AnonymBruker Skrevet 11. august #1 Skrevet 11. august Jeg må ta grep fordi matbudsjettet er for høyt, og med dagens priser kan jeg ikke forsvare det. Gikk ned 28 kg for 5 år siden og har holdt vekten siden. Siden jeg er så stolt av hva jeg har fått til, så har jeg lent meg på at jeg får "lov" til å kjøpe inn alt jeg har lyst på av mat. Har kuttet alt av godteri og chips, har ikke kjøpt de på årevis. Spiser lite ultraprosessert mat også. Men de nøtteposene jeg spiser koster jo mye mer enn en billig chipspose. Spiser også dyre oster og rent kjøtt og fersk fisk fra ferskvaredisken. Og de grønnsakene og den frukten jeg har lyst på. Her i sommer kostet plutselig en blomkål 40 kr....Avokado er også krisedyrt. Går også i kantinen på jobb selv om jeg tar med meg matpakke. Syns jeg "fortjener det" fordi jeg er så flink med porsjonskontroll. og kaloribalanse... Typ alt jeg har hatt lyst på. Har begynt å bake brød så det er en start. Men hvordan lage gode måltider av sunne billige råvarer. Alle tips mottas. Anonymkode: 50be2...7a9 3 2
atropos Skrevet 11. august #2 Skrevet 11. august Dette er min go-to billigmiddag. Den er dødsgod og sunn. Kan pimpes med salat og nanbrød eller spises som den er. https://vegetarentusiast.no/linsegryte/ 5
AnonymBruker Skrevet 11. august #3 Skrevet 11. august Jeg handler grønnsaker og frukt på typiske «innvandrerbutikker». Det funker så bra og sparer masse på det! Men man må bo i nærheten av en da 😊 Anonymkode: dfb85...5d9 4
Linn202187 Skrevet 11. august #4 Skrevet 11. august Vegetariske gryter og supper som lages i større porsjoner som fryses ned, eks: daal. pytt i panne av «rester» fra kjøleskapet (potet, egg, tomat, løk, salat, hallomi med hjemmelaget tzatziki synes jeg er godt 🤭). i stedet for fersk fisk så er det mye fra frysedisken som også er brukanes, eks til taco, curry ol.
AnonymBruker Skrevet 11. august #5 Skrevet 11. august Du må bare se på prisen når du handler. Du vet jo allerede at du f.ex. burde slutte å gå i kantina. Før hadde Coop avocado i nett. Om du kjøper en slik mens de er harde, så kan den ligge i kjøleskapet lenge, og så tar du bare ut det du skal ha et par dager før du skal bruke det. Jeg har sett mye blomkål i dato-kurven i sommer. Kjøp blokkene med frossen torsk/sei på Kiwi/Spar. De på Coop er ikke like gode. First Price og X-tra potetene og bananene er like gode som andre poteter og bananer. Linser er billig mat, det finnes mange gode linsegryter man kan lage. Pålegg er dyrt, men linser og bønner er billig. Det finnes flere oppskrifter med alle slags bønner og linser: https://vegetarmat.org/oppskrift/rask-bonnepostei/ http://www.veganmisjonen.com/2013/01/oppskrift-hjemmelaget-postei-pepper.html Om du bruker bare kokte ingredienser kan den også fryses. Anonymkode: 75a3b...675 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #6 Skrevet 11. august Du må jo spise frukt og grønnsaker etter sesong og det og andre ting etter hva som er på tilbud. Du kan jo ikke gå for det du «bare har lyst på»! Jeg tjener godt og har flere mill investert men jeg planlegger og kjøper allikevel så å si alltid etter hvilke varer som er sunne og billige. Så å si alt er på tilbud du må bare tilpasse tidspunktet du kjøper de forskjellige tingene på. Jeg spiser både avokado og blomkål ofte men jeg kjøper de jo alltid bare på tilbud. Du kan jo ikke betale 40,- for en blomkål.. Da velger du heller noe annet når den koster det og så kjøper du den en uke eller to etter når det plutselig er tilbud. Samme med andre matvarer. Bruk fryseren til kjøtt og fisk som er på tilbud. Anonymkode: 5b65e...1f3 4
AnonymBruker Skrevet 11. august #7 Skrevet 11. august Kjøp grønnsaker som er på tilbud /i sesong, frosne fiskeblokker og bruk dato-varehylla. Anonymkode: 90a0e...1e4 2
AnonymBruker Skrevet 11. august #8 Skrevet 11. august En meget enkel, og veldig god middag: Stekt kyllingkjøttdeig, som du krydrer etter smak, og fullkornsspaghetti/pasta - med pesto som du blander i dette 😋 Anonymkode: d90bb...be6 3
megda Skrevet 11. august #9 Skrevet 11. august ferske grønnsaker er ikke så dyrt dersom du kjøper kutter opp og fryser ned det du ikke bruker. bønner, linser og kikerter danner også et godt fundament som er svært billig. da trenger du kun litt protein også har du et svært godt sunt utgangspunkt. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #10 Skrevet 11. august megda skrev (1 time siden): ferske grønnsaker er ikke så dyrt dersom du kjøper kutter opp og fryser ned det du ikke bruker. bønner, linser og kikerter danner også et godt fundament som er svært billig. da trenger du kun litt protein også har du et svært godt sunt utgangspunkt. Man trenger ikke protein i tillegg til belgfrukter, de har mer enn nok protein. Anonymkode: 75a3b...675 8
AnonymBruker Skrevet 12. august #11 Skrevet 12. august Zoodles av squash eller aubergine i stedet for pasta. Du kan lage en ragu av høyrygg (frys i porsjoner), vanlig bolognese (evt bruk kyllingkjøttdeig i stedet), og andre sauser. Hjemmelaget tomatsuppe med egg. Eller fransk løksuppe med gryer (eller hvordan det skrives). Du bruker bare litt ost av gangen, så det er mulig å fryse osten i biter til andre ganger. Linsesuppe. Spinatsuppe med egg. Grønnsakssuppe med fryst blanding. Knoke innom tilbud. Eller pølse på tilbud. Kan også varieres med kjøtt eller, annet type kjøtt eller kikerter. Samme fryste blanding kan også brukes til lapskaus. Anonymkode: f0e72...cc0
AnonymBruker Skrevet 12. august #12 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg må ta grep fordi matbudsjettet er for høyt, og med dagens priser kan jeg ikke forsvare det. Gikk ned 28 kg for 5 år siden og har holdt vekten siden. Siden jeg er så stolt av hva jeg har fått til, så har jeg lent meg på at jeg får "lov" til å kjøpe inn alt jeg har lyst på av mat. Har kuttet alt av godteri og chips, har ikke kjøpt de på årevis. Spiser lite ultraprosessert mat også. Men de nøtteposene jeg spiser koster jo mye mer enn en billig chipspose. Spiser også dyre oster og rent kjøtt og fersk fisk fra ferskvaredisken. Og de grønnsakene og den frukten jeg har lyst på. Her i sommer kostet plutselig en blomkål 40 kr....Avokado er også krisedyrt. Går også i kantinen på jobb selv om jeg tar med meg matpakke. Syns jeg "fortjener det" fordi jeg er så flink med porsjonskontroll. og kaloribalanse... Typ alt jeg har hatt lyst på. Har begynt å bake brød så det er en start. Men hvordan lage gode måltider av sunne billige råvarer. Alle tips mottas. Anonymkode: 50be2...7a9 Du behøver ikke å jakte i datodisken for å spare penger, du. Dyr ost er kun til kos, det finnes mye rimelig rent kjøtt, frossen fisk(og grønnsaker) er like sunn. Spis matpakken din og gå i kantina en gang i uken som belønning. Ikke mye som skal til for å spare noen tusen slik prisene er nå. Anonymkode: b2809...b26 7
AnonymBruker Skrevet 12. august #13 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man trenger ikke protein i tillegg til belgfrukter, de har mer enn nok protein. Anonymkode: 75a3b...675 Det er en vanlig myte blant veganere å tro det. Men det er altså feil. Protein er ikke protein. Man må se på aminosyrene og kvaliteten på proteinet. Belgfrukter og linser inneholder lite L-leucin for eksempel. Man trenger ca 4g L-leucin i ett måltid for å trigge muskelsyntese og det er dårlig muskelsyntese uten. 1 gang om dagen for å beholde muskler og så bør man innta det 2 ganger om dagen hvis man vil bygge muskler. Her er noen eksempler på hva som inneholder 4 gram L-leucin (og hvor mye kalorier - sortert etter stigende kcal): 40g wheypulver (152 kcal) 244g torsk (200 kcal) 185g kyllingfilet (222 kcal) 500g eggehvite (260 kcal) 385g mager cottage cheese (277 kcal) 239g karbonadedeig (327 kcal) 1,25 liter skummetmelk (425 kcal) 222g rå kidneybønner (748 kcal) 224g rå linser (788 kcal) 1238g erter (1003 kcal) 563g hvetemel (2049 kcal) 3571g poteter (3106 kcal) Du må altså spise nesten 800 kcal fra kidneybønner/linser for å få nok L-leucin til å trigge muskelsyntese. I ett måltid. Ikke så rart at veganere nesten alltid er tynnfeite. Anonymkode: d8995...c48 1 9
AnonymBruker Skrevet 12. august #14 Skrevet 12. august Når man ser på næringen det gir så er faktisk animalsk billigst. Ikke bare proteinet, men vitaminer og mineraler. Særlig egg og innmat er billig. Jo mer animalsk man spiser, jo mer næringsstoffer (vitaminer og mineraler) får man i seg. Anonymkode: d8995...c48 3 11
AnonymBruker Skrevet 12. august #15 Skrevet 12. august Spis mer etter sesong. Følg med på tilbud. Hvis jeg har brokkoli på lista, og den koster 40 kroner, så finner jeg et alternativ. Meny har kronemarked denne uka. Poteter, som har vært så dyrt en stund, er nede i 10 kr/kg, En pakke ruccola for 15. Nykål er i sesong nå - det er nydelig som hovedingrediens, det kan grilles, dampes, man kan lage slaw... Rema har ukestilbud på frukt og grønt. Dropp å kjøpe ferdig oppskjært pålegg og slik. Kjøp hele stykningsdeler, og lag lunsjkjøtt/pålegg. Fisk er dyrt om du bare drar til butikk og peker på det du vil ha. Følg med på gode tilbud. Tirsdager er det 30% på Meny. Anonymkode: 17107...d2b 1 4
megda Skrevet 12. august #16 Skrevet 12. august (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Man trenger ikke protein i tillegg til belgfrukter, de har mer enn nok protein. Anonymkode: 75a3b...675 nei, kroppen tar ikke opp protein fra planteriket like lett som fra animalske produkter. Endret 12. august av megda 2 8
AnonymBruker Skrevet 12. august #17 Skrevet 12. august Følg med på priser. Blomkål koster 15 kr på kiwi nå, og 25 kr på mega. Dropp dyre oster, og dropp kantine. Bare da har har spart MYE. I stedet for å kjøpe dyre poser med nøtter, kjøp f.eks mandler eller andre nøtter, og tilberede selv. Som f.eks saltbakte mandler er kjempelett og tar kort tid. Det er helt greit med dyre oster i blant, spørsmålet er hvor ofte man gjør det. Jeg kjøper fersk fisk fra fiskedisken når det er tilbud, eller når jeg skal unne meg noe ekstra godt. Til vanlige hverdagsmiddager, så handler jeg fra kjøledisken eller frys. Anonymkode: 980ad...179
Stor pike Skrevet 12. august #18 Skrevet 12. august Jeg lager ofte grønnsaksuppe av ferdig kuttet grønnsaker fra frysedisken. De koster rundt 20,- (såvidt jeg husker), hiver oppi en buljongterning og har middag i minst to dager. Kan gjerne spes opp med restekjøtt eller noe. 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #19 Skrevet 12. august Stor pike skrev (6 timer siden): Jeg lager ofte grønnsaksuppe av ferdig kuttet grønnsaker fra frysedisken. De koster rundt 20,- (såvidt jeg husker), hiver oppi en buljongterning og har middag i minst to dager. Kan gjerne spes opp med restekjøtt eller noe. Ja, eller bake de i ovnen med deilig krydder og olje!😊 Anonymkode: b3ae9...6db 1 1
Stor pike Skrevet 12. august #20 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ja, eller bake de i ovnen med deilig krydder og olje!😊 Anonymkode: b3ae9...6db Det var en god ide! Det skal jeg prøve. Men vil man ikke da ha noe ved siden av? Ei lita kotelett eller noe? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå