Gå til innhold

Bestille flybilletter uten setereservasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2025 den 14.02):

Før dere blir altfor sure og frekke mot de som spør så husk at mens de ikke vet grunnen bak at du vil behold plassen du har så vet du ikke grunnen bak hvorfor de ikke sitter sammen.

Jo, med ganske høy sannsynlighet så vet vi at det er noen som har valgt å kjipe inn på reisen.

Blir selvsagt ikke sur, om noe så er det den som spør (forventer, bortimot) som blir det.

Betaler jeg så jeg kan velge sete, så vil jeg selvfølgelig ikke bytte med noen. Da hadde jeg jo ikke betalt nettopp for reservert sete. Samme opplegg på toget, har jeg betalt for setet så bryr det meg ikke et døyt å be personen som sitter der å flytte seg om setet er opptatt. Om det er et barn, en gammel dame eller hva enn.

Det er stort sett sånn at hvis jeg kan reservere plass, så kan andre også reservere plass.

Anonymkode: e732a...377

• Liker 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2025 den 14.57):

Da kan jeg jo ta en runde på graviditetsforumet og skrive hva jeg ville gjort om jeg var gravid 😅 

Anonymkode: 43bc9...139

Ja, det er alltid populært der, eller enda bedre gå på barn og familie og si du er lykkelig barnløs for så å forklare dem om barneoppdragelse 😄

Dette med folk som ber om å få bytte har jeg opplevd ofte. Til og med når det er en forelder og et stort barn/en tenåring, og de bare er plassert på hver sin side av midtgangen. Noen ganger sitter det allerede håpefulle folk i mitt sete når jeg kommer, og så er det liksom jeg som lager styr hvis jeg ber dem flytte. Dette er enda vanligere på tog, der jeg MÅ sitte rettvendt og alltid bestiller dette.

Minner meg også om en episode nylig da jeg møtte tidlig opp til en teaterforestilling med unummerte plasser. I siste liten kom en familie og lurte på om ikke jeg heller kunne sitte bakerst så de fikk sitte sammen... Det ble nei, og det ble sure miner. Barnefamilier kan da ikke møte tidlig, tidsklemma, må vite. Men lille Xaliander vil så gjerne sitte på første rad.

Anonymkode: 37637...f17

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Sjokoladepenge skrev (På 12.8.2025 den 14.08):

Du får det til å høres ut som om dette er et kjempestort problem. Jeg har aldri, som jeg kan huske i alle fall, blitt bedt om å bytte sete.

For oss som flyr mye blir man ganske trøtt av dette evinnelige gnålet fra grådige folk som ikke gidder å betale for setereservasjon, men likevel forventer at andre skal tilpasse seg deres ønsker og behov. Jeg flyr 4-8 flights i uka, og i sommersesongen mai-august hvor det på TRD-OSL|BGO|SVG stort sett er fulle fly opplever jeg ukentlig å bli spurt om jeg kan flytte meg fordi noen ønsker å sitte sammen. "Da skulle dere bestilt det da dere kjøpte billettene" er mitt svar til dem.

Anonymkode: ee119...b78

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

For oss som flyr mye blir man ganske trøtt av dette evinnelige gnålet fra grådige folk som ikke gidder å betale for setereservasjon, men likevel forventer at andre skal tilpasse seg deres ønsker og behov. Jeg flyr 4-8 flights i uka, og i sommersesongen mai-august hvor det på TRD-OSL|BGO|SVG stort sett er fulle fly opplever jeg ukentlig å bli spurt om jeg kan flytte meg fordi noen ønsker å sitte sammen. "Da skulle dere bestilt det da dere kjøpte billettene" er mitt svar til dem.

Anonymkode: ee119...b78

Viktig å sitte sammen på flyvninger der man knapt er i luften før man skal lande igjen, vettu 😄

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Da kan alle snerper sove godt i natt, jeg betalte for å reservere seter. Det ble ikke 2500 ekstra, som jeg først hadde trodd, men 5000 ekstra. Ene veien reiser vi med SAS, og der må man tydeligvis betale ekstra selv om man kjøper de dyrere billettene. 

Nå som jeg vet at Norwegian uansett plasserer barn sammen med eller svært nær en voksen, kommer jeg aldri til å betale for setereservasjon igjen. Det er ikke viktig for oss å sitte samlet. 

Jeg ville heller ikke bedt folk som har betalt om å flytte seg. 

Sov godt!

TS

Anonymkode: c75e7...688

• Liker 3
Skrevet

Jeg betaler sjeldent for sete. Jeg pleier å booke sete når de åpner for det 24 timer før avgang. Mange venter til de kommer på flyplassen, så det pleier å være ok utvalg. Ikke de beste setene, men det er greit. 

Likedan hvis man bestiller en gruppereise, så blir man plassert sammen i flyet automatisk. Det virker som at det er en maskinell tildeling av plass som skjer, og så kan man bytte ved innsjekk. 

Det gjør ikke noe om vi ikke får sitte samlet, ungene er ganske store. Jeg har aldri noensinne spurt noen andre om å bytte sete, jeg tar det jeg klarer å skaffe ved å planlegge, eller jeg betaler. Betalte sist vi reiste interkontinentalt, da fulgte jeg med på setebookingene i ukene før vi dro, og det begynte å bli bare drittseter igjen. Innenlands har jeg aldri betalt for sete.

Jeg har blitt spurt om å bytte sete av en sur mor som ville sitte ved barnet sitt - «barnet» var sist i tenårene. Jeg sa nei. Flyturen var bare 50 min, «barnet» satt allerede med pappaen.

