk at ting er lagt opp til masing. Skal ikke legen være den som foreslår videre tiltak og pusher saken videre tenker jeg ?! Når det gjelder e-konsultasjon sender min lege betalingslink på det så kan ikke forstå at han eller andre leger taper noe på det kontra en vanlig time? Anonymkode: 2a6b3...3a7 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #14 Skrevet 14. august Slet med kraftige magesmerter selv i mange år. Fikk lite hjelp og ble henvist til psykolog gang på gang. Foreldrene mine trodde også på det. Da jeg ble 18 begynte jeg å gå privat til gynekolog. Det fulgte mange undersøkelser og to operasjoner. Har endometriose, pcos og egglederne var helt ødelagt. Jeg var så dårlig i perioder at jeg kastet opp, vred meg i smerter og hadde feber, men det var psykisk ifølge legene. Anonymkode: 81dc1...6d7 5 2
AnonymBruker Skrevet 14. august #15 Skrevet 14. august Bytt lege om dere vil. Men om dere bare får beskjed om at dere må bestille ny time, hvorfor gjør dere ikke det? Er eneste problem at dere må ta initiativet selv, at legen ikke automatisk setter opp ny time? Kan legen vite at symptomene vedvarer om dere ikke sier noe? Bare lurer altså. Jeg hadde bare bedt de sette opp ny time for å diskutere saken videre. Hadde ikke sett problemet med det. Anonymkode: 7064b...3c8 2
AnonymBruker Skrevet 14. august #16 Skrevet 14. august Millimani skrev (5 timer siden): Tja. Jeg slet med symptomer på allergier mot pollen og kumelk i flere år. Fikk ikke utslag på tester ifølge fastlegen. Ang kumelk endte jeg opp med en legespesialist som klarte å finne kraftig utslag på kumelk og flere andre ting. Pollen-allergien ble oppdaget av en vikar, og han sa også at det var notert at jeg hadde bjørkepollen-allergi. Hvor var fastlegen da tro? Bytt fastlege hvis det blir altfor ille, - eller vent til fastlegen får vikar over lengre tid. Vikaren kjenner ikke sykdoms-historien på samme måte som fastlegen gjør, selv om vikaren sitter med journalen foran seg. Mange vegrer seg for å prøve vikarer, men det er faktisk akkurat da du skal gå. Hvilke prøver ga kraftig utslag på kumelk når vanlige prøver var negative? Anonymkode: e754a...ad8
AnonymBruker Skrevet 14. august #17 Skrevet 14. august Dere må be om ny time hos fastlegen, si at de helsemessige utfordringene fortsatt er tilstede og be om videre utredning. Anonymkode: 9ebe2...01a 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #18 Skrevet 14. august Trasig å slite med noe over tid, men fastleger og det offentlige ser alltid etter det mest akutte og "farlige" først. Det er jo flott, gitt at det haster mest, og noen ganger kan berolige dersom det blir avklart. Men dersom det vedvarer eller blir verre, så må jo selvsagt fastlegen følge dette opp, men da må nok du/dere også gi beskjed slik at du kan få bli henvist til spesialisthelsetjenesten, dersom fastlegen ikke har svar. Magesmerter kan være så mangt, alt fra bagateller til alvorlige tilfeller uten at det nødvendigvis beror på smertebildet. Bare sånn til opplysning sies det at ca 50 % av alle akutte magesmerter som oppsøker akuttmottak finner man aldri en helt klar diagnose på, og de klinger gjerne av av seg selv. Det kan være noe betryggede. Men dersom de vedvarer er det jo selvsagt noe dere bør få utredet videre. Anonymkode: 0d877...78a 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #19 Skrevet 15. august Men (eller ungdommen) må jo bestille ny time? Legen kan jo ikke vite at plagene fortsatt er der. Magesmerter er kjempevanlig og går nesten alltid over av seg selv eller er til å leve med, han eller hun kan ikke vite hvis det ikke er slik for ungdommen din😊 Anonymkode: 2c8c6...105 2
Millimani Skrevet 15. august #20 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (På 14.8.2025 den 14.23): Hvilke prøver ga kraftig utslag på kumelk når vanlige prøver var negative? Anonymkode: e754a...ad8 Det husker jeg dessverre ikke. Dette var en norsk legespesialist med 22 års erfaring fra USA. Hun brukte metoder hun hadde derfra, i tillegg til sin norske utdannelse som naturterapeut. Blodprøvene jeg tok ble sendt til et laboratorium i Asia, - husker jeg riktig var det i Japan
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå