Gå til innhold

Bestille flybilletter uten setereservasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet
Sjokoladepenge skrev (1 minutt siden):

Nå tenkte jeg mer utfra eget ståsted, at det ville vært smålig av meg som ung voksen, uten helseutfordringer og uten barn, å nekte å bytte plass slik at f.eks. et barn kunne få sitte med sin forelder. 

Har du helseutfordringer og ikke kan bytte plass, så er du jo i din fulle rett til å ikke gi bort plassen din. Og ønsker du ikke å si noe om det, så får du jo bare si "nei" og la dem tenke hva de vil.

Jeg kommer ikke til å bytte bort plassen min når jeg har med barnet mitt, for da tar jeg selvsagt størst hensyn til mitt eget barn. 

Poenget er jo at man med å bytte oppfordrer til videre atferd hos disse, da de lykkes. Og det igjen bidrar til å drive prisene på mine billetter opp. 

Tenker at for hver gang jeg er vanskelig, og de føler ubehag, så er det mulig noen som lærer at det ikke er slik de gjør det neste gang. 

Anonymkode: 43bc9...139

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det er ikke smålig å nekte å gi fra seg et sete man har betalt for.

Det er smålig å ikke betale for sete når man reiser med barn.

Anonymkode: d7887...0d2

Jeg synes det er litt smålig, selvsagt underforstått at man er voksen og uten utfordringer av ulike slag som gjør at man selv har stort behov av akkurat det setet.

Har selv hatt for vane å reservere sitteplasser, også før jeg fikk barn, av den enkle årsak at jeg liker å sitte ved vinduet, men hadde ikke hatt problemer med å gi bort plassen om det var et barn som behøvde den mer. 

• Liker 1
Skrevet
LilleMy_09 skrev (37 minutter siden):

Ikke smålig i det hele tatt å nekte og gi fra seg setet sitt som man har betalt for.

Derimot er det smålig å forlange at de som har betalt for setereservasjon skal gi fra seg setet sitt fordi folk som reiser sammen ikke gidder å betale de ekstra hundrelappene setereservasjon koster

Jeg tenker at det kan være flere årsaker til at barn og forelder har havnet på ulike seter annet enn at de med viten og vilje ikke har reservert seter for å spare penger. 

Men jeg hadde nok heller ikke gitt fra meg setet mitt om det bare var fordi et reisefølge skulle få sitte sammen. Det måtte i så fall handle om et lite barn som havnet på et sete helt for seg selv, eller lignende.

• Liker 1
Skrevet

Før dere blir altfor sure og frekke mot de som spør så husk at mens de ikke vet grunnen bak at du vil behold plassen du har så vet du ikke grunnen bak hvorfor de ikke sitter sammen.  Jeg har flere ganger opplevd å ha plasser sammen men så blir det bytte av fly eller andre ting skjer, da betyr tidligere sete reservasjonen ingen ting. 

Man kommer langt med kommunikasjon og en hyggelig tone, ting er ikke alltid som en tror.

Anonymkode: 2efc5...ecd

• Nyttig 4
Skrevet

Nei jeg hadde aldri kommet til å gitt bort plassen JEG hadde betalt for. Er man så lite smart å ikke ordner setereservasjon så synes jeg ikke noe synd hvis dere blir spredd. Skal jeg gi fra meg setet så skal den som spør om å få sitte der vippse meg det det kostet å reservere det. Jeg gjør ingenting gratis lengre. 

Anonymkode: 6f8fa...f0c

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Kunne nesten vurdert å betale for setereservasjon og plassert fireåringen et annet sted i flyet. 4 timer i stillhet og ro, mens noen andre med vindusplass og midtgangsete fikk oppgaven med å underholde og mate. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Poenget er jo at man med å bytte oppfordrer til videre atferd hos disse, da de lykkes. Og det igjen bidrar til å drive prisene på mine billetter opp. 

Tenker at for hver gang jeg er vanskelig, og de føler ubehag, så er det mulig noen som lærer at det ikke er slik de gjør det neste gang. 

Anonymkode: 43bc9...139

Du får det til å høres ut som om dette er et kjempestort problem. Jeg har aldri, som jeg kan huske i alle fall, blitt bedt om å bytte sete. Jeg hadde aldri giddet å være vanskelig, hadde enten svart "ja" eller "nei" og ferdig med det. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en tenåring så det er ikke så farlig om vi sitter sammen på korte flyturer. Viss du har barn som du føler er for små til å klare seg selv på andre siden av flyet betaler du for sete. Du er ikke garantert at dere blir satt sammen. Jeg betalte for dette før den tiden det var viktig for oss å sitte sammen.

Viss jeg betaler for setereservasjon og velger vindusplass gir ikke jeg bort plassen min til uansvarlige foreldre som vil spare penger. 

Anonymkode: 8be4e...d46

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Sjokoladepenge skrev (6 minutter siden):

Jeg synes det er litt smålig, selvsagt underforstått at man er voksen og uten utfordringer av ulike slag som gjør at man selv har stort behov av akkurat det setet.

Har selv hatt for vane å reservere sitteplasser, også før jeg fikk barn, av den enkle årsak at jeg liker å sitte ved vinduet, men hadde ikke hatt problemer med å gi bort plassen om det var et barn som behøvde den mer. 

Problemet er at du overlater til folk som har betalt for setet og forklare seg. Jeg har utfordringer, men er så lei av og måtte forklare det. En gang gikk jeg av kjøpte ny flybillett til dagen etter, fordi jeg ikke orket presset , og fordi det burde holde og si at jeg trenger et midtgangsete . Nå holder jeg bare fast ved at setet jeg har betalt for er mitt, og at jeg skylder ikke barnefamilier og fortelle at jeg sliter med og komme meg opp og ut fra midtgang og vindusete grunnet betennelsessykdom som gjør at leddene stivner når jeg har sittet lenge stille. Ytters kan jeg løfte opp armleednde og vri kroppen og bena ut og bruke setene foran og bak til og heise meg opp. Selv når man forklarer blir man stemplet som vanskelig . Og jeg skylder ingen forklaring. Jeg har betalt for et sete av en grunn. Hva de grunnen er spiller ingen rolle egentlig. Jeg er ferdig med og diskutere , og folk får bare synes jeg er smålig. Jeg synes uansett det er disse familiene, som skal spare noen hundrelapper og forvente at andre gir seg sitt setet er smålige. Enten det er sykdom eller at man liker og sitte ved vinduet. 

Anonymkode: 6b3b4...b69

• Liker 13
  • Hjerte 4
  • Nyttig 7
Skrevet

Rage bait. Ikke bit på. 

Anonymkode: 4b23f...f70

Skrevet
Sjokoladepenge skrev (2 minutter siden):

Du får det til å høres ut som om dette er et kjempestort problem. Jeg har aldri, som jeg kan huske i alle fall, blitt bedt om å bytte sete. Jeg hadde aldri giddet å være vanskelig, hadde enten svart "ja" eller "nei" og ferdig med det. 

Du skriver jo at folk som sier nei er smålige. Jeg har gått av flyet et gang fordi jeg ikke orket og krangle om og beholde setet mitt, og det var ingen annen midtgangsete ledig. Kanskje det ikke et problem for deg, fordi hvilket sete du sitter på ikke er viktig for deg? 

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Sjokoladepenge skrev (12 minutter siden):

Jeg tenker at det kan være flere årsaker til at barn og forelder har havnet på ulike seter annet enn at de med viten og vilje ikke har reservert seter for å spare penger. 

Ja, men det skal ikke gå utover de som har betalt ekstra for setereservasjon. Hvis jeg skal bytte sete får de som ønsker det betale det setereservasajonen koster 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
newman01 skrev (7 minutter siden):

Kunne nesten vurdert å betale for setereservasjon og plassert fireåringen et annet sted i flyet. 4 timer i stillhet og ro, mens noen andre med vindusplass og midtgangsete fikk oppgaven med å underholde og mate. 

Er du en sånn en som forlater barnet ditt på kjøpesenteret i 5 timer også, fordi "noen tar sikkert vare på det"?

Anonymkode: 44cde...de2

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Før dere blir altfor sure og frekke mot de som spør så husk at mens de ikke vet grunnen bak at du vil behold plassen du har så vet du ikke grunnen bak hvorfor de ikke sitter sammen.  Jeg har flere ganger opplevd å ha plasser sammen men så blir det bytte av fly eller andre ting skjer, da betyr tidligere sete reservasjonen ingen ting. 

Man kommer langt med kommunikasjon og en hyggelig tone, ting er ikke alltid som en tror.

Anonymkode: 2efc5...ecd

Dette er annerledes og ved å kommunisere dette eller alle på flyet har vært offer for utfordringer med kansellering og nytt fly så blir folk med en gang mer hjelpsomme.

Men jeg blir ganske oppgitt av de som vil spare penger også forventer de at andre hjelper dem når ting skar seg. Samme med disse som ikke betaler for baggasje også fyller de opp bagasjehyllen med liten veske under setet og masse taxfree poser også får jeg ikke plass til min trillekoffert som jeg har betalt for i nærheten av der jeg sitter. 

Anonymkode: 8be4e...d46

• Liker 8
Skrevet
newman01 skrev (6 minutter siden):

Takk og lov for hodetelefoner med lyddemping på fly 😅hadde ikke matet og underholdt sønnen din, stoler på at du som far har avgjort at han kan sitte alene fordi han er selvstendig nok til og underholde og mate seg selv. 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
newman01 skrev (9 minutter siden):

Du om det. Jeg hadde ikke underholdt ungen din. Sier som en kompis av meg: “Not my circus - not my monkeys” 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Sjokoladepenge skrev (1 time siden):

Virkelig? Jeg har flydd mye og tror faktisk aldri jeg har blitt spurt om å bytte sete. Hadde jeg derimot blitt spurt om å bytte sete slik at en forelder kunne få sitte sammen med barnet sitt, hadde jeg nok gått med på det. Blir litt smålig å nekte, synes jeg.

....

Etter jeg ble mor reiser jeg så og si aldri uten barnet mitt, men booker alltid setene våre nettopp for å unngå at vi må sitte fra hverandre.

Synes overhodet ikke det er smålig å nekte noen en tjeneste jeg har betalt for, men som de valgte å ikke betale for. Jeg ble spurt ofte for noen år siden, og svarte alltid høflig nei med begrunnelse at jeg har betalt for en billettkategori der setereservasjon var inkludert, og det gir jeg ikke fra meg uten kompensasjon. Ble mange lange masker da 🤣

De seneste årene har jeg notert ned prisen for den billigste billetten samt min egen. Når frekke gniene foreldre har spurt om å bytte har de fått et høflig, men bestemt svar om at vi kan bytte, men da må de først vippse meg differansen på kr xx,- pr plass, da det er det som var differansen mellom min Lowfare+ og deres Lowfare. Ingen har takket ja så langt. Når de likevel må betale for setet så går det visst greit å sitte spredt likevel. Men om de får det gratis, da bytter de… 

Jeg betaler for å få det setet jeg vil ha. Det må andre også gjøre. Jeg bærer ikke kostnaden til gjerrige småbarnsforeldre som ikke evner å sette barnets beste framfor egen egoisme når de bestiller de billigste billetene. 

Anonymkode: 17e12...638

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet

Selv har jeg aldri flydd med selskaper som ikke lar meg sjekke inn og velge sete selv før avreise.

Har flydd jevnlig i 25 år og alltid kunnet sjekke inn på forhånd og valgt sete sammen med reisefølge. 

Men flyr heller aldri Ryan air eller og bestiller alltid direkte på flyselskapene sine egne sider. Aldri via en annen operatør, så vet ikke om det er annerledes. 

Anonymkode: 348ac...74f

Skrevet

Like morsomt hver gang jeg blir spurt om å bytte sete, skjer overraskende ofte dessverre. Selvfølgelig gir ikke jeg vekk sete mitt til noen som ikke har giddet å betale det samme som jeg har gjort. 

Alvorlig talt, det har ingenting med smålighet å gjøre, men jeg nekter å tilrettelegge for at andre skal få en betalt tjeneste gratis.

Anonymkode: 6f25a...999

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvordan er det når man bestiller de billigste billettkategoriene for 2 voksne og 3 barn, uten å betale for setereservasjon? 

Det frister litt siden vi ikke har behov for bagasje og kan spare en del penger på det. Er snakk om flere flystrekninger, så blir vel fort 2500+ i forskjell. 

Ser ikke helt at det kan være i flyselskapets interesse å plassere barna ved siden av fremmede, så kanskje man får sitte sammen uansett..?

Anonymkode: c75e7...688

Vi kjøper aldri seter. Barn under 12år har ikke lov å sitte uten foresatt. Har flydd MYE i hele verden. Barna blir aldri satt alene. 

Anonymkode: 64385...aac

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...