Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ikke ring. Ihvertfall ikke etter så kort tid! Hvis du lurer på noe konkret ja, men ikke ellers. Jeg synes det er vanvittig irriterende med alle som kontakter meg uten grunn ved slike prosesser. Jeg ansetter mye.

De har helt sikkert fått søknaden din og kontakter deg om du er aktuell. Lykke til! 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg ansetter mange. Får dermed svært mange søknader. Tar tid å gå igjennom alle, i tillegg til hektiske dager med mye møter. Synes det er masete når søkere ringer. Man bør stole på at man har en så god cv/søknad at det holder for å bli sett.

Synes ikke det er positivt med telefoner. Særlig når de egentlig ikke har noe særlig å si.

Anonymkode: 5a18e...399

Amen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei! 

Anonymkode: 8706e...790

Jo, for de aller, aller fleste blir det sett på som mas. Og om ikke mas, så er det i hvert fall ikke en positiv ting.

Man viser motivasjon i søknaden sin, og ytterligere på et ev. intervju. Hva skal man ringe og si, egentlig?

"Hei, vet det bare er få dager over fristen, men har dere fått søknaden min? Har dere sett på den? Jeg vil bare si at jeg veldig gjerne vil ha jobben, altså"?

Slikt er ganske intetsigende for en arbeidsgiver. Selvsagt ønsker du jobben, du har jo søkt på den.

Anonymkode: a3c0d...ec6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slikt er ganske intetsigende for en arbeidsgiver. Selvsagt ønsker du jobben, du har jo søkt på den.

Sannhet med modifikasjoner. NAV setter gjerne krav til å sende x antall søknader, og det er alltid mye fjasesøknader til f.eks. stillingen som sentralbanksjef etc fra fiskehandlere og lærlinger som vil ha navnet sitt i avisen…

Anonymkode: e0ade...3c4

Skrevet

Ringe 3 dager etter søknad er utgått er mas. Enkelte stillinger kommer det gjerne 200 søknader. Det med og vise at du er "motivert" er utdatert. Hørt det i flere år. Jeg tok imot søknader og telefoner på nye stillinger. De som ringte samme dag eller 2 dager etterpå, gikk rett i søpla. Samme var når foreldrene kom innom for og høre hvordan det gikk med søknaden til sønnen. Sjefen sa at den går og rett i søpla. Vi pleide og sende ut at søknad er mottatt og aktuelle kandidater vil høre fra oss innen en viss tid. Men så har du jo de som etter 1 uke ringer hver dag for og vise motivasjon. 

Anonymkode: 0802e...760

Skrevet

Ikke ring. De har garantert ikke gått glipp av at fristen gikk ut.

Og de aktuelle kontaktes så fort som mulig 

Egentlig lite vits å ringe etter 2 uker heller.  Da var du nok ikke aktuell 

Anonymkode: 15c26...cb9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Sannhet med modifikasjoner. NAV setter gjerne krav til å sende x antall søknader, og det er alltid mye fjasesøknader til f.eks. stillingen som sentralbanksjef etc fra fiskehandlere og lærlinger som vil ha navnet sitt i avisen…

Anonymkode: e0ade...3c4

Ja, jeg tenkte mer på reelle søknader da. Det ser man på søknadsteksten, som nevnt så viser man motivasjon i søknaden. Du valgte bare å ikke sitere det.

Skrevet

Hvis du ikke vil ha jobben, så er det bare å ringe. 

Hvis ikke det da er snakk om stilling som telefonselger?

Anonymkode: 19f8f...c08

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg søkte nylig på stillingen i et selskap – søknadsfristen gikk ut for ca. tre dager siden. Dette er en jobb jeg virkelig ønsker, og jeg vil gjerne understreke min motivasjon, bør jeg ta kontakt?

Jeg er 27 år, nyutdannet, og har flere års relevant arbeidserfaring. Jeg lurer på om det er vanlig å følge opp med en telefonsamtale om ansettelsesprosessen etter 1–2 uker, eller er det for dumt/mas?

Hva tenker dere?

Anonymkode: 12e46...629

Jeg forstår ikke hva du har tenkt å si i denne samtalen, eller hva du ønsker å oppnå? Jeg er leder og ansetter mange hvert år. Vi får ofte 100-300 søknader per stilling. Om bare en brøkdel skulle ringt meg etter 1-2 uker ville jeg omtrent ikke gjort noe annet enn å snakke med kandidater, og jeg jobber ikke i HR, rekruttering kommer i tillegg til min vanlige jobb.

For å svare på spørsmålet ditt: Nei, det er heldigvis ikke vanlig - det er faktisk ekstremt uvanlig. Jeg har knapt opplevd det - de få samtalene jeg har fått, har kommet før de sendte inn søknaden. Og ja, det er både dumt og masete.

Stol på bedriftens rekrutteringsprosess, og på din egen søknad.

Anonymkode: 5967d...f62

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Samme var når foreldrene kom innom for og høre hvordan det gikk med søknaden til sønnen. Sjefen sa at den går og rett i søpla. Anonymkode: 0802e...760

Apropos dette: Jeg får overraskende nok søknader fra foreldre på vegne av «barna» sine når vi lyser ut stilling hvor vi søker ufaglærte! Og endel mødre har også til og med blitt med «barna» sine på intervjuet! Det er helt sykt! Jeg skjønner ikke hva de tror de oppnår. 

Anonymkode: 9aace...2e7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...