AnonymBruker Skrevet 12. august #1 Skrevet 12. august Jeg søkte nylig på stillingen i et selskap – søknadsfristen gikk ut for ca. tre dager siden. Dette er en jobb jeg virkelig ønsker, og jeg vil gjerne understreke min motivasjon, bør jeg ta kontakt? Jeg er 27 år, nyutdannet, og har flere års relevant arbeidserfaring. Jeg lurer på om det er vanlig å følge opp med en telefonsamtale om ansettelsesprosessen etter 1–2 uker, eller er det for dumt/mas? Hva tenker dere? Anonymkode: 12e46...629
AnonymBruker Skrevet 12. august #2 Skrevet 12. august Der vil bli sett på som mas Anonymkode: f21ad...a6f 4 3
AnonymBruker Skrevet 12. august #3 Skrevet 12. august Det er helt innafor å etterspør en tilbakemelding etter et par uker. Anonymkode: ffd5a...2f2
AnonymBruker Skrevet 12. august #4 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Der vil bli sett på som mas Anonymkode: f21ad...a6f Nei, det vil det ikke. Det er bare hyggelig om man ringer og er nysgjerrig. Anonymkode: ffd5a...2f2 1
Moony Skrevet 12. august #5 Skrevet 12. august Altså, du har jo allerede understreket motivasjon ved at du har gjort deg flid med søknad og slikt. I og med at det bare har gått noen dager, så er det litt tidlig å stresse synes jeg. Gi de en sjanse til å gå gjennom søknadene først, hvert fall. Når det kommer til om det er innafor å ta kontakt innen 1-2 uker, så tenker jeg at det kommer helt an på hvem som mottar henvendelsen din. Personlig hadde ikke jeg villet risikere å bli oppfattet som masete, så jeg hadde latt være. 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #6 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, det vil det ikke. Det er bare hyggelig om man ringer og er nysgjerrig. Anonymkode: ffd5a...2f2 Nei det er det ikke Anonymkode: f21ad...a6f 3 3
AnonymBruker Skrevet 12. august #7 Skrevet 12. august Jeg ansetter mange. Får dermed svært mange søknader. Tar tid å gå igjennom alle, i tillegg til hektiske dager med mye møter. Synes det er masete når søkere ringer. Man bør stole på at man har en så god cv/søknad at det holder for å bli sett. Synes ikke det er positivt med telefoner. Særlig når de egentlig ikke har noe særlig å si. Anonymkode: 5a18e...399 7 3
AnonymBruker Skrevet 12. august #8 Skrevet 12. august Jeg ville ikke ringt så snart, men heller sett an. Anonymkode: 4ba17...561
AnonymBruker Skrevet 13. august #9 Skrevet 13. august Hvis du skal ringe, så bør det være med helt konkrete spørsmål, som du ikke fikk vite i utlysningen, og som du ikke klarer finne ut av på egenhånd ellers. Å ringe, kun for å ringe, er bare forstyrrende. De tar kontakt når de er ferdig gå igjennom søknadene. Å ta kontakt bare for å skravle om ansettelsesprosessen vil forstyrre dem, og viser at du ikke har forståelse for at det tar tid med slike prosesser. I stedet for å vise deg som motivert, så risikerer du fremstille deg selv som utålmodig på en negativ måte, og med lite respekt for andres tid. Stadig flere bedrifter setter bort hele ansettelsesprosessen fordi det er såpass tidkrevende, med mindre man har en egen HR avdeling som kan sile ut kandidater og ta seg av alle spørsmålene som ikke har noe med stillingen å gjøre. Anonymkode: 3fe34...b19 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #10 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei, det vil det ikke. Det er bare hyggelig om man ringer og er nysgjerrig. Anonymkode: ffd5a...2f2 Absolutt ikke hyggelig. Si en stilling får 200 søknader, da blir det slit om ca 50 av dem tror det er hyggelig å ringe å mase, eller vise sin såkalt interesse og motivasjon Anonymkode: f9054...664 7 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #11 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei det er det ikke Anonymkode: f21ad...a6f Det er jeg helt uenig i, det er forstyrrende og masete. Det kommer naturligvis litt an på hva slags stilling det er snakk om, men som leder har jeg ganske mange møter ila en dag, om det begynner ringe telefoner i tillegg blir det ganske masete. Vi får gjerne 500-700 søkere på en stilling og jeg kan både si at jeg er veldig glad de ikke ringer og jeg kan si at det er ytterst sjeldent noen har ringt meg om en stilling. Da sender de i så fall e-post og det er helt fint hvis de har konkrete spørsmål. Hvis det bare er sånn "jeg er interessert altså" blir det ganske slitsomt igjen. Det tar litt tid å gå gjennom søknadene, ha is i magen og stol på søknaden din. Anonymkode: 081a6...9ba 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. august #12 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Der vil bli sett på som mas Anonymkode: f21ad...a6f Nei! Anonymkode: 8706e...790
Summeer Skrevet 13. august #13 Skrevet 13. august (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nei! Anonymkode: 8706e...790 JO! 99,99% av henvendelsene er irrelevante fordi folk har hørt at det er lurt å ringe. En kar tok kontakt tre dager etter at søknadsfristen var gått ut og skjelte meg ut fordi han ikke hadde hørt noe og det var dårlig stil fra arbeidsgiver å ikke gi tilbakemelding. Han fikk avslaget direkte etter den samtalen for å si det sånn. Rekruttering er en tilleggsoppgave på toppen av de vanlige oppgavene mine, så det tar dessverre litt tid å gå gjennom søknadsbunken. Jeg må behandle søknadene fair så jeg kan begrunne valget mitt om jeg konfronteres med det i etterkant. Endret 13. august av Summeer 6
AnonymBruker Skrevet 13. august #14 Skrevet 13. august Jeg syntes ikke det er positivt med folk som ringer «for å høre hvordan det går i prosessen». Jeg har som regel 100 søkere pr stilling, og har ikke tid til å svare på unødvendige telefoner. Ref tråden her om leder som må være tilgjengelig 24/7, så er det den vibben jeg får av de som ringer bare for å «vise motivasjon». Jeg tenker at her er det en arbeidstaker som potensielt vil ringe meg på lørdag bare for å høre om jeg har lest mailen de sendte på torsdag kveld, for å fremstå som ivrige. Det skal være en veldig sterk kandidat om jeg kaller vedkommende inn til intervju da. Anonymkode: 9aace...2e7 2
AnonymBruker Skrevet 13. august #15 Skrevet 13. august Summeer skrev (33 minutter siden): JO! 99,99% av henvendelsene er irrelevante fordi folk har hørt at det er lurt å ringe, og en kar tok kontakt tre dager etter at søknadsfristen var gått ut og skjelte meg ut fordi han ikke hadde hørt noe og det var dårlig stil fra arbeidsgiver å ikke gi tilbakemelding. Han fikk avslaget direkte etter den samtalen for å si det sånn. Rekruttering er en tilleggsoppgave på toppen av de vanlige oppgavene mine, så det tar dessverre litt tid å gå gjennom søknadsbunken. Jeg må behandle søknadene fair så jeg kan begrunne valget mitt om jeg konfronteres med det i etterkant. Du gir jo bare dårlige eksempler. Det finnes også mange gode… Anonymkode: 8706e...790
AnonymBruker Skrevet 13. august #16 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei! Anonymkode: 8706e...790 Hvor mange telefoner får du pr utlyste stilling? Kommer de med relevante spørsmål til deg? Gir det en fordel i ansettelsesprosessen hos deg at de har ringt og vist motivasjon…? Anonymkode: 9aace...2e7
AnonymBruker Skrevet 13. august #17 Skrevet 13. august Jeg kan ikke se for meg hvilken arbeidsgiver i 2025 som ville syntes det var positivt å få en telefon fra en søker som lurer på hvordan det går med ansettelsesprosessen 3 dager etter søknadsfristen gikk ut. 🤷🏼♀️ Anonymkode: 9aace...2e7
Summeer Skrevet 13. august #18 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Du gir jo bare dårlige eksempler. Det finnes også mange gode… Anonymkode: 8706e...790 Ikke enig i at det er mange gode eksempler. Jeg har ansatt godt over 60 stk i ulike stillinger. Kan ikke huske en telefon der jeg tenkte "oj det var et nyttig spørsmål " eller noen spurte om noe som ikke sto i utlysningen eller på nettsiden til arbeidsgiveren....
AnonymBruker Skrevet 13. august #19 Skrevet 13. august Hvis jeg skal ringe ang en stilling, så gjør jeg det FØR jeg sender søknaden. Og alltid med spørsmål som jeg ikke finner ut av på annen måte. Dette for å kunne spisse søknaden bedre enn alle andre. F.eks. ved å nevne at jeg har erfaring med x programvare (som de bruker men ikke nevner i utlysningen) Anonymkode: 068c5...6bb 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #20 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg syntes ikke det er positivt med folk som ringer «for å høre hvordan det går i prosessen». Jeg har som regel 100 søkere pr stilling, og har ikke tid til å svare på unødvendige telefoner. Ref tråden her om leder som må være tilgjengelig 24/7, så er det den vibben jeg får av de som ringer bare for å «vise motivasjon». Jeg tenker at her er det en arbeidstaker som potensielt vil ringe meg på lørdag bare for å høre om jeg har lest mailen de sendte på torsdag kveld, for å fremstå som ivrige. Det skal være en veldig sterk kandidat om jeg kaller vedkommende inn til intervju da. Anonymkode: 9aace...2e7 Jeg vil også tenke at en som ringer for å "vise motivasjon" bare dager etter søknadsfrist, vil være en sånn som ikke respekterer andres tid, og kontakter leder og kollegaer om bagateller når det fint kunne ventet, eller man kunne funnet ut av det selv. Det gjelder nok å stole på at man har skrevet god nok søknad, og at det er godt nok til å komme på intervju. Det er på intervjuet man kan prate seg inn. Anonymkode: 6c998...f31 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå