Sigrid<3 Skrevet 11. august #1 Skrevet 11. august Jeg skal begynne på vgs og har i den anledning fått en pc. På den pc-en fikk jeg beskjed om å laste ned Microsoft Authenticator appen, så jeg gjorde det. Inni appen måtte jeg scanne en QR kode som var på PC-en, og så fikk jeg opp ett tall som jeg måtte skrive inn i appen. Dette fungerte ikke og jeg kom ingen vei uansett hvor mye jeg prøvde. Derfor tenkte jeg å prøve å slette appen så jeg kanskje kunne komme tilbake til før QR koden for å se om jeg hadde noen andre valg. Dette fungerte ikke. Da jeg lastet ned appen igjen fikk jeg ikke logget på brukeren min siden for å gjøre det må jeg skrive noen tall jeg fikk opp inni appen, men der er jeg jo ikke logget inn, så jeg får ikke opp muligheten til å skrive inn tallene. Det er likt når jeg prøver å komme noen vei med Pc-en. Jeg har ikke kommet ordentlig inn på Pc-en en gang. Er det noen som vet hva jeg må gjøre?
TBL12 Skrevet 11. august #2 Skrevet 11. august Sigrid<3 skrev (1 time siden): Jeg skal begynne på vgs og har i den anledning fått en pc. På den pc-en fikk jeg beskjed om å laste ned Microsoft Authenticator appen, så jeg gjorde det. Inni appen måtte jeg scanne en QR kode som var på PC-en, og så fikk jeg opp ett tall som jeg måtte skrive inn i appen. Dette fungerte ikke og jeg kom ingen vei uansett hvor mye jeg prøvde. Derfor tenkte jeg å prøve å slette appen så jeg kanskje kunne komme tilbake til før QR koden for å se om jeg hadde noen andre valg. Dette fungerte ikke. Da jeg lastet ned appen igjen fikk jeg ikke logget på brukeren min siden for å gjøre det må jeg skrive noen tall jeg fikk opp inni appen, men der er jeg jo ikke logget inn, så jeg får ikke opp muligheten til å skrive inn tallene. Det er likt når jeg prøver å komme noen vei med Pc-en. Jeg har ikke kommet ordentlig inn på Pc-en en gang. Er det noen som vet hva jeg må gjøre? Dette er slik det er tenkt å fungere for å unngå noen kan logge inn uten Authenticator appen. Om det var mulig å hoppe over Authenticator ville svindlere utnytte muligheten det gav. Løsningen er å bruke en annen form for godkjenning. Eksempelvis epost og SMS kan benyttes om skolen / bedriften har tillatt bruk av epost eller SMS. Informasjonen må også være registrert på din bruker. Er det ikke tillatt eller ikke registrert alternativ metode må du kontakte hjelpetjenesten ved skolen. Det finnes trolig en beskrivelse på nettsiden til skolen.
Sigrid<3 Skrevet 11. august Forfatter #3 Skrevet 11. august TBL12 skrev (58 minutter siden): Dette er slik det er tenkt å fungere for å unngå noen kan logge inn uten Authenticator appen. Om det var mulig å hoppe over Authenticator ville svindlere utnytte muligheten det gav. Løsningen er å bruke en annen form for godkjenning. Eksempelvis epost og SMS kan benyttes om skolen / bedriften har tillatt bruk av epost eller SMS. Informasjonen må også være registrert på din bruker. Er det ikke tillatt eller ikke registrert alternativ metode må du kontakte hjelpetjenesten ved skolen. Det finnes trolig en beskrivelse på nettsiden til skolen. Takk for tips, det later til at jeg må kontakte skolen siden det virker som Microsoft autenticator er den eneste måten jeg får logget på PC-en med skolebrukeren.
TBL12 Skrevet 11. august #4 Skrevet 11. august Sigrid<3 skrev (2 timer siden): Takk for tips, det later til at jeg må kontakte skolen siden det virker som Microsoft autenticator er den eneste måten jeg får logget på PC-en med skolebrukeren. Ordner seg fint dette, skolene mottar mange slike hevendelser nå på denne tiden. 🙂
Gaia Skrevet 11. august #5 Skrevet 11. august TBL12 skrev (6 minutter siden): Ordner seg fint dette, skolene mottar mange slike hevendelser nå på denne tiden. 🙂 Bare ring IT-tjenesten på skolen. De er allerede på jobb, så du får hjelp raskt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå