Gå til innhold

Bestille flybilletter uten setereservasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har du flyselskapets app, kan du sjekke inn på flyet et viss antall timer før avgang, rundt et døgn i forveien, og da kan du ofte også velge seter. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reserverer alltid sete fordi jeg har preferanser på hvor jeg vil sitte. Det hadde vært fullstendig uaktuelt for meg å gi opp setet til en familie som gamblet på at flyselskapet ikke splittet opp en familie, og ikke gadd å bestille seter sammen for å spare noen kroner. 

Anonymkode: 09724...799

• Liker 22
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
PusheenPusheen skrev (34 minutter siden):

Har du flyselskapets app, kan du sjekke inn på flyet et viss antall timer før avgang, rundt et døgn i forveien, og da kan du ofte også velge seter. 

Det gjelder ikke alle flyselskaper, og heller ikke alle flyplasser. 
Til og med SAS åpner ikke for innsjekk via nett/app på alle flyplasser. 

Anonymkode: abc47...4fa

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Herlighet, bare betal for å bestille seter.

Vi gjør alltid det, og jeg kan love deg at vi ikke flytter oss for å tilrettelegge for gniten passasjerer som ikke gidder betale.

Anonymkode: fb2d2...9b3

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Om du har små barn så betaler du så klart det dette koster TS. Når jeg flyr så betaler jeg ekstra for å få det setet jeg ønsker meg. Helt utrolig hvor mange frekke barnefamilier det er der ute som mener at jeg skal flytte meg fra setet JEG har betalt ekstra for pga at de ikke har gidda å betale det det koster å reservere!

Anonymkode: 6c51b...558

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Om du har små barn så betaler du så klart det dette koster TS. Når jeg flyr så betaler jeg ekstra for å få det setet jeg ønsker meg. Helt utrolig hvor mange frekke barnefamilier det er der ute som mener at jeg skal flytte meg fra setet JEG har betalt ekstra for pga at de ikke har gidda å betale det det koster å reservere!

Ja, eller enda bedre; Være stuck i setet ved siden av et urolig barn som behøver hjelp til alt, og egentlig bare vil ha mammaen sin. 

Anonymkode: fb2d2...9b3

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ei venninne ble plassert i midtsete bakerst, mens 5-åringen fikk rad 8. Heldigvis var midtsete foran mer ønskelig for sidepassasjeren hennes enn setet nærmest doen bak.... Så hun fikk sette seg ned bakerst med barnet. Og der satt de i tre timer i dodunst, med dokø rett ved siden av. 

Hender jeg og mannen ikke gidder å betale for det. Og da er det nesten alltid midtsete på begge... 

Overbookinger er også mer vanlig enn noen gang, og de med rimeligst billett blir stående igjen, om det så betyr å splitte en familie. 

Mistenker at de har begynt å gjøre seg kjipe med vilje for å få ut mer penger.

Anonymkode: 43bc9...139

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 time siden):

Ikke om du ikke har betalt for det. Da blir du bare plassert. 

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det gjelder ikke alle flyselskaper, og heller ikke alle flyplasser. 
Til og med SAS åpner ikke for innsjekk via nett/app på alle flyplasser. 

Åja, flyr med SAS relativt ofte og kan alltid gjøre det. Men kanskje det har med flyplassene da.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke om du ikke har betalt for det. Da blir du bare plassert. 

Aha, ok.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Virkelig? Jeg har flydd mye og tror faktisk aldri jeg har blitt spurt om å bytte sete. Hadde jeg derimot blitt spurt om å bytte sete slik at en forelder kunne få sitte sammen med barnet sitt, hadde jeg nok gått med på det. Blir litt smålig å nekte, synes jeg.

....

Etter jeg ble mor reiser jeg så og si aldri uten barnet mitt, men booker alltid setene våre nettopp for å unngå at vi må sitte fra hverandre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får gamble på at dere ikke blir spredt over hele flyet, for å spare 300 eller hva enn det er. Hvis dere kan leve med det, er det jo greit. Men absolutt ikke forvent at de med reservasjon flytter seg av ren sympati og synes synes på dere

Anonymkode: 7c987...d22

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Sjokoladepenge skrev (11 minutter siden):

Hadde jeg derimot blitt spurt om å bytte sete slik at en forelder kunne få sitte sammen med barnet sitt, hadde jeg nok gått med på det. Blir litt smålig å nekte, synes jeg.

Det er ikke smålig å nekte å gi fra seg et sete man har betalt for.

Det er smålig å ikke betale for sete når man reiser med barn.

Anonymkode: d7887...0d2

• Liker 25
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet
Sjokoladepenge skrev (14 minutter siden):

Virkelig? Jeg har flydd mye og tror faktisk aldri jeg har blitt spurt om å bytte sete. Hadde jeg derimot blitt spurt om å bytte sete slik at en forelder kunne få sitte sammen med barnet sitt, hadde jeg nok gått med på det. Blir litt smålig å nekte, synes jeg.

....

Etter jeg ble mor reiser jeg så og si aldri uten barnet mitt, men booker alltid setene våre nettopp for å unngå at vi må sitte fra hverandre.

Opplever det ofte, og jeg gidder ikke mer. Kall meg gjerne smålig fordi jeg ikke bytter bort midtgang setet jeg har reservert og betalt for med barnefamilier som skal spare penger. Jeg sjekker alltid at det er midtgangsete tilgjengelig før jeg booker, er det ikke det velger jeg neste fly. Opplever stadig at folk forventer at jeg skal bytte til et annet sete, fordi de har med barn. Javel? . Jeg synes vel det er barnefamilier som forventer og få sitte sammen gratis som er smålige. 
bra du booker seter til deg og ditt barn. 

Anonymkode: 6b3b4...b69

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Det kan man ikke regne med hvis man ikke reserverer seter. Hadde kostet på med deg for å slippe masse styr. Man kan ikke forvente at de som har betalt for setereservasjon gir fra seg setet sitt fordi andre ikke gidder å ordne sånt 

• Liker 7
Skrevet
Sjokoladepenge skrev (34 minutter siden):

Ikke smålig i det hele tatt å nekte og gi fra seg setet sitt som man har betalt for.

Derimot er det smålig å forlange at de som har betalt for setereservasjon skal gi fra seg setet sitt fordi folk som reiser sammen ikke gidder å betale de ekstra hundrelappene setereservasjon koster

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Sjokoladepenge skrev (37 minutter siden):

....

Jo, det skjer ofte... 

Jeg flyr mye fleks i jobb. Får ofte vindussette. Du aner ikke hvor mange ganger berettigede menn forsøker å mannsplaine at de behøver beinplassen mer enn meg. 

Senest på sommerferie satt jeg på en 2+2 konfigurasjon. Så var det et par som ville bytte fordi hun hadde flyskrekk, og de derfor måtte sitte sammen. Jeg sa bare rolig "Da har dere vel bestilt sammen...?" Hun ble rasende på han - han hadde sikkert overtalt henne til at han fikset, så sparte de litt penger. 

• Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Sjokoladepenge skrev (40 minutter siden):

....

Men du vet aldri hvorfor noen har valgt betale ekstra for å få ønsket sete. 
Det kan være flere helseutfordringer som gjør at noen velger booke spesifikke seter for eksempel. 

Jeg betaler ofte for å få ett spesifikt sete grunnet usynlige helseutfordringer, som jeg ikke har lyst å utbrodere på ett tettpakket fly.
Er det smålig av meg å ville beholde plassen jeg har betalt for, fordi noen andre ikke gidder betale ? 

Hva om det kommer noen med helseutfordringer, og ber deg bytte bort plassen du har betalt for? Du har betalt for å sitte ved siden av barnet ditt, men det er vel smålig av deg å ikke bytte bort for noen som har helseutfordring og ikke giddet betale for setevalg? 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jo, det skjer ofte... 

Jeg flyr mye fleks i jobb. Får ofte vindussette. Du aner ikke hvor mange ganger berettigede menn forsøker å mannsplaine at de behøver beinplassen mer enn meg. 

Senest på sommerferie satt jeg på en 2+2 konfigurasjon. Så var det et par som ville bytte fordi hun hadde flyskrekk, og de derfor måtte sitte sammen. Jeg sa bare rolig "Da har dere vel bestilt sammen...?" Hun ble rasende på han - han hadde sikkert overtalt henne til at han fikset, så sparte de litt penger. 

Hva skjedde etterpå? 

Anonymkode: 5f76a...921

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva skjedde etterpå? 

Anonymkode: 5f76a...921

De satt seg ned på setene de hadde fått tildelt , for han gikk i alle fall videre bakover da det ble kø bak dem, mens hun fortsatt kjeftet. Men tok aldri noe ut på meg - da hadde hun fått svar. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men du vet aldri hvorfor noen har valgt betale ekstra for å få ønsket sete. 
Det kan være flere helseutfordringer som gjør at noen velger booke spesifikke seter for eksempel. 

Jeg betaler ofte for å få ett spesifikt sete grunnet usynlige helseutfordringer, som jeg ikke har lyst å utbrodere på ett tettpakket fly.
Er det smålig av meg å ville beholde plassen jeg har betalt for, fordi noen andre ikke gidder betale ? 

Hva om det kommer noen med helseutfordringer, og ber deg bytte bort plassen du har betalt for? Du har betalt for å sitte ved siden av barnet ditt, men det er vel smålig av deg å ikke bytte bort for noen som har helseutfordring og ikke giddet betale for setevalg? 

Nå tenkte jeg mer utfra eget ståsted, at det ville vært smålig av meg som ung voksen, uten helseutfordringer og uten barn, å nekte å bytte plass slik at f.eks. et barn kunne få sitte med sin forelder. 

Har du helseutfordringer og ikke kan bytte plass, så er du jo i din fulle rett til å ikke gi bort plassen din. Og ønsker du ikke å si noe om det, så får du jo bare si "nei" og la dem tenke hva de vil.

Jeg kommer ikke til å bytte bort plassen min når jeg har med barnet mitt, for da tar jeg selvsagt størst hensyn til mitt eget barn. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...