norw Skrevet 11. august #21 Skrevet 11. august IDGAF skrev (7 minutter siden): Jeg forstår ikke hvordan folkeavstemninger fungerer i praksis 😅 Alle hadde jo stemt ja for mer penger i skole, helse og eldreomsorg. Samtidig hadde det vel blitt enstemmig ja for mindre skatter og avgifter. Hvordan skal dette gå opp? Man trenger noen som tar de upopulære valgene også. Folk er altfor enkle til å stemme over slikt, forstår seg ikke på inflasjon, rentenivå, sysselsetting, eksport etc. 4
Perfume Skrevet 11. august #22 Skrevet 11. august Syns det er regelrett drit vanskelig, for å si det slik.. Man er enig med noe fra dét partiet, noe fra dét og noe fra dét.. Pr nå fins det vel ingen jeg er 100% enig med. F. Eks Føler jeg at prisene er begynt å skyte mot himmelen, mens inntekten ikke har steget så mye. ( ja jeg har uføretrygd, minstesats) Men jeg mener Norge burde bli mer selvforsynt, så jeg støtter bøndene.. Syns dette grønne skiftet er helt feil vei å gå, da mener jeg havvind, elektrifisering, klima kvoter osv.. Jeg mener renta fint kunne ligget der den er ( den har vært både høyere og lavere), og jeg kan fint betale skatt for de godene jeg får. Mener skole og helse bør prioriteres, psykiatri, skoletilbud osv.. Og jeg mener distriktene må få bestå, men det må komme jobber for flere også der for å kunne beholde folk der.. Verdiskaping er viktig.. Det kan ikke koste mer for nordmenn å drive enn utenlandske.. Heller motsatt.. Vi kan ikke ta inn så mange som vi hsr gjort heller, av utenlandske, uten å klare å integrere dem. Mange immigranter hsr skapt mye flott her, mange jobber hardt, noen gjør ikke det.. Så hva stemmer man?! Aner ikke.. Men er villig til å stemme Rødt eller noe helt nytt for bytte, stoler ikke på verken AP, Høyre eller Frp... Litt rådvill... 3
omno_guest Skrevet 11. august Forfatter #23 Skrevet 11. august (endret) Motstrømmen skrev (55 minutter siden): Jeg tenker når du skal stemme i år som alle andre år. Norge er ikke en øy, ingen mennesker er like. Det økonomiske treffer oss ulikt. Vi er på ulike steder i livet og bor ulike steder. Geopolitikk og EØS avtalen påvirker oss og vi må følge med utenfor porten. Hvilket parti har dine verdier og interesser, nye som gamle partier. Ikke la deg lede av andre sine meninger. Stol på deg selv og tørr å ta egne valg om det ikke er likt slekt, kollegaer eller venner. Tals personer er ikke hele partiet, les hva de står for. I stedet for valgomat på VG. Hva med å bruke ChatGPT med hva du står for å utfordre den til å finne ut hvilket parti som kommer nærmest dine verdier. For å si det sånn, fra valgomat til ChatGPT og min egen preferanse av parti. Så kom jeg ut veldig forskjellig. Men artig å sjekke opp og lære om andre partier også. At vi trenger et skifte er det ikke tvil om . Men blått for meg er ikke ett alternativ en gang. Så enig med deg om å snuse godt på de nye partiene som kommer fram. Og kanskje det er en politiker spire i deg som kan representere i kommunesektor. Vi trenger nye stemmer inn i politikken. CHAT gpt kan ha feil. Det er ingen konkret kilde og å bruke chat gpt til dette, er i grunn idiotisk. Chat gpt tar fra alt som er delt på internett og lager på en måte et sammendrag. Den kan og ta i forumstråder som reddit. ChatGPT er ingen valgomat. Vit hvordan chat gpt er kodet. Det er prompt du skriver inn og den er kodet til å hente fra internett, alle åpne forumer, nettaviser, alt og lager seg et sammedrag som kan få det til fremstå behagelig for deg som leser. Lurt ikke la teknologien som ai gjøre deg dummere. Endret 11. august av omno_guest 1 1 4
Kræsj Pink Skrevet 11. august #24 Skrevet 11. august norw skrev (3 timer siden): Folk flest er ikke glupe nok til å ta fornuftige avgjørelser, eller det er i hvert fall en høy andel som ikke er det. Vi må ha kompetente politikere valgt fram av partiene selv, som tar langt bedre avgjørelser, i blant avgjørelser som er upopulære, men som må til. Så får det være opp til velgerne å stemme på ulike partier avhengig av hvordan forrige periode gikk, eller hva man har tro på i et lengre perspektiv. Det er dessverre altfor mange som ikke skjønner at Norge påvirkes av globale forhold og så skal liksom norske partier straffes i vanskelige tider. Disse glupe kompetente politikerne du snakker om eksisterer ikke i norsk politikk. Se på alle skandalene. Se på politikken som føres. Var Acer glupt og kompetent? Kan ramse opp mye her men da blir det langt? Sveits fungerer godt selv med flere folkeavstemninger i året på nasjonaltnivå i tillegg til mindre saker lokalt. I 2024 var det 7 saker som ble stemt over med direkte demokrati i Sveits på nasjonalt nivå. Vanlig tall er på et sted mellom 10 til 20 saker i året. I 2025 blir tallet sannsynligvis et sted mellom 12 til 16 saker på nasjonalt nivå. Hvorfor de får til dette i Sveits mens vi i Norge tydeligvis ikke kan stoles på ved valg, det lurer jeg på? Vært i Sveits og opplevde landet som både trygt og velfungerende for meg som turist. 2 2
Kaffeguru Skrevet 11. august #26 Skrevet 11. august Ser for meg Gyda oddekalv i kompliserte og diplomatiske forhandlinger med statsledere i utlandet. Grøss og gru! 12
Eureka! Skrevet 11. august #27 Skrevet 11. august NEI! Jeg nekter å stemme et parti der lederen fremstår som en narsissist som tror hun vinner bare hun roper høyest. Om så denne kjefting kun er for å bli sett og lagt merke, og skjerpe seg senere, så liker jeg ikke fremgangsmåten og pr-stuntet. 10 1 3
Alizee Skrevet 11. august #28 Skrevet 11. august Kaffeguru skrev (4 timer siden): Her er episoden fra Dagsnytt 18 hvor Gyda Oddekalv går amok i studio. Hun er ikke egnet til å være leder eller politiker. Det er umulig å ta henne seriøst. https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/sesong/202508/episode/NNFA56080525 Men politikere som gang på gang blir tatt i løgn og ikke holder det de lover, det klarer du å ta seriøst? Enig i at hun virker for lite behersket til å være leder, men frustrasjonen i seg selv er med god grunn. 3 3
PrivatiserAlt Skrevet 11. august #29 Skrevet 11. august Jeg ser hvordan NRK snutten ufoldte seg, og NRK sitt anker begynte selv å avbryte. I tillegg begynte de med en desinformerende, manipulerende framstilling, og Oddekalv kjørte på. MDG dama begynte med dramaqueening, jeg-er-så-krenket-varianten, manipulerende saksframstilling - Både flyers og framtoning her var PR-messig helt super. MDG er latterlige. Saken om økt folkestyre og hva slags teknisk utforming en skal ha for å kontrollere styre og stell er den viktigste saken i samfunnet. Demokratiet er ekstremt svakt i det representative demokratiet og forvaltningen eser ut fullstendig ute av kontroll. Det er blitt mer og mer klart hvordan Erna Solberg ikke har løsninger, fordi hennes vendinger er hule og retorikken har ingen konkrete løsninger bak seg, vår tids viktigste politiker som har hatt en hel generasjon på å trylle fram løsninger, og du husker henne ikke for noe annet enn ektemannens aksjespekulsjon. Gratulerer. Jonas Gahr Støre er en dyktig og skruppelløs maktpolitiker, og hva har han utrettet ila denne perioden som staker fram en bedre kurs for befolkningen? Ingenting. Jeg skal seriøst vurdere Generasjonspartiet. Pga enkeltsaken folkeavstemninger. 3 1
Sfr Skrevet 11. august #30 Skrevet 11. august norw skrev (9 timer siden): Folk er altfor enkle til å stemme over slikt, forstår seg ikke på inflasjon, rentenivå, sysselsetting, eksport etc. Samme gjelder jo forsåvidt de på Stortinget også. Det er fortsatt de som bestemmer, og vi får det dårligere og dårligere for hvert år. Kjøpekraften daler, men vi har det jo bedre enn de i Uganda, så da er det bare å godta galskapen. Heia Norge 1 2
Timsy Skrevet 11. august #31 Skrevet 11. august Ingen bør stemme på en politiker som mangler evnen til å holde hodet kaldt. Lederen for dette partiet virker totalt blottet for refleksjonsevne. Dette er ikke en person jeg ønsker at skal få makt til å stemme på vegne av folket i Stortinget. Måten hun dreit seg ut i Dagsnytt 18, og måten hun snakket til Støre på forleden, vitner om at denne dama mangler grunnleggende respekt og folkeskikk, og hun er noe som ikke har noe på Stortinget å gjøre. Måten hun opptrer på viser manglende respekt for vårt demokrati. Første bud i et demokratisk system er å la motparten få fullføre sine argumenter. Det evner ikke Oddekalv slik hun viser nå. Det triste er at de svake og sårbare ofte ikke forstår hvor galt det kan gå om slike kommer til makta. 7 1 5
norw Skrevet 11. august #32 Skrevet 11. august Sfr skrev (1 time siden): Samme gjelder jo forsåvidt de på Stortinget også. Det er fortsatt de som bestemmer, og vi får det dårligere og dårligere for hvert år. Kjøpekraften daler, men vi har det jo bedre enn de i Uganda, så da er det bare å godta galskapen. Heia Norge Politikerne har naturligvis langt bedre peiling enn mannen i gata. 3
parmanoia Skrevet 11. august #33 Skrevet 11. august En politiker kan ikke oppføre seg slik. Umoden og lite impulskontroll når man skal diskutere fungerer ikke. 2 1
Hulderen Skrevet 11. august #34 Skrevet 11. august (endret) omno_guest skrev (På 10.8.2025 den 17.10): Jeg kom over generasjonspartiet og vurderer sterkt å stemme det. Jeg er lei av de store partiene og vi trenger et helt nytt system. Les litt på nettsiden hva de står for, at folket skal bestemme selv. Som sånn det er nå, kommer dagens regjeringspolitikere ut med løgner på løgner. De legger ut viktige høringer rundt skoleavslutning i juni eller andre ugunstige tidspunkter hvor folk flest er mye opptatt med annet. Dette er høringer som går ut på å endre grunnloven annet som ikke gagner folket, som mer vanskelig for småbarnsfamilier, m.m. Sveits har direkte demokrati og der går det visstnok veldig bra. Kanskje grunn at mange av våre aller rikeste velger å flytte til Sveits? GP har ikke kun dette som sak, men det er noe av det. Flere? https://www.generasjonspartiet.no/ 😂Du vil stemme på Generasjonspartiet fordi du vil ha færre løgner? Har du ikke fått med deg hvordan Generasjonspartiet løy om MDG? Ikke at jeg syns MDG er et bra parti, men du står ikke bevisst og lyver om motstanderen under en partidebatt! Vi ønsker ikke en Donald Trump ved roret. Generasjonspartiet sende også ut SMS til folk som feilaktig påstod at det ville komme vindmøller nær dem. Neitakk, klarer de ikke å vinne ærlig, så får de holde seg unna. https://www.nrk.no/vestland/logn-eller-sanning_-nrk-granskar-pastandane-fra-dagsnytt-atten-1.17518237 Endret 11. august av Hulderen 2
Nevian Skrevet 11. august #36 Skrevet 11. august For meg er Gyda selv grunn nok til å ikke stemme på dem. De gangene hun har fått oppmerksomhet den siste tiden har alle vært av det negative slaget - et resultat av utemmet bergensk temperament, og manglende oppførsel. Det kler en partileder dårlig. 8 1
Mooza Skrevet 11. august #37 Skrevet 11. august Eureka! skrev (8 timer siden): NEI! Jeg nekter å stemme et parti der lederen fremstår som en narsissist som tror hun vinner bare hun roper høyest. Om så denne kjefting kun er for å bli sett og lagt merke, og skjerpe seg senere, så liker jeg ikke fremgangsmåten og pr-stuntet. Nå har jeg bare sett et utdrag der hun virket veldig sinna 😅 Men ...jeg vil jo ha folk som ønsker noe inn i styret. Jeg vil ikke ha en tørr pinne som snakker om 2 prosent fram eller tilbake på formueskatt! Det er så revnende likegyldig! Det er mulig de faktisk har noe ordentlige visjonen, men da deler de det ikke med oss.. Jeg vil ha skole som fungerer. Jeg vil ha hjelp til unge som sliter- og ikke med at kommunene legger ned tilbud og skyver ungdommer ut i ufør. Jeg vil ha fylt opp kassen på husbanken slik at unge med barn, eller bare unge- kan få lån. Få barn ....få leve livet sitt. Jeg vil ha en ordentlig miljøpolitikk som ikke handler som symboler. Ta en Trump! Skattelegg de som produserer masse dritt som de forurenser verden med og som vi kjøper. Klær fylt av plast. 300 % skatt! Hvis det er produsert med kull og varer 6 måneder, la dem svi. Men de er så tafatte. De vil jo egentlig ingenting, de etablerte partiene. De har ingen ønske...de vil bare sitte og styre. Hvorfor skal vi stemme på dem? Jeg følte en viss glede over å se den rasende dama på tv. Jeg vet ikke hva hun vil, men NOE ser ut til å være viktig. Det var like før hun ga en tørrpinne en på kjeften, og det hadde vært fint. Kanskje de våknet?? 1 2
IDGAF Skrevet 11. august #39 Skrevet 11. august omno_guest skrev (12 timer siden): Jonas gahr støre sitter i en annen debatt sier "jeg er statsminister" og fremsto veldig overlegen i det han sa det, akkurat som han hevet seg over henne. Nei. Gyda: «Jeg representerer folket». Jonas: «Det gjør jeg også, jeg er statsminister.» Dette er ikke å være overlegen altså! 3 3
Løken Skrevet 11. august #40 Skrevet 11. august IDGAF skrev (4 minutter siden): Nei. Gyda: «Jeg representerer folket». Jonas: «Det gjør jeg også, jeg er statsminister.» Dette er ikke å være overlegen altså! Akkurat det samme jeg hadde tenkt å kommentere. Støre hadde nok ikke slengt ut med noe slikt helt uten kontekst. Virker ikke helt som om Gyda Oddekalv har forstått seg på demokrati. Ting blir bestemt av folket slik det er nå og. Og at politikere lyger? Oddekalv og partiet sendte ut flere tusen flyers med direkte løgn i postkassen til folk, for å skremme de til å stemme på sitt parti. Det er ikke helt heldig 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå