Gå til innhold

Fosterbarn som truer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har iallefall gjort vårt beste. Mulig det ikke var godt nok.

TS

Anonymkode: 7da7c...a31

Til tross for at man gjør sitt beste, er det dessverre ikke alltid nok. Noen personer er selvdestruktive og vil aldri lykkes i livet, uansett hvor mye familien stiller opp. Ta vare på dere selv.

Anonymkode: afbb5...2cc

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er tidligere barnevernsbarn som både har bodd i fosterhjem og institusjon. Jeg kjenner godt til ungdommer som oppførte seg slik du beskriver fostersønnen din. Jeg mener hvertfall på at han bare kommer til å bli verre og sykere, samt finne på enda mer alvorlig sprell ettersom han blir eldre. Barnevernet har helt rett i at de ikke har noe sted for ungdommer som han. 

men, jeg kjenner til et privat «firma» som det ikke finnes mange av i Norge, som gir slike barn en egen leilighet, oppfølging, og hjelper de heller ut i arbeid enn å tvinge dem på skole. De gir omsorg og kjærlighet gjennom å følge han opp og utruste han for livet etter barnevernet. Organisasjonen jeg sikter til heter Grip, og holder til i Kristiansand. Hvis jeg var deg hadde jeg kontaktet dem, og fått barnevernet i dialog sammen med denne organisasjonen. De er et mye sunnere alternativ for fostersønnen deres enn at han skal bo i instutisjon og fosterhjem ( som mest sannsynlig vil føre han til en del av den tragiske statistikken om kriminelle barn). Jeg mener at han er for syk og traumatisert til å leve som andre barn og ungdommer. Han har vokst opp mye fortere enn andre og har derfor ikke de samme forutsetningene for å oppføre seg normalt og bo i et normalt hjem. 

Anonymkode: b802e...8c6

• Hjerte 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har en gutt i fosterhjem på 5. året. Han er nå 15. Hos oss har han hatt det godt og vært en del av familien, men de siste årene har han fått en vanvittig oppførsel. Truer med å skyte oss dersom han ikke får penger, rømmer, kjefter, banner og lyver.

Verst er denne truingen. Han holder seg med dårlige venner, jeg blir redd for at han inntar rusmidler og hva han evt blir i stand til i ruset tilstand.

Han ringte nettopp og sa 'Du kommer til å pipe som en hund når jeg setter glocken mot skallen din'. (Jeg nektet han penger pga at han dro uten avtale).

Barnevernet vet, men de har ikke noe annet alternativ til han. De mener han er for syk for institusjon. Så hva gjør vi? Det er flere barn i hjemmet og vi lever nå i det jeg vil kalle et helvete.

Er de andre barna også fosterbarn?

Dessverre litt kjent. En ungdom som ble frivillig omplassert, men som pga store relasjonsvansker og traumer ikke klarte å fungere. Selv i meget gode rammer. Virker nesten som nytt hjem skulle straffes fordi det fungerte så mye bedre enn familien, og der var en sterk og litt merkelig lojalitet. Drapstruet både voksne og barn, utagerte så ille at politiet måtte innblandes. 

Denne ungdommen har nå bodd på institusjon i over et år. Barnevernet ville tilbakeføre til fosterhjem etter et par måneder, men ungdommen hadde da ikke fått noe behandling eller hatt noe skoletilbud. Har fått beskjed om at denne ungdommen må få litt hjelp før det kan være aktuelt.

Jeg har alltid sagt at man bør være så sikker at man ikke gir opp fosterbarn når det blir vanskelig. Nå har jeg snudd litt. Ikke ødelegg hele familien din, de andre barna må også ha rett på en trygg barndom. Og et barn kan gjøre at ingen av dem kommer til å få et godt voksenliv.

Anonymkode: 830f6...cbc

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Han hørtes ikke så knyttet ut til dere… du får true med å gi han videre om han ikke oppfører seg. Dere har jo tydelig ikke klart å oppdra han

Anonymkode: d82af...aa3

Dette er tull.

Enkelte barn er så "skadde" før de kommer i fosterhjem, at de rett og slett ikke kan fungere i en vanlig familiedynamikk. Og dessverre virker det som det er stadig flere fosterbarn som har stor bagasje.

Jeg mener selvsagt ikke at man skal gi opp ved første hindring, men man må tenke på alle barna i hjemmet. Har dessverre sett søsken bli så påvirket av et utagerende storesøsken, at de må ha omfattende hjelp i neste omgang. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Alt er bioforeldres skyld.

Anonymkode: c25f7...79b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Beskytt de andre barna dine. Ikke la han komme før dem, han som truer dere og oppfører seg sånn. Dette vil jo sette dype spor hos de andre barna dine, som er helt uskyldige oppi dette. 

Forstår at det er en vanskelig situasjon, men her er det vel bare én ting å gjøre? 

Anonymkode: 01d8b...476

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars gutt, han har det vanskelig med seg selv, og uttagerer på de han er trygge på...

Hjerterått å lese alle kommentarene om å gi opp gutten, hive han på dør... 

Jeg skjønner og vet at dette er en forferdelig tung situasjon trådstarter, har du snakket med barneverns leder? Mener hen at det er greit at dere som fosterhjem skal tåle dette? At de ikke har noen konkrete tiltak bortsett fra det behandlings opplegget i september? I call bullshit.

Anonymkode: 89d80...0c4

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Stakkars gutt, han har det vanskelig med seg selv, og uttagerer på de han er trygge på...

Jeg skjønner og vet at dette er en forferdelig tung situasjon trådstarter, har du snakket med barneverns leder? Mener hen at det er greit at dere som fosterhjem skal tåle dette? At de ikke har noen konkrete tiltak bortsett fra det behandlings opplegget i september? I call bullshit.

Tenker du at de andre barna som også bor i dette huset skal måtte fortsette å leve i det helvete som ts beskriver? Hvorfor skal denne 15-åringen tas mer hensyn til enn de andre barna? Hvem her trenger egentlig beskyttelse? 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi har iallefall gjort vårt beste. Mulig det ikke var godt nok.

TS

Noen barn kommer med så store traumer at selv de beste må gi opp.  

Det høres alvorlig ut det dere blir utsatt for, forstår at du blir redd og engstelig.  Dette synes som for mye å håndtere for en vanlig familie, belastningen for både store og små blir for stor. Synes  dessverre at barnevernet alt for ofte svikter fosterforeldre.  Dere kan si opp plassen med øyeblikkelig virkning eller gi frist på noen dager. Det er kanskje best å ikke si noe til gutten dersom du tror at han kommer til å utagere mot dere, men dere kjenner selvfølgelig gutten best.  Når dere sier opp plassen så garanterer jeg at barnevernet finner plass på institusjon. De er pålagt å ha akuttplasser og derfra blir det funnet egnet vider plassering. 

Masse lykke til!

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Som tilsynsperson for barn i fosterhjem, kan jeg nesten ikke klare p tenke meg belastningen dere står i. 

Så må jeg spørre.. har gutten deres en tilsynsperson? Kan det i såfall være et alternativ å be han kontakte sin tilsynsperson oM han er så misfornøyd med tingenes tilstand?

Nå vet jeg ikke hvor lenge dere har vært fosterforeldre for denne gutten, men kan det være at han tester dere? Hvor mye dere tåler? 
Mange er jo der at de gjør alt de kan for at fosterforeldre skal avvise de, slik at de kan si at det var fordi xxx, når alt de egentlig ønsker er et hjem som tåler de uansett. 

mamge av disse barna er vant til å bli avist. De er vant til å være et avskum ingen vil Være med, slik at oppførselen deres ofte er slik at de kan bli avvist med en gang, slik at de kan bli avvist med en gang slik at de ikke blir skuffet seinere.

Anonymkode: 032ef...7e1

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tenker du at de andre barna som også bor i dette huset skal måtte fortsette å leve i det helvete som ts beskriver? Hvorfor skal denne 15-åringen tas mer hensyn til enn de andre barna? Hvem her trenger egentlig beskyttelse? 

Det å ha to tanker i hodet samtidig er vanskelig for mange her.

Jeg har da ikke skrevet at man skal velge den ene ungen over alle de andre. 

Du blir ikke ett fosterhjembarn av å ha bio-foreldre som er fantastiske. Det er vel ganske logisk at den gutten er dypt traumatisert, og igjen ganske vanlig at man utagerer på de man føler seg trygge på.

Jeg har full forståelse for at trådstarter eventuelt velger de yngre barna fremover 15 åringen, samtidig som gutten blir mer skadet og vil egentlig bare få alt han tenker bekreftet. At han ikke er verdt en dritt, at alle hater han, at ingen bryr seg sånn egentlig. Fosterbarn er vanskelige, for en grunn. Dessverre. 

Jeg skriver "I call bullshit" på barnevernet. Det er de som ikke gjør jobben sin godt nok her, det er DE som burde straffes. Ikke gutten.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Som pasient i psykiatrien har jeg ingen vansker å tro på det. Systemet er fuck up og hvis du ikke passer inn i a4 malen som de skisserer (for guttungen er det fosterfamilien han er forventet å mestre) så har de nada tilbud. 

Anonymkode: d8e1b...510

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Som pasient i psykiatrien har jeg ingen vansker å tro på det. Systemet er fuck up og hvis du ikke passer inn i a4 malen som de skisserer (for guttungen er det fosterfamilien han er forventet å mestre) så har de nada tilbud. 

Anonymkode: d8e1b...510

Det vet jeg, systemet er ødelagt. Jeg vet av personlig erfaring (men det spiller fuck all, da enhver case må behandles individuellt).

Basert på innlegget, alvorligheten i truslene og meningene til folk her, så er det mest synd på gutten. Det er han som er den tapende part, han som trenger mest hjelp, er han som får det minst. Spår at han ikke lever lenger enn 10 år til, max. Før rusen eller noen andre dreper han. 

Nei, jeg sier ikke at man skal akseptere drapstrusler, men det er jo noe spesielt mtp all ungdomsvolden vi ser i media, at det ikke er strakstiltak på løpende bånd? Dette kommer til å bli verre, før det blir bedre.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Både BUP og Barnevernet prøver å hjelpe, det har vært mange samtaler. Han skal igang med opplegg både gjennom Barnevern og BUP. 

Likevel er det vi som kjenner på slitasjen i hverdagen, og nå er jeg i ferd med å gå tom. Jeg er I tillegg redd, både for han og hva han kan finne på imot folk jeg elsker.

TS

Han tester dere. For å se hvor mye dere tåler før dere gir han opp som alle andre har gjort. Dette er ikke noe han gjør med vilje og ikke noe det er lett å slutte med. Han er veldig knyttet til dere og derfor han tester de til det ytterste. Jeg har tidligere vært barnevernsbarn og gjort lignende. De gav me heldigvis aldri opp,men fikk mye hjelp fra bup, institusjon osv i samarbeid med fosterhjemmet. Det at jeg fortsatt fikk ha de i livet mitt selv om jeg måtte bo på institusjon en periode har gjort at jeg klarer meg bra i voksen alder. De besøkte meg ofte og jeg kom hjem mange helger. Her er det mye slemme kommentarer, men fostermor ser jeg virkelig er glad i gutten. Det vet han innerst inne og er derfor han tester grensene. Han har store traumer. Og så er det slik at her trengs det mer hjelp. Et forslag er at han bor på institusjon en periode og får tett oppfølging og dere i den perioden kan være besøkshjem for han hver 3 helg..

Anonymkode: 696a8...e60

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Som tilsynsperson for barn i fosterhjem, kan jeg nesten ikke klare p tenke meg belastningen dere står i. 

Så må jeg spørre.. har gutten deres en tilsynsperson? Kan det i såfall være et alternativ å be han kontakte sin tilsynsperson oM han er så misfornøyd med tingenes tilstand?

Nå vet jeg ikke hvor lenge dere har vært fosterforeldre for denne gutten, men kan det være at han tester dere? Hvor mye dere tåler? 
Mange er jo der at de gjør alt de kan for at fosterforeldre skal avvise de, slik at de kan si at det var fordi xxx, når alt de egentlig ønsker er et hjem som tåler de uansett. 

mamge av disse barna er vant til å bli avist. De er vant til å være et avskum ingen vil Være med, slik at oppførselen deres ofte er slik at de kan bli avvist med en gang, slik at de kan bli avvist med en gang slik at de ikke blir skuffet seinere.

Anonymkode: 032ef...7e1

Det stemmer veldig bra det du sier. Jeg var et sånt fosterbarn. Vi som alltid har blitt avvist av de som skulle vært glad i oss gjør alt for å bevise at alle er sånn. At ingen holder ut med oss. Vi fortjener ikke å bli elsket. Så tester vi grensene til det ytterste selv om vi ikke vil være sånn. 

Anonymkode: 696a8...e60

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Han kan jo det, men han er egentlig sterkt knyttet til oss og vi er redd det vil skade han ytterligere. Han har jo bare oss.

TS

Dere kan fremdeles ha kontakt selv om han flyter en periode. Dere kan besøke hverandre og om han blir bedre kan han flyte tilbake. Forstår det er vanskelig, men selv om han var deres biologiske barn kune dere jo ikke ofret de mindre søsknene for han. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan få forsterket hjelp en periode hvor han får behandling på institusjon, med mål om at han skal kunne komme hjem igjen etterpå. Da kan dere fortsette å følge ham opp underveis, og dere kan si til ham at dere er glad i ham og ikke gir ham opp, men dette er for stort og vanskelig sådere må ha hjelp av profesjonelle, av hensyn til både ham selv, småsøsken og dere foreldre.

Jeg kjenner en familie hvor de måtte ta ut eldstegutten når han var 14 år fra familiehjemmet til institusjon. Det var for ustabilt for yngre søsken hjemme. Dette var foreldrenes valg, og jeg har alltid beundret dem for å ta en så knalltøff beslutning! De fleste vil bare la det skure og gå, til verste for alle rundt. Gutten er voksen nå, har fått en tung psykiatrisk diagnose, er medisinert, og har jevnlige innleggelser. Foreldrene følger fortsatt opp og har mye fin tid sammen med ham i gode perioder.

Anonymkode: b9bf9...7d3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det, ts? 

Anonymkode: 2ca8e...b36

AnonymBruker
Skrevet

Er han blitt innvolvert i kriminelle gjenger ? De rekruterer gjerne barneverns barn, spesielt fra institusjonene

Anonymkode: a1fa8...582

AnonymBruker
Skrevet

Når han truer dere, truer dere med utkastelse. 

Anonymkode: 51551...13c

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...