Anonymkode: 27eb1...34e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Da kan alle snerper sove godt i natt, jeg betalte for å reservere seter.

Så synd, du høres så sympatisk ut at jeg plutselig fikk lyst til å sitte ved siden av deg 😄

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2025 den 0.26):

Hvordan er det når man bestiller de billigste billettkategoriene for 2 voksne og 3 barn, uten å betale for setereservasjon? 

Det frister litt siden vi ikke har behov for bagasje og kan spare en del penger på det. Er snakk om flere flystrekninger, så blir vel fort 2500+ i forskjell. 

Ser ikke helt at det kan være i flyselskapets interesse å plassere barna ved siden av fremmede, så kanskje man får sitte sammen uansett..?

Skrevet

Vi dro på sommerferie. Kun minste og meg hadde seter reservert. Mannen og de store (tenåringer) ble plassert tilfeldig. Tenker det kommer an på alder og modenhet. 

Anonymkode: 8e089...6c1

• Liker 1
Skrevet

Reiste fra Italia i sommer med min datter. En familie på 5 hadde ikke bestilt seter og drev med et svare strev om å få sitte sammen. Jeg ble spurt om å bytte plass, men sa nei, Jeg hadde betalt for min plass for å være sikker på at jeg og min datter fikk sitte sammen. Til gjengjeld var de relativt heldig, da min datter underholdt deres sønn på 4-5 år i flere timer. 

En må gjerne spare de pengene, men da må man være forberedt på å ta risikoen også. 

Anonymkode: bac8e...fbc

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Da kan alle snerper sove godt i natt, jeg betalte for å reservere seter. Det ble ikke 2500 ekstra, som jeg først hadde trodd, men 5000 ekstra. Ene veien reiser vi med SAS, og der må man tydeligvis betale ekstra selv om man kjøper de dyrere billettene. 

Nå som jeg vet at Norwegian uansett plasserer barn sammen med eller svært nær en voksen, kommer jeg aldri til å betale for setereservasjon igjen. Det er ikke viktig for oss å sitte samlet. 

Sov godt!

TS

Veldig voksen reaksjon. God tur!

• Liker 8
  • Hjerte 2
Skrevet
Sjokoladepenge skrev (På 12.8.2025 den 12.41):

Blir litt smålig å nekte, synes jeg.

Det er smålig av foreldre å ikke booke seter på forhånd! 

Anonymkode: 890ca...2d2

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2025 den 14.02):

Jeg har flere ganger opplevd å ha plasser sammen men så blir det bytte av fly eller andre ting skjer, da betyr tidligere sete reservasjonen ingen ting. 

Ved et flybytte vet man jo hvorfor setene plutselig er byttet rundt. Flybytte er ikke det normale når man flyr. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2025 den 15.15):

Du er klar over at flyselskapet kan flytte på setene dine selv om du har reservert? Det eneste du har garanti om er at om du for eksempel har et F-sete så blir du flyttet til et annet F-sete. Jeg betalte for et sete ganske langt frem i flyet og ble flyttet til bakerst i flyet dagen før.

Anonymkode: 98379...3f8

Jeg har opplevd å ha betalt for midtgangsete, men likevel fått tildelt vindusplass. Da har jeg gått til manuell innsjekk og vist fram billetten med reservert setenummer og boardingkortet fra automaten med et annet setenummer og forlangt at de skulle fikse. Det har alltid løst seg.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ganske tåpelig av deg å tro på at ett spesifikt sete er alfa og omega vedr flyskrekk da.. psykisk, ikke relatert til noe fornuftig. Hvis flyet er utsatt for en ulykke spiller det ingen rolle hvor du sitter.

Anonymkode: 522b5...3cf

Jeg har ikke flyskrekk, men sliter med klautrofobi. For meg er det vesentlig forskjell på midtgang og vindusplass. Føler meg ikke så innestengt ved midtgangen som ved vinduet.

Anonymkode: fd4f8...f06

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Har aldri reservert sete men havner alltid med de to barna mine. 

Anonymkode: 9aebc...44b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sov godt!

TS

Du virker som en svært sympatisk person 

Anonymkode: 5f631...e4c

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ved et flybytte vet man jo hvorfor setene plutselig er byttet rundt. Flybytte er ikke det normale når man flyr. 

Det er slett ikke uvanlig. 

Anonymkode: 255f5...3e2

Skrevet
newman01 skrev (På 12.8.2025 den 14.07):

Kunne nesten vurdert å betale for setereservasjon og plassert fireåringen et annet sted i flyet. 4 timer i stillhet og ro, mens noen andre med vindusplass og midtgangsete fikk oppgaven med å underholde og mate. 

Hvorfor tror du noen andre ville matet eller underholdt en fremmed unge? Jeg hadde bare oversett ungen uansett hvor mye den sutret. Foreldre får mate ungene sine sjøl, og ikke minst underholde dem. Så kan du sitte der og kose deg i setet ditt langt unna og vite at ungen din er lei seg, gråter og er sulten. 

Anonymkode: bdbd1...703

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor tror du noen andre ville matet eller underholdt en fremmed unge? Jeg hadde bare oversett ungen uansett hvor mye den sutret. Foreldre får mate ungene sine sjøl, og ikke minst underholde dem. Så kan du sitte der og kose deg i setet ditt langt unna og vite at ungen din er lei seg, gråter og er sulten. 

Anonymkode: bdbd1...703

Utrolig hvor mange her inne som ikke skjønner at dette utsagnet var en spøk....🤣

Anonymkode: 2efc5...ecd

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...