AnonymBruker Skrevet 12. august 2025 #81 Skrevet 12. august 2025 Sjokoladepenge skrev (40 minutter siden): Men begynner folk virkelig å diskutere dersom man avslår spørsmålet deres om å få bytte plass? Klarer liksom ikke helt å se det for meg. Skjønner ikke at det ikke holder å bare si nei? Om du har betalt for setet ditt, er du jo uansett hva jeg velger å gjøre, ikke pliktig til å gi opp setet. Og jeg synes ikke det er smålig av deg dersom du har helseutfordringer som gjør at det er lettere for deg å sitte i setet som du har booket. Ja. Kanskje de tenker som deg , at det er smålig? Også sier de det høyt. Vi er jo en familie på 5 og vil sitte sammen, så da må du som har betalt for midtgang sette deg et annet sted, fordi vi har jo BARN. det synes ikke på meg at jeg har helseutfordringer, i hvert fall ikke før jeg skal reise meg fra vindusete og ikke kommer meg opp og trenger hjelp 😅. Ja, nå sier jeg bare nei tvert uten forklaring eller diskusjon, og det burde være nok. Var en flygning på fullt fly fra Malaga til Oslo for 7-8 år siden med en familie som ikke ga seg, og jeg orka ikke mer. Så nå sier jeg bare nei, og om hele flyet synes jeg er smålig er det på med lyddempende hodetelefoner og case closed. Anonymkode: 6b3b4...b69 3 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2025 #82 Skrevet 12. august 2025 Er det lenge siden en god del av dere her i tråden sist var ute og fløy? For dersom ts velger å ikke betale for setereservasjon så får ikke ts velge sete. Ts får sjekket inn på app eller nett, og vil der få tildelt et sete per person, tilfeldig fordelt. Hun vil ikke få byttet sete uten å - betale for det. Ts får likedan sjekket inn eller printet boardingkort på flyplassen. Men hun får ikke byttet seter her heller (uten, altså, å betale for det). Dersom det var så enkelt å komme unna å betale for setereservasjon: hvorfor tror dere folk ville betalt? Ja, de større norske flyselskapene er normalt sett hyggelige. Men en god del flyselskap plasserer dere med vilje spredt dersom dere ikke reserverer. Inkludert selskap som flyr til og fra Norge. Barn under en viss alder vil bli plassert med en voksen medreisende i Norge, og i de fleste (men ikke alle) land i Europa. Utenfor Europa må ts google seg frem til nasjonale regler og flyselskapets praksis og gjøre seg opp en formening om dette vil gå greit nok. Anonymkode: 70da9...4b1 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2025 #83 Skrevet 12. august 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er det lenge siden en god del av dere her i tråden sist var ute og fløy? For dersom ts velger å ikke betale for setereservasjon så får ikke ts velge sete. Ts får sjekket inn på app eller nett, og vil der få tildelt et sete per person, tilfeldig fordelt. Hun vil ikke få byttet sete uten å - betale for det. Ts får likedan sjekket inn eller printet boardingkort på flyplassen. Men hun får ikke byttet seter her heller (uten, altså, å betale for det). Dersom det var så enkelt å komme unna å betale for setereservasjon: hvorfor tror dere folk ville betalt? Ja, de større norske flyselskapene er normalt sett hyggelige. Men en god del flyselskap plasserer dere med vilje spredt dersom dere ikke reserverer. Inkludert selskap som flyr til og fra Norge. Barn under en viss alder vil bli plassert med en voksen medreisende i Norge, og i de fleste (men ikke alle) land i Europa. Utenfor Europa må ts google seg frem til nasjonale regler og flyselskapets praksis og gjøre seg opp en formening om dette vil gå greit nok. Anonymkode: 70da9...4b1 Jeg skal fly med SAS i morgen. Jeg sjekket inn i appen for to timer siden, og fikk velge sete gratis. Har SAS Go, altså billigste billett. Har heller ikke noe fancy medlemsskap. Jeg har full forståelse for at en familie ikke ønsker å bruke 2500 kr. på setereservasjoner, så jeg hadde selvsagt sagt ja til å bytte til et annet tilsvarende sete på en annen rad. Det er lovlig å være hyggelig mot andre. Anonymkode: c3389...385 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2025 #84 Skrevet 12. august 2025 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Er det lenge siden en god del av dere her i tråden sist var ute og fløy? For dersom ts velger å ikke betale for setereservasjon så får ikke ts velge sete. Ts får sjekket inn på app eller nett, og vil der få tildelt et sete per person, tilfeldig fordelt. Hun vil ikke få byttet sete uten å - betale for det. Ts får likedan sjekket inn eller printet boardingkort på flyplassen. Men hun får ikke byttet seter her heller (uten, altså, å betale for det). Dersom det var så enkelt å komme unna å betale for setereservasjon: hvorfor tror dere folk ville betalt? Ja, de større norske flyselskapene er normalt sett hyggelige. Men en god del flyselskap plasserer dere med vilje spredt dersom dere ikke reserverer. Inkludert selskap som flyr til og fra Norge. Barn under en viss alder vil bli plassert med en voksen medreisende i Norge, og i de fleste (men ikke alle) land i Europa. Utenfor Europa må ts google seg frem til nasjonale regler og flyselskapets praksis og gjøre seg opp en formening om dette vil gå greit nok. Anonymkode: 70da9...4b1 Jeg fløy med Norwegian for et par uker siden. Flyreise på bare 1,5 time og jeg reiste alene, så hadde ikke brydd meg med å reservere sete. Sjekket inn i appen så fort muligheten for det åpent. Kunne velge sete gratis. Det var ikke med billigste billett, men heller ikke med den dyreste. Anonymkode: c3ac9...757 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2025 #85 Skrevet 12. august 2025 https://youtube.com/shorts/8Jz2LxD-VuU?si=CiHwD6IsRCVPXntA Anonymkode: 5f631...e4c
AnonymBruker Skrevet 12. august 2025 #86 Skrevet 12. august 2025 Jeg betaler aldri for setereservasjon, men det er fordi jeg som oftest reiser alene. Hvis du skal reise med barn, særlig småbarn, så bør du betale ekstra slik at dere sitter sammen. En tenåring klarer fint å sitte med en fremmed, men en 6-åring har nok mye behov for å ha foreldre nærme seg. Anonymkode: 05307...d1a 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2025 #87 Skrevet 12. august 2025 Når vi hadde små barn reserverte vi seter slik at vi var sikret. Nå er barna tenåringer og klarer seg selv på flyet. Har ikke reservert seter de siste 3-4 årene, men vi får likevel alltid plasset sammen. Anonymkode: 20831...04a 2
newman01 Skrevet 13. august 2025 #88 Skrevet 13. august 2025 Norwegian sier: Setereservasjon ved reise med barn mellom 2 og 11 år Hvis du reiser med barn, legger du til antallet barn og alderen deres når du bestiller. Du kan bestille setereservasjon under eller etter at bestillingen er gjort. Dette anbefales hvis du har preferanser for seter, ønsker å vite setenummeret på forhånd eller sikre at hele reisefølget sitter sammen. Hvis du ikke reserverer seter, vil vårt bestillingssystem finne passende seter for barnet mellom 2 og 11 år og den medfølgende voksne, kostnadsfritt, innenfor samme rad og midtgang. Hvis dette ikke er mulig, vil du bli plassert ikke mer enn én rad eller midtgang unna barnet. Setenumrene dine vil bli kommunisert ved innsjekking, med mindre det foreligger ekstraordinære omstendigheter som kan kreve endringer enten på flyplassen eller om bord på flyet. Setereservasjon for mindreårige over 11 år som reiser med voksne, er underlagt standardvilkårene for billetten. For barn under 2 år (spedbarn), les mer her. 1 6
AnonymBruker Skrevet 13. august 2025 #89 Skrevet 13. august 2025 AnonymBruker skrev (På 12.8.2025 den 9.02): Det er jo aldri noen garanti selv om en betaler for seter. Så mange ganger vi har hatt plasser sammen, så har fly blitt kansellert eller byttet og vi blir spredt på det nye flyet. Så jeg betaler aldri for å reservere sete, er heller tidlig med å sjekke inn og så går det som det går. Anonymkode: 2efc5...ecd Enig! Har opplevd det SÅ mange ganger, at jeg gidder ikke mer. Vi får alltid sitte sammen med barna uansett, eneste er at vi ikke får sitte alle fire sammen. Flyselskapene setter ikke små barn alene uansett. Anonymkode: 255f5...3e2 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2025 #90 Skrevet 13. august 2025 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det er ikke annet enn direkte uansvarlig av dere foreldre. Om dere ikke har råd til det, så har dere ikke råd til turen. Anonymkode: 890ca...2d2 Helt uenig. Det er slett ikke sikkert at man får de setene man har betalt for uansett. SÅ lei av å betale for det og kaste penger ut av vi duet. Anonymkode: 255f5...3e2 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2025 #91 Skrevet 13. august 2025 Betaler aldri for setereservasjon og har alltid fått sitte sammen. Men, jeg er klar over at det kan skje at vi må sitte hver for oss og da vil jeg ikke lage støy om det (be noen om å bytte seter el.) når jeg selv velger å ikke betale ekstra. Anonymkode: 4f8f5...72b 4
AnonymBruker Skrevet 13. august 2025 #92 Skrevet 13. august 2025 Jeg betaler ekstra for SAS Pluss, men har opplevd at en mor med en baby kom og spurte om de kunne få sitte med meg, siden jeg satt alene på en rad. Jeg slapp å svare, cabin crue kom og sa fra at SAS Pluss kun er for passasjerer som har betalt for det. Og ja, jeg fikk sitte alene på raden min, uten å ha dårlig samvittighet for det. Det er én av de tingene man betaler ekstra for med SAS Pluss. De fyller ikke opp radene foran med mindre flyet er helt fullt. Og nei, jeg gir ikke fra meg et sete jeg har betalt ekstra for, med mindre jeg blir tilbudt en bedre plass. Flytt meg gjerne til business class, så kan jeg godt bytte sete. Anonymkode: ed288...6a6 4 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2025 #93 Skrevet 13. august 2025 Sjokoladepenge skrev (19 timer siden): Jeg synes det er litt smålig, selvsagt underforstått at man er voksen og uten utfordringer av ulike slag som gjør at man selv har stort behov av akkurat det setet. Har selv hatt for vane å reservere sitteplasser, også før jeg fikk barn, av den enkle årsak at jeg liker å sitte ved vinduet, men hadde ikke hatt problemer med å gi bort plassen om det var et barn som behøvde den mer. Mener du seriøst at du hadde byttet bort din vindusplass foran i flyet mot et midtsete bakerst? Selv om du hadde betalt ekstra for setet, mens moren ikke hadde tatt seg bryderiet med å reservere seter ved siden av hverandre til seg og sine barn? Anonymkode: ed288...6a6 9 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2025 #94 Skrevet 13. august 2025 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Du er klar over at flyselskapet kan flytte på setene dine selv om du har reservert? Det eneste du har garanti om er at om du for eksempel har et F-sete så blir du flyttet til et annet F-sete. Jeg betalte for et sete ganske langt frem i flyet og ble flyttet til bakerst i flyet dagen før. Anonymkode: 98379...3f8 Jeg ble også byttet, er mange år siden nå og jeg hadde da voldsom flyskrekk og måtte fly via jobben min. Betalt alltid for "mitt" bestemte sete som jeg måtte ha for å fly. Ble flyttet av personalet etter jeg hadde satt meg og jeg blånektet. Heldigvis ble jeg flyttet til første seterad og fikk business i stedet for. Jeg lagde rett og slett en episode og de tok hensyn til flyskrekken min. Ellers hadde jeg gått av flyet og det hadde blitt forsinkelser, siden jeg hadde innsjekket bagasje. Anonymkode: 348ac...74f 3 1
Brutex Skrevet 13. august 2025 #95 Skrevet 13. august 2025 (endret) I gamle dager betalte man ikke for setereservasjon. Det er en sleip måte hvor flyselskapene prøver å få bilettene til å virke billigere enn de er. Etter at du har kjøpt bilettene prøver de å presse deg til å betale for seter. Det er selvfølgelig ikke flere eller bedre seter enn det var i gamle dager. Det er akkurat de samme og folk får ikke noe bedre. Alle burde boikotte dette og ikke betale slik at prisene blir reelle. Det eneste man oppnår nå er at folk blir sure hvis du ber de flytte fra et vanlig sete til et annet helt vanlig sete: De har jo betalt for sitt "fantastiske" helt vanlige sete. Folk ble ikke så sure før. Endret 13. august 2025 av Brutex 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2025 #96 Skrevet 13. august 2025 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg ble også byttet, er mange år siden nå og jeg hadde da voldsom flyskrekk og måtte fly via jobben min. Betalt alltid for "mitt" bestemte sete som jeg måtte ha for å fly. Ble flyttet av personalet etter jeg hadde satt meg og jeg blånektet. Heldigvis ble jeg flyttet til første seterad og fikk business i stedet for. Jeg lagde rett og slett en episode og de tok hensyn til flyskrekken min. Ellers hadde jeg gått av flyet og det hadde blitt forsinkelser, siden jeg hadde innsjekket bagasje. Anonymkode: 348ac...74f Ganske tåpelig av deg å tro på at ett spesifikt sete er alfa og omega vedr flyskrekk da.. psykisk, ikke relatert til noe fornuftig. Hvis flyet er utsatt for en ulykke spiller det ingen rolle hvor du sitter. Anonymkode: 522b5...3cf 1
SisteGang Skrevet 13. august 2025 #97 Skrevet 13. august 2025 newman01 skrev (22 timer siden): Kunne nesten vurdert å betale for setereservasjon og plassert fireåringen et annet sted i flyet. 4 timer i stillhet og ro, mens noen andre med vindusplass og midtgangsete fikk oppgaven med å underholde og mate. Det måtte isåfall blitt flyvertinnens jobb? Aldri om jeg hadde mata og underholdt en fremmed unge, hvis den endte ved siden av meg. Jeg hadde tatt i ørepropper og snudd meg bort for å sove. 4 1
newman01 Skrevet 13. august 2025 #98 Skrevet 13. august 2025 SisteGang skrev (9 minutter siden): Det måtte isåfall blitt flyvertinnens jobb? Aldri om jeg hadde mata og underholdt en fremmed unge, hvis den endte ved siden av meg. Jeg hadde tatt i ørepropper og snudd meg bort for å sove. Godt alt man leser på internett er sant, og alle kommentarer er seriøse 1
Pawn Hearts Skrevet 13. august 2025 #99 Skrevet 13. august 2025 Hadde jeg reist alene, ville jeg ikke bestilt plass på flyet, og da ville jeg heller ikke protestert hvis noen ville bytte. Men jeg reiser alltid sammen med kona, og hun har noen utfordringer (som ingen kan se), og derfor betaler vi for de plassene vi vil ha. Hvis jeg reiste med små barn, ville jeg heller ikke nølt et sekund med å reservere plasser. Denne ekstrakostnaden får heller bakes inn i feriebudsjettet. 5
Pawn Hearts Skrevet 13. august 2025 #100 Skrevet 13. august 2025 newman01 skrev (5 timer siden): Godt alt man leser på internett er sant, og alle kommentarer er seriøse Her var det åpenbart mange som ikke skjønte humoren i det første innlegget ditt. Jeg lo godt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå