Gå til innhold

Fosterbarn som truer

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når han truer dere, truer dere med utkastelse. 

Anonymkode: 51551...13c

Dette svaret vitner om at du har lite kunnskap.

Anonymkode: 032ef...7e1

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.8.2025 den 20.48):

Etter 18 år er der ettervern. Det behøver ikke å være i fosterhjemmet. Institusjon er ingen god løsning på lang sikt, men på kort sikt, og med fosterforeldre som er involvert, kan det gi gutten en sjanse til å forstå at de faktisk bryr seg.

Anonymkode: 644cf...352

basert på dette skjønner jeg at du ikke har erfaring fra fosterhjem på noen av sidene. Det er ikke slik at selv om man etter loven har rett på "ettervern" så får man den hjelpen man trenger, tvert imot! 
Dessuten er "ettervern" svakt definert og det eneste loven sier er i grunnen at før barnet er 18 skal det legges en plan, det sies ikke noe om innhold og hva som skal leveres av såkallede hjelpetiltak. De fleste kommuner har ettervern i form av sosialstønad til livsopphold, potensiel hjelp til bolig dersom kommunen disponerer slike, og i noen tilfeller opplæring i hvordan man klarer se selv om man blir vurdert å ha lav boevne, og i noen tilfeller hjelp til å fullføre vgs i form av  for eksempel fritak for fraværsgrenser innenfor en gitt ramme.. og denne retten til "ettervern" kan man altså få frem til man er 25 om man er heldig, men det er få som får - i følge bufdit var det ved utgangen av 2023 mottok 5 538 unge mellom 18 og 24 år ettervernstiltak fra barnevernet. 
https://www.bufdir.no/statistikk-og-analyse/barnevern/unge-med-ettervernstiltak/#section-58 og der leser man at det er en nedgang i de som får dette:

Fra 2021 til 2023 ble antall unge over 18 år som mottar ettervernstiltak redusert med seks prosent. 

om man kjenner til BV kan man også lese at det i 2021 var:

Det var 50 520 barn og unge som fekk tiltak frå barnevernet i løpet av 2021.

det betyr at det er en veldig liten del som faktisk FÅR ettervern

Anonymkode: 89b65...062

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.8.2025 den 19.14):

Han hørtes ikke så knyttet ut til dere… du får true med å gi han videre om han ikke oppfører seg. Dere har jo tydelig ikke klart å oppdra han

Anonymkode: d82af...aa3

Å dette var nyttig synes du?

Anonymkode: 7cf3a...126

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

basert på dette skjønner jeg at du ikke har erfaring fra fosterhjem på noen av sidene. Det er ikke slik at selv om man etter loven har rett på "ettervern" så får man den hjelpen man trenger, tvert imot! 
Dessuten er "ettervern" svakt definert og det eneste loven sier er i grunnen at før barnet er 18 skal det legges en plan, det sies ikke noe om innhold og hva som skal leveres av såkallede hjelpetiltak. De fleste kommuner har ettervern i form av sosialstønad til livsopphold, potensiel hjelp til bolig dersom kommunen disponerer slike, og i noen tilfeller opplæring i hvordan man klarer se selv om man blir vurdert å ha lav boevne, og i noen tilfeller hjelp til å fullføre vgs i form av  for eksempel fritak for fraværsgrenser innenfor en gitt ramme.. og denne retten til "ettervern" kan man altså få frem til man er 25 om man er heldig, men det er få som får - i følge bufdit var det ved utgangen av 2023 mottok 5 538 unge mellom 18 og 24 år ettervernstiltak fra barnevernet. 
https://www.bufdir.no/statistikk-og-analyse/barnevern/unge-med-ettervernstiltak/#section-58 og der leser man at det er en nedgang i de som får dette:

Fra 2021 til 2023 ble antall unge over 18 år som mottar ettervernstiltak redusert med seks prosent. 

om man kjenner til BV kan man også lese at det i 2021 var:

Det var 50 520 barn og unge som fekk tiltak frå barnevernet i løpet av 2021.

det betyr at det er en veldig liten del som faktisk FÅR ettervern

Anonymkode: 89b65...062

Nå er jeg, og har vært, fosterhjem for flere i mange år. Ettervern har de fått. Men det krever noen ganger at man står på for å gå det. Så du skjønte ikke noe særlig.

Anonymkode: 644cf...352

• Liker 1
Skrevet

Det er en enorm risiko å ta å skulle være fosterforelder. Det kan gå greit når barna er små, men så skjer sånn som i dette eksempelet så altfor ofte, og da hjelper barnevernet minimalt. 

Har selv vært vitne/involvert i en familie som hadde en fosterdatter. De kjempet noen enorme kamper når hun var barn, og når hun ble ungdom ble det enda verre. Det endte med at hun anmeldte fosterforeldrene for mishandling og overgrep, og forduftet ut av livene deres. Det ble en vanvittig påkjenning og sorg for de som hadde stått på i årevis. (Politiet trodde overhode ikke på dette altså, men det tok tid og krevde helsen til mange).  

Man lærer på kurs som blivende fosterforeldre må gjennom at det er en større risiko for at fosterbarn kommer med uriktige anklager mot den nye familien. Og "bare det" er en enorm risiko å ta. 

Barna må SELVSAGT få den omsorg og hjelp de fortjener, men barnevernet må være mye større involvert i sakene. Det er en skam, og etter det jeg har sett vil jeg dessverre fraråde på det sterkeste å bli fosterforeldre slik som det er i dag. 

Anonymkode: bddfd...f08

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

j

Anonymkode: bddfd...f08

Skrevet

Jeg var fosterbarn. Som 15-åring hadde jeg aldri oppført meg sånn mot mine fosterforeldre, i den alderen er man mer enn voksen nok til å oppføre seg ordentlig. Han har bodd hos dere i fem år så dette er ikke tilvenningsvansker. Dette er et valg han tar fordi han vet at dere er for veike til å sette grenser. Han utnytter deres svakhet, og ødelegger for hele familien. Jeg mener at han med dette velger bort deres familie. Han har fått mange sjanser til å endre oppførsel men velger å oppføre seg som alt annet enn et familiemedlem. Da fører hans valg til at han må flytte.  

(Om han har var betydelig yngre hadde svaret mitt vært annerledes, men en femtenåring vet bedre.)

Anonymkode: 1cd53...b89

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.8.2025 den 18.14):

Har en gutt i fosterhjem på 5. året. Han er nå 15. Hos oss har han hatt det godt og vært en del av familien, men de siste årene har han fått en vanvittig oppførsel. Truer med å skyte oss dersom han ikke får penger, rømmer, kjefter, banner og lyver.

Verst er denne truingen. Han holder seg med dårlige venner, jeg blir redd for at han inntar rusmidler og hva han evt blir i stand til i ruset tilstand.

Han ringte nettopp og sa 'Du kommer til å pipe som en hund når jeg setter glocken mot skallen din'. (Jeg nektet han penger pga at han dro uten avtale).

Barnevernet vet, men de har ikke noe annet alternativ til han. De mener han er for syk for institusjon. Så hva gjør vi? Det er flere barn i hjemmet og vi lever nå i det jeg vil kalle et helvete.

Anonymkode: 7da7c...a31

Du sier opp ungen og ringer politiet. Slutt i Bv seriøst man skal ikke riskere eget og familiens liv 

Anonymkode: 915e8...e29

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • 4 uker senere...
Skrevet

Hvordan har det gått med dere TS?

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.8.2025 den 15.32):

Jeg var fosterbarn. Som 15-åring hadde jeg aldri oppført meg sånn mot mine fosterforeldre, i den alderen er man mer enn voksen nok til å oppføre seg ordentlig. Han har bodd hos dere i fem år så dette er ikke tilvenningsvansker. Dette er et valg han tar fordi han vet at dere er for veike til å sette grenser. Han utnytter deres svakhet, og ødelegger for hele familien. Jeg mener at han med dette velger bort deres familie. Han har fått mange sjanser til å endre oppførsel men velger å oppføre seg som alt annet enn et familiemedlem. Da fører hans valg til at han må flytte.  

(Om han har var betydelig yngre hadde svaret mitt vært annerledes, men en femtenåring vet bedre.)

Bare fordi du var et fosterhjemsbarn, så har du ingen forutsetninger for å si noe som helst om denne gutten og hans handlemønster og væremåte. 
Fosterhjemsbarn kommer med ulik baggasje og er like forskjellig som hvilken som helst 15.åring. 

Anonymkode: 032ef...7e1

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

TS her. Det humper og går, ting har roet seg litt akkurat i det siste. Vi har fått en del hjelp nå av barnevernet, de skjønte at de måtte sterkere på banen. 

Men, jeg er dypt bekymret for fremtiden... og kjenner at situasjonen har preget min psykiske helse ganske sterkt. Det er tungt.

• Liker 2
  • Hjerte 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS her. Det humper og går, ting har roet seg litt akkurat i det siste. Vi har fått en del hjelp nå av barnevernet, de skjønte at de måtte sterkere på banen. 

Men, jeg er dypt bekymret for fremtiden... og kjenner at situasjonen har preget min psykiske helse ganske sterkt. Det er tungt.

Du står jo i den myra at enten har han dere eller så har han ingen. Det er problemet med fosterhjem. 

Ut fra dette perspektivet, hva, og hvor mye klarer dere nå? Det er jo en mulighet å få avslatning på institusjon, enten heltid eller deltid. 

Anonymkode: 43c40...656

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.8.2025 den 18.37):

Han må ut!

Dere må si opp avtalen. Så blir det opp til barnevernet å finne et egnet sted. 

Jeg hadde et eget barn som oppførte seg sånn. Jeg hadde ikke noe annet valg enn å la han gå. Du må ta vare på de andre i familien. Vi sitter med store traumer etter de årene min sønn holdt på som verst. Min mellomste utviklet en angst han fremdeles sliter med 12 år etter. 

Jeg holdt ut lenge, fordi ingen gir opp barna sine. Sannheten sett i ettertid, er at jeg gjorde mitt barn sykere fordi han fikk lov til å true og terrorisere. Det samme gjelder nok ditt fosterbarn. Han får "lov" til å holde på. Dette kommer til å bli verre, jo eldre han blir.

Anonymkode: 088a9...fd5

Nettopp. Bare se på Marius Borg Høiby, som har fått lov til å herje som han vil hele livet, den mannen kommer aldri til å slutte å skade andre.

Anonymkode: a2b61...346

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du står jo i den myra at enten har han dere eller så har han ingen. Det er problemet med fosterhjem. 

Ut fra dette perspektivet, hva, og hvor mye klarer dere nå? Det er jo en mulighet å få avslatning på institusjon, enten heltid eller deltid. 

Vi klarer oss fortsatt kun pga at barnevernet kom sterkere på banen. Det er satt inn sterke tiltak. Målet er å unngå institusjon, så vil tiden vise om det er mulig. Jeg er veldig usikker. 

Jeg vil så gjerne at han skal slippe.

TS

• Hjerte 4
Skrevet

Det er store sjanser for at det vil bli bedre. Hjernen er ikke ferdig utviklet før man er 25 år. Har dere noen form for avlastning?

Anonymkode: b7828...de2

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Vi klarer oss fortsatt kun pga at barnevernet kom sterkere på banen. Det er satt inn sterke tiltak. Målet er å unngå institusjon, så vil tiden vise om det er mulig. Jeg er veldig usikker. 

TS

Men avlastning er jo ikke ensbetydende med at dere sier opp avtalen. Barnet kan fortsatr bo på institusjon periodemessig eller langvarig mens dere fortsatt er fosterforeldre.

Dersom det er bedre for den langvarige relasjonen at han bor på institusjon innimellom eller langvarig så må du fokusere på hva som er best for den langvarige relasjonen. Han har jo ingen den dagen han fyller 18. Kan du bedre være der for han som fosterforelder om han bor på institusjon? Tenk langsiktig. 

• Nyttig 1
Skrevet

.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

TS

Hvorfor vil du slippe institusjon? Er det bedre at han skader dere eller i verste fall dreper dere? 

Her hadde jeg sikkerhet og sendt gutten på institusjon umiddelbart.

Anonymkode: ba541...622

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.8.2025 den 18.14):

Har en gutt i fosterhjem på 5. året. Han er nå 15. Hos oss har han hatt det godt og vært en del av familien, men de siste årene har han fått en vanvittig oppførsel. Truer med å skyte oss dersom han ikke får penger, rømmer, kjefter, banner og lyver.

Verst er denne truingen. Han holder seg med dårlige venner, jeg blir redd for at han inntar rusmidler og hva han evt blir i stand til i ruset tilstand.

Han ringte nettopp og sa 'Du kommer til å pipe som en hund når jeg setter glocken mot skallen din'. (Jeg nektet han penger pga at han dro uten avtale).

Barnevernet vet, men de har ikke noe annet alternativ til han. De mener han er for syk for institusjon. Så hva gjør vi? Det er flere barn i hjemmet og vi lever nå i det jeg vil kalle et helvete.

Oi, dette minner om han som skjøt hun ansatte i barnevernet etter å ha truet fosterforeldrene på livet og blitt flyttet vekk. Kanskje hadde han drept dem om han hadde blitt.

Han høres psykopatisk ut. Helt klart ris, kriminalitet og gjengopplegg ut fra måten han snakker. Vi sliter med det i nabolaget her også, gjenger som har en syk atferd. Hadde ringt psykiatrisk og koblet på politi. Dette kan dere ikke la barna deres stå i. Gutten er for syk eller antisosial personlighetsforstyrrelse 

Anonymkode: 45d54...63f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.8.2025 den 15.32):

Absolutt. Hadde tenkt å skrive det samme.

Anonymkode: 45d54...63f

• Liker 1
Skrevet

I min bekjentskapskrets flyttet fosterbarnet på ungdomshjem. Fostermor var utslitt og søsken hadde murt seg inne på eget rom i flere år for å holde ut.

Anonymkode: 7b8d8...c5c

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...