PITTY Skrevet 13. august 2025 #21 Skrevet 13. august 2025 AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 23.34): Om jeg skal komme med et spesifikt eksempel: Border Collie, det er trist at disse er blant de mest populære hunderasene i Norge... Ikke misforstå, de er fantastiske hunder, har hatt en selv, men de er ikke noen vanlig familiehund. De er brukshunder, og realiteten er at alt for mange gir dem 1-2 timer tur til dagen og lurer på hvorfor hunden utagerer og blir destruktiv. Anonymkode: 832d1...1c2 Akkurat samme inntrykket. Også den nå populære varianten australsk gjeterhund, og sikkert så dumt at det er fordi Maren på NRK har en. Disse rasene, uten oppgaver eller stimuli generelt kan bli rett ut farlige hunder. Frustrert, klare ikke å skille mellom jakt eller sosial kontakt etc.. Én klarte nesten å drepe min mindre hund for tre mnd siden. 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2025 #22 Skrevet 13. august 2025 Jeg elsker settere, min absolutt favorittrase gjennom to tiår. Synes gordon og irsk setter er helt nydelige, og misunner alle som eier en setter. Men jeg kunne aldri hatt det selv, kjenner mine egne begrensninger og hva jeg kan tilby en setter. Anonymkode: a8133...023 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2025 #23 Skrevet 13. august 2025 Dobermann er ikke en hund for hvem som helst. Utifra Finn.no så ser det ut som at border collie og husky er den store gjengangeren i omplasseringshunder. Anonymkode: 01196...695 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2025 #24 Skrevet 13. august 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er mye frynsete nerver og uønska adferd på cocker også. Bare søk på cocker rage så får du se, de er også kjent for å være veldig disponert for ressursforsvar. Jeg jobber frivillig med omplassering av dyr og cockapoo er den hunden vi får inn mest. De har både dårlig helse og dårlig gemytt mye av tiden, så jeg ville ikke ha anbefalt noen å kjøpe en sånn. Anonymkode: 9ae1a...c20 Cocker'n sitt ressursforsvar, frynsete nerver og i verste fall cocker rage. Samt Puddelen med sine tynne nerver kan jo ikke bli annet enn krise. Det er jo heller ikke de beste utgavene av rasen som brukes i denne avlen. Møtt noen fine Cockapoos altså, men desverre langt mellom de. Anonymkode: 3f620...c9c
AnonymBruker Skrevet 13. august 2025 #25 Skrevet 13. august 2025 Av egen erfaring så vil jeg si shar pei, Saluki, basenji, etnahund, borzoi og engelsk mastiff er hunderaser for spesielt interesserte. Har selv eid en håndfull av de og vært aktivt feriehjem for resten av disse rasene. Anonymkode: cac5c...a4c
AnonymBruker Skrevet 14. august 2025 #26 Skrevet 14. august 2025 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg tror kanskje dette også har med avl å gjøre. Hunder av store raser som holder på sånn blir gjerne ikke avla på da det vil være umulig å leve med. Men når hunden veier mindre enn en melkekartong så er det håndterbart uansett, så de blir ikke tatt ut av avl selv om de har litt problemer med å roe seg ned. Anonymkode: 9ae1a...c20 Da bør jo oppdrettere vise den samme respekt mht disse melkekartongene. Ta agressive hypernervøse individ ut av avl. Det skal sies at jeg møter små hunder som er normale, men jeg tror også at det skyldes ansvarsfulle eiere som trener skikkelig. Jeg ser jo hvordan endel eiere oppfører seg.. Ofte har eiere av små hunder null peil på hundehold eller ikke gidder å sette seg inn i riktig trening. Anonymkode: 496a7...882
AnonymBruker Skrevet 14. august 2025 #27 Skrevet 14. august 2025 AnonymBruker skrev (På 12.8.2025 den 21.06): jeg opplever at de små hundene er de værste nervevrakene som hyler og bjeffer bare noen reiser seg, får besøk osv - og for å ikke snakke om hvis de ser min store gjeterhund. Da er helvette løs😵💫- Vet ikke om det skyldes de små rasene, men har en mistanke om at det er eierene som har det meste av skylden som beskytter dem som små babyer som aldri får treffe andre andre hunder, lar de bevege seg i båndet mot min osv. Du skal stå mellom din hund og møtende hunder. Men det virker ikke som eierene skjønner dette..Og skal de treffe andre hunder skal dette helst skje uten at de er i bånd. Anonymkode: 496a7...882 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg tror kanskje dette også har med avl å gjøre. Hunder av store raser som holder på sånn blir gjerne ikke avla på da det vil være umulig å leve med. Men når hunden veier mindre enn en melkekartong så er det håndterbart uansett, så de blir ikke tatt ut av avl selv om de har litt problemer med å roe seg ned. Anonymkode: 9ae1a...c20 De fleste selskapshunder var originalt varslere, så opprinnelig skal de være skeptiske og ha lett for å bjeffe. Det virker som det er mange som ikke er klar over dette og skylder på eier og dårlig avl. Men det er ikke bare bare å fjerne egenskaper en hunderase har blitt avlet for i århundrer. Hvis noen klager over at bc deres gjeter biler er svaret: ja selvfølgelig, du har jo en gjeter. Men hvis noen har en liten hund som bjeffer mye er det ikke måte på hva eier og oppdretter har gjort feil, men det går ut på det samme, hva rasen originalt ble avlet frem for å gjøre. Anonymkode: 15d41...e71 3 1
Yuvia Skrevet 14. august 2025 #28 Skrevet 14. august 2025 de fleste hunderaser egner seg ikke for Ola nordmann o gaten. De fleste som har hund eier null til lite kunnskap og har hunder som ikke kan være løse eller kan genuin hundeadferd Om noen spør meg hva hun og du har lite til ingen peiling er det shih tzu som er nesten umulig å ikke få til. Gi den stell hver fjerde uke hos en frisør og hold den kort så er dette sammen med den nå ulovlige cavalieren de eneste rasene jeg føler average Joe kan ha. alt annet er for mye. 1
Million Skrevet 14. august 2025 #29 Skrevet 14. august 2025 (endret) Hunderaser som er avlet for jakt, og som i beste fall brukes til nettopp det bare EN uke pr år på høsten. Resten av året forventer eierne at hunden skal være kosehund og glemme alle sine instinkter og utfartstrang. Jeg har ikke tall på hvor mange løse og rømte settere og pointere jeg har støtt på ute på tur i skogen med mine hunder. Det er ALLTID en jakthund som er på rømmen. PS! Jo, det har vært en husky også ved et par tilfeller. Endret 14. august 2025 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2025 #30 Skrevet 14. august 2025 I tillegg til alle de andre rasegruppene som er nevnt, vil jeg legge til spisshunder. F.eks. er virkelig ikke samojed og elghund raser for hvem som helst. Hvis man skal forsøke å generalisere hunderaser som passer for alle, vil jeg si at den eneste gruppen som kan falle innunder denne kategorien er små selskapshunderaser som kun er avlet for nettopp dette gjennom lang tid. Men selv disse krever kunnskap og innsats, og de har også mange problemer med både kropp og atferd. Vanskelig spørsmål! Anonymkode: f903b...c86
AnonymBruker Skrevet 14. august 2025 #31 Skrevet 14. august 2025 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): De fleste selskapshunder var originalt varslere, så opprinnelig skal de være skeptiske og ha lett for å bjeffe. Det virker som det er mange som ikke er klar over dette og skylder på eier og dårlig avl. Men det er ikke bare bare å fjerne egenskaper en hunderase har blitt avlet for i århundrer. Hvis noen klager over at bc deres gjeter biler er svaret: ja selvfølgelig, du har jo en gjeter. Men hvis noen har en liten hund som bjeffer mye er det ikke måte på hva eier og oppdretter har gjort feil, men det går ut på det samme, hva rasen originalt ble avlet frem for å gjøre. Anonymkode: 15d41...e71 Jeg er enig. Jeg har en en selskapshund som bjeffer en del. Men det er ikke lett og gjøre noe med. Har prøvd så mye. Den er fryktløs, så bryr seg ikke om noe. Så enkelte er bare sånn. Har en annen en som ikke er like ille. Begge oppdratt på samme viset. Anonymkode: 55032...0b9
AnonymBruker Skrevet 14. august 2025 #32 Skrevet 14. august 2025 AnonymBruker skrev (På 12.8.2025 den 17.46): Cockapoo og puddel. Min har atferdsproblemer, jeg tror det er puddel genet som er problemet. Bølle til bestevenn har hatt både puddel og cockapoo med. Puddelen i bølle til bestevenn oppfører seg nesten identisk som min. Anonymkode: f236d...b19 Enig! Mye trøbbel med cockapooer, inkludert min egen. Anonymkode: 41198...068
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå