AnonymBruker Skrevet 10. august #1 Skrevet 10. august Lå 3 dager med høy feber og kraftig nedsatt allmenntilstand sist uke. Fjerde dagen (fredag) tok jeg en coronatest og fikk positivt utslag. Nå begynner straks ny uke og jeg føler meg fortsatt ganske dårlig. Har brukt 10 egenmeldingsdager allerede i år fordi jeg var syk 2 uker i februar. Det betyr at jeg har lite å gå på til høsten. Jobber i helse og blir lett syk, samtidig som jeg ikke må smitte gamle og skjøre pasienter. Vil jeg kunne få sykemelding i en sånt tilfelle eller forventes det at vi bruker egenmeldinger for alle luftveisinfeksjon sykdommer? Jeg ønsker sykemelding både fordi jeg syns det er vanskelig og flaut å bruke så mange egenmeldingsdager og fordi jeg er redd for å komme i en situasjon der jeg må presse meg på jobb selv om jeg føler meg syk. Fordi egenmeldingsdagene blir brukt opp. En annen ting er at jeg føler meg for dårlig til å møte opp på legekontoret. Er sengeliggende og svært tung i kroppen og hodet. Er det fortsatt slik at man vil kunne få sykemelding via e-konsultasjon eller var dette bare under pandemien hvor man var mer redd for smitte? Anonymkode: 96177...0a3 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #2 Skrevet 10. august Sykemelding er helt på sin plass, du kan be om vido-/telefonkonsultasjon. Si du har covid og er veldig dårlig, de vil nok helst ikke ha deg tuslende til legekontoret uansett. God bedring! Anonymkode: 14e65...698 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #3 Skrevet 10. august Nye regler fra Nav. Hos oss må du møte opp for 1.gangs sykemelding. Du er jo ikke smittsom nå, så mulig du må møte opp. Formen kan jo også bli bedre på 2 dager. Anonymkode: 6333c...59e 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #4 Skrevet 10. august Kan hende de vil ha deg inn og ta en liten blodprøve for å sjekke CRPen din, det hender det jeg må hvis jeg må ringe og be om sykemelding pga. luftveisinfeksjon (vi har bare tredagers egenmeldingperioder, så det holder ofte ikke om man får en skikkelig runde). Men de ser kanskje an formen. Anonymkode: 97dd7...b88 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #5 Skrevet 10. august Bruk egenmeldingsdagene, det er det de er der for. Både for at du skal slippe å dra deg til legekontoret, men også fordi legekontoret skal slippe å bruke tid på folk som faktisk kan bli frisk innen den tiden man har egenmelding. Jibber i helse selv og forstp at du føler deg mindre uglesett av arbeidsgiver med sykemelding, men drit i det, du har rett på å bruke egenmelding og da gjør du det. Du har 24 egenmeldingsdager ila ett år, det skal en del til for å bruke dem opp om du er redd for det. Anonymkode: 115e7...2f7 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #6 Skrevet 10. august Ja. Jeg sykmeldte meg 5 dager etter ferien for å komme meg helt fra streptokokker/halsbetennelse. P.ga. jeg var utmattet og slapp. Aldri i livet om jeg ofrer helsa for en jobb mer, det skal ikke du heller. Health is wealth Anonymkode: f24fc...2aa 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #7 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (14 timer siden): Nye regler fra Nav. Hos oss må du møte opp for 1.gangs sykemelding. Du er jo ikke smittsom nå, så mulig du må møte opp. Formen kan jo også bli bedre på 2 dager. Anonymkode: 6333c...59e Really. Hva om man har kreft og spyr av cellegift. Er jo ikke smittsomt 😅 Anonymkode: 63eca...085
AnonymBruker Skrevet 10. august #8 Skrevet 10. august Klart du kan be om sykemelding her. Ring fastlegekontoret imorgen tidlig og la de avgjøre om de vil ha deg inn eller telefonkonsultasjon holder. Det er ikke noe du trenger å vurdere selv, det er deres jobb. Anonymkode: 3bc44...791 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #9 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Really. Hva om man har kreft og spyr av cellegift. Er jo ikke smittsomt 😅 Anonymkode: 63eca...085 Har man kreft er det veldig sjelden man ringer fastlegen for 1.gangs sykmelding. Anonymkode: 6333c...59e 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #10 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ja. Jeg sykmeldte meg 5 dager etter ferien for å komme meg helt fra streptokokker/halsbetennelse. P.ga. jeg var utmattet og slapp. Aldri i livet om jeg ofrer helsa for en jobb mer, det skal ikke du heller. Health is wealth Anonymkode: f24fc...2aa Ts ofter ikke helse, hun har egenmeldingsdager hun kan bruke nettopp til sykdom som dette. Anonymkode: 115e7...2f7
AnonymBruker Skrevet 10. august #11 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ts ofter ikke helse, hun har egenmeldingsdager hun kan bruke nettopp til sykdom som dette. Anonymkode: 115e7...2f7 Som sagt. Jeg har brukt 10 egenmeldingsdager allerede i vinter/vår . Det vil med stor sannsynlighet bli 10 til i denne perioden fordi jeg fortsatt er nokså dårlig. Jeg skulle ha jobbet i helgen og har i denne sykdomsperioden allerede brukt 7 egenmeldingsdager. Har fridag tirsdag, men den vil også bli regnet som egenmeldings dag om jeg er syk onsdag også. Så her går det unna og jeg vil måtte være avhengig av sykemeldinger ved evt lett sykdom frem til februar 2026. Anonymkode: 96177...0a3 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #12 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som sagt. Jeg har brukt 10 egenmeldingsdager allerede i vinter/vår . Det vil med stor sannsynlighet bli 10 til i denne perioden fordi jeg fortsatt er nokså dårlig. Jeg skulle ha jobbet i helgen og har i denne sykdomsperioden allerede brukt 7 egenmeldingsdager. Har fridag tirsdag, men den vil også bli regnet som egenmeldings dag om jeg er syk onsdag også. Så her går det unna og jeg vil måtte være avhengig av sykemeldinger ved evt lett sykdom frem til februar 2026. Anonymkode: 96177...0a3 Hos min fastlege vil de at vi bruker egenmelding først, før vi kontakter dem for sykemelding. Hvordan vet du allerede nå at du vil være syk i 10 dager i denne runden? Anonymkode: bfb76...cd4
AnonymBruker Skrevet 10. august #13 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts ofter ikke helse, hun har egenmeldingsdager hun kan bruke nettopp til sykdom som dette. Anonymkode: 115e7...2f7 Man kan ikke bruke ny egenmelding innenfor 16 dager, så må uansett kontakte fastlege for sykemelding. Anonymkode: 1dbea...915
AnonymBruker Skrevet 10. august #14 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Som sagt. Jeg har brukt 10 egenmeldingsdager allerede i vinter/vår . Det vil med stor sannsynlighet bli 10 til i denne perioden fordi jeg fortsatt er nokså dårlig. Jeg skulle ha jobbet i helgen og har i denne sykdomsperioden allerede brukt 7 egenmeldingsdager. Har fridag tirsdag, men den vil også bli regnet som egenmeldings dag om jeg er syk onsdag også. Så her går det unna og jeg vil måtte være avhengig av sykemeldinger ved evt lett sykdom frem til februar 2026. Anonymkode: 96177...0a3 Man trenger ikke spare på egenmeldinger "sånn i tilfelle". Har du brukt opp egenmeldingene kontakter du fastlege for sykemelding. Er man for syk til å gå på jobb, så er man det. Ikke noe du eller andre kan gjøre noe med. Anonymkode: 1dbea...915
AnonymBruker Skrevet 10. august #15 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man kan ikke bruke ny egenmelding innenfor 16 dager, så må uansett kontakte fastlege for sykemelding. Anonymkode: 1dbea...915 TS skriver hun var syk 4 dager forrige uke, og ingenting om at hun har vært på jobb i mellomtiden. Hvorfor har 16 dagers regel noe å si i dette tilfellet? 🤷♀️ Anonymkode: bfb76...cd4 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #16 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (På 10.8.2025 den 5.34): Lå 3 dager med høy feber og kraftig nedsatt allmenntilstand sist uke. Fjerde dagen (fredag) tok jeg en coronatest og fikk positivt utslag. Nå begynner straks ny uke og jeg føler meg fortsatt ganske dårlig. Har brukt 10 egenmeldingsdager allerede i år fordi jeg var syk 2 uker i februar. Det betyr at jeg har lite å gå på til høsten. Jobber i helse og blir lett syk, samtidig som jeg ikke må smitte gamle og skjøre pasienter. Vil jeg kunne få sykemelding i en sånt tilfelle eller forventes det at vi bruker egenmeldinger for alle luftveisinfeksjon sykdommer? Jeg ønsker sykemelding både fordi jeg syns det er vanskelig og flaut å bruke så mange egenmeldingsdager og fordi jeg er redd for å komme i en situasjon der jeg må presse meg på jobb selv om jeg føler meg syk. Fordi egenmeldingsdagene blir brukt opp. En annen ting er at jeg føler meg for dårlig til å møte opp på legekontoret. Er sengeliggende og svært tung i kroppen og hodet. Er det fortsatt slik at man vil kunne få sykemelding via e-konsultasjon eller var dette bare under pandemien hvor man var mer redd for smitte? Anonymkode: 96177...0a3 Du er/har vært syk, da er det klart lov å spørre om tid til å komme seg. Ta en koslutasjon eller skriv til fastlegen din. Tror ikke det reell sykdom som gjør at sykefraværet er høyt. Så når man faktisk er syk er det klart man kan snakke med legen om sykemelding. Jeg gjør det hvis ting blir langvarig, nettopp for å ha egenmeldingsdager til "småtteriet". Heldigvis sjelden begge deler nå. Anonymkode: 5c7d1...d45
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå