Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
mitch92 skrev (5 minutter siden):

Man har ikke seks dager i uken til slikt man er på jobb, er med barna på fritidsaktivitet med mer. Lørdag brukes til alt som er stengt på søndag (handling, aktiviteter osv). Om man blir så forstyrret av gressklipping bare fordi hva dagen sier i kalenderen har man en MYE større personlighetsforstyrrelse og må legges inn på mentalsykehus vil jeg si da. Hvis du mener de som klipper gress på søndag bør oppsøke psykolog.  (Dette er en sammenligning for å vise hvor latterlig det er å si ikke at jeg faktisk mener dere skal på mentalsykehus).

Hadde aldri falt meg inn å bry meg om naboen har det hyggelig en søndag vs en lørdag eller klipper gress eller hva som helst. Da er man rett og slett en dødskjip person.

Så greit for deg da. 
Men nå finnes det andre mennesker i dette landet, som har litt andre behov enn deg. Selv om du kanskje kun tenker på hva som er viktig for deg, så er dette et fellesskap og man tar hensyn til alle. Mange av oss har hektiske og støyete dager hele uka, og på søndag nyter jeg gjerne ro og fred. Da er det fint å sitte med familien på balkongen i en lengre lunsj, uten at folk skal hamre og dunke og bråke i gulv og tak konstant. Det gjør de de 6 andre dagene, og en dag i uka er det fint å få litt fred. (Når det er sagt, så er det sjelden stille på søndager, for det er mange av ditt kaliber, og det hamres i vegger og tak likevel.) 

Anonymkode: 4af37...314

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Så greit for deg da. 
Men nå finnes det andre mennesker i dette landet, som har litt andre behov enn deg. Selv om du kanskje kun tenker på hva som er viktig for deg, så er dette et fellesskap og man tar hensyn til alle. Mange av oss har hektiske og støyete dager hele uka, og på søndag nyter jeg gjerne ro og fred. Da er det fint å sitte med familien på balkongen i en lengre lunsj, uten at folk skal hamre og dunke og bråke i gulv og tak konstant. Det gjør de de 6 andre dagene, og en dag i uka er det fint å få litt fred. (Når det er sagt, så er det sjelden stille på søndager, for det er mange av ditt kaliber, og det hamres i vegger og tak likevel.) 

Det finnes folk som jobber helger og har fri i ukedagene. De overlever de og. Da klarer du at noen lever litt på den søndag og. Dette med at jeg bare bryr meg om meg selv er selvrettferdig tullball. Mange har hektiske støyete uker og bryr seg ikke om naboen klipper gresset lørdag eller søndag. Noen jobber turnus og må finne seg i støy i sine sovetider til og med. Da overlever du helt fint at noen griller eller klipper gresset en søndag. Nettopp fordi mange har hektiske uker er forresten grunnen til at søndag blir brukt til både forfallende arbeid og grilling i hagen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bor du i tettbygd strøk så skal du følge loven om helligdagsfred,de som ikke greier å forholde seg til lover har jeg null respekt for. Enten det er å stjele naboens bil eller det er å drive med gressklipperen søn-ig helligdager så er det like ille.

Greier du ikke holde fred søn-ig helligdager så flytter du på bygda ,sånn som jeg, for her er det bønder og de har lov å bråke og er du bare huseier så er det helt greit. For naboene bor så langt unna at de hører deg ikke! 

Anonymkode: 9e391...dfc

Herrefred for en sinnsyk logikk. Er det samme å drepe noen og stjele og da eller? Ikke alle lover er likeverdige vet du og ikke alle lover er fornuftig eller en gang nyttig for å si hva som er rett og galt. Men når jeg ser slike hjernevaska kommentarer skjønner jeg veldig godt hvorfor ting som homofili forble ulovlig så lenge. "Loven sier det, ferdig snakka" "like ille å være homofil som voldtektsmann" osv. Logikken er litt i samme gata...

Og nei såklart er ikke søndags freden like ille som anti homofili. Jeg sier bare at den logikken holder ikke mål. Ting er ikke galt fordi det er ulovlig. At det kan være fint å ha det rolig noen ganger syns vel alle, de med stort behov for sånt kan flytte på bygda. Og drive og straffe andre for å klippe gress og lage litt støy på en søndag i Norge i 2025, et såkalt progressivt land, er tullete. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen naboer, så jeg gjør hva enn jeg vil, når jeg vil.

Anonymkode: e524e...a52

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg synes at Søndager er beste dag for hagearbeid, oppussing o.l for å vær ærlig, ungene må jo få lov å gå ut om det er Søndag, og invitere til en sammenkomst i hagen er helt innafor.

Anonymkode: a773e...159

Hva har unger med dette å gjøre? Det er ikke forbud mot å leke eller å ha besøk. Du har ikke forstått loven her.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (4 minutter siden):

Hva har unger med dette å gjøre? Det er ikke forbud mot å leke eller å ha besøk. Du har ikke forstått loven her.

Joda, det er forbudt å ha unger på søndager 😘

Hvis jeg putter lovverket til sides og kun kommer med min personlige mening så er den som følger;

All normal hageaktiviter og hagearbeid er greit fra ved 10 tiden på morningen til rundt kl 17. Da tenker jeg at det er greit å legge vekk gressklipperen og fotballen. Like viktig, om kanskje ikke viktigere for min del er det at mye lyd en søndags MORGEN helst burde unngås, ikke stas å våkne av gressklippere kl 7 en søndag. 

Etter klokka fem kan man fint være ute i hage eller terrasse, grille og snakke i normalt volum, men ikke lei inn DJ uten nabovarsel liksom. Bor du inærheten av et idrettsanlegg eller den lokale løkke-fotballbanen tenker jeg at du får tåle lyder fra den til kl 21-22, spesielt i sommerferien. 

Anonymkode: 08ea6...a01

Skrevet

Hva tenker dere om dem som krever at det skal være stille ute på søndager, altså unngå ting som gressklipping, barnefotball, oppussing, demonstrasjonstog, grillfester mm?

Anonymkode: 326bd...649

Støttes 100%. Det er sunt for samfunnet å ha en dag i uka hvor det er stille og folk har fri.

Tenker at de har begynnende demens. Anonymkode: 9e391...dfc

Troll. Dette støttes av unge også.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvis jeg putter lovverket til sides og kun kommer med min personlige mening så er den som følger;

All normal hageaktiviter og hagearbeid er greit fra ved 10 tiden på morningen til rundt kl 17. Da tenker jeg at det er greit å legge vekk gressklipperen og fotballen. Like viktig, om kanskje ikke viktigere for min del er det at mye lyd en søndags MORGEN helst burde unngås, ikke stas å våkne av gressklippere kl 7 en søndag. 

Etter klokka fem kan man fint være ute i hage eller terrasse, grille og snakke i normalt volum, men ikke lei inn DJ uten nabovarsel liksom. Bor du inærheten av et idrettsanlegg eller den lokale løkke-fotballbanen tenker jeg at du får tåle lyder fra den til kl 21-22, spesielt i sommerferien. 

Jeg gidder ikke å lese dette. Loven er som den er også kan man få lov å mene at den er unødvendig eller ei, men å dra inn andre ting som ikke er omfavnet av loven har ingen relevans.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
mitch92 skrev (10 timer siden):

Det finnes folk som jobber helger og har fri i ukedagene. De overlever de og. Da klarer du at noen lever litt på den søndag og. Dette med at jeg bare bryr meg om meg selv er selvrettferdig tullball. Mange har hektiske støyete uker og bryr seg ikke om naboen klipper gresset lørdag eller søndag. Noen jobber turnus og må finne seg i støy i sine sovetider til og med. Da overlever du helt fint at noen griller eller klipper gresset en søndag. Nettopp fordi mange har hektiske uker er forresten grunnen til at søndag blir brukt til både forfallende arbeid og grilling i hagen. 

For meg kan folk gjerne klippe gresset 24/7. Jeg personlig syntes lyden av gressklipping er veldig lite plagsom. Men det er veldig plagsomt for andre. Og derfor er det fint med en dag i uka hvor det skal være mer stille. 

Jeg jobber turnus selv, og har av og til lekende og skrikende barn utenfor soveromsvinduet mitt når jeg skal sove. Også på en søndag. Men det kan jeg ta konsekvensen av, og bruke ørepropper. Jeg må leve med at jeg ofte blir vekket i ukedagene av at noen borrer i betong. Da er det deilig å vite at på søndag når jeg skal sove før nattevakt, så får jeg i det minste ro. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så du er egentlig for loven om helligdagsfred, du vil bare ha den mer tilpasset deg og dine behov…? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er deilig å ha en hel dag man kan kose seg ute i hagen uten at det dures, sages og bråkes rundt om kring. Syns faktisk også at det er godt at det "tvinger" oss til å roe ned og slappe av. I går hadde vi f.eks naboer over på vafler på verandaen.

Anonymkode: 6846d...756

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Unngår støyende arbeid på helligdager,  men støydemper på ingen måte barna eller lister meg rundt i hagen eller unngår grilling.

Om en nabo skulle være så syndig å klippe litt gress tåler vi det. Vi bor på et sted der akkurat den søndagen kan være den eneste mulige pga været som generelt er vått, vått og mere vått.

Anonymkode: 74c0e...8ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her i gata er det ingen som bryr seg, ikke som jeg vet i alle fall. Alle er travle familier, og bruker tiden de har. Og alle er flink til å si fra om de trenger ro på grunn av selskap og slik. 

Det er veldig få lyder som forstyrrer mye. Det må være drilling i mur og slikt, men det skjer jo veldig sjeldent. 

Anonymkode: 9af06...083

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
mitch92 skrev (11 timer siden):

Herrefred for en sinnsyk logikk.

Er det samme å drepe noen og stjele og da eller? Ikke alle lover er likeverdige vet du og ikke alle lover er fornuftig eller en gang nyttig for å si hva som er rett og galt. Men når jeg ser slike hjernevaska kommentarer skjønner jeg veldig godt hvorfor ting som homofili forble ulovlig så lenge. "Loven sier det, ferdig snakka" "like ille å være homofil som voldtektsmann" osv. Logikken er litt i samme gata...

Og nei såklart er ikke søndags freden like ille som anti homofili. Jeg sier bare at den logikken holder ikke mål. Ting er ikke galt fordi det er ulovlig. At det kan være fint å ha det rolig noen ganger syns vel alle, de med stort behov for sånt kan flytte på bygda. Og drive og straffe andre for å klippe gress og lage litt støy på en søndag i Norge i 2025, et såkalt progressivt land, er tullete. 

Sinnsyk logikk? Vel deg om det! For meg er alle lover til for å overholdes. Og at det gjør meg homofob ( som er DIN sinnsyke logikk) får du stå for. Mitt syn på lover står uansett. De er det for en grunn, det er poenget. 

Og så er jeg ikke enige i at det er dem som vil ha det stille fordi det er en lov som er der, at det er DE som skal flytte er jeg slett ikke med på. Som innbygger i tettbygd strøk MÅ man ta hensyn og følge de lover og regler som gjelder. Så får de lovløse flytte på bøgda. DET anbefales for her kan vi gjøre hva vi vil når vi vil, fordi det ikke plager noen her. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Socketlicker skrev (5 timer siden):

Støttes 100%. Det er sunt for samfunnet å ha en dag i uka hvor det er stille og folk har fri.

Troll. Dette støttes av unge også.

hehe. Måtte bare for det er standard svar på mye på KG . " begynnende demens" eller " ADHD" . 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For meg kan folk gjerne klippe gresset 24/7. Jeg personlig syntes lyden av gressklipping er veldig lite plagsom. Men det er veldig plagsomt for andre. Og derfor er det fint med en dag i uka hvor det skal være mer stille. 

Jeg jobber turnus selv, og har av og til lekende og skrikende barn utenfor soveromsvinduet mitt når jeg skal sove. Også på en søndag. Men det kan jeg ta konsekvensen av, og bruke ørepropper. Jeg må leve med at jeg ofte blir vekket i ukedagene av at noen borrer i betong. Da er det deilig å vite at på søndag når jeg skal sove før nattevakt, så får jeg i det minste ro. 

Kan ikke ha et sånn lovverk; noen syns det er greit så da gjelder ikke loven.. Jeg liker lover og regler som regulerer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan ikke ha et sånn lovverk; noen syns det er greit så da gjelder ikke loven.. Jeg liker lover og regler som regulerer. 

Jeg er helt enig med deg. Jeg svarte bare en som mente det var noe galt med folk som ble plaget av gressklipping. Noe jeg ikke blir. Men det handler ikke bare om mine behov, men alles. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva tenker dere om dem som krever at det skal være stille ute på søndager, altså unngå ting som gressklipping, barnefotball, oppussing, demonstrasjonstog, grillfester mm?

Hva jeg tenker om norsk lovverk? :klo:

Dersom du er uenig i det så må du lobbyere, som alle andre som er uenig i gjeldende regelverk.

Personlig tenker jeg at vi som sekulært samfunn burde ha avskaffet alle vilkårligheter knyttet til gammel overtro (som hvile på søndagen jo er), men jeg tenker også at vi har mye viktigere regler å endre på. Statsstøtten til diverse trossamfunn og fritaket for moms på deres inntekt er de mest lavthengende. De pengene kunne vært brukt på nyttige ting, som mental helse for ungdom.

Anonymkode: 7ca47...9d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så du er egentlig for loven om helligdagsfred, du vil bare ha den mer tilpasset deg og dine behov…? 

Nettopp derfor jeg ikke gadd å sette meg inn under innlegget. Good catch.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Flott at du er ferdig snakka da.

hva med idrettslag som organiserer fotballcup med masse barn som hojer og skriker og heier fra tidlig morgen om søndagene? Kan være ganske bråkete det også?

Vi lærer jo barna å ikke opprettholde søndagsfreden som en viktig tradisjon. Hvorfor bryter ikke politiet inn her?

Barna kan fint leke i litt mer ro og fred en av de syv dagene i uken?

Det er ferdig snakka inntil du får endret lovverket. Tror sist dette var oppe i høring i Stortinget av på 90- tallet, og det eneste partiet som ikke synes det er ferdig snakka er sp. 
bor du rett ved en fotballbane ? Høres slitsomt ut, vet ikke helt om fotballcup regnes som nødig støy. Du kan jo ringe politiet og høre? 

Anonymkode: 38f92...1a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...