Gå til innhold

Tips til billig sunn mat

Fremhevede innlegg

Skrevet
Stor pike skrev (5 minutter siden):

Det var en god ide! Det skal jeg prøve. Men vil man ikke da ha noe ved siden av? Ei lita kotelett eller noe? 

Ja, d er digg å ha til😊

Anonymkode: b3ae9...6db

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er en vanlig myte blant veganere å tro det. Men det er altså feil. Protein er ikke protein. Man må se på aminosyrene og kvaliteten på proteinet. Belgfrukter og linser inneholder lite L-leucin for eksempel. Man trenger ca 4g L-leucin i ett måltid for å trigge muskelsyntese og det er dårlig muskelsyntese uten. 1 gang om dagen for å beholde muskler og så bør man innta det 2 ganger om dagen hvis man vil bygge muskler.

Her er noen eksempler på hva som inneholder 4 gram L-leucin (og hvor mye kalorier - sortert etter stigende kcal):

• 40g wheypulver (152 kcal)
  • 244g torsk (200 kcal)
  • 185g kyllingfilet (222 kcal)
  • 500g eggehvite (260 kcal)
  • 385g mager cottage cheese (277 kcal)
  • 239g karbonadedeig (327 kcal)
  • 1,25 liter skummetmelk (425 kcal)
  • 222g rå kidneybønner (748 kcal)
  • 224g rå linser (788 kcal)
  • 1238g erter (1003 kcal)
  • 563g hvetemel (2049 kcal)
  • 3571g poteter (3106 kcal)

Du må altså spise nesten 800 kcal fra kidneybønner/linser for å få nok L-leucin til å trigge muskelsyntese. I ett måltid. Ikke så rart at veganere nesten alltid er tynnfeite.

Anonymkode: d8995...c48

Nå må du slutte, vi MÅ ikke ha dyreprotein, og det vet vi alle veldig godt. Hva er denne besettelsen med å drepe og spise dyr hele tiden? Det er sykt.

Anonymkode: 75a3b...675

• Liker 6
Skrevet
megda skrev (9 timer siden):

nei, kroppen tar ikke opp protein fra planteriket like lett som fra animalske produkter. 

Så du kan se inn i kroppen du da? Det er det ingen som kan, så dette er rene gjetninger.

Skrevet

Grønnsakssuppe av rotfrukter. Kan varieres med feks byggryn ol. Bruk kraft og soyasaus. Da jeg gikk ned i vekt levde jeg på den, passet bare på å variere så jeg ikke ble lei.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Havregryn, egg, gulrøtter, hermetiske tomater, tørre bønner og linser.

Anonymkode: f284a...f53

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så du kan se inn i kroppen du da? Det er det ingen som kan, så dette er rene gjetninger.

du kan søke opp biotilgjengelighet med animalske proteinkilder vs plantemat samt aminosyreprofiler til begge så får du svar. 

jeg har ikke energi til å overbevise deg fordi jeg har spist for lite proteiner i dag. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nå må du slutte, vi MÅ ikke ha dyreprotein, og det vet vi alle veldig godt. Hva er denne besettelsen med å drepe og spise dyr hele tiden? Det er sykt.

Det er forskjell på og bør. Du ikke drikke rent vann for å overleve. Man overlever greit med å erstatte alt vannet med Pepsi Max. Men du bør drikke rent vann for å ha god helse. Vi ikke ha animalsk protein for å overleve, men vi bør ha animalsk protein for å ha god helse. Hva er denne besettelsen med å ville ha dårlig helse? Det er sykt.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Oi... Du tror det er rene gjetninger? Du tror ikke at man kan studere proteinopptak og at det har blitt studert? Du har aldri hørt om DIAAS eller PDCAAS? Du bør være forsiktig med å gi noe helse- eller kostholdsråd før du har tilegnet deg mye mer kunnskap. Du kan gjøre mye skade hvis noen hører på deg.

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet

Tullinger, MÅ dere lage diskusjoner som ikke har noe med det ts spør om?

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2025 den 2.51):

Det er en vanlig myte blant veganere å tro det. Men det er altså feil. Protein er ikke protein. Man må se på aminosyrene og kvaliteten på proteinet. Belgfrukter og linser inneholder lite L-leucin for eksempel. Man trenger ca 4g L-leucin i ett måltid for å trigge muskelsyntese og det er dårlig muskelsyntese uten. 1 gang om dagen for å beholde muskler og så bør man innta det 2 ganger om dagen hvis man vil bygge muskler.

Her er noen eksempler på hva som inneholder 4 gram L-leucin (og hvor mye kalorier - sortert etter stigende kcal):

• 40g wheypulver (152 kcal)
  • 244g torsk (200 kcal)
  • 185g kyllingfilet (222 kcal)
  • 500g eggehvite (260 kcal)
  • 385g mager cottage cheese (277 kcal)
  • 239g karbonadedeig (327 kcal)
  • 1,25 liter skummetmelk (425 kcal)
  • 222g rå kidneybønner (748 kcal)
  • 224g rå linser (788 kcal)
  • 1238g erter (1003 kcal)
  • 563g hvetemel (2049 kcal)
  • 3571g poteter (3106 kcal)

Du må altså spise nesten 800 kcal fra kidneybønner/linser for å få nok L-leucin til å trigge muskelsyntese. I ett måltid. Ikke så rart at veganere nesten alltid er tynnfeite.

Man får fullverdig protein av tofu/ edamame eller bønner + ris faktisk. Så trenger ikke spise 800 kcal kidneybønner for å møte proteinbehov om man er litt smart . Man kan godt spise belgfrukter noen måltid og så spise fullverdig protein et annet måltid og forstatt være innenfor det man trenger daglig. 

Anonymkode: c5f01...37c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
megda skrev (20 timer siden):

du kan søke opp biotilgjengelighet med animalske proteinkilder vs plantemat samt aminosyreprofiler til begge så får du svar. 

jeg har ikke energi til å overbevise deg fordi jeg har spist for lite proteiner i dag. 

Ingen i Vesten lider av protein mangel og sykdommer knyttet til dette. Vi får heller i oss for lite fiber. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tullinger, MÅ dere lage diskusjoner som ikke har noe med det ts spør om?

Det er disse kjøttfolkene som pusher sin kjøttpropaganda-agenda i alle tråder nå. Det er utrolig irriterende.

TS spør altså etter billig og sunn mat, og er det noe som er billig og sunt så er det belgfrukter, og alle vet at det holder som proteinkilde. Så det å erstatte kjøtt eller fisk i en del måltider, med belgfrukter, er faktisk et godt råd. Og når noen kommer og fordyrer måltidet med å si at man må ha mer (og dyrere) protein i tillegg til protein, så er det ikke et godt råd i denne tråden. Og ikke er det i henhold til norske kostholdsråd heller.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Bra at du spiser rent kjøtt og fisk - og ikke minst grønnsaker (litt mer usikker på hvor sunt sukkerholdig frukt er). Det er viktig å tenke helse selv om en også vil spise billig. Men å også tenke helse irriterer nok noen som har ideologisk overbevisning om å spise mer ultraprosessert (kjøtterstatninger) og mat med lavere kvalitet (jf. planteprotein)

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er disse kjøttfolkene som pusher sin kjøttpropaganda-agenda i alle tråder nå. Det er utrolig irriterende.

Pris er ikke bare kilopris. Viktigere er pris pr. "næringsenhet". En kan også tenke f.eks pris pr. energienhet (pris pr. kalori eller joule) for å ta et eksempel. Eller pris pr. gram protein (må huske på at protein har ulik kvalitet som det ofte blir påpekt). Å spise mat som metter mer er også viktig. Med tanke på helse er det viktig å spise variert (hvitt kjøtt, rødt kjøtt (slik som toppidrettsutøverne våre), fisk, egg, melk, potet og grønnsaker). Det kan også være "billig", både på kort og litt lengre sikt. Å spise billig handler også om planlegging. Kjøpe når prisen er lavere (mye kan fryses ned for senere bruk), og å f.eks skrive handlelapp for å unngå impulskjøp og matsvinn. Kreativ bruk av rester er også en idè

Matprat.no har gode tips. Google f.eks matprat + spise billig

Anonymkode: 6ad53...32a

• Liker 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Skal man ha det sunt og billig er mitt beste tips, vegetarmat! Rett og slett. Men ikke tenk at du skal gjøre typisk norsk mat (brød og pålegg) vegetar hverdag for det kan fort bli kjedelig. Tenk retter med ris, belgfrukter, supper , gryteretter osv. Gjerne inspisert av andre land for der er ikke kjøttet hovedkomponenten. I dag har jeg feks spist en rett med spinat, yoghurtdressing og kikerter med toast til. Var veldig billig (fordi jeg brukte frossen spinat som jeg stekte i panne med løk og hvitløk). Krydret kikerter godt og stekte i ovnen så de ble crispy. Yoghurtdressingen gjorde at det ikke ble tørt og kjedelig. 

Andre tips til matretter:

Shakshuka 

Grønnsaker (tenk hva som er billig og i sesong brukt feks kål , poteter, noen ganger gulrot , søtpotet osv) stekt i ovn sammen med kikerter eller bønner sammen med hummus og ris på siden. Overraskende godt og mettende pga hummus. 

Tofu i alle slags varianter (koster mindre enn kjøtt om man kjøper fra innvandrerbutikker). Med grønnsaker, ris.

Curry med potet (søk opp japansk curry). Ha oppi tofu eller kikerter for proteiner. 

Wraps med diverse oppi.

Finnes uendelig mye mer bare noe av det jeg har spist i det siste. Søk opp vegetarianske/veganske oppskrifter på YouTube. Rainbow plant life har mye bra. Samme med pick up limes.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal man ha det sunt og billig er mitt beste tips, vegetarmat!

Høykvalitetsmat som kjøtt er ikke dyrt når en ser på prisen og sammenligner det med næringsinnhold

Det er en grunn til at Erling Braut Haaland drikker melk og spiser storfehjerte. Det er en grunn til at Markus Rooth spiser biff. Karsten Warholm får en «enormt boost» av gressfôret rødt kjøtt, fisk og grønnsaker. Selv om de fleste av oss ikke er toppidrettsutøvere kan vi likevel spise høykvalitetsmat

Agurk inneholder like mye vann som i Nordsjøen. At agurk og andre vannrike grønnsaker/frukt er billig per kilo er ikke så rart. Vann er ikke dyrt.

Så en kan ikke bare se på kilopris. En må også se på innholdet på det en spiser. Inkludert kvaliteten på næringsstoffene i de ulike råvarene. Det varierer mye. Så pris må ses i sammenheng med hva en får

Noen spiser vegetar av ideologiske/religiøse årsaker. Vi andre bør tenke på kvalitet, og hva kroppen er laget for. Vi har et fordøyelsessystem som ligner på rovdyr med noen tilpasninger til å fordøye vegetabilske råvarer. Dvs vi er tilpasset å spise kjøtt, men også noe grønnsaker. Egg er relativt billig, og inneholder mye næring per vektenhet (f.eks pr. gram) i motsetning til f.eks agurk

Å spise sunt kan også gjøres relativt billig om en planlegger litt. Kjøpe når prisen er lavere (mye kan fryses ned for senere bruk), skrive handlelapp for å unngå impulskjøp og matsvinn, og spise matrestene. Spis i sesong. Tenker da spesielt på å spise norskprodusert (pga bl.a. ferskere og mindre frakt) frukt og grønnsaker når det er naturlig å spise dette (når de er modne og klare til å spises) - ofte sommer og høst. Men også kjøttråvarer som f.eks. fårikål er naturlig å spise om høsten. Da er også innholdet av sunne bioaktive stoffer (som kommer i tillegg til vitaminer og mineraler) ekstra høyt etter en sesong på fjellbeite

• Liker 1
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Høykvalitetsmat som kjøtt er ikke dyrt når en ser på prisen og sammenligner det med næringsinnhold

Det er en grunn til at Erling Braut Haaland drikker melk og spiser storfehjerte. Det er en grunn til at Markus Rooth spiser biff. Karsten Warholm får en «enormt boost» av gressfôret rødt kjøtt, fisk og grønnsaker. Selv om de fleste av oss ikke er toppidrettsutøvere kan vi likevel spise høykvalitetsmat

Agurk inneholder like mye vann som i Nordsjøen. At agurk og andre vannrike grønnsaker/frukt er billig per kilo er ikke så rart. Vann er ikke dyrt.

Så en kan ikke bare se på kilopris. En må også se på innholdet på det en spiser. Inkludert kvaliteten på næringsstoffene i de ulike råvarene. Det varierer mye. Så pris må ses i sammenheng med hva en får

Noen spiser vegetar av ideologiske/religiøse årsaker. Vi andre bør tenke på kvalitet, og hva kroppen er laget for. Vi har et fordøyelsessystem som ligner på rovdyr med noen tilpasninger til å fordøye vegetabilske råvarer. Dvs vi er tilpasset å spise kjøtt, men også noe grønnsaker. Egg er relativt billig, og inneholder mye næring per vektenhet (f.eks pr. gram) i motsetning til f.eks agurk

Å spise sunt kan også gjøres relativt billig om en planlegger litt. Kjøpe når prisen er lavere (mye kan fryses ned for senere bruk), skrive handlelapp for å unngå impulskjøp og matsvinn, og spise matrestene. Spis i sesong. Tenker da spesielt på å spise norskprodusert (pga bl.a. ferskere og mindre frakt) frukt og grønnsaker når det er naturlig å spise dette (når de er modne og klare til å spises) - ofte sommer og høst. Men også kjøttråvarer som f.eks. fårikål er naturlig å spise om høsten. Da er også innholdet av sunne bioaktive stoffer (som kommer i tillegg til vitaminer og mineraler) ekstra høyt etter en sesong på fjellbeite

Slutt med det kjøttpropaganda tullet. Hvor mye fiber får han i seg med storfekjøtt? Agurk er forsåvidt blitt ganske dyrt så ikke det jeg spiser mest innholdet i det jeg spiser er kjempebra. Fører ofte inn dagen i cronometer for å få en ide. Når proteinmål og mål for vitaminer og fiber. Uten at det koster skjorta. 180 kroner kg for kyllingbryst er ganske drøyt når man har familie. Tofu, edamame, belgfrukter osv. er en god del billigere ... Og ja man kan få i seg nok proteiner og høy kvalitet ved en kombinasjon av disse.  Jeg spiser også kjøtt til tider altså, så er egentlig ikke vegetarianer. Men er mye billigere å spise største del av måltider vegetar. 

Kan godt spise kål om høsten jeg og forsåvidt . Steingodt med en god saus i stir fry med litt tofu. Med kjøtt til en så stor familie som min koster samme måltid med kjøtt  dobbel så mye 

Det med at vi er tilpasset og stort sett spise kjøtt og litt grønnsaker er forsåvidt bare tull. Vi er tilpasset for begge. Faktisk viser jo studier at vegetarianere har god helse og lever lenge. Dette er kanskje dels fordi man lager mer mat fra bunnen av og unngår ultraprosessert mat, men viser i alle fall at kjøtt ikke er nødvendig. Se på kostholdsråd i Norge og. Det er ikke sånn at man anbefales å spise mye kjøtt. Ei heller at vi må spise mer fiber, grønnsaker osv. Og man kan helt klart det og samtidig spise kjøtt. Men kjøtt er blitt forferdelig dyrt. Så lettere å spise billig og sunn vegetarmat. Bønner, linser, kikerter osv er sunt og bra for fordøyelsessystemet pga fiberinnhold. Så dette med kvalitet for pengene tar du litt ut av løse lufta? Med at kjøtt liksom gir mer kvalitet?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Slutt med det kjøttpropaganda tullet. Hvor mye fiber får han i seg med storfekjøtt? Agurk er forsåvidt blitt ganske dyrt så ikke det jeg spiser mest innholdet i det jeg spiser er kjempebra. Fører ofte inn dagen i cronometer for å få en ide. Når proteinmål og mål for vitaminer og fiber. Uten at det koster skjorta. 180 kroner kg for kyllingbryst er ganske drøyt når man har familie. Tofu, edamame, belgfrukter osv. er en god del billigere ... Og ja man kan få i seg nok proteiner og høy kvalitet ved en kombinasjon av disse.  Jeg spiser også kjøtt til tider altså, så er egentlig ikke vegetarianer. Men er mye billigere å spise største del av måltider vegetar. 

Kan godt spise kål om høsten jeg og forsåvidt . Steingodt med en god saus i stir fry med litt tofu. Med kjøtt til en så stor familie som min koster samme måltid med kjøtt  dobbel så mye 

Det med at vi er tilpasset og stort sett spise kjøtt og litt grønnsaker er forsåvidt bare tull. Vi er tilpasset for begge. Faktisk viser jo studier at vegetarianere har god helse og lever lenge. Dette er kanskje dels fordi man lager mer mat fra bunnen av og unngår ultraprosessert mat, men viser i alle fall at kjøtt ikke er nødvendig. Se på kostholdsråd i Norge og. Det er ikke sånn at man anbefales å spise mye kjøtt. Ei heller at vi må spise mer fiber, grønnsaker osv. Og man kan helt klart det og samtidig spise kjøtt. Men kjøtt er blitt forferdelig dyrt. Så lettere å spise billig og sunn vegetarmat. Bønner, linser, kikerter osv er sunt og bra for fordøyelsessystemet pga fiberinnhold. Så dette med kvalitet for pengene tar du litt ut av løse lufta? Med at kjøtt liksom gir mer kvalitet?

Tråkket jeg på en øm tå? Les det jeg har skrevet en gang til. Vi er ikke forskjellige. Begge spiser både kjøtt og mat fra planteriket. Kanskje egg og melk også? Men å spise tofu med soyabønner kanskje fra regnskogen i Brasil gjør jeg ikke. Da spiser jeg heller norsk mat, og støtter norsk natur (utrydningstruete arter i norsk natur er avhengig av husdyrproduksjon for å overleve)

En kan gjerne spise grønnsaker som inneholder mer enn 90% vann slik som salater, agurk, tomat, asparges, brokkoli, selleri, paprika, o.s.v. Men at det inneholder svært mye vann er et vitenskapelig faktum. Siden Nordsjøen inneholder 4% salt så er vanninnholdet i Nordsjøen og i agurk omtrent det samme

Da er det heller ikke så rart at slike råvarer er billige per kilo. Vann er billig per kilo. Det er et faktum

Å opplyse om hvordan vi mennesker er bygd opp var for å vise at vi er tilpasset å spise begge deler, både fra dyreriket og planteriket.  Anatomisk ligner vi på rovdyr, men vi har også enzymer som gjør at vi også kan spise fra planteriket. Det er et vitenskapelig faktum som ikke burde være kontroversielt

At plantematgiganten Mills sponser ernæringsmiljøet ved Universitetet i Oslo, og også har skrevet forskningsrapporter er mer i retning «plantepropaganda». Her på KG er det noen som tror at vitenskap er «kjøttpropaganda». Da er tåen rimelig øm fra før

Noen her på KG tror at mat bare inneholder vitaminer, mineraler, fiber, fett, karbohydrater og protein. Det er feil. I tillegg kommer tusenvis av ulike bioaktive stoffer. Noe som gjør at det er viktig å spise variert: kjøtt (hvitt og rødt), melk, bær, egg, grønnsaker, o.s.v.

At innholdet av næringsstoffer er viktig burde ikke være «kjøttpropaganda» - litt overraska at det er kontroversielt. At animalske råvarer har høyere kvalitet på næringsstoffene enn vegetabilske råvarer vet vel de fleste(?) – en må ha hode langt inn i en vegetarnettside for å tro noe annet

En må spise variert, og huske på at prisen per kilo vare er noe annet enn prisen relatert til næringsinnhold som f.eks prisen pr. gram protein eller prisen pr. enhet B12-vitamin, o.s.v. 

Vi har også alle de bioaktive stoffene, bl.a i rødt kjøtt. En må derfor spise både billig og variert

Se tips jeg har skrevet tidligere om billigere handel. En kan også handle sjeldnere og heller handle mer hver gang. Med en god handlelapp og handle mat som er billigere/på tilbud og deretter putte i fryseren er overkommelig

• Liker 3
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tråkket jeg på en øm tå? Les det jeg har skrevet en gang til. Vi er ikke forskjellige. Begge spiser både kjøtt og mat fra planteriket. Kanskje egg og melk også? Men å spise tofu med soyabønner kanskje fra regnskogen i Brasil gjør jeg ikke. Da spiser jeg heller norsk mat, og støtter norsk natur (utrydningstruete arter i norsk natur er avhengig av husdyrproduksjon for å overleve)

En kan gjerne spise grønnsaker som inneholder mer enn 90% vann slik som salater, agurk, tomat, asparges, brokkoli, selleri, paprika, o.s.v. Men at det inneholder svært mye vann er et vitenskapelig faktum. Siden Nordsjøen inneholder 4% salt så er vanninnholdet i Nordsjøen og i agurk omtrent det samme

Da er det heller ikke så rart at slike råvarer er billige per kilo. Vann er billig per kilo. Det er et faktum

Å opplyse om hvordan vi mennesker er bygd opp var for å vise at vi er tilpasset å spise begge deler, både fra dyreriket og planteriket.  Anatomisk ligner vi på rovdyr, men vi har også enzymer som gjør at vi også kan spise fra planteriket. Det er et vitenskapelig faktum som ikke burde være kontroversielt

At plantematgiganten Mills sponser ernæringsmiljøet ved Universitetet i Oslo, og også har skrevet forskningsrapporter er mer i retning «plantepropaganda». Her på KG er det noen som tror at vitenskap er «kjøttpropaganda». Da er tåen rimelig øm fra før

Noen her på KG tror at mat bare inneholder vitaminer, mineraler, fiber, fett, karbohydrater og protein. Det er feil. I tillegg kommer tusenvis av ulike bioaktive stoffer. Noe som gjør at det er viktig å spise variert: kjøtt (hvitt og rødt), melk, bær, egg, grønnsaker, o.s.v.

At innholdet av næringsstoffer er viktig burde ikke være «kjøttpropaganda» - litt overraska at det er kontroversielt. At animalske råvarer har høyere kvalitet på næringsstoffene enn vegetabilske råvarer vet vel de fleste(?) – en må ha hode langt inn i en vegetarnettside for å tro noe annet

En må spise variert, og huske på at prisen per kilo vare er noe annet enn prisen relatert til næringsinnhold som f.eks prisen pr. gram protein eller prisen pr. enhet B12-vitamin, o.s.v. 

Vi har også alle de bioaktive stoffene, bl.a i rødt kjøtt. En må derfor spise både billig og variert

Se tips jeg har skrevet tidligere om billigere handel. En kan også handle sjeldnere og heller handle mer hver gang. Med en god handlelapp og handle mat som er billigere/på tilbud og deretter putte i fryseren er overkommelig

Du vet kjøttet du spiser er foret med soya og annet fra regnskogen i Brasil ikke sant? 😅 Nesten alt av for til dyr i Norge importeres. 

Billig og variert i disse tider innebærer nesten ikke noe kjøtt 

• Liker 2
Skrevet

TS: Takk for masse gode tips! Skulle ønske det ikke ble en avsporing i plantebasert eller ikke....Jeg spiser kjøtt og fisk, men må ikke ha det hver dag. Har flere sunne friske veggisvenner som får i seg det de skal, så den er grei. 

Storfehjerte og "gressforet rødt kjøtt" blir nok ikke en del av budsjettet, men denne uken har jeg kjøpt frossen torskefilet til 5 måltider og ikke gått i ferskvaredisken 🙂 

Anonymkode: 50be2...7a9

• Liker 3
Skrevet

Nå koster blomkål og brokoli 15 kroner pr stykk på Kiwi.

Anonymkode: 236ab...3ae

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Du vet kjøttet du spiser er foret med soya og annet fra regnskogen i Brasil ikke sant? 😅 Nesten alt av for til dyr i Norge importeres. 

Da kan jeg informere deg om at du tar feil. Helt feil

Fjellbeite inneholder norsk gress. Når bøndene slår gresset sitt så er det norsk gress. Alle dyr som har vom spiser mye gress. Kraftfôret inneholder mest korn som ikke er egnet til menneskemat. Dette er norsk korn. Alternativet hadde vært å kaste eller brenne kornet (noe av det er giftig for oss mennesker - så det er svært bærekraftig å gi det til dyr som kan spise det uten at det gjør noe siden noen av de har vom som avgifter disse forbindelsene slik at de blir helt ufarlige)

Norske råvarer i fôret til verpehøner: 54%, melkeku: 82%, ammeku: 97%, sau/lam: 96%. Den totale mengden soya til drøvtyggere er mellom 0,4% og 2,6%. Dette er bærekraftsertifisert soya (ikke fra regnskog) og GMO-fritt. Drøvtyggerprodusenter kan også kjøpe helt soyafritt kraftfôr 

Mesteparten av importert soya til Norge går til fiskeoppdrett

Dette til informasjon, og egentlig helt utenfor det TS spør om - måtte korrigere en vanlig misoppfattelse selv om det er utenfor tema - håper det er ok?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Storfehjerte og "gressforet rødt kjøtt" blir nok ikke en del av budsjettet, men denne uken har jeg kjøpt frossen torskefilet til 5 måltider og ikke gått i ferskvaredisken 🙂

Så bra🙂

Jeg spiser normalt ikke storfehjerte. Men så heter jeg heller ikke Erling Braut Haaland (men drikker mye melk da). Kan godt være at innmat er billig, bare som ekstratips

Torskefisk er kanskje noe av det sunneste en spiser på fiskefronten

• Liker 2
  • Nyttig 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...