Gå til innhold

Hunderaser som ikke er for alle.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke hunderaser er absolutt ikke for alle og kom med eksempler?

Anonymkode: 494f3...241

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil nå egentlig påstå at ingen hunderaser er for alle.

Anonymkode: 832d1...1c2

• Liker 19
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Huskyer. Pga aktivitetsbehov. Tror mange som skaffer seg en får seg en liten overaskelse. Veldig mange omplasseringshunder på finn.

Anonymkode: d68d5...8f5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker folk som avlet dalmatinere var frustrert når alle ville ha dalmatiner etter 101 dalmatiner filmene.

En rase for folk som kan hund og på ingen måte en Disney hype.

Anonymkode: 28ac3...cfe

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg skal komme med et spesifikt eksempel:

Border Collie, det er trist at disse er blant de mest populære hunderasene i Norge... Ikke misforstå, de er fantastiske hunder, har hatt en selv, men de er ikke noen vanlig familiehund. De er brukshunder, og realiteten er at alt for mange gir dem 1-2 timer tur til dagen og lurer på hvorfor hunden utagerer og blir destruktiv. 

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet

Det blir jo veldig vagt, da dette vil gjelde mange hunderaser. Da spesielt de som har en jobb.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er lite research generelt som blir gjort før folk kjøper seg hund, lærer ikke hundenes kroppspråk når de viser sine begrensninger på hva de liker og ikke. Sjekker ikke hva slags type "jobb" disse rasene er avlet opp for, så de blir ikke stimulert nok, noen hunder trenger mer turgåring enn andre.

Anonymkode: 43f59...6b5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De færreste hunderaser er for alle. Men grupperingen til NKK gir deg en viss pekepinn til å starte med. 

Hunder som er avlet opp til et formål trives best i livet hvis de brukes til det formålet eller noe tilsvarende. 

Alle jakthunder har sterke jaktinnstinker, sporer, får los osv. De må få bruke disse innstinktene. 

Brukshundene er stort sett gjeterhunder eller gammeldagse hyrdehunder. Gjeterhunder, slik som border collie har ekstreme flokkinnstinkter, er sosiale og veldig lettlærte, smarte og brukes til sauehold, samle saueflokker osv. De gammeldagse hyrdehundene, slik som schäfer, briard, belgiske fårehunder osv omtrent det samme, men har mer vaktinnstinkter da de ble brukt til å passe på beitedyr. Disse har blitt vanlige som politi og militær hunder. De bør få bruke sine livlige hoder på ting slik som dressur, agility, og selvfølgelig sporing, søk osv. 

Så har du rene vakthunder som rottweiler, dobermann osv. Ganske selvforklarende. 

Kamphunder er en egen historie og er ikke en egen gruppe. 

De fleste raser er avlet fram med et formål. Noen er avlet opp som selskapshunder. 

En god start er å sjekke dette og ta seriøst det som skrives om dem. 

Anonymkode: ae977...e8b

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vil nå egentlig påstå at ingen hunderaser er for alle.

Finnes i hvert fall raser som passer for folk flest. 

AnonymBruker
Skrevet

Tenker det viktigste må være å sjekke aktivitetsbehov. Og vær realistisk når det gjøres! Hvis du er tidenes sofasliter KAN du ikke være så dum at du kjøper deg en svær husky, border collie eller hyper terrier for du tror den skal dra deg opp av sofaen. De trenger det HVER dag, i 10-16 år, i alt mulig vær, 3-5 ganger daglig. Og de trenger mental stimuli utenom den turen, kan ikke ligge i en krok i en liten leilighet og gå i ett med inventaret. 

Anonymkode: 5ad60...f62

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvilke hunderaser er absolutt ikke for alle og kom med eksempler?

Anonymkode: 494f3...241

Cockapoo og puddel. Min har atferdsproblemer, jeg tror det er puddel genet som er problemet.

Bølle til bestevenn har hatt både puddel og cockapoo med. Puddelen i bølle til bestevenn oppfører seg nesten identisk som min. 

Anonymkode: f236d...b19

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Om jeg skal komme med et spesifikt eksempel:

Border Collie, det er trist at disse er blant de mest populære hunderasene i Norge... Ikke misforstå, de er fantastiske hunder, har hatt en selv, men de er ikke noen vanlig familiehund. De er brukshunder, og realiteten er at alt for mange gir dem 1-2 timer tur til dagen og lurer på hvorfor hunden utagerer og blir destruktiv. 

Enig med deg, broren min fikk BC og jeg flyttet inn til ham en stund, å holde den hunden fornøyd lrever en god blanding av fysisk og mental trening. Snakker 2-3 turer pr dag, fjelltur 1-2 ganger i uka, trening av søk og ferdigheter eller hjernetrim hver dag, så er dette verdens greieste familiehund men det ligger timer bak det. 

Anonymkode: 73671...622

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Staff vil jeg si er for spesielt interesserte som virkelig vet hvilke krefter og type aggresjon det bor i disse. Det er ikke dyr som passer å bo i nabolag hos noen som ikke virkelig vet å ta forhåndsregler. Derfor helt uvirkelig for meg at de har blitt så populære. 

Anonymkode: 2a15c...26e

AnonymBruker
Skrevet

Flat coated retriever og boxer. Forholdsvis store hunder som aldri blir voksne🫢 De er fryktelig ollete og valpete livet ut er mitt inntrykk

Anonymkode: 4befb...b22

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Cockapoo og puddel. Min har atferdsproblemer, jeg tror det er puddel genet som er problemet.

Bølle til bestevenn har hatt både puddel og cockapoo med. Puddelen i bølle til bestevenn oppfører seg nesten identisk som min. 

jeg opplever at de små hundene er de værste nervevrakene som hyler og bjeffer bare noen reiser seg, får besøk osv - og for å ikke snakke om hvis de ser min store gjeterhund. Da er helvette løs😵‍💫- Vet ikke om det skyldes de små rasene, men har en mistanke om at det er eierene som har det meste av skylden som beskytter dem som små babyer som aldri får treffe andre andre hunder, lar de bevege seg i båndet mot min osv. Du skal stå mellom din hund og møtende hunder. Men det virker ikke som eierene skjønner dette..Og skal de treffe andre hunder skal dette helst skje uten at de er i bånd. 

Anonymkode: 496a7...882

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle hunderaser, men spesielt:

Husky og malamuter

Border collier

Settere og spitzer

Cane corso

Boerboel

Dogo argentino

Presa Canario

Pitbull og amstaff

Staffordshire bullterruer

Tosa inu og fila brasileiro

Dachs

kaukasisk ovtcharka og andre lignende hunderaser

Airedale terrier

Grønnlandshund

Schæfer

Rottweiler

Beauceron

Azawakh, sloughi og andre spesielle mynder

Maremma

Polsk owczarek podhalanski

Bordeaux dogge

Broholmer

Shar pei

Chow chow

Tibetansk mastiff

Napolitansk mastiff

Grand danois

Kengal

Så egentlig: vokterhunder, gjeterhunder og jakthunder. Samt hunder med «ustabilt temperament» som f.eks chow og shar pei. 

Anonymkode: 60a9a...06a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si at fuglehund ikke er for alle. 

Har en vrang setter selv, og han er ganske lydig og veloppdratt nå, men det har krevd blod, svette og tårer. En utrolig god jaktkamerat og turkompis. Men allikevel så mye mer.. Du må være glad i både fart og spenning, du må ha tid til både mental trening, jakttrening, lydighet og turer. Tror ikke alle vet hva det faktisk krever å ha en fuglehund av aktivitet. Hvertfall om de skal funke på fjellet over tid og ikke bare på en årlig lang jakttur som krever for mye av hunden (uten trening i forkant). 

Anonymkode: 1139f...369

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 23.51):

De færreste hunderaser er for alle. Men grupperingen til NKK gir deg en viss pekepinn til å starte med. 

Hunder som er avlet opp til et formål trives best i livet hvis de brukes til det formålet eller noe tilsvarende. 

Alle jakthunder har sterke jaktinnstinker, sporer, får los osv. De må få bruke disse innstinktene. 

Brukshundene er stort sett gjeterhunder eller gammeldagse hyrdehunder. Gjeterhunder, slik som border collie har ekstreme flokkinnstinkter, er sosiale og veldig lettlærte, smarte og brukes til sauehold, samle saueflokker osv. De gammeldagse hyrdehundene, slik som schäfer, briard, belgiske fårehunder osv omtrent det samme, men har mer vaktinnstinkter da de ble brukt til å passe på beitedyr. Disse har blitt vanlige som politi og militær hunder. De bør få bruke sine livlige hoder på ting slik som dressur, agility, og selvfølgelig sporing, søk osv. 

Så har du rene vakthunder som rottweiler, dobermann osv. Ganske selvforklarende. 

Kamphunder er en egen historie og er ikke en egen gruppe. 

De fleste raser er avlet fram med et formål. Noen er avlet opp som selskapshunder. 

En god start er å sjekke dette og ta seriøst det som skrives om dem. 

Anonymkode: ae977...e8b

Man bør være litt forsiktig med å se på rasevelgeren til NKK. Skøker du på "selskapshund" får du opp blant annet: 

- Shiba: en jakthund som i tillegg til å ha sterke instinkter er avlet for å jakte selvstendig - det vil si ikke samarbeide med mennesker. En hund som absolutt ikke er for hvem som helst og som ikke egner seg for sofaen
- Presa Canario: vokterhund med sterke instinkter og stort skadepotensial på grunn av sin størrelse
- Dachs: en annen jakthund
- Rhodesian Ridgeback: også en jakthund, avlet for selvstendighet

Men tipset ditt om å se på hva rasen er avlet for er veldig bra. Ganske stor forskjell på raser avlet som selskapshunder, og de jeg har lista opp over. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er mye frynsete nerver og uønska adferd på cocker også. Bare søk på cocker rage så får du se, de er også kjent for å være veldig disponert for ressursforsvar. Jeg jobber frivillig med omplassering av dyr og cockapoo er den hunden vi får inn mest. De har både dårlig helse og dårlig gemytt mye av tiden, så jeg ville ikke ha anbefalt noen å kjøpe en sånn. 

Anonymkode: 9ae1a...c20

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

jeg opplever at de små hundene er de værste nervevrakene som hyler og bjeffer bare noen reiser seg, får besøk osv - og for å ikke snakke om hvis de ser min store gjeterhund. Da er helvette løs😵‍💫- Vet ikke om det skyldes de små rasene, men har en mistanke om at det er eierene som har det meste av skylden som beskytter dem som små babyer som aldri får treffe andre andre hunder, lar de bevege seg i båndet mot min osv. Du skal stå mellom din hund og møtende hunder. Men det virker ikke som eierene skjønner dette..Og skal de treffe andre hunder skal dette helst skje uten at de er i bånd. 

Anonymkode: 496a7...882

Jeg tror kanskje dette også har med avl å gjøre. Hunder av store raser som holder på sånn blir gjerne ikke avla på da det vil være umulig å leve med. Men når hunden veier mindre enn en melkekartong så er det håndterbart uansett, så de blir ikke tatt ut av avl selv om de har litt problemer med å roe seg ned. 

Anonymkode: 9ae1a...c20

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...