Gå til innhold

Bestille flybilletter uten setereservasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Betaler aldri for å reservere sete, og har aldri blitt splittet. Sjekker alltid inn tidlig. 

Og jeg hadde glatt flytta meg hvis jeg reist alene og noen spurte. Siden jeg ikke har betalt for setet har jeg ikke noe behov for å tviholde på det, hvis det kan gjøre dagen til noen andre bedre. 

Nå er barna mine så store at de greier seg uten oss voksne på siden, så ingen krise, men det har altså aldri skjedd. Hadde ikke gjort meg noe å få sitte alene. 😂

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Før dere blir altfor sure og frekke mot de som spør så husk at mens de ikke vet grunnen bak at du vil behold plassen du har så vet du ikke grunnen bak hvorfor de ikke sitter sammen.  Jeg har flere ganger opplevd å ha plasser sammen men så blir det bytte av fly eller andre ting skjer, da betyr tidligere sete reservasjonen ingen ting. 

Man kommer langt med kommunikasjon og en hyggelig tone, ting er ikke alltid som en tror.

Anonymkode: 2efc5...ecd

Og dette er et svært viktig poeng. Det blir for dumt å bli sur fordi noen spør. Er jo bare å si nei. Kanselleringer og forsinkelser er kjempevanlig, så at man har betalt 2500 for å sitte sammen er jo ikke en garanti for noe som helst dessverre. 

Vi bestiller også ofte reise gjennom tredjepart (fordi en del av reisene våre ikke er feriereiser), da får vi heller ikke setereservasjon inkludert. Ikke noe jeg kan påvirke whatsoever. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi kjøper aldri seter. Barn under 12år har ikke lov å sitte uten foresatt. Har flydd MYE i hele verden. Barna blir aldri satt alene. 

Anonymkode: 64385...aac

Så klart det ikke er ulovlig at de sitter uten en foresatt. Barn kan fly alene fra de er 5 år gamle. Jeg vet om familier som har blitt splittet grunnet teknisk feil, men det fikk fint for barna. De syntes det var stas å sitte alene. 

Anonymkode: 6a33c...eda

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Problemet er at du overlater til folk som har betalt for setet og forklare seg. Jeg har utfordringer, men er så lei av og måtte forklare det. En gang gikk jeg av kjøpte ny flybillett til dagen etter, fordi jeg ikke orket presset , og fordi det burde holde og si at jeg trenger et midtgangsete . Nå holder jeg bare fast ved at setet jeg har betalt for er mitt, og at jeg skylder ikke barnefamilier og fortelle at jeg sliter med og komme meg opp og ut fra midtgang og vindusete grunnet betennelsessykdom som gjør at leddene stivner når jeg har sittet lenge stille. Ytters kan jeg løfte opp armleednde og vri kroppen og bena ut og bruke setene foran og bak til og heise meg opp. Selv når man forklarer blir man stemplet som vanskelig . Og jeg skylder ingen forklaring. Jeg har betalt for et sete av en grunn. Hva de grunnen er spiller ingen rolle egentlig. Jeg er ferdig med og diskutere , og folk får bare synes jeg er smålig. Jeg synes uansett det er disse familiene, som skal spare noen hundrelapper og forvente at andre gir seg sitt setet er smålige. Enten det er sykdom eller at man liker og sitte ved vinduet. 

Anonymkode: 6b3b4...b69

Men begynner folk virkelig å diskutere dersom man avslår spørsmålet deres om å få bytte plass? Klarer liksom ikke helt å se det for meg. Skjønner ikke at det ikke holder å bare si nei?

Om du har betalt for setet ditt, er du jo uansett hva jeg velger å gjøre, ikke pliktig til å gi opp setet. Og jeg synes ikke det er smålig av deg dersom du har helseutfordringer som gjør at det er lettere for deg å sitte i setet som du har booket.

Skrevet

Jeg synes det er en uting å spørre om å få bytte seter. Noen har betalt for akkurat den plassen. Da kan man selv betale og velge på forhånd. Det spiller ingen rolle om det er en helsemessig utfordring, en preferanse eller hva enn annet som står bak det. 
Skulle man ikke ha råd til å betale for det på forhånd og man har spesielle behov så må man heller kontakte flyselskapet og avklare med dem på forhånd hva de kan bistå med og tilrettelegge med på de billigste billettene. Ikke la det gå utover medpassasjerer. Dette gjør man også hvis man i utganspunktet skal ha betalt for reservasjon og det tildeles annet sete enn reservert når en sjekker inn på flyplassen. Dette antar jeg kan skje av ulike årsaker, men da snakker man med flyselskapet. Ikke enkeltreisende.

I tillegg er det unødvendig når folk skal styre på med plasser, lage kø inn i flyet, ha medpassasjerer til å reise og flytte på seg fordi en som har betalt for et sete skal gå ut av det og den som forespurte setet skal sette seg ned der osv. 

Ingen spør om man kan bytte lugar på et cruise fordi man selv har booket uten vindu og nå finner ut at det ville vært bedre med vindu og kjekkere for barna å se ut…blir samme prinsippet. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Er en sjanse å ta om du ikke vil betale for setereservasjon. En mulighet at dere ikke får sitte sammen. 

Tok fly med en kjæreste som hadde betalt for oppgraderte plasser på førsteklasse for oss. Så fikk han spørsmål fra en kabinansatt om vi kunne bytte plass med barnefamilie som ikke hadde giddet å reservere seter. Han sa ja siden han fikk vondt av dem. 

Vi måtte høre på ungehyling hele veien når planen var en behagelig reise. Bare fordi folk med barn ikke gidder å betale for setereservasjon. 

Hvis du anser barna dine som viktige så betaler du for setereservasjon! 

Anonymkode: f23a1...df4

• Liker 8
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Sjokoladepenge skrev (37 minutter siden):

Du får det til å høres ut som om dette er et kjempestort problem. Jeg har aldri, som jeg kan huske i alle fall, blitt bedt om å bytte sete. Jeg hadde aldri giddet å være vanskelig, hadde enten svart "ja" eller "nei" og ferdig med det. 

Du argumenterer sterkt for at du alltid bytter. Men har aldri måttet bytte. 

Og jeg har ca 100 flygninger i året. 

Dette var jo en veldig givende debatt.... 

Anonymkode: 43bc9...139

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sjokoladepenge skrev (12 minutter siden):

Men begynner folk virkelig å diskutere dersom man avslår spørsmålet deres om å få bytte plass? Klarer liksom ikke helt å se det for meg. Skjønner ikke at det ikke holder å bare si nei?

Om du har betalt for setet ditt, er du jo uansett hva jeg velger å gjøre, ikke pliktig til å gi opp setet. Og jeg synes ikke det er smålig av deg dersom du har helseutfordringer som gjør at det er lettere for deg å sitte i setet som du har booket.

Kanskje ikke diskutere, men sukke, himle med øynene eller hviske noe til hverandre mens de gir deg et stygt blikk. For hva egentlig? 

Anonymkode: 5f76a...921

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er en sjanse å ta om du ikke vil betale for setereservasjon. En mulighet at dere ikke får sitte sammen. 

Tok fly med en kjæreste som hadde betalt for oppgraderte plasser på førsteklasse for oss. Så fikk han spørsmål fra en kabinansatt om vi kunne bytte plass med barnefamilie som ikke hadde giddet å reservere seter. Han sa ja siden han fikk vondt av dem. 

Vi måtte høre på ungehyling hele veien når planen var en behagelig reise. Bare fordi folk med barn ikke gidder å betale for setereservasjon. 

Hvis du anser barna dine som viktige så betaler du for setereservasjon! 

Anonymkode: f23a1...df4

Jeg ville blitt sur på kjæresten…

Anonymkode: 5f76a...921

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du argumenterer sterkt for at du alltid bytter. Men har aldri måttet bytte. 

Og jeg har ca 100 flygninger i året. 

Dette var jo en veldig givende debatt.... 

Jeg har ikke skrevet at jeg "alltid bytter", jeg skriver at det ikke ville vært noe problem for meg å bytte. Dersom jeg reiste uten barnet mitt, vel og merke. 

Ja, jeg har ikke 100 flyvninger i året, men kanskje toppen halvparten av det når jeg har flydd på det meste. Og det synes jeg er mye :) Nå for tiden reiser jeg langt sjeldnere. Har så langt ikke vært et problem for meg, at jeg blir bedt om å bytte sete. 

Jeg mener fremdeles at det er smålig dersom man, en sjelden gang, blir bedt om å bytte sete slik at et barn kan få sitte med sin forelder og nekter. Forutsatt, selvsagt, at man ikke har utfordringer eller annet som gjør at man må sitte på plassen man har booket. Jeg, f.eks, liker å sitte ved vinduet, men hadde gitt opp plassen min dersom det betydde at et lite barn fikk sitte med mammaen sin. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, eller enda bedre; Være stuck i setet ved siden av et urolig barn som behøver hjelp til alt, og egentlig bare vil ha mammaen sin. 

Anonymkode: fb2d2...9b3

Sjokoladepenge skrev (2 timer siden):

Virkelig? Jeg har flydd mye og tror faktisk aldri jeg har blitt spurt om å bytte sete. Hadde jeg derimot blitt spurt om å bytte sete slik at en forelder kunne få sitte sammen med barnet sitt, hadde jeg nok gått med på det. Blir litt smålig å nekte, synes jeg.

....

Etter jeg ble mor reiser jeg så og si aldri uten barnet mitt, men booker alltid setene våre nettopp for å unngå at vi må sitte fra hverandre.

Ja virkelig! Jeg flyr svært mye i jobben og er over 180 høy i tillegg til helseutfordringer som gjør at jeg trenger ekstra beinplass og sete ut mot midtgangen. Jeg klarer ikke klatre over folk for å gå på to. Derfor betaler jeg for å få setet som gir meg en best mulig flytur. Hvorfor i alle dager skal jeg bytte bort dette fordi småbarnsforeldre ikke gidder å planlegge? Og ja, jeg har blitt spurt flere ganger.

Anonymkode: 6c51b...558

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sjokoladepenge skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke skrevet at jeg "alltid bytter", jeg skriver at det ikke ville vært noe problem for meg å bytte. Dersom jeg reiste uten barnet mitt, vel og merke. 

Ja, jeg har ikke 100 flyvninger i året, men kanskje toppen halvparten av det når jeg har flydd på det meste. Og det synes jeg er mye :) Nå for tiden reiser jeg langt sjeldnere. Har så langt ikke vært et problem for meg, at jeg blir bedt om å bytte sete. 

Jeg mener fremdeles at det er smålig dersom man, en sjelden gang, blir bedt om å bytte sete slik at et barn kan få sitte med sin forelder og nekter. Forutsatt, selvsagt, at man ikke har utfordringer eller annet som gjør at man må sitte på plassen man har booket. Jeg, f.eks, liker å sitte ved vinduet, men hadde gitt opp plassen min dersom det betydde at et lite barn fikk sitte med mammaen sin. 

Da kan jeg jo ta en runde på graviditetsforumet og skrive hva jeg ville gjort om jeg var gravid 😅 

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja virkelig! Jeg flyr svært mye i jobben og er over 180 høy i tillegg til helseutfordringer som gjør at jeg trenger ekstra beinplass og sete ut mot midtgangen. Jeg klarer ikke klatre over folk for å gå på to. Derfor betaler jeg for å få setet som gir meg en best mulig flytur. Hvorfor i alle dager skal jeg bytte bort dette fordi småbarnsforeldre ikke gidder å planlegge? Og ja, jeg har blitt spurt flere ganger.

Anonymkode: 6c51b...558

Men da er du i en helt annet situasjon enn meg, og det høres virkelig ut til at du har behov av nettopp den plassen du har reservert.

Da jeg var uten barn og reiste mye med fly, reserverte jeg alltid vindus seter, men fordi jeg egentlig kan sitte hvor som helst, ville jeg ikke hatt noe problem med å bytte sete om det betydde at et barn slapp å sitte alene. 

AnonymBruker
Skrevet
Sjokoladepenge skrev (19 minutter siden):

Sjokoladepenge skrev (5 minutter siden):

Det du sier er altså at du synes det er smålig at folk ikke vil opplyse om helseutfordringer, og at de bør gi fra seg plassen de har betalt for om de ikke ønsker fortelle at de har helseutfordringer? 

For jeg er ikke smålig hvis jeg har helseutfordringer, men jeg er smålig hvis jeg ikke har det. Og for at du skal vurdere om du synes jeg er smålig, så må jeg altså fortelle deg hvorfor jeg ønsker beholde setet jeg har betalt for?  

Anonymkode: abc47...4fa

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da kan jeg jo ta en runde på graviditetsforumet og skrive hva jeg ville gjort om jeg var gravid 😅 

Åjaa, for det er jo helt umulig å forestille seg, ut fra sitt eget perspektiv, hvordan man ville reagert hvis en mor spurte om å bytte plass slik at hun og barnet kunne sitte sammen 🫡

Men skjønner selvsagt at det kan være irriterende dersom det skjer ofte, altså. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det du sier er altså at du synes det er smålig at folk ikke vil opplyse om helseutfordringer, og at de bør gi fra seg plassen de har betalt for om de ikke ønsker fortelle at de har helseutfordringer? 

For jeg er ikke smålig hvis jeg har helseutfordringer, men jeg er smålig hvis jeg ikke har det. Og for at du skal vurdere om du synes jeg er smålig, så må jeg altså fortelle deg hvorfor jeg ønsker beholde setet jeg har betalt for?  

Anonymkode: abc47...4fa

Haha, hæ? 

Sett fra mitt ståsted, som er frisk, og uten utfordringer som tilsier at jeg MÅ ha et spesifikt sete (selv om jeg foretrekker å sitte ved vinduet), så synes jeg det ville vært smålig av meg å ikke gi opp plassen min om det betød at et barn fikk sitte med sin forelder. 

Selvsagt skal det være nok å si "nei" dersom du ikke kan eller ønsker å bytte sete? Hvor har skrevet noe annet?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvordan er det når man bestiller de billigste billettkategoriene for 2 voksne og 3 barn, uten å betale for setereservasjon? 

Det frister litt siden vi ikke har behov for bagasje og kan spare en del penger på det. Er snakk om flere flystrekninger, så blir vel fort 2500+ i forskjell. 

Ser ikke helt at det kan være i flyselskapets interesse å plassere barna ved siden av fremmede, så kanskje man får sitte sammen uansett..?

Anonymkode: c75e7...688

Du får setene tildelt tilfeldig ved innsjekk. Vi har aldri opplevd at barna ble plassert separat fra foreldre. De ser på alderen til reisende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Reserverer alltid seter og sitter alltid i våre reserverte seter uavhengig av hvem som måtte spørre om å bytte. Ikke vær en av de som forsøker å omrokkere hele flyet fordi du ville spare en tusenlapp. 

Anonymkode: cac8a...6cb

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk inn akkurat når innsjekk åpner døgnet før i appen, så får man sitte sammen. Da får man velge mellom de resterende setene gratis. Det har bare skjedd meg 1 gang at det var svært få seter å velge mellom.

Anonymkode: 98379...3f8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Reserverer alltid seter og sitter alltid i våre reserverte seter uavhengig av hvem som måtte spørre om å bytte. Ikke vær en av de som forsøker å omrokkere hele flyet fordi du ville spare en tusenlapp. 

Anonymkode: cac8a...6cb

Du er klar over at flyselskapet kan flytte på setene dine selv om du har reservert? Det eneste du har garanti om er at om du for eksempel har et F-sete så blir du flyttet til et annet F-sete. Jeg betalte for et sete ganske langt frem i flyet og ble flyttet til bakerst i flyet dagen før.

Anonymkode: 98379...3f8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